Is een schimmel in een kudde vaak het p.paaltje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_91

Re: Is een schimmel in een kudde vaak het p.paaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:56

Ik denk dat het ligt aan het karakter van het paard en niet echt dat het te maken heeft met of het wel of niet een schimmel is....

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 23:57

dank je wel voor jullie reacties.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:32

Ik was een keer op wedstrijd met een fries (en heb thuis ook alleen friese paarden). Aan het losrijden, komt er een schimmel binnen door de deur; nou, doodeng! Mijn paard bleef die schimmel in de gaten houden en durfde er niet te dicht langs }:0
Blijkbaar toch niet helemaal kleurenblind :+

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:51

Bij ons is de 'grote baas' van de kudde toch echt een schimmel. (Een ontzettende lomperik ;) ) Het andere schimmeltje uit de kudde speelt graag de baas als de andere schimmel weg is en staat dus 2e in de rangorde. Hij is wel eens flink te grazen genomen door de 'grote baas', maar dat had meer met strijd om het leiderschap te maken, dan om vachtkleur.
Het pispaaltje bij ons, is de enige merrie in het gezelschap en dat is een fries.
Toch geloof ik best dat schimmels van nature eerder de banketstaaf waren in een kudde. Ze waren toch een gevaar voor de kudde, omdat ze zo opvallen..

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:07

Mijn schimmel is echt een bitch!
Verder is ze super wit als ze in de wei loopt en bijna nooit vies.
Het valt me wel op dat schimmels onderling elkaar opzoeken.
Zo liep er vorig jaar een grote schimmel in de groep van de mijne en die liet mijn pony echt niet met rust.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:17

Mijn schimmel was jarenlang de kuddeleider. Zijn moeder daarin tegen was, voor hij geboren was, altijd de laagste in rang. Wel vond hij het altijd een uitdaging om in de diepste modderplassen te gaan liggen rollen, om er maar vooral niet wit uit te zien... ;)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:56

owens-mama schreef:
Mijn schimmel is al zovaak getrapt of zelfs de kudde/wei uitgemept. met alle gevolgen van dien.
Zij slaat zelfs niet terug. Hebben jullie daar ervaringen mee??

Mag ik vragen hoe oud je schimmel is en of je weet hoe ze groot gebracht is? Als ze nl het grootste deel van haar jeugd alleen heeft gestaan dan heeft ze nl ook niet geleerd om de juiste signalen naar de andere paarden af te geven.
Is er geen mogelijkheid om haar een tijdje in de wei naast de kudde te zetten waarin je haar straks wil plaatsen zodat ze langzaam aan elkaar kunnen wennen.

Ik denk nl niet dat het met de kleur te maken heeft. Het heeft nl ook een reden dat de meeste schimmels als veulen een andere kleur hebben, ze worden niet wit geboren (mss heb ik dat laatste mis maar ik heb er iig nog geen meegemaakt, of je moet een echte albino hebben). Het is dus de bedoeling van de "natuur" geweest dat ze in leven bleven. Bovendien zou een hengst dan ook nooit de witte merries van zijn kudde dekken omdat dit het risico binnen de kudde zou vergroten.
Ook denk ik niet dat schimmels meer rollen dan andere paarden, het valt alleen wat meer op als ze rollen (vooral bij degene die ze moeten poetsen }> ) en het "bewijs materiaal" blijft wat langer zichtbaar :D

Mijn schimmeltje b.v. is in alle 3 de gemengde mini kuddes waarin ze heeft gestaan, met bijna alleen een dodelijke blik, binnen een half uurtje de leidster geworden (oké een beetje gillen en mss een trap in de richting van de "ongelovige", maar nooit iets echt raak getrapt). Zij is gewoon in een gemengde kudde opgegroeid met een (als ik het goed heb) alpha moeder en heeft het "kunstje" van natuurlijk leidster zijn in zich en de manier waarop je die taak uitvoert mss wel gewoon goed afgekeken.
Ze is gewoon van nature een hele rustige leidster, ook naar mensen toe is het een heel rustig dier.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:07

Hier hetzelfde verhaal als Deaglán. Mijn merrie is een schimmel en is de baas van de kudde. Ze is opgegroeid in een kudde van enkele hengstveulens en merrieveulens en oudere merries (geen oudere hengsten of oudere ruinen). Haar moeder was de leider van de kudde en daar heeft ze dat leiderschap van nature van geërfd. Bij haar is het ook op een half uur uitgeklaard.

