paardenhoofd op schouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:59

ja is echt wel dat ie je vertrouwd hoor. die van mij was vroeger echt een ***beest . eigenaresse kon nog niet fatsoenlijk een hoofdstel doen. en een paar maanden later kwam ze even in de stal kijken en toen lag hij dus ook met zijn hoofd op mijjn schouders en met zun mond dus beetje op mijn rug. nou ze wist niet wat ze zag! meteen foto's gemaakt met haar mobiele telefoon enzo. en tegen kennisen van de rijveriniging verteld:P haha vond het wel grappig!

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:58

bij ons zijn het ook zo'n knuffelkonten
als ik mijn paardje over de buik streel, staan de andere 2 mee te frullen, bij mekaar, aan mijn haar, mijn vest... }:0
Moni is de alpha-merrie, dan komt Milord, en mijn Amber staat laagst, maar zij frult dus wel bij moni, en bij Milord, en ik mag ze alledrie overal kriebelen
ze vinden het gewoon leuk gekrabt te worden op plekjes waar ze zelf niet bijkunnen ;)

dus vanwege rang-orde, denk niet dat dit hier issue is
schuren is iets anders dan frullen!!
ze vertrouwen je gewoon volledig, en vinden je gezelschap aangenaam, dan moet je daar toch evenhard van genieten? :j

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:09

@Vjestagirl: Dat doet ie van mij ook :') loopt ie te pielen aan mn vlecht en opeens spuugd ie dan t elastiekje op de grond de aap hij trekt ook altijd petjes van mn hoofd enzo

Vjestagirl

Re: paardenhoofd op schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 02:23

Hahaha ik maak gelukkig altijd een staart, ze kan het niet helemaal los krijgen... Zij sloopt alles wat ze te pakken kan krijgen, dus sinds ik dat afgeleerd heb mag ze eigenlijk ook geen stiekjes meer jatten...

GuppieXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:41

De schouder is voor paarden een belangerijk lichaamsdeel; bij mensen maar ook tegenover andere paarden. Men benadert een paard meestal vanuit de paardenschouder, en ook is de mensenschouder voor het paard een orientatiepunt als ze (bijvoorbeeld) los achter iemand aan lopen -- dit geldt trouwens ook voor paard vs paard: Als een paard in het wild uit de herde wordt gezet als gevolg van onaanvaardbaar gedrag, laat de alpha-merrie aan de buitenstaander door hem haar schouder toe te draaien zien dat hij er weer bij hoort. Ook als de mens het concept van Monty Robert's "join-up" uitvoert speelt de schouder een grote rol, bij het paard zoals bij de mens.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:35

die van mij legt ook regelmatig haar hoofd op mijn schouder, niks dominant gedrag maar gewoon heerlijk knuffelen
Afbeelding

Afbeelding

fjordjes
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:36

tegen mij is gezegd dat je dan maatjes bent met je paard, dat ie je aardig vind dus. mijn paard doet het ook, kijk maar in m'n profiel.

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:42

Mijn merrie legt ook vaak haar hoofd op mijn schouder. En heerlijk knuffelen is dan iets wat ze dan graag wil doen.
Ene ik vindt het ook heerlijk om samen zo te staan.

Gewoon genegenheid naar elkaar toe.Geen rangorde.

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:06

Ik vind het een erg boeiend topic!

Ik heb sinds kort (2maanden) een 5 jarige merrie en probeert toch wel verschillende dingen uit hoor!
o.a kijken of ze tegen me aan mag schuren(on-acceptabel) probeert ze eerst heel voorzichtig dr neus tegen me aan te leggen en dan heel rustig of anders gezegd ''sneaky'' met dr neus heen en weer langs me jas. Ik corrigeer haar met mn stem en daar reageert ze goed op.

Ze komt wel regelmatig een ''snufje vertrouwen'' halen.
Van de week legde ze dr voorhoofd zo ongeveer tegen mn buik niet leunend of hangend maar wat dat nou psies betekent, of dat knuffelen of met rangorde te maken heeft geen idee. Ik denk dat veel mensen zich daarop verkijken en -/of onwetendheid.

Ook met wandelen de 1 zegt het paard moet achter je lopen, de ander zegt je moet aan z'n schouder lopen en daarop zegt de 1 weer, dan ziet hij je als veulen want die loopt ook bij de schouder, dus lage rang.

De ene keer loopt mijn merrie achter me de andere keer met haar hoofd naast me. Als ik stop stopt ze ook soms ''sukkelt'' ze wat en tikt ze net met dr neus tegen me aan als ik ga stilstaan. Heeft net dat ene tikje ook met rangorde te maken?

Eigenlijk denk ik dat je wel uit moet kijken met ''knuffelen'' een paard ziet en doet dat totaal op een andere manier. Wat is ''knuffelen'' voor een paard, en wat is ''knuffelen'' voor een mens voor hetzelfde lig je dus in een rangorde strijd!

