Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moika schreef:Ik heb zelf ook een draversmerrie, "gered" uit veeartsenij...
Ze was net 3 jaar, en stond bijna jaar op stal als proefpaardje!
Ze buldozerde je gewoon omver,niemand dierf in de stal, konden haar met 2 zelfs niet houden, bij longeren trok ze me de wei rond of ging steigeren...een ramp!![]()
Niemand dacht dat het me ging lukken, ook al rij ik 20 jaar..
Dravers zijn anders dan andere paarden:enorm gevoelig,zeker voor "dwingen", dan blokkeren ze, en ze hebben 1 baas, die standvastig moet zijn.
Het heeft me anderhalf jaar van heel veel geduld, zweet en massa's tranen gekost: ze kende totaal niets, en had doodschrik van alles! (wat bij je verzorgpaard volgens mij ook het geval is)
Eerst maanden aan de koord gaan wandelen, dan maanden aan het zadel laten wennen, beetje volgens join up van Monty, beetje Parelli, beetje NH...
resutaat: ik rij er een half jaar mee in bos en veld, en galoperen doet ze het liefst![]()
Ik ben het dan ook met de meesten eens: je verzorgpaardje is niet zadelmak, haar druk doen schrijf ik toe aan schrik van alles, en teveel dwang en te weinig vertrouwen..(ligt niet persé aan jou!) de eigenares is niet helemaal eerlijk geweest tegenover jou, dus hoef je je niet schuldig te voelen!
Voor je eigen veiligheid: laat het zadelmak maken aan iemand anders over met meer ervaring, en zoek je een ouder paardje die wel al alles kent, zal je veel meer plezier aan hebben, en dat is toch wat je zoekt?![]()
veel succes!!
Kaplaars schreef:Ow wat herkenbaar. Maar je hebt een verzorgpony voor jezelf en voor het paard. Niet omdat de eigenaar het wel handig vind.
Dus luister naar de tips hier, en vertel op een rustige en nette manier dat je niet meer wil. Geef inderdaad ook de tip om het paard professioneel te laten inrijden.
Dat kan mooi gebeuren terwijl eigenaar zwanger aan het zijn is.
marrlinde schreef:ik weet niet hoe oud de eigenaar is? maar volgens mij is dit gewoon een kwestie van opvoeden..en dat lukt je niet gauw als meisje van 15, en helemaal niet als het paard ook nog eens veel groter is dan jij, dat weet ik uit ervaring
je moet haar echt heel duidelijk laten merken wie er de baas is, want dit is toch wel gevaarlijk, straks lig je echt in de sloot! of onder je paard, als die stijgert en je loopt ernaast..
heel veel succes met dr