Wie kan mij helpen? Vriendin en ik kunnen als enige in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:59

Dit lijkt me een overoveroverduidelijk gevalletje van hengst is de baas over baasje en baasje vindt het stiekem wel leuk dat "hij haar wil en niemand anders".

Er zit hier iets structureel fout in de verhoudingen.

Paard wil zijn hooi niet buiten, dus krijgt hij het binnen(pardon??)
Als hij maar een snoepje krijgt is het goed maar zo niet dan wordt ie boos(pardon???)

Er wordt verkeerd met dit paard omgegaan en daarom is hij zo.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:20

He gelukkig, er zijn er toch meer die hetzelfde denken!

TS: Voor paarden is het redelijk simpel. Het zijn gewoontedieren, kuddedieren en het zijn vluchtdieren. Van daaruit moet je beginnen te denken.

Je paard ís jou niet aan het beschermen, hij gedoogt je omdat je 'de brenger van voedsel' bent etc. Je bent nuttig voor hem, nog mooier: je doet precies wat hij wil. Het moet andersom zijn!

Het is niet zo vreemd dat er een 'bloedbad' komt. Paarden in een kudde moeten de rangorde bepalen, en dat kan er inderdaad behoorlijk fiks aan toe gaan. Als je je paard uit zijn sociale isolement wil halen, zul je hem toch in lichamelijk contact met soortgenoten laten komen.

Dat hij telkens terug op stal 'wil', is niet zo vreemd. Als jij de afgelopen jaren 22 uur per dag alleen in een hokje had gestaan, was je daar ook aan gewend geraakt. Gewoonte. Daarnaast: lekker met maatjes de wei op kan niet, dus alleen staan op een open vlakte en zgn. aangevallen kunnen worden door roofdieren of dan toch maar dat hokje waar in iedergeval alles stilstaat. Als ik een vluchtdier was, zou ik het wel weten!

Vat het niet verkeerd op alsjeblieft, maar de situatie nu is onacceptabel. Voor het paard, voor jou en voor mensen eromheen. Sowieso al, maar als er nou eens bijvoorbeeld een noodgeval is? Stel nou dat er op stal iets gebeurt (brandgevaar / iets kan instorten), de paarden moeten METEEN weg, zo snel mogelijk. Áls hij al de stal uitgehaald kan worden, de vreemde er zonder al te grote kleerscheuren vanafkomt, krijg je paniek in de tent omdat ze echt die van jou niet ergens apart neer gaan zetten. Ik hoop dus dat je voor het leven van alledag, maar ook voor mogelijke ongevallen, de tips hier ter harte zult nemen. Iedereen zal er beter van worden, vooral je paard!
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 05-02-09 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:27

trustHim schreef:
serieus te stugge "ei"leiders bij een hengst

Hier moest ik even om lachen... :D

Maar je hoeft hem toch niet te casteren en dan bij merries te zetten? Gewoon daarna bij ruinen in de wei. Kan het zijn dat hij wat dominant is, maar hij hoeft niets te bewijzen als er geen merries tussen staan.

Moet trouwens zeggen dat bij ons op stal vroegah, een oudere ex-hengst stond, die stond met 1 merrie. Dat was zijn merrie, en dat was genoeg. Die merrie die dekte ook niet, hij verdedigde haar alleen. Dus hadden ze altijd een afgezet stukje.

Denk dat het idd van de ts uit, wel een fijn gevoel is dat hij alleen bij haar wil zijn. Maar vor het paard lijkt mij dat toch niet de oplossing.
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-02-09 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotetekens aangepast

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:53

Ik denk ook dat het paard teveel binnen heeft gestaan. De stal geeft uit gewoonte een vertrouwd gevoel. Als het paard buiten staat, heeft het gewoon geen idee wat er de bedoeling is. De ruimte die daar is, overdondert hem misschien wel. Dit paard wil liever weer terug naar zijn vertrouwd aanvoelende stal. Omdat het niet beter weet.

Wat khirshanta ook al zegt in de laatste alinea trouwens ;)

En voor dit paard voelt maar één plek vertrouwd aan (stal). En zodra daar dan vreemde mensen bij komen weet het paard niets anders te doen, dan zijn ongenoegen te uitten. Vergeet niet, een stal is klein en heeft geen vluchtmogelijkheden. Een persoon dat de stal in loopt is eigenlijk heel bedreigend. Dit paard kan niet vluchten, dus zet de aanval in bij vreemden.

