stijgeren afleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

Re: stijgeren afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:58

Juangi schreef:
Als je je handen tussen zijn oren houd, stoot een paard daar op een gegeven moment tegen aan. Dan krijgt het paard een gevoel van, ow het kan niet want dan stoot ik mijn hoofd.

Goed aanpakken, ook al loopt ze dan een keer niet nagevelijk en loopt ze maar te sjokken. Tik met een zweep als ze dit soort dingen uithaalt. Levensgevaarlijk!
bedoel je dat levensgevaarlijk of het stijgeren?

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:04

ja het is ook levens gevaarlijk het stijgeren maar door veel tips van jullie lukt het me denk ik wel

JesNobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:07

MMm.. bij mij op de manege had ene paard hier ook last van en aansporen hielp ook niet. Ze bleef maar doorgaan. Alleen toen ging er iemand met een zweep in de bak staan en als het paard wou stiegeren ging ze erachteraan met de zweep zodat het paard niet kon gaan stiegeren. En uiteindelijk is ze er mee op gana houden.

Maar misschien heeft je paard ergens last van? Lichamelijk? Iets dat haar pijn doet?

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:10

nee het zijn gewoon streken maar het is wel heel erg moeilijk om zo iets op te lossen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:13

is ze wel in de gewone omgang gemakkelijk, en ben jij haar dan de baas of probeert ze je echt uit?
Als ze ook op de grand erg dominant is zou ik wat grondwerk met haar gaan doen...

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:15

in de gewone omgang is ze wel normaal ja ik ben haar eigenaar ja en doet wel onder voor me net zo als me anderen paarden maar met rijden is ze op die 2 punten heel erg moeilijk ze wil niet na geven en dan gaat ze stijgeren

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:27

doet ze dit altijd? anders zou ik haar toch eerst na laten kijken door de dierenarts.. of was die al geweest wete t niet meer Tong uitsteken
en anders moet ze gewoon lopen, een paard kan nu eenmaal niet stijgeren als hij loopt, je zal haar dan gewoon hard aan het werk moeten zetten, veel voltes, achtjes, overgangen, tempowisselingen echt elke seconde je aandacht erbij en langzaam aan meer verzameling vragen, zo dat ze het niet doorheeft omdat ze zich te veel moet richten op de oefeingen... en dat allemaal in een flink tempo.. zo heb ik het altijd geleerd

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:32

Ik stel me de vraag of een paard wel zou steigeren als hij last van de rug heeft....
Wat denken jullie?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:35

ja.. denk het wel, het licht aan het karakter van het paard hoe hij de pijn oplost maar er zijn paarden die hierdoor steigeren er zijn weer andere paarden die dan gaan rennen. Elk paard gaat anders om met zijn pijn

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:55

@ mvs: Ja ik dacht al Lachen kwas het even aan het reflecteren wat de mens zou doen als die rugpijn heeft n dat al vast geen helse bewegingen maken, zijn.

Zou het misschien ook komen dat het paard teveel krachtvoer krijgt. Mijn paarden gaan dan ook altijd uit hun dak...
Of iets aan de tanden... maar dat zal wel al gezegd zijn denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:02

@Melloney: Probeer dit probleem alsjeblieft niet zelf op te lossen. Helemaal als het je eigen paard niet is. Geen enkel paard, echt geen enkel paard is het waard om je leven te laten of voor de rest van je leven in een rolstoel te belanden!

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:02

@Cassidy het is mijn eigenpaard maar ik moet toch de goede manier zien te vinden en dat komt heus wel kijk het is wel gevaarlijk maar ze is zal niet achter over klappen

Ann..(//)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:23

hhm.. mijn verzorgshetje doet dat ook, heel vervelend! ik weet niet hoe ik het miet afleren.. :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:24

Ehm.... hoe vraag jij je paard dan aan de teugel Knipoog ??

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:46

Een paard dat echt gevaarlijk hoog steigert zal ook het risico lopen achterover te vallen. Waarschijnlijk steigert ze ook dus nog niet zo hoog dat het al te gevaarlijk wordt, maar het is hoe dan ook aan te bevelen dit samen met een ervaren iemand op te zien lossen. Zo te lezen mis jij zelf de ervaring. Het belangrijkste is voorwaarts houden. Je moet wel het moment aan kunnen voelen wanneer ze wil gaan steigeren, dan kan je er nog iets aan doen. Als ze al op haar achterbenen staat, dan ben je te laat. Breng ze desnoods weg naar iemand die het wl op kan lossen voordat het probleem zo ingebakken raakt dat het straks nog maar moeilijk op te lossen is. Veel longeren, ook al vind ze dat niet leuk, en lichtjes bijzetten, en langzaamaan stukjes meer bijzetten, en ook voorwaarts houden.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:43

lovebeaut schreef:
xGaab schreef:
Ik weet dat het niet mag, maar ik heb een keer op de manege gezien dat een meisje haar paard het stijgeren afleerde doordat ze haar hand boven zijn hoofd, tussen zijn oren hield. Ik vind het geen goede manier, maar het werkt wel het lijkt dan net of ze ergens tegen aan stijgerd.

Dit lijkt me niet zo handig je hebt dan geen grip meer....
Je kunt beter je handen om z'n hals slaan zo is die hellemaal vrij in de mond en heb je ook geen kans dat je hem zelf uitblans brengt Knipoog

Ja dat weet ik maar ik deed het niet maar een meisje op een manege paard. En de lesgeefster zei er niks van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:51

Wafel schreef:
Een paard kan niet stijgeren in galop. Dan moet ie eerst stoppen. En dat kan je voor zijn. Ik rij in dat soort situaties gewoon koste wat kost naar voren. Helpt goed bij mijn paardje. Maar die doet het nagenoeg niet meer inmiddels.

