Hoe een 6-jarig paard leren vast staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Hoe een 6-jarig paard leren vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:24

Mijn paard heeft er ook een tijdje last van gehad, maar dan puur uit paniek.
Ze schrok dan ergens van, ging hangen en dan ging er weer wat stuk.
Ik heb ook een hele tijd het touw om de paal geslagen zonder haar vast te zetten, maar zordra er weer iets was waar ze van schrok was het weer mis.
Tot de laatste keer. De knip was al gebroken, ze schrok weer ergens van, en toen floepte het halster af en lag ze op de grond.
Het zag er erg zielig uit, maar tot nu toe heeft ze het niet weer gedaan. Ze staat nu mooi aan een touw met een boogje er in ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:37

miscza schreef:
LiiNd_Y schreef:
mijn paard wil ook niet vast staan, zij is inmiddels nu ook een 6 jarige..
veel mensen zeggen dat je dan gewoon een koeienhalsband om de nek moet doen, dat gaat niet kapot..en geven ze zich wel over na een tijdje..

die koeienhalsband zou ik afraden.. die knappen nooit..
Mijn pony is ook gaan hangen met zo'n band om, totdat het halstertouw knapte en pony als een katapult achterover klapte..
Heeft erg lang geduurd voordat ie weer de oude was..

Je moet ook wel een goed halstertouw hebben én halster :P Maar als jij de koeienband goed vastmaakt, dan merken ze meteen dat het geen nut meer heeft om nog te gaan hangen. Als er bij mij eentje gaat hangen om vervelend te zijn dan krijgen ze toch mooi een bandje om;).. Zelfs een paard wat ik heb gehad van 1.78 echt een huge paard gewoon. Bleef alleen braaf staan als ik er was, maar zodra ik uit zicht was (ook al was mijn moeder bij hem, die hem hele tijd stiekem snoepjes geeft) ging hij gewoon met zn volle lijf hangen.. Koeienbandje om.. hij heeft het sirieus nog 1 keer geprobeerd en daarna nooit meer :P

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:36

alles was goed vastgemaakt, ;)
we hebben het bij meerder ponys gedaan en daar hielp het ind wel bij.
Deze pony schrok ergens van en raakte compleet in paniek..
en dan kun je nog zo'n sterk touw hebben..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:38

jah idd.. als ze eenmaal in paniek zijn dan kun je er niks meer mee! En dan is geen touw te sterk denk ik!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:42

ik zet mijn paarden vast aan een stro touwtje...stukje strotouw aan de ring ....dat scheelt erg veel halsters en nekblessures.
Kun je er geen hooinet ophangen?
Dan heeft ze wat te doen en is afgeleid....met geweld heeft absoluut geen zin....je gaat het niet winnen van 1 pk.
(maar volgens mij ben jij niet zo van de harde methodes..)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:47

geerke schreef:
ik zet mijn paarden vast aan een stro touwtje...stukje strotouw aan de ring ....dat scheelt erg veel halsters en nekblessures.
Dan heeft ze wat te doen en is afgeleid....met geweld heeft absoluut geen zin....je gaat het niet winnen van 1 pk.

mag ik vragen wat je onder harde methodes verstaat?.. want een koeienband is miss wel ff streng áls hij gaat hangen.. maar is absoluut niet om je paard te kwellen!.. en gewoon blijven praten tegen hem..

ik ben juist tegen een hooinet als ik eerlijk ben.. paard moet gewoon netjes blijven staan op een poetsplaats, dat is in principe gewoon normaal. En bijvoorbeeld constant snoepjes geven als hij iets doet wat goed is ... zo ontzettend fout! je kunt een beter een keer een aai geven en hem paaien met je stem.. dan kun je ook je stem gebruiken als je erop zit.. dan weet hij dat hij het dan goed doet..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:50

die koeienband is helemaal niet slecht, ze voelen het meteen, zo ken ik een paard die ook alles kapot trok, ringen uit de muur, halsters, touwen, etc.

Met die halsband begon ze te trekken maar stopte toch gelijk ;)

Al zou dit niet mijn EERSTE optie zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:58

LadyLynn schreef:
geerke schreef:

mag ik vragen wat je onder harde methodes verstaat?.. want een koeienband is miss wel ff streng áls hij gaat hangen.. maar is absoluut niet om je paard te kwellen!.. en gewoon blijven praten tegen hem..

ik ben juist tegen een hooinet als ik eerlijk ben.. paard moet gewoon netjes blijven staan op een poetsplaats, dat is in principe gewoon normaal. En bijvoorbeeld constant snoepjes geven als hij iets doet wat goed is ... zo ontzettend fout! je kunt een beter een keer een aai geven en hem paaien met je stem.. dan kun je ook je stem gebruiken als je erop zit.. dan weet hij dat hij het dan goed doet..

het probleem is dat het hier om een volwassen paard gaat...niet om een veulen,wat je inderdaad niet moet belonen met snoepjes op verkeerd gedrag.
Een hooinet zie ik niet echt als een snoepje,meer als afleiding.
Een paard forceren vast te staan door middel van een koeband ofzo gaat meestal mis,of het raakt dusdanig in paniek dat de gevolgen niet te overzien zijn...boxdeuren krom of er compleet uit...onderschat de kracht van een paard in paniek niet...het zal niet het eerste paard zijn wat z'n nek breekt op deze manier.

miss_white54

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:20

nja eene kant leert ie t wel dat t geen zin heeft als ie gaat hangen door m juist te laten hangen.. en totaal niet op te reageren..
want hij si de eenige die er last van heeft..

Andere kant lang touw.. en dat heen en weer gedrentel afleren door streng te zijn!

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:00

ik wilde even zeggen dat ik met een longeerlijn aan het proberen geweest ben en het gaat hartstikke goed. alleen in het begin even uitproberen maar daarna blijft ze al netjes stil staan.
bedankt voor de reacties