Momenteel staat ze in een kudde van 2 schimmels (zij en nog een oudere schimmelmerrie) en een 4-jarige vos. Alle drie zijn het dochters van paarden die alpha waren in de kudde, wat maakt dat deze kudde niet altijd zo stabiel is. Eerst was die andere schimmel de baas, maar toen casandra 4 à 4,5 was is ze beginnen vechten om hoger in rang te komen. Uiteindelijk werd ze de baas. Nu begint ook die vos stilaan tekenen van dominantie te vertonen. Nu vooral nog naar andere dieren (hond, kat) en naar mensen. Maar ik vermoed dat het niet lang zal duren voor ze haar plaats zal opeisen in de kudde.

Ik ben benieuwd wie van de 3 dan de hoogste in rang wordt.

Mijn paard moet momenteel nog maar vies kijken en de andere paarden maken zich onder de voeten uit.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:39

mijn ruin (zwartbruin) is hier de chef, maar mn wit welshje is wel zn absolute lievelingetje. hoewel het wel opvalt dat die wat onafhankelijker is. zij gaat al makkelijk wat verder uit de groep staan.
ook toen ze van de zomer in een grotere groep kwamen, werd zij net uitgekozen door een andere ruin

laura_zarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:24

ik heb wel ergens gelezen dat schimmels zich "schamen" voor hun kleur, vandaar dat ze altijd rollen enzo.
maar ik denk dat de mensen die hier schrijven wel gelijk hebben, ze zijn "gevaarlijk" voor de kudde, ze vallen te veel op en zijn moeilijk te verbergen. bedenk wel dat het vluchtdieren zijn en blijven;)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:51

mijn merrie is 9 jaar,ze heeft jaren zonder problemen in een groep gestaan. Er waren wat wisselingen geweest binnen de kudde. misschien was dat dan wel het probleem.

Ik kan helaas niet vertellen hoe ze is opgegroeid, ik heb haar nu 5 jaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:55

Mijn vzpaard "pakt" schimmels. Het is een heuse racist. :D
Komt er een schimmel langs zijn box gelopen, of een bonte met veel wit? Hij vliegt gewoon zo zijn box uit (bovendeur is open) om ze te bijten waar hij ze maar bijten kan.

Schimmel van mijn nichtje is ook altijd de pineut. Is een c pony, dus die kan echt niet bij hem in de wei, hij zou d'r in elkaar slaan.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:57

schimmels zijn vaak of het pispaaltje of de leider,dit laatste noodgedwongen.
probeer het eens met een donkerbruine deken op,kan soms helpen,haar karakter zal niet veranderen maar misschien laat de rest haar meer met rust.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:07

Ik moest eigenlijk beetje lachen toen ik de titel las. Niet negatief bedoelt hoor naar jou toe hoor ;) . Maar mijn schimmel slaat juist alle andere paarden het land uit :o .

Maar zoals eerder gezegd misschien ook wel noodgedwongen, dat weet ik niet. Maar verder is het ook een dominant kreng hoor :(:) . Verder is het een geweldig paard hoor(begrijp me niet verkeerd).

Miss_Malfoy: misschien moet je vz paard keer kennis komen maken met mijn schimmel*gnagna* _-:( (grapje hoor ;) ).

