Een echte hechte band krijgen met je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Een echte hechte band krijgen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:29

Okee dankje voor je uitleg!! :j!

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:17

Ik denk dat als je lief, consequent (dus idd soms ook streng), rustig en geduldig bent je vanzelf een hele hechte band met je paard krijgt, want dat weet hij dat hij je kan vertrouwen. Maar eigenlijk geldt dit natuurlijk bij alles, of het nou paarden of andere dieren zijn. Gaat zelfs op voor kinderen :D

Welfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:23

Soprano schreef:
Ik denk dat vrijheidsdressuur wel iets voor jullie is! Moet je maar even verder opzoeken op bokt of internet ;)

Absoluut! Vrijheidsdressuur is een geweldige manier om een band op te bouwen met je paard. Bovendien houd je hem/haar zowel fysiek als mentaal in training wat natuurlijk altijd goed is. Je kunt veel tijd besteden met je paard, met oefeningen die voor jou en je paard hartstikke leuk zijn. Er is veel informatie over vrijheidsdressuur te vinden in boeken en op het internet. Ik kan je ook op weg helpen met wat informatie als je dat wilt. Je mag me altijd mailen of een prive-bericht sturen.

HeleenH82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:01

Ik rij met verzorgpaard pas een paar maanden, maar nu al een leuke band. Ik vind het altijd belangrijk om lekker uitgebreid te poetsen en te tuttelen en niet meteen hup dat zadel erop.
Inderdaad ook wat grondwerk of gewoon met het paard aan de hand lopen.
Ik gebruik altijd veel mijn stem, doet ook veel.

Grtz

ardith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:55

idd zoals al eerder is gezegd, gewoon rustig blijven, en stapje voor stapje iets meer vragen. zoiets moet ook groeien over de tijd.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:26

Ga lekker longeren, tuttelen, en langzaamaan komt die band echt wel ;)
veel aan de hand werken enz.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:53

gewoon veel samen zijn en
geduld, geduld, geduld
die band komt er zeker wel!
bij de een nou eenmaal wat sneller dan de ander :)

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:00

Ik zou veel longeren en zo nu en dan rijden. Verder is borstelen en vrijheidsdressuur ook heel goed en leuk. Alleen is het soms wat moeilijk als je paard veel energie heeft. Dan kunnen ze nog wel eens vreemde bokkesprongen maken. Van vrijheidsdresuur en andere dingen word word de band wel beter, maar de energie raakt ze daar niet van kwijt.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:41

hooi,,
ik heb me ene haflinger nou 6 jaar en na 2 weken hadden we echt wel een echte band al. Hinnekte altijd naar me, als ze in de wei stond kwam ze keihard rennend naar het hek toe :D Maar ze was toen denk ook wel HEEL ERG blij dat iemand haar eindelijk verzorgde en reed elke dag;) en in de vakantie poeste ik er altijd heel erg goed, 2 uur lang, vind ze heerlijk :) Nu hebben we ook een hele hechte band, en hinnekt ook altijd naar me maar ze rend niet altijd naar het hek toe, vind iik niet zo heel erg hoor ;)

het is wel grappig, ik heb van die winterboots en dar slof ik altijd mee :o en als ik dan achter haar stallen loopt en ze ziet me niet eens en hoort me stem ook niet hinnekt ze ook altijd :P das wel grappig altijd

en als ik zelf naar het duin ga luistert ze gwn, doet ze gwn hoe ze is ;) maar als er iemand anders op rijd gaat ze expres lopen racen, langs de andere paarden proberen te komen :D

ze ging ook een keer naar de hengst in roosendaal (ze was daar 2 maanden ;( ) en toen we der gingen ophalen en me vader wou der in de trailer zetten, wou ze niet, met bix en verschillende dingen geprobeerd, nam ik het touwtje over en ze liep als een mak hondj achter me aan :P

ik heb nog een andere haflinger die ik nu 4 jaar heb, ik merk wel dat ik een goede band met hem heb, vertrouwen elkaar heel goed en hij luistert naar mij ik naar hem, hij heeft respect voor mij en ik voor hem. Maar ik merk wel dat de band tussen mijn merrie groter is dan bij me ruin omdat ik en me merrie veel meegemaakt hebben (leuke en minder leuke tijden) en met me ruin veel minder