Als een paard echt in de ho-ijzers gaat in de galop, heb je echt geen tijd meer om hem naar voren te blijven rijden.
Dan ben je al blij dat je er boven kan blijven hangen.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:53

Ja dat is waar. Je moet er dan alles aan doen om te blijven zitten.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:05

Ik heb ook zo,n draak die steigert, een onbeleerde Tinker die ik aan het beleren ben.

Ik ben er inmiddels achter dat het puur uit verzet is, als ik wat van hem vraag!
Ik ben veel gaan grondwerken heb mijn paardje zo JA en Néé geleerd en word ik heel boos als hij maar aanstalten maakt om omhoog te komen, hard schreeuwen en NEE zeggen, hij is daar zo door overrompelt dat hij het steigeren vergeet.
Inmiddels is het steigeren bijna over, maar ik weet uit ervaring dat je met een paard die steigert beter op de grond kan blijven, mijn paard is ook een keer achterover geklapt toen ik erop zat!

Veel grondwerken en op deze manier zijn ondeugden afleren.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:34

als ik vragen mag wat is grondwerk
?
en ik speel met mijn ringvinger

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:58

Steigeren is vaak aangeleerd gedrag. Paarden die terugdenken steigeren makkelijker dan paarden die vooruitdenken. Een paard kan niet steigeren als hij naar voren gaat. Hou je paard dus altijd voorwaarts. Als je ook maar voelt dat hij terugkomt, rij je naar voren. Als het moet desnoods met een tik van de zweep. Als hij naar voren gaat op je hulp, beloon je (met je stem of een klopje). Gaat hij stilstaan en wil niet meer voorwaarts op je hulp, geef dan licht been en vraag afwisselend links of rechts (teugel echt van de hals, zonder te trekken), net zo lang totdat hij voorwaarts gaat. Hou je hand op hoogte. Ga hier niet alleen mee prutsen, maar zorg voor deskundige hulp.
Overigens moet je er zeker van zijn dat hij geen problemen aan zijn gebit heeft. Dat is heel vaak de oorzaak van dit soort problemen en juist omdat je paard het alleen doet als je wat aan de voorkant vraagt. Geen nek-/halswervels die niet helemaal lekker zitten? Stramme spieren? Een paard doet dit niet zomaar. Vaak begint het met een lichamelijk ongemak en mondt het uit in aangeleerd gedrag.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:21

Goed bezighouden, veel tempowisselingen rijden en vooral voorwaarts houden Ja.
Is ze medisch helemaal in orde? Ligt het zadel zeker te weten 100 % goed?
Heb je deskundige hulp?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:55

Even een filmpje voor degenen die zich niet voor kunnen stellen wat een zich achterover laten vallend paard eigenlijk voorstelt.
http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

En als je dit filmpje ziet, hoop ik dat je je verstand gaat gebruiken om je paard uit handen te gaan geven aan iemand die met dit gedrag om kan gaan, en niet gaat proberen om het zelf op te lossen.
Ik zou je dan ook willen adviseren om niet bij de correctie te gaan kijken want dat kon weleens harder uitvallen dan je lief is.
Wil je dat niet, calculeer dan dat het eindstation van dergelijk gedrag toch vaak dat enkeltje slager is. Het is nog maar de vraag of het te corrigeren valt bij een prof, en dat hij het ongewenste gedrag niet bij jou gaat vertonen.

Een steigerend paard is staatsgevaarlijk, en dat moet je niet zelf willen oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:02

melloney_ schreef:
als ik vragen mag wat is grondwerk

Zie voor het ultieme grondwerk de link in mijn onderschrift.

En voor de uitvoering ervan door een doorsnee eigenaar :

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

In het kort: als jij je paard vanaf de grond stappen naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts toe kunt laten maken, op de kleinste aanwijzing, en bij iedere kleinste poging van het paard je paard beloont, ben je in principe al bezig met grondwerk. En grondwerk kan de verhoudingen vanaf de grond rechtzetten, en problemen die je in het zadel tegenkomt oplossen.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:02

melloney_ schreef:
ja maar ik durf haar wel aan te pakken maar dan wordt ze nog bozer en dan doet ze nog gekker maar wat doe jij er aan dan
@norski

Wij hebben ook wel eens jonge paarden op stal die steigeren, het is een vorm van protest (meestal)
Belangrijk is eigenlijk jou reactie op haar steigeren, hoe reageer je?
Geef je haar haar zin en vraag je niet meer of blijf je haar aanpakken?

Ikzelf vind het best eng als een paard steigerd en meestal neemt een van de ruiters die bij ons werken het dan over, ik raak zelf ook in paniek dan dus dat werkt niet.
Bij de ervaren ruiters die hier werken zie je dat ze het in het begin wel doen maar daarna geven de paarden het altijd op.
Wij zij doen is het paard zo voorwaarts mogelijk rijden, wanneer ze steigeren, been (hard) niet toegeven maar voorwaarts en nog eens voorwaarts rijden, ze mogen onder geen beding hun zin krijgen, oftwel onder het werken vandaan komen door te steigeren.

Als je het zelf eng vindt meschien kun je eens vragen in je omgeving of iemand het aandurft om haar goed aan te pakken en daarna jou kan begeleiden.