hoofdstel inkrijgen bij kopschuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:11

Bij manege JanDolfing hadden ze ook zo'n paard.
En daar hadden ze een bit dat met klipjes vast kon aan het halster, niks moeilijks aan...
Misschien een idee??

Maar let wel op dat dit niet de oorzaak aanpakt! Maar het maakt het opzadelen als je ff een uurtje wil rijden wel een stuk makkelijker ;)

LS_

Re: hoofdstel inkrijgen bij kopschuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:29

bedankt voor alles tips!
we waren begonnen met meer vertrouwen op te bouwen met het hoofdstel in de buurt.
dus opgezet zonder bit erin ed.
dit ging goed en zo stapje voor stapje verder en nu kan het hoofdstel probleemloos in!!
bedankt voor al jullie tips, zo is het weer wat fijner werken met dat paard ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:34

Fijn dat het al beter gaat!

Je kunt paarden ook masseren aan de oren, door er heel zachtjes aan te trekken. Vinden ze vaak heel erg prettig. Probeer hem daar aan te wennen, dan wordt het misschien allemaal wat minder vreemd.

Overigens; als dat het een groot paard is; let op dat de frontriem groot genoeg is. Anders gaat het kopstuk tegen de oren drukken en dat kan een oorzaak zijn van kopschuw worden.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:57

ze is niet zo groot en het kopstuk is zeker groot genoeg ;)
het komt door een nare ervaring in haar verleden, maar wij weten niet wat :)
haar eigenaar is de fokker, maar hij had haar destijds verkocht en op driejarige leeftijd terug gekocht. in die tijd is er dus iets naar gebeurd :\

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:22

ik zou eerst zorgen dat het paard geen last meer heeft van kopschuwheid
voordat je verder gaat met het hoofdstel enzo. ;)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:28

het paard is niet van mij en ik word betaald om haar te trainen, heb ik dus niets over te zeggen :)
het gaat super nu, dus geen problemen meer ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:40

Een kopschuw paard ga je nooit makkelijk (= zonder problemen) een hoofdstel in krijgen hoor :P en ik neem aan dat de eigenaars dat dan wel verwachten ... :P
Ik zou ook veel en kort rond dat hoofd gaan werken, vooral in de wei of in de bak (als je een afgesloten bak ter beschikking hebt) zodat het vertrouwen groter wordt (ze kunnen altijd weg ...)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:48

ze is nog steeds beetje bang als je plots naar haar oren en hoofd gaat maar zachtjes aan op het gemak gaat het wel.
dan vertrouwt ze me en kan ik het kopstuk er rustig over laten glijden :)
dit is werk voor mij, ik wil er wel tijd in steken maar nu gaat het goed, maar ik heb niet de tijd om elke dag bij het beestje in de piste wat te spelen en te doen.
daar word ik niet voor betaald :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:51

Heb je gelijk in hoor,, als het gaat zonder is het ook niet nodig, maar als je een paard op de weide gooit of van de wei af haalt ga je toch ook wel even staan flossen als je even tijd hebt niet? (ik alleszinds wel :D)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:54

tuurlijk wel :)
met een jong paard moet je een vertrouwensband opbouwen ;)
die hebben we ook wel hoor, kan nog veel beter maar ik rij ze nog maar iets meer dan een maand..
komt wel goed

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:58

Ik meld me even met een stipje want loop tegen precies hetzelfde probleem aan maar heb nu geen tijd om alles te lezen.

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:27

Ik zou eerst en vooral zorgen dat ze VOLLEDIG van die kopschuwheid afraakt,
doe veel approach en retreat, dus naderen en terugtrekken, zolang ze niet 100
procent kan verdragen dat je haar oren en hooft met je handen aanraakt gaat
ze dit zeker niet met andere zaken vertrouwen, laat haar ook veel ruiken aan
het hoofdstel, streel haar ermee voor je het wil indoen zodat ze weet dat het
geen kwaad doet, laat heer eraan sabbelen en zo desnoods, eenmaal dat je met
de handen altijd de oren mag aanraken, kan je beginnen haar oren te strelen met
het hoofdstuk, in kleine stapjes werken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:37

Veel aan de oren zitten, en eventueel het halster omlaten op stal.
Die van ons was kopschuw, maar heb van de week zonder enige dwang (hij kon weglopen als hij dit wilde) uiteindelijk toch voor het eerst de kaptoom omgekregen (en dat is nog eens z'n zware ouderwetse).
Na het longeren nog een paar keer om en af gedaan, dit ging ook zonder problemen.

Dit heb ik berijkt door veel friemelen, en een soort van spelletje spelen.
Ik ging langzaam met mijn hand friemelend naar zijn oren toe, tot hij weerstand gaf en dan ging ik met mijn hand terug naar een plek waar hij geen weerstand gaf. Door dit te herhalen kon ik steeds dichter bij zijn oren komen, en dit zonder dwang, hij mocht weglopen als hij dit wilde.

Ik kan nu overal aanzitten, hij vind het nog wel eng, maar het kan nu zonder dat hij weerstand geeft. Ook is praten en belonen erg belangrijk, geruststellen.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:44

Bij mij heeft het 3 jaar geduurd om hem rustig zijn hoofdstel om te doen, en voor mij was de keyword: toestemming. Het paard moet willen dat jij het hoofdstel omdoet. Voor mijn eigen gevoel vraag ik het dan ook altijd aan mijn paard. Misschien klinkt het penny-achtig of kinderlijk, maar misschien is het alleen maar voor mij eigen gemoedsrust.

Nu doet mijn paard het hoofd zelf naar beneden wanneer ik de teugels omhoog houdt. Het heeft 3 jaar geduurd, maar dan heb je ook wat :D

Heel heel veel succes het enige wat ik je kan meegeven: Stap-voor-stap en rust.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:28

Het is neit zo'n super goede optie

Pak een snoepje en laat die laag onder haar hoofd dan bukt ze haar hoofd denkt ze niet meer aan dat hoofstel ( niet zeker) XD

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:21

Mijn Shetlandertje was vroeger ook kopschuw, toen ze een jaar of 2 was. Eigenlijk was ze in elk opzicht schuw maar goed.

Toen ze aan het halster/hoofdstel moest begon ze als een hysterische aap te bokken, rennen, steigeren, bijten enz.

De dierenarts heeft haar gecontroleerd maar er was niks mis met haar, kopschuw dus.

Ik heb haar toen in een longeerbak gezet en liet haar naast mij in het midden staan. Ik heb haar hals gemasseerd en ik ging steeds verder naar haar oren en zodra ze probeerde weg te rennen liet ik haar gelijk gaan. Toen ze na een paar rondjes weer bij me wilde komen liet haar nog een paar extra rondjes rennen, net zolang tot ze toegaf dat ze niet meer wilde (een join-up).

Ik probeerde het daarna weer net zo lang tot ze niet meer weg rende als ik bij haar oren kwam maar nog wel erg angstig keek. Ik beloonde haar toen gelijk door haar op een favoriet plekje te kroelen en dan was het genoeg voor die dag.

Na 3 dagen kon ik haar halster eigenlijk al zonder problemen omkrijgen en haar hoofdstel ook.

Het verschilt natuurlijk per paard ;)