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:00

mijn paardje is ook schimmel. Hij is als veulen in een hengstengroep gekomen die varieerde van veulen t/m vierjarige hengst. Toen hij in de groep kwam, was de vierjarige leider. Mijn veulentje was toen nog donkerbruin. Het jaar erop was hij al een stuk lichter. De vierjarige ging naar stal, en mijn wit-in-wording eigende zich het leiderschap toe. Hij is dat gebleven totdat hij als driejarige uit de groep ging. Thuis was het ook meteen duidelijk, dat hij de baas was. Hij is overigens zeer proper op zichzelf en zijn stal. Mest en plast in één hoek, en rolt wel na het rijden of zomaar als het lekker weer is, maar bij voorbaat niet op natte plaatsen.
Overigens vindt hij bonte paarden maar helemaal eng

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:15

ijssnuiver schreef:
Miss_Malfoy: misschien moet je vz paard keer kennis komen maken met mijn schimmel*gnagna* _-:( (grapje hoor ;) ).

Nou, een keer werd hij in de bak (was aan het rijden) in het nauw gedreven door een schimmel (moest even gelongeerd, keuring...). Je had 'm moeten zien.
"Aaah, revenge of the schimmels!" :oo
(En toen hij eindelijk weg kon, heel snel wegdraven. :') )

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:43

wel leuk eigenlijk hoe ieder paard anders in rang staat ongeacht de kleur.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:46

Die van mij (verzorgpony) is echt alles behalvehet pispaaltje. Kan zelfs niet bij andere paarden omdat ze ze helemaal kapot trapt :+ Kan er wel naast staan enzo, maar niet in de wei.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 03:47

Een aantal jaar geleden toen wij de paarden nog niet bij huis hadden en mijn schimmel een stuk jonger was stond hij op een manege en mocht op een gegeven moment niet meer bij de pony's staan want die peste hij.
Dus de paarden en pony's werden gescheiden maar op een gegeven moment mocht hij helemaal niet meer bij de andere paarden in het land want de andere pensionklanten konden hun merrie's niet meer uit het land halen want die "beschermde" hij.

Mijn schimmel is nu vrij rustig in de "kudde" alhoewel als ie wat fris is loopt ie wel de merries te pesten :)
Maar over het algemeen speelt hij bijna de hele dag met zijn bonte vriend, de rest van de paarden is of bruin, donkerbruin of zwart.
Maar ze staan beide een beetje aan kop.
De bonte is bijv baas over de waterbak, maar als er gestraft moet worden doet de schimmel dat.
Zo heeft hij hier een merrie al eens een flink pak rammel gegeven, nou moet ik toegeven dat die ook best irritant was in de groep.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:35

bij ons is ook een schimmelm de baas, en mijn donker bruine het pispaaltje, maar toen mijn zusje een bwp kocht draaide de rolle om, hij joeg de schimmel weg, die joeg mijne weg en de mijne de bwp, de andere twee die erbij staan zitten in het midden, een daran een dominante shetlander hengst, en een andere schimmel

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:45

Ik vind, en met mij vele anderen, dat dit een interessante discussie is. Denk best wel dat er nog iets van vroeger in zit en dat het inderdaad ook te maken heeft met dat schimmels teveel opvielen.
Maar daar komt wel bij dat het karakter ook mee speelt. De ene schimmel zal zich misschien makkelijker op de kop laten zitten, de ander vecht juist heftiger terug en wint daarbij.
Daarom is het denk ik verschillend of een schimmel hoog of laag in de rangorde staat. Ieder paard gaat anders om met andere paarden, net zoals wij ook onze eigen manier hebben om met dingen om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Katja op 03-03-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde post verwijderd

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:10

Miss_Malfoy schreef:
ijssnuiver schreef:

Nou, een keer werd hij in de bak (was aan het rijden) in het nauw gedreven door een schimmel (moest even gelongeerd, keuring...). Je had 'm moeten zien.
"Aaah, revenge of the schimmels!" :oo
(En toen hij eindelijk weg kon, heel snel wegdraven. :') )

Haha :Y) . Held op sokken dus stiekem af en toe ;) .