Hele boze Ezel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:49

nielsd schreef:
Melissa schreef:
Paard en ezel samen moet je ook nog mee uitkijken ivm longworm die de ezel wel draagt en kan hebben maar die bij het paard veel schade veroorzaakt!

Heb je je ooit verdiept in dat onderwerp of praat je alleen andere mensen na?

wat si dat nu weer voor een opmerking :z

ts: ezelhengsten zijn niet grappig! wij hebben zo'n donderstraal gehad. eerst was hij klein en lief en toen werd ie groot en sterk, heel sterk...... die loopt nu bij iemand met verstand van zaken en heeft daar met zijn maatje een prima leventje. het is toch wat anders als een paard. ik ben dan ook een voorstander van wegdoen, ik denk niet dat je hem kan bieden wat ie nodig heeft.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:54

@ nielsd: Weet niet waar je dat vandaan haalt? Ik werk al zo'n 12 jaar als vrijwilliger op een kinderboerderij en verdiep mij dus wel in die onderwerpen. Ik weet dat het met goed ontwormen goed tegen te gaan is, maar ik weer ook dat lang niet alle dieren goed en op tijd ontwormd worden. Wij hebben ook ezels en paarden samen staan en dat gaat goed omdat wij wel regelmatig en goed ontwormen. Dus ik banketstaaf absoluut niet met anderen mee, ik spreek uit eigen ervaringen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:56

Melissa schreef:
@ nielsd: Weet niet waar je dat vandaan haalt? Ik werk al zo'n 12 jaar als vrijwilliger op een kinderboerderij en verdiep mij dus wel in die onderwerpen. Ik weet dat het met goed ontwormen goed tegen te gaan is, maar ik weer ook dat lang niet alle dieren goed en op tijd ontwormd worden. Wij hebben ook ezels en paarden samen staan en dat gaat goed omdat wij wel regelmatig en goed ontwormen. Dus ik banketstaaf absoluut niet met anderen mee, ik spreek uit eigen ervaringen...

Ok, ik dacht dat je de zoveelste 'ezels en paarden kunnen niet bij elkaar want ze hebben longworm' bokker was (nogal veel zijn die op bokt) en van dat soort personen word ik altijd nogal moe ;) :D

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:58

Oke :D Nee hoor, wij hebben zelf een shetlander gehad (is wel 30 geworden, daar niet van) die dus in haar vroegere jaren geinfecteerd is geraakt met de longworm (toen werd er dus niet goed ontwormd) waardoor ze blijvend littekenweefsel op haar longen had en daardoor asmatisch en snel benauwd was. gelukkig zijn ze er redelijk op tijd achter gekomen en was de schade te overzien. Maar veel mensen weten gewoon niet dat paarden en ezels eigenlijk heel andere dieren zijn!

Fenrir

Re: Hele boze Ezel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:53

Ik dacht ook "nee niet weer zo een". _O-

Goed ontwormen is inderdaad een must, mest uit de weide etc. halen, tegenwoordig zijn de wormmiddelen al veel beter dan vroeger. :)

skaay

Re: Hele boze Ezel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:34

maar waarom moeten de geitjes persee bij de ezel , je zou ze ook kunnen scheiden.
of je geitjes ergends anders neer zetten als dat hier niet kan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:37

skaay schreef:
maar waarom moeten de geitjes persee bij de ezel , je zou ze ook kunnen scheiden.

Waarschijnlijk waren ze bedoeld als gezelschap, je kan de ezel al helemaal niet in zijn eentje laten staan natuurlijk. ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:52

Traditioneel werden in het zuiden ezels gehouden met de kudde schapen.Niet alleen om spullen te sjouwen,maar ook om de kudde te beschermen tegen honden en zelfs wolven(!).Ezels houden niet van indringers en kunnen dat goed laten weten ;)
En wat voor hengst dan ook,hoort niet op een kinder boerderij!

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:58

Ze hadden op de kinderboerderij jaren lang een ezel merrie die bij alle geitjes in liep waar het dus super goed mee ging. Toen is zij dood gegaan en hebben buurtbewoners een nieuwe ezel daarheen gehaald.. Dat is dus deze wilde hengst!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:04

Er is niets tegen een ezel op de kinderboerderij,maar een mannelijk exemplaar kan je beter castreren en opvoeden voordat er ongelukken gebeuren ;)

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:47

Fiffill schreef:
skaay schreef:

Waarschijnlijk waren ze bedoeld als gezelschap, je kan de ezel al helemaal niet in zijn eentje laten staan natuurlijk. ;)

ja de 4 eerdere geitjes , maar niet persee die van tp starter.
en tog zou ik ze uit elkaar halen.
ik ken ook mensen waarbij de geit in de nek/werd gegrepen en weer neergegooit werden...
de geitjes waren altijd de dupe, en waren heel bang...
het is eigenlijk heel erg zielig want het is absoluut geen partij voor elkaar...