paard als de dood voor scheren, maar al half gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:30

Ja, dat zeggen ze, dat het de pijn tijdens de bevalling onderdrukt.
Nou, ik heb er weinig van gemerkt hoor, ha ha.
Bij onze paarden is in ieder geval geen praam aanwezig.
Ik vind het gewoon een naar hulpmiddel, maar ieder zijn ding hoor. En inderdaad zijn de verdovende middelen ook niet zonder gevaar. Pas bijvoorbeeld op met voeren, ook de darmen en de spijsvertering werken langzamer. Misschien toch maar wachten tot het haar weer is aangegroeid?

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:44

Utixo schreef:
De endorfine zelf doet geen pijn, de bevalling doet pijn. De endorfine is een stof die ervoor zorgt dat je in een soort roes komt.

Dat snap ik :D :P . Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat endorfine blijkbaar wordt aangemaakt omdat de bevalling pijn doet. Dus bij veel pijn komt er endorfine vrij en raakt je lichaam in een roes. Daardoor ben ik geneigd te denken dat de praam in eerste instantie wel veel pijn doet, en dat er daardoor endorfines vrij komen, waardoor het paard in een roes raakt. Alleen waarom ze dan niet helemaal over de zeik gaan bij het zien van een praam, na eerdere ervaringen, kan ik niet verklaren.... Ik vind het in ieder geval een rot gezicht, zo'n praam op de lip van een paard.

anneliesdj

Re: paard als de dood voor scheren, maar al half gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:52

Ik zou heel erg oppassen met sederen en met een praam werken, ik heb dat zelf ook eens gedaan met een paard wat doodsbang was voor het scheren maar halverwege 'brak' hij door de sedatie en de praam heen en heeft degene die hem aan het scheren was lelijk in een hoek getrapt.

We hebben het daarna afgemaakt bij de DA, helemaal onder zeil en dat raad ik jou ook aan, kun je overal nog goed bij ook.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:58

wanneer de praam niet werkt, werkt verdovingspasta waarschijnlijk ook niet.
dan zit er niks anders op dan hem te laten sederen door een DA.
in het bloed spuiten helpt eigenlijk altijd.

wel opletten dat een paard dat gesedeerd is en er doorheen komt over het algemeen
nog veel heftiger reageerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:15

Idd, paard wat ik hierboven noem is echt het liefste braafste dier wat ik ken en toch haald hij lelijk uit, zou ie nooit doen als ie bij zijn volle 'verstand' was geweest.
Bij ons ging het trouwens wel eerst een tijd goed, pas na dikke 10 min ging het mis.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:22

loulou schreef:
wanneer de praam niet werkt, werkt verdovingspasta waarschijnlijk ook niet.
dan zit er niks anders op dan hem te laten sederen door een DA.
in het bloed spuiten helpt eigenlijk altijd.

wel opletten dat een paard dat gesedeerd is en er doorheen komt over het algemeen
nog veel heftiger reageerd.

En precies daarom werken wij liever met een praam als met een sederende pasta. Mocht het mis gaan is het paard er gelijk weer bij, ook kan hij gelijk weer eten zonder gevaar.

Overigens, hebben wij gelukkig alleen de praam soms nodig bij de oortjes.

Succes met scheren

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:13

vervelend maar waar.....Praam er op zetten?? Misschien helpt dat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:15

inderdaad praam erop :)

zelf verdoof ik als ik weet dat een paard angstig is voor het scheerapparaat.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 02:44

Dat werkt dus ook niet altijd ;)
Wat ik begreep heeft ts het al met een praam geprobeerd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:36

je moet gewoon ruim van te voren sederen en pas beginnen als die suf is :D :D :D

als je begint voor de sedatie inwerkt heb je een majoor probleem

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:41

Wij dienden ook sedalin in, ruim van te voren, en soms de praam er bij.. Uiteraard kan een paard er door heen breken maar het aantal is te minimaliseren. we hadden destijds maar één Volbloed die ogenschijnlijk mafte aan de voorkant, maar raak mepte aan de anchterkant...