Dit is niet zomaar wat. De manier waarop dit paard is gehouden heeft hem gemaakt zoals íe is. Een ding wat ik je aanraadt: ga op zoek naar hulp met verstand van zaken. Zo vaak mogelijk vreemde mensen maar bij hem in zijn stal stoppen in de hoop dat íe er maar aan went maakt je paard niet gelukkiger. En neemt nog risico´s op verwondingen met zich mee ook.

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:36

petitparis schreef:
Groot gelijk wat het dominatieprobleem betreft.
maar het paard is DEKHENGST geweest en al 16 jaar. Qua kuren heeft castreren niet veel zin meer. Dat hengsten gedrg zit erin gebakken.

Eindelijk iemand, die het ziet

BEdankt.
het castreren helpt gewoon niet meiden!
echt niet.
Dan nog kan hij niet tussen de andere paarden, en waarom niet. omdat hij alle ruinen kapot maakt!!!!!!!!

Anoniem

Re: Wie kan mij helpen? Vriendin en ik kunnen als enige in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:38

Hengstengedrag wellicht wel, maar het scheelt toch in de hormonen, en dat kan zeker uitmaken als hij tussen andere paarden staat!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:39

maar ze zegt ook dat er idd een dominatieprobleem is...

overigens ben ik er heilig van overtuigt dat elk paard in een kudde kan, het gaat alleen misschien niet zo gemakkelijk in het begin....

hij kan dan nog niet in een gemengde kudde(ook puur praktisch), maar er zijn ook hengstenkuddes....

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:42

Ik heb weer gebelt, voor een castratie ..maar er zitten zoveel risico's aan.
Sorrry maar ik durf het niet aan!
Hij is mijn alles.

Heb met mijn vorige paard heel wat mee meegemaakt, mischien dat ik daarom zo onzeker ben!

Eileiders????;; Sorry ZAADleiders.
hahaha foutje van mij.

Maar in ieder geval we doen NH met hem en het gaat heel goed,

Met Hij mag alleen nog in april dekken,. En dan is dat ook gebeurt.
Ik heb hem nu dagelijks paar uur buiten. en het redelijk goed.

Bedankt voor jullie tips!

En we zijn druk met NH bezig, dus ik laat jullie zeker ff weten hoe het gaate allemaal.

Mijn mannetje heeft er veel plezier aan, en ik moet eerlijk zeggen .. ik ook

TErwijl ik er veel geduld voor moet hebben !! (Wat ik ik eigelijk helemaal niet heb )

Ben trots op me mannetje!

En nu helemaal waar ik trots op ben,, heb een shet veulen gekocht en hij doet nisk op dat beestje ze staan lekker samen buiten..

Ben zo blij nu !

Nou jullie horen het nog wel ff..

Groetjes van hier !!

kus

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:59

Wat voor hengst is het ?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:44

waarom kan je geen stuk afzetten dan, zodat hij alleen of met die nieuwe pony gewoon buiten kan staan?

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 12:15

ja dat hebben we nu gedaan,,
Opzich gaat het vrij goed.

Maar naar een half dagje buiten hebben gestaan gaat die grote op stal!

fijn zo...

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:22

Ik snap het niet zo goed. Waarom moet het paard als het buiten goed gaat weer op stal.
Heb je voor jezelf ook wel eens bedacht, waaróm je paard eigenlijk zo doet. Denk je dat je paard happy is op dit moment?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:49

Even vraagje aan TS, je rijdt dressuur met je hengst,
Ben je met hem voor het eerst wedstrijden gaan rijden terwijl je
daarvoor nog nooit officieel gestart had?
En in het B begonnen?

Heb 3 jaar lang (dek en schouw) hengst gereden.
Leven was vrij simpel.
Hij moest doen wat wij wouden, niet andersom.
(overigens was dit bijzonder braaf exemplaar, toen)
Met merrie's geen enkel probleem, ruinen wou hij altijd ahum verbouwen.
Hij is daar nooit verkocht, maar simpel gezegd, als ik hem had kunnen kopen.
Was hij diezelfde week nog gekastreerd geweest.
Niet omdat dat voor zijn gedrag veel uitgemaakt zou hebben.
Maar wel omdat het leven dan een stuk simpeler wordt in waar stal
ik hem opzicht en kan hij lekker met dames de wei in opzicht.

