Pony stormt stal in, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:31

het was ook maar een idee :o, ik dacht dat ze mischien hierdoor wat minder angst zou krijgen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:34

Doet ze dit ook als ze de stal uit moet? Krijgt ze meteen eten in de stal waar ze invliegt?

Anders kun je haar bij het buiten zetten, nog even een keer terugzetten in stal.
Als je de ruimte ervoor hebt zou ik op het moment dat ze wegstormd haar hoofd om proberen te trekken en een rondje lopen, net zolang totdat ze zich beheersen kan. Of eventueel weer even teruglopen.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:35

maar als het paard geen respeckt heeft voor je?
dan walsen ze ook door je heen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:37

Paar keer langs de stal deur lopen, als dat kan. En dan haar spontaan erin leiden, jij moet voor :).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:39

heaven schreef:
maar als het paard geen respeckt heeft voor je?
dan walsen ze ook door je heen?

Als je paard geen respect voor je heeft dan walsen ze ook door je heen ja. Dat is eigenlijk wat er hier ook aan de hand is. Dit paard vertrouwd haar blijkbaar niet genoeg als leider. Als ze dat wel deed, dan liep ze namelijk gewoon met haar mee. Misschien wel wat snuivend, maar ze liep wel mee. Er zit alleen een verschil in 'Ik vind dit eng en ik loop wat harder door' en 'daar is mijn eten, en je kan me wat, ik ga NU daarheen, en jij staat in de weg'.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:39

lissisanne schreef:
het was ook maar een idee :o, ik dacht dat ze mischien hierdoor wat minder angst zou krijgen.

Hahaha ik heb ook de wijsheid niet in pacht hoor! Wie weet werkt jouw idee wel, en het mijne totaal niet!

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:40

min stal is achterin dus kan er niet voorbij lopen.
als ik mijn rug naar haar keer om als eerste in stal te stappen word ik omgewalst.
met oren plat in haar nek...
als ik haar terug tik..of achterwaarts laat gaan voordat ze de stal in mag probeert ze me gewoon omver te duwen als ze er maar langs is....desnoods over je heen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:40

Natuurlijk moet je zorgen voor goed licht, en altijd rekening houden met het feit dat het paardenoog wat langzamer accomodeert (=aanpassen aan licht/donker) dan een mensenoog. Neem de tijd dus.

Toch vraag ik me af of dat de oorzaak is, want de pony stormt naar binnen zeg je. Dat is niet uit angst voor het donker, dan zou hij juist weigeren!

Het is ook een vorm van dominantie. Mogelijk ook ontstaan omdat er vaak voer lag te wachten na het werk.

Begin liefst met grondwerk; zorg minimaal dat hij buiten/in de bak gehoorzaam aan een halstertouw met je meeloopt en ook blijft staan, als je dat wilt.

Dan de stal. Zorg dat jij altijd als eerste naar binnen gaat en blijf maar even in de deuropening staan. Maak je breed en groot! Spreid desnoods je armen, in het uiterste geval met een zweep/touw zwaaien. En sta dan vooral niet met je gezicht naar binnen maar met je gezicht naar de pony. Blijf zo eerst maar eens even staan totdat hij ook rustig staat. Loop dan langzaam achterwaarts de stal in, dus je gezicht + aandacht op de pony blijven richten.
als ze van tevoren al gaat drammen dan moet je al eerder met je gezicht naar haar toe voor haar gaan lopen (dan loop jij achteruit dus).

Let op: als hij met zn hoofd jou gaat duwen, is dat een teken van respectloosheid en dat moet altijd bestraft worden. Een passende straf is in dit geval een pas of 2 achterwaarts te sturen. Daarmee dwing je respect af. Hij moet een gepaste afstand bewaren.

Ik denk dat het op die manier te doen moet zijn. Succes!

Ook als het goedgaat, nooit zelf de stal in laten lopen. Jij gaat - als de leider - altijd eerst de stal in. Een van die vele goede gewoontes die je moet aanwennen om de rangorde gezond te houden.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:43

tuurlijk walst een paard door je heen als ie geen respect heeft. ik zet dagelijks 9 paarden op stal, 1 voor 1. door een smalle deur. soms gaat het heftig, harde wind speelt daarbij ook een rol, als voorbeeld. ik hoef mij maar om te draaien bij de deur en ze zijn gelijk rustig. respect hebben ze voor mij, oa bereikt door een zweep, toen het nodig was. we kregen er een 18 jarige bij... sprong letterlijk over het hek heen bij binnen zetten van andere paarden. mijn hart zat boven in mijn keel. na 3 x, gecorrigeerd met een zweep, ( ff hulp erbij) heeft ie het noooit weer gedaan. en voor de duidelijk heid, het is echt raar als een paard letterlijk over een hek heenspringt. godzij dank werkt onze methode nog steeds tot nu toe. geen problemen meer.

beantsje

Re: Pony stormt stal in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:45

Inderdaad, als een paard letterlijk over je heen gaat walsen, dan zou ik zeggen; neem een flinke bezem en mep hem terug!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:46

Sorry, ik vind een paard wat ergens angst van heeft slaan geen oplossing. Naar mijn mening maak je het probleem er alleen maar groter mee, krijgen ze geen respect voor je, maar angst voor pijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:52

Angst moet je nooit bestraffen met slaan; gevaarlijk gedrag wel.

als je mijn hele reactie hebt gelezen, zie je dat het woord slaan er niet in voorkomt.

in mijn verhaal blijf je zelf voor de pony en blijf je zelf in de opening staan. Als de pony je dan alsnog ondersteboven walst, klinkt dat meer als respectloos dan als angst. En in dat geval zou ik de bezem pakken en goed ook.

Natuurlijk mag een pony bang zijn maar als hij daardoor jou niet meer als leider ziet maar zelf de touwtjes in handen gaat nemen, wordt het gevaarlijk en dan moet je ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:56

Als dit paard het uit angst doet moet je het absoluut niet gaan slaan! Zo gaan ze het alleen maar enger vinden want buiten het feit dat ze gaan denken ow jee ik moet weer door die smalle opening komt er ook nog eens bij ik moet nog sneller anders krijg ik er een tik bij.

een aantal jaar terug deed ik de draver van een goede vriendin af en toe. en deze durfde ook niet door smalle openingen. Stilstaan vlak voor de deur hielp erg goed :j Aangezien dit paard voor mij niet klein was ging ik aan dr neus hangen met mn lichaam voor haar borst totdat ze stilstond, en dan zo langzaam aan stapten we de stal in. Na een tijdje liep ze zo rustig naast me de stal in.

straffen en/of belonen werkt niet, snoep zien ze denk ik niet eens op zo'n moment.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:57

beantsje schreef:
Inderdaad, als een paard letterlijk over je heen gaat walsen, dan zou ik zeggen; neem een flinke bezem en mep hem terug!

thanks!!

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:58

beantsje ik snap wel dat je dan een mep wil geven als ze door je heen loopt...
maar dit heeft geen enkel efeckt bij mijn merrie want ze doet het gewoon weer opnieuw.
dit gedrag is pas 2 maandjes en lijkt steeds erger te worden...
ik wil haar ook niet verot slaan als je begrijpt wat ik bedoel.
maar gewoon op een goeide manier aanleren en dat ze ook leert dat ik haar leider ben en niet zij!!
maar de moed begint me nu al een beetje op te raken ....
ik laat haar nu maar de stal instormen....niet goed maar 4 hoeven in je rug is ook niet plezierig

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:59

criollolover schreef:
beantsje schreef:

thanks!!

hoezo thanks? 8)7
los je problemen altijd dmv geweld op?
Als het echt gevaarlijk wordt, en het is GEEN angst, maar gewoon een paard dat respectloos is, mag er pas geweld gebruikt worden, anders NIET!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:00

heaven: join-up, grondwerk!

Wat bij mij geweldig heeft geholpen is de basiscursus grondwerk van de paardelarij (http://www.paardelarij.nl). Als je kijkt op hun site onder 'aan het woord' dan staat daar een stukje van Martine met Vjesta. Dat ben ik met mijn paard. Die had ook het idee 'respect, wat is dat'

criollolover

ik laat haar nu maar de stal instormen....niet goed maar 4 hoeven in je rug is ook niet plezierig[/quote]

oei oei oei, ze heeft al aardig gewonnen.....jammer hoor

Thats_Me

Als hij bang is voor de doorgang zou ik toch ook eens overwegen om een cursusje schriktraining te volgen :)

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:02

in mijn profiel de ena laatste foto...
mooie foto zou je zeggen?neej want hier komt ze doelbewust op je afrennen om eff lekker met je te spelen...
eigelijk om je keihard omver te lopen

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:03

criollolover schreef:
ik laat haar nu maar de stal instormen....niet goed maar 4 hoeven in je rug is ook niet plezierig

oei oei oei, ze heeft al aardig gewonnen.....jammer hoor[/quote]

dacht je dat ik daar blij mee ben dan?
t liefste ram ik haar terug!!maar ze is jong en wil niks verkeerds aanleren...
en ik ben niet bekend met de join upp enz..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:04

heaven schreef:
mooie foto zou je zeggen?neej want hier komt ze doelbewust op je afrennen om eff lekker met je te spelen...

GRONDWERK! JOIN-UP!

Dit paard heeft GEEN respect voor jou. 0,0. Dit kun je zo laten, dit kun je proberen eruit te slaan (en ik vermoed dat je dat verliest, als je paard zo dominant is slaan ze terug en zij slaan harder) of je kunt er gewoon gericht wat aan doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:04

heaven schreef:
criollolover schreef:

en ik ben niet bekend met de join upp enz..[/quote]

ik zou dan maar een join up curcus gaan volgen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:05

heaven schreef:
criollolover schreef:

en ik ben niet bekend met de join upp enz..[/quote]

Maar dat kun je leren. Ga een cursus doen, ga er onder begeleiding mee aan het werk, zorg dat je mensen om je heen verzamelt die er wél bekend mee zijn. En als het zo slecht gaat, dan kun je zelfs erover denken om hem weg te brengen voor gedragdcorrectie...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:05

Vjestagirl schreef:
heaven schreef:

GRONDWERK! JOIN-UP!

Dit paard heeft GEEN respect voor jou. 0,0. Dit kun je zo laten, dit kun je proberen eruit te slaan (en ik vermoed dat je dat verliest, als je paard zo dominant is slaan ze terug en zij slaan harder) of je kunt er gewoon gericht wat aan doen.

absoluut mee eens :)