maar ik denk als jij je paard respecteerd en vertrouwd en hij/zij jouw dan heb je al een goede band;)

als jij je paard respecteert en hij jouw

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:01

Free styling helpt ook echt goed ik weet niet of je een longeerbak hebt, maar dan heb je een halster touw in je hand je maakt haar er niet mee vast en daar ga je bewegingen mee doen wat zij ook moet doen en als je het touw dan met je ene hand hoger houd moet ze harder gaan lopen en na beneden weer langzamer. En jij moet echt in je hoofd denken wat zij moet doen, het duurt even voordat je paard dat door krijgt maar krijg je echt een hele goeie band mee, en het paard los achter je aan laten lopen en als jij een rondje loopt moet het paard dat ook doen. Maar met dat touw is dus hetzelfde als longeren maar zonder zweep en het paard zit niet vast. Is echt leuk voor ruiter en paard!

Lins_nys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:07

Als je overtuigd bent dat je de relatie met je paard op de eerste plaats wil, dan is het Parelli programma misschien wel iets voor jou, ik kan je als je wil wel een DVD bezorgen. PB even je namm, adres, telefoon en e-mail door, dan stuur ik hem op.

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:18

Door haar te longeren en vooral oefeningen te doen met je stem went ze zegmaar weer aan je... Ook door gewoon lekker bij der in de wei te gaan zitten krijg je weer een band met haar! Lekker kroelen en borstelen helpt ook heel goed!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:36

Je krijgt vertrouwen als je ook vertrouwen geeft. Ik heb het met mijn paard in ieder geval wel. Ik had het op een dag in mijn gekke kop dat ik er een keer op moest zonder hoofdstel en zadel. Uiteindelijk pijn in me buik erop, hij veroerde geen vin en sinds dien is hij ongelovelijk lief en aanhankelijk, ik kan hem een half uur op het terrein laten staan en hij blijft staan waar hij staat want hij weet dat ik terug kom om hem op te halen.

Doe veel grondwerk met haar, dat helpt echt super goed.. Geen beloning als in snoepjes, maar als in knuffels en complimentjes met een zachte lieflijke stem.

Ik werk in de gehandicapten-buisness en eigenlijk geld hier hetzelfde: Wees concequent, oprecht en vertrouwensvol, dan krijg jij het ook terug. Wees eerlijk tegen je paard zodat hij weet waar hij aan toe is.

Ga lekker wandelen, grondwerk doen, borstelen, overal voelen en leer je paard ook vertrouwen in jouw hebben in plaats van alleen vise versum (zoals een soort schrikparcour)

Succes.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:20

Veel ermee bezig zijn om allerlei manieren, poetsen, longeren, wandelen! Bij mij op stal staat een meisje die er echt heel veel mee bezig is, een paar uur per dag maar die kan ook ontzetend veel met haar paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:25

Ga grondwerk doen, desnoods Parelli. En veel tijd met je paard doorbrengen.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:23

Ik heb 3 opties:

1: ga met haar naar de bak en loop rondjes met haar ook drafen
2: jaag haar op in de bak zodat ze niet veel enerie meer heft en jouw eraf bokt
3: Longeer haar

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:14

__Mattie__ schreef:
Ik heb 3 opties:

1: ga met haar naar de bak en loop rondjes met haar ook drafen
2: jaag haar op in de bak zodat ze niet veel enerie meer heft en jouw eraf bokt
3: Longeer haar

Dat snap ik niet? Wat heeft dat te maken met een band opbouwen? Dit heeft alleen te maken met het feit dat je er op MOET rijden zonder gevaar te lopen. Je kan het ook van een andere kant bekijken dan waar paarden alleen bekend om staan (rijden) communicatie en liefde... Ik vind dit wel erg kort door de bocht en vrij zwart/wit.. Maar goed, misschien heb jij een andere insteek dan ik (sorry als je het niet begrijpt... Ik type hoe ik het begrijp :D )