Dominantie verhouding lijkt me bij jullie ietwat verstoord, is er
bij jullie niemand in de buurt die een handje kan helpen?
Zo over bokt is het wat moeilijk te beoordelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:19

Moderatoropmerking:
Natuurlijk is het lastig om niet te reageren, wanneer je denkt dat één en ander niet aan een verhaal klopt. Het is dan alleen prettiger wanneer jullie hierover de mods inschakelen en dit niet in de topics melden, zodat we ontopic verder kunnen gaan. Offtopic berichten zijn dan ook verwijderd.
Hoe dan ook, graag verder met adviezen hoe haar te helpen met het gedrag van haar hengst. :)

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:46

Heel goed nieuws dat je paard nu ook buiten kan staan met een shetlander. Vraag me wel af hoe je hebt kunnen uitvinden of je hengst niet meteen in de aanval ging zonder het risico te lopen dat je shetlander of jij gewond zouden raken...

Het is in ieder geval een begin, want een paard blijft een sociaal dier en is echt het "gelukkigst" als hij vaak samen met soortgenoten kan staan. Dat lijkt misschien vreemd aan zijn huidige gedrag te zien, maar blijkbaar is hij zo gewend geraakt aan alleen staan, dat het moeilijk voor hem is te wennen aan een kudde.

Ik hoop dat je snel vooruitgang boekt met het bijleren van wat sociale vaardigheden aan je paard ;) . Heel belangrijk, zeker voor de veiligheid van iedereen (mens en dier) om hem heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:48

@150863:

dat snapt iedereen wel maar niemand wist in t begin van dit topic dat ie al 16 jaar in de dekdienst stond (is het een GGK hengst trouwens? omdat ie al 16 jaar dekt?)
ik zou m ook zeker niet laten castreren, maar jij moet gewoon heeeel consequent zijn en anderen erbij betrekken.
En m lekker naar buiten doen, dat sowieso!
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-02-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende. Tevens Oneliner verwijderd.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:02

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:15

Ik heb een bijna 16 jarige ruin. Een meester in dreigen naar vreemden. Zeker in zijn stal.
Waarom? Omdat hij 2 jaar lang manegepaard is geweest en door zijn singeldwang als vervelend werd gezien. Paard is gaan dreigen om mensen uit zijn stal te houden die hem even kwamen opzadelen. dat is het enige wat de meeste manegeklanten in zijn stal kwamen doen: snel opzadelen. door het dreigen kreeg hij weer klappen en vaak ook onterecht gewoon als waarschuwing. Hij heeft een paar keer echt gebeten maar bijna alles is puur dreigen. heeft ook wel eens een paar mensen geschopt toen ie op stand stond.
waarom? De stand vond hij doodeng
Eigenlijk heb ik dus gewoon een schijterd die dreigt om mensen op afstand te houden en soms ook een beetje dominant willen zijn op stal.
Vraag me dus af of je paard wel meer zal doen dan dreigen op stal. Hoe zit het eigenlijk met stalpersoneel of moet je zelf uitmesten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:40

Hey, even meegelezen
Op een aantal vragen zijn geen antwoord gegeven door de TS,
dus ik stel ze nog maar een keer.

Wat voor hengst is het? (ras)
hoelang heb je hem al?
Was die altijd al zo, of is dat sinds kort?

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:37

ja heb er iemand by gehad en zegt dat het angst is van vroeger/!!

hij is 2 jaar we geweest, ivm ziekte!

verkopen wou ik hem niet..
nu weet ik dus waar het van komt,! en het moet ook verlatings angst zijn..

Nou ja nu ik het weet kan ik er wat mee gaan doen

Het is een f Volbloed hengst

groetjes.. en bedankt voor jullie tips

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:39

uhhh het was toch een draver, of is het nou een volbloed..

maar ik hoop dat je verder komt, en de verlatingsangst kan oplossen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:44

Ik las ergens idd een draver,,,
Zijn er trouwens foto's aanwezig? ben wel benieuwd!

150863

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:34

ja heb foto's gemmakt en moeten nog ff op de pc

dan stuur ik ze wel ff

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:54

Okej ben benieuwd :D hou van hengsten (om te fotograferen dan :+ )

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:43

mischien moet je er eens aan denken om hem te castreren.
dan word hij wat rustiger en kun je hem bij een ander paard
in de wei zetten. misschien vind hij dat wel heel erg fijn.