Daarbij blijft het ook een dier van hoeveel 100 kilo.

Genegenheid naar elkaar toe klinkt ook heel leuk en lief maar ziet je paard dat ook zo?
Is het wel de bedoeling dat je als leider zijnde genegenheid moet tonen (zit je dan niet op hetzelfde niveau ipv de leiderrol)?

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:01

Dat betekend dat je een goeie geest bij je hebt het is echt waar ook al als je het neit geloofd....!
En als je een kwaaie geeft bij je ehbt dan rent het paard voor ej weg

kirii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:43

Ik heb geen idee wat ze er mee bedoelen..
een paard bij mij op de manege doet het ook..
ik knuffel hem dan altijd even.!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:15

Mijn pony vind het heerlijk om even te knuffelen :j Ik ook.. maak daar echt een paar keer in de week tijd voor vrij. Bij ons is er overigens geen machtsstrijd, ze weet prima wat ze wel en niet mag. Voelt altijd enorm vertrouwd en vol liefde....

Afbeelding

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:35

Bij ons op de manege staat een veulen en dat heeft zich gisteren in het hooi gedraait en een wrong in de darmen gekregen.
ik heb gisteravond veel bij haar in de stal geweest en de eigenaar gaf geen cent meer voor haar.
Ik heb dat diertje de hele tijd gekoeselt en ze heeft wel hele tijden op mijn schouder met haar hoofd gelegen.
Volgens de eigenaar zou ze de morgen niet meer halen maar vanmorgen was ik daar en wonder boven wonder leefde de kleine nog en ook vandaag heb ik weer hetzelfde met haar gedaan en ik voel dat zij dit heel fijn ervaart wie kan mij vertellen hoe zij dat zo ziet en ik denk niet dat hier sprake is van rangorde.

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:37

mijn paard doet het ook wel is om te knuffelen maar niks meer dan dat :n

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:38

doe van mij doet heet ook wel eens

zelfs bij de smid doet ze dit gaat tie aan zn haar ruiken enzo als tie met zn voorbenen bezig is 8)7

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:36

summerke schreef:
Bij ons op de manege staat een veulen en dat heeft zich gisteren in het hooi gedraait en een wrong in de darmen gekregen.
ik heb gisteravond veel bij haar in de stal geweest en de eigenaar gaf geen cent meer voor haar.
Ik heb dat diertje de hele tijd gekoeselt en ze heeft wel hele tijden op mijn schouder met haar hoofd gelegen.
Volgens de eigenaar zou ze de morgen niet meer halen maar vanmorgen was ik daar en wonder boven wonder leefde de kleine nog en ook vandaag heb ik weer hetzelfde met haar gedaan en ik voel dat zij dit heel fijn ervaart wie kan mij vertellen hoe zij dat zo ziet en ik denk niet dat hier sprake is van rangorde.

laat me raden je staat in merkelbeek?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:42

summerke schreef:

Wat lief van je, zo'n beestje heeft ook wel eens steun nodig en iemand om lekker tegen aan te hangen als ie zich niet lekker voelt.

Wat betreft hoofd op schouder: dat is volgens mij ook gewoon lekker knuffelen en met knuffelen is niks mis. Ik heb nog nooit meegemaakt dat knuffelen mijn positie in de rangorde aantast. Zolang je maar duidelijk je grenzen stelt. Het paard weet zelf ook best het verschil tussen z'n hoofd op je schouder leggen en zich aan jou schuren.
Friemelen vind ik juist zo heerlijk... Van mij mag 't paard best terugriebelen als ik met de rosborstel over zijn vacht ga. Bij al mijn verzorgpaarden heeft het gewerkt als ik gewoon zachter ging borstelen als ze te hard gingen kroelen. Dan pasten ze zich aan mijn kroelgedrag aan en deden ze 't ook zachter. Je kunt dus best de baas blijven, ook als je wel veel met je paardje wil knuffelen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:02

Haha hoe herkenbaar mijn merrie doet dit ook vaak echt zo lief he!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:55

wij hebben op stal een puberhengstje staan van bijna 3 jaar oud. Ik was laatst in zijn stal bezig en hij stond achter en legt "heel lief" zijn koppie over mijn schouder. Tot zover mag dat. maar toen ging hij staan duwen en daarna was het einde verhaal. Hij probeerde dus echt hoe ver hij kon gaan en wilde even zijn hengstenmanieren op mij uitproberen. dat mag dus niet. Laatst stond hij aan mijn rug te friemelen. Elk ander paard mag het wel, maar hij niet. Als je hem een vinger geeft , ben je je arm kwijt. En het is al zo'n eigenwijze donder.

wokkel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:44

Die van mij doet dat vaak als ie gewerkt heeft, erg braaf is geweest en dan legt ie zn hoofd op je schouder met zo'n blik van ; ik ben toch heel braaf geweest vandaag, ja toch?? Dat is zoooooooo lief!