We vonden eht overall een super oplossing!
En platspuiten bij de DA, tsja, dat vind ik dan weer zo kostbaar.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:18

Yolien schreef:
Spuitje sedalin.... komt alles goed

Dat kun je hier ja niet meer kopen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:20

maar sedasan (zo heet het nu) kun je toch bij de dier4enarts halen? Misschien heb ik eventueel nog wel wat liggen?..

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:35

Sabientjeuh schreef:
Dat kun je hier ja niet meer kopen...

Tranquigel (zelfde effect) kun je nog gewoon bij de paardenwinkel kopen... (is eigenlijk voor honden en katten, maar werkt voor paarden ook, niet de hele spuit er zo maar in duwen, op 500 kg heb ik er laatst 6 streepjes in gestopt, werkte vrij goed, staat ze nog wel op dr benen, maar een stuk kalmer)

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:38

GEwooon scheren als die ene helft goed ging moet ie zich niet aanstellen en hups gewoon de ander doen, anders ff plat spuiten!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:40

hihi dat had mijn paardje ook..
ze was nog nooit geschoren, dus had alles al bij de hand ( sedering en praam ) maar ik wilde zonder gedoe beginnen..
Ene kant ging prima, alles liet ze toe.. Maar zodra we bij de andere kant kwamen, werd ze gek.. Uiteindelijk een praam opgedaan, en toen ging het wel.. Hoofd maar gelaten, maar beentjes wel geschoren..

Ik had ook traqiugel, maar was 1 van de laatste die dat bij Divoza kon halen.. Want ze mochten het niet meer verkopen..
Er staat indd dat 1 streepje voor 35 kg is, maar toen de shire de trailer op moest, kreeg die 2 streepjes, en hij was al een stuk rustiger!

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:20

Ondanks dat ik hier boven heb geschreven dat licht sederen een goeie oplossing was, omdat ik dacht dat Corellaa al had aangegeven dat ze het al met de praam had geprobeerd, moet ik toch wel een beetje lachen om de mensen die de praam zielig vinden maar als tip geven om het paard maar helemaal plat te laten spuiten door een DA. Ik weet niet of jullie zelf wel al eens volledig plat zijn geweest maar als je daarvan wakker wordt voel je je de eerste tijd niet echt fijn. En dan te bedenken dat wij nog weten waarom we 'onder zeil' waren terwijl een paard er helemaal niks van begrijpt wat er gebeurt is. Kan me niet voorstellen dat dat echt diervriendelijk is voor een cosmetische ingrijp zoals scheren.

Een praam is een makkelijk en eenvoudig te bedienen middel dat een paard snel de rust kan geven zonder al te veel poespas erbij. Bijkomend voordeel is dat je zelfs zonder al te veel kennis de praam makkelijk kunt gebruiken zonder bang te zijn dat je het paard wat aandoet. Geloof me, je zou de eerste zijn die een paardenneus eraf draait ;) Het ziet er misschien niet echt leuk uit maar het helpt al jaren lang en het kost ook nog eens bijna niets om het te proberen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:30

detour schreef:
Wij dienden ook sedalin in, ruim van te voren, en soms de praam er bij.. Uiteraard kan een paard er door heen breken maar het aantal is te minimaliseren. we hadden destijds maar één Volbloed die ogenschijnlijk mafte aan de voorkant, maar raak mepte aan de anchterkant...

We vonden eht overall een super oplossing!
En platspuiten bij de DA, tsja, dat vind ik dan weer zo kostbaar.

