Het volgende "paard wilt niet uit de wei" probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het volgende "paard wilt niet uit de wei" probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:47

EmptyWords schreef:
bedankt voor alle tips Lachen

touwtje onder/over zijn neus of in zijn mond helpt neit, dan weigert ie des te harder.

als ik in de bak met hem bezig gan luisterd ie goed, achterwaarts en voorwaarts, achter me aan lopen etