Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:13

Je had laatst een heel mooi topic over een 4jarig paard bij een schriktraining waar ook van jongs af aan mee bezig was geweest. ik zal het even opzoeken :)
Hier heb je veel mensen die eens met de veulentjes gaan wandelen. Zie je zo 5 veulentjes achter elkaar marcheren, heel schattig.

edit: hier is het topic. Dit paard was 2,5jaar
een jaar lang aan rare voorwerpen onderworpen
Laatst bijgewerkt door Hananas op 22-02-09 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:14

Waar mijn paard is gefokt is hij vanaf seconde 1 ongeveer in de hand geweest, ook toen ze bij der moeder liep. En toen ze op de wei stond ook nog.

Ze is 3 en ze wil alléén maar knuffelen, als ik in de stal sta duwt ze der hoofd onder me arm, als ze ligt kan ik erbij gaan zitten/liggen, en ze heeft nog nooit geschrokken als ik me hand omhoog doe of snel langs haar hoofd beweeg..

Tis een grote knuffel. Dus ik vind het echt niet verkeerd als je hem af en toe lekker borstelt, of even van de wei haalt en een stukje gaat wandelen. Wat wel héél belangrijk is dat Jij wel de baas over hem bent, zeker met een hengstje!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:16

Crossmonster mensen die niets van paarden weten en geen hulp of begeleiding willen zullen een paard die tot zijn derde op het land heeft gelopen ook verpesten.
Als je rustig en met beleid met een veulen omgaat kan je best iets doen.
Maar vind het gewoon onlogisch om een paard 3 jaar lang niets te laten doen en dan in ene moeten ze probleemloos mee lopen aan een halster etc. dat kan je een veulentje ook leren.
En als je dat rustig aan leert zal je heus geen monster creeren tenminste dat is bij mij niet gebeurd.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:17

Nouja ieder ze eigen mening.. maar een paard word nog het best opgevoed door ze soortgenootjes ;) dus lekker het land op en als die 2,5 /3 jaar is ..er lekker mee aan het werk... maar is mij mening hoor

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:20

Dagie schreef:
Nouja ieder ze eigen mening.. maar een paard word nog het best opgevoed door ze soortgenootjes ;) dus lekker het land op en als die 2,5 /3 jaar is ..er lekker mee aan het werk... maar is mij mening hoor

Maar die andere veulentjes leren hem niet hoe mee te lopen met het halster en voetje te geven. Dat zijn nu eenmaal dingen die veulens gemakkelijker leren als ze jong zijn. Dan accepteren ze alles vlugger. Wel vind ik dat je een veulen geen uren moet bezighouden. Om de paar dagen 5 minuutjes uit het land om voetje op te heffen, rondje te stappen. En af en toe eens een borstel erover.

Jumpertjee_

Re: Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:28

Naide_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:55

Weet niet dat het al is gezegt :P
Maar NH is leuk om hem te leren. Informeer je wel goed dat je het correct aanleert ;)

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:15

Vanaf welke leeftijd van mijn 1.5 jarige kan ik ermee beginnen ?
Ik zou zo'n Cursus willen volgen om het te leren

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:16

Je kan er prima nu mee beginnen hoor. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:13

Dagie schreef:

Ik denk ook dat een paard kan doen wat wij niet kunnen. Maar wij kunnen weer dingen die een paard niet kan. Een combi van beiden dus vind ik het beste.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:28

Ik ben er geen tegenstander van om m zo nu en dan in de hand te nemen.
Smid om de 2 maanden , en 4 keer per jaar wormspuit, en zo nu en dan eens vaststaan, maar vaak borstelen en zeker uit de hand voeren komen in mijn opvoedingslijstje niet voor.

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:32

Ik vind zelf wel dat het goed is om een band met zo'n beestje op te bouwen, heb zelf ook een hengstje van 8 maanden! Ik laat hem lekker in het weiland lopen, maar af en toe ''praat'' ik ookl wel even met hem, poetsen hem even.. en laat hem verder met rust!
Maarj e moet er wel voor zorgen natuurlijk dat je een vriendschappelijke band op bouwd waar jy de baas blijft, en niet dat hij de baas word! Als je dat behouwd is het zeker goed om samen dingen te leren! Maar gewoon in het land gooien kan ook prima!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:03

idd het kan allebei. Laat je hem tot zijn 3 staan is het op zich geen probleem, maar als je hem nu af en toe al wat aanhaalt is ook zeker niet verkeerd.

Wel als je hem tot zijn 3 niet 'aankijkt' kent hij ook compleet niks, dus zal de borstel ook al vreemd zijn.

Maar als je hem af en toe al aanhaalt en je maakt een fout; de eerste levensjaren van een paard zijn zo belangrijk qua gedrag/karakter, ze zullen die fout dus ook niet makkelijk vergeten.

Maar ik heb hier thuis ook een van 2 staan, staat heel de tijd op de wei. Maar eens in de 2 weken haal ik hem eraf, en dan poets ik hem een beetje (niet goed, want dat haal je zijn beschermingslaagje van zijn huid) maar dat hij dat kent, ook met mijn handen over zijn hele lijf, onder zijn buik, dat kennen ze ook niet, leg er al een dekje op, en zodra onze longeerbak klaar is ga ik al beginnen met de eerste stapjes van longeren. Over een half jaar longeren met zadel, en dan laat ik hem weer 2 maanden met rust.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:36

Jumpertje: staat hij in de opfok, of bij andere jonge paarden? Als dat zo is ben je al een heel eind vind ik.

Ik heb zelf vorig jaar een fjord van 2 meegemaakt, die ook vooral door mensen was opgevoed en niet door paarden. Je kon alles met dat paard doen, er onder door kruipen en erbij gaan liggen en hij was al superverkeersmak gemaakt, vond niks eng, maar dat beest was toch zo verschrikkelijk strontvervelend! Hij liet zich door niets of niemand aan de kant duwen, walsde altijd over je tenen heen. Hij had helemaal geen respect. Ik heb hem regelmatig een harde schop onder zijn kont gegeven maar hij kwam net zo snel weer terug.

Dat krijg je dus niet als je je jonge paard gewoon in de opfok zet. Omdat ze bij andere paarden staan worden ze automatisch opgevoed. Als je het leuk vind hem te poetsen moet je dat doen, maar je kunt er net zo goed mee wachten tot hij 3 is. Ik merk dat veel mensen er een meerjarenplan van lijken te maken om een paard te leren zijn hoeven op te tillen en mee te lopen etc. Dat getut verveelt een paard alleen maar :P Als je je paard als 3jarige uit de opfok haalt leer je hem het meelopen enz. in éen week aan.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:22

Tootz schreef:
Hier nog 1 die het bullshit vind.. Leer jij een 3 jarige die niet veel in de hand is geweest maar eens netjes naast je te lopen en maar eens voetje geven.... Mag je wel geluk hebben als je er 1 hebt die niet gelijk over je heen denderd. Als ze nog kleiner zijn zijn ze nog wat beter te hanteren. En al helemaal als het er 1 is die nu al aan de brutale kant is.... En dan moet alles inneens gaan gebeuren als hij 3 is? :Y) Dan moet hij oppeens gaan luisteren na 3 jaar gewoon niks hebben hoeven doen.....

blabla

Gewoon geen dagen mee bezig zijn dan komt alles goed!

Wie zegt dat je dat pas moet aanleren als ie 3 is? We hebben het hier over een jaarling. En een paard kan net zo goed op 1 jarige leeftijd over je heen denderen dan als ie op 3 jarige leeftijd kan doen.

De meesten zeggen ook;
Lekker in de wei gooien, niet teveel mee aanmodderen. 99% bedoelt hiermee dat je niet volop traint, maar gewoon je paard op de wei gooit en afentoe wat met hem doet zoals poetsen enzovoorts, wat jij dus ook zegt. Ik heb niemand hier horen zeggen; je moet je paard 24/7 op de wei doen, niet eraan komen tot ie precies 3 jaar is.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:54

het is niet eerlijk om een 3 jarige ineens in training te nemen, een beetje voorbereiding op wat er komen gaat is veel eerlijker vind ik.

Saaatieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:13

westernjo schreef:
het is niet eerlijk om een 3 jarige ineens in training te nemen, een beetje voorbereiding op wat er komen gaat is veel eerlijker vind ik.

Ik vind het ook niet eerlijk om een jong paard zijn jonge jaren af te pakken,door dingen te doen dat ze later altijd nog kunnen leren,en tuurlijk zijn er dingen nodig die ze op vroege leeftijd moeten weten..
maar niet overdrijven!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:18

westernjo schreef:

Als het goed is neem je een 3 jarige ook niet meteen in training, maar beleer je hem eerst rustig en doe je maar af en toe iets met hem tot hij wat ouder is...

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:22

westernjo schreef:

Mag ik je vragen iets duidelijker alles te formuleren?
Ik snap hier namelijk weinig van, want ook hier in het topic
wordt niet gezegt dat op 3 jarige leeftijd er ineens super veel
actie moet komen. Voorbereiding, 't is maar hoe je het ziet.
Je kan ook je paard op 1 jarige leeftijd op een zadel voorbereiden,
maar dat zou ik persoonlijk niet doen.

Ik houd zelf vol;
Als een paard een jaarling is (of jonger of net iets ouder) moet je
niet teveel actie ondernemen. Laat het paard opgroeien tussen
zijn vriendjes en vriendinnetjes, daar wordt ie ook een stuk socialer
van en kan zo leren van zijn genootjes. Poetsen, netjes meelopen
enzovoorts vind ik wel oke, maar meer niet.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:28

Ik vind gewoon dat hij wel met leeftijdgenootjes moet kunnen spelen op de wei( wat hij ook al doet)
En dat je voor de rest dingen oefent wat geschikt voor hem is, poetsen, buiten wandelen dat hij aan druk verkeer went, dat hij aan jou went en respect voor jou heeft dus dat ie ziet dat jij hoger dan hemzelf bent.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:01

Nee je moet het natuurlijk niet overdrijven, maar alleen maar op de wei laten staan is natuurlijk onzin. Stel je paard staat 24 uur per dag buiten. Dan is dat halve uurtje per dag dat je hem meeneemt naar de bak, beetje poetsen en knuffelen, beetje wandelen, etc. alleen maar mooi meegenomen voor als hij straks in training gaat. Eigenlijk alles behalve het rijden zelf kun je hem/haar al aanleren voor de tijd dat je erop wilt gaan zitten. Zelf doe ik met mijn 2-jarige ook al wat clickertraining. Werkt ontzettend goed. Zo kun je onderandere beleefdheid aanleren bij het aannemen van voer, voetje geven en een pasje achterwaarts. Allemaal dingetjes die erg handig zijn bij het 'gebruik' van een paard. Trailer laden is trouwens ook zoiets, erg handig als ze dat al kunnen. En het grote voordeel van clickeren is dat je het je paard vraagt en niet dwingt. Het paard doet het zelf en leert ook nog eens zn hersens te gebruiken.

indra2001Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:02

Hee Hinke, er zijn ook paarden die tot hun derde in de kudde lopen en nog helemaal niets kunnen...zoals bij ons op stal ene tank:-)...maar ja deze echte "paardenmensen"gaan het ons vast nog helemaal bewijzen!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:10

Hey daar heb je gelijk in inderdaad! Je gaat me bellen als ze er voor het eerst op gaat he! :D

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:48

ik vind het echt niet goed als je je paard tot 3 jaar op de wei laat staan..
dan haal je ze ervan af en dan komt er ineens een hele hoop op ze af.
ze moeten ineens gaan rijden en op stal staan kortom alles tegelijk..
ik heb ook een 1.5 jarige en ik ga haar nu leren aan een touw te lopen,
voetje geven, poetsen, vast staan enz.
maar ook gewenning aan verkeer en buiten wandelen aan een touwtje..
en plastic en paraplu's ens.
en voetballen en leuke spelletjes.. dit is niet echt werken en als je paard 3
is kun je gaan rijden en longeren ens zonder dat ze overal van schrikt of overspannen
raakt omdat ze ineens alles moet doen..

Jumpertjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:15

dank je wel allemaal voor de reactie's !
Ik ga hem zeker niet enkel laten lopen op de weide tot hij 3 jaar is , maar af en toe eens borstelen en rondstappen en vastbinden e.d .