Dat viel mij erg mee hoor, geloof dat het iets van 30-35 was, tegenover een 15,- voor een spuit sedalin valt het wel mee. En dan kun je wel overal perfekt bij, zelfs liezen, oksels, kootholte's ed zijn perfekt te doen dan :D

De ruin van ons vocht er wel tegen, DA had hem al een dubbele dosis gedaan via infuus en wij scheren, kwam ik bij zijn schouder begon ie toch weer te stampen dus hij zegt; nou dan gaat ie helemaal plat. Dus dosis erin, afwachten, hij zwabberde van links naar rechts maar liet zich niet vallen, nog een dosis toen eindelijk ging hij onder protest plat en toen heeft ie nog extra gekregen omdat de DA dacht dat ie misschien alsnog eruit zou komen.
En om door te gaan op wat Kroll88 zegt; hij heeft me echt een maand niet aangekeken daarna, hij had het idee dat ik het hem aangedaan had omdat ik hem geruststelde toen hij onderuit ging. Hij was echt heel boos, zelfs zo erg dat ie de eerste dagen zijn kont naar me draaide als ik de box in kwam terwijl het echt de vriendelijkheid zelve was, heb wel moeite moeten doen om hem te overtuigen dat ik toch nog wel lief was :P.

Dus ik zou ook zeggen praam en evt sedalin maar ik ben daar nu wel heel voorzichtig mee, sedalin zal ik niet snel weer gebruiken.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:49

Inderdaad wat ik al eerder gezegd heb, het lijkt me voor het scheren van een paard (niet medische ingreep dus) echt overbodig om hem plat te spuiten... Zelfs een beetje sneu, omdat wij graag zijn hoofd geschoren zouden zien moet hij onder zeil...?

@ TS: heb je al een oplossing gevonden inmiddels?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:54

Dit ging niet om een hoofd meid, als ie er ook maar enigzins toonbaar uit had gezien had ik het echt wel zo gelaten.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:57

anneliesdj schreef:
Dit ging niet om een hoofd meid, als ie er ook maar enigzins toonbaar uit had gezien had ik het echt wel zo gelaten.

Dat bedoelde ik ook niet ;) , maar weet wel dat er genoeg mensen rondlopen die het de normaalste zaak van de wereld vinden om hun hele paard 'voor de mooi' te scheren van top tot teen en het dan wel plat willen laten spuiten door de veearts... Daarom bedoelde ik dus dat ik DAT niet snel zou doen, medisch gezien of om wat voor geldige reden die niks met 'mooi' te maken heeft, is dan weer een ander verhaal..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:59

Dit had wel met mooi te maken, toen hij eenmaal half geschoren was wilde ik hem niet zo rond laten lopen omdat hij én op concours ging én te koop stond. Als ik het van tevoren had geweten had ik hem never geschoren, gewoon iets eerder een extra dekentje op gedaan.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:02

ja okee, ik begrijp dat als je echt helemaal halverwege bent dat het dan niet echt kan om hem zo te laten staan.

Maar om nog even te verduidelijken wat ik bedoel is mensen die bij voorbaat (en jaarlijks) een paard plat spuiten of in dit geval bijvoorbeeld alleen voorstellen om het paard plat te laten spuiten voor een half ongeschoren hoofd....

edit: en dat dus echt ieder jaar doen, jij zegt tenminste nog dat het een eenmalige actie is, snap je?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:04

Ja ben het ook met je eens, de andere paarden hier zijn makkelijk met scheren en hebben enkel een praam nodig voor de oortjes. Als ze moeilijk gaan doen stop ik er ook mee, op tijd een deken op gooien scheelt je ook een rotklusje, vind er niks aan :P

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:10

Wat ik vaak tegen kom met scheren is dat mensen een paard hebben geschoren met botte messen. I.p.v te scheren wordt het paard dan ge-epileerd en dat vinden ze niet leuk!!Messen dus laten slijpen, praam erop, paard in de hoek zetten en de tijd nemen,maar wel consequent doorscheren.Af en toe het hoofd afwisselen met makkelijke stukjes op het lichaam, zodat hij wel wat kan ontspannen,maar niet het gevoel krijgt dat hij onder het scheren uit kan komen.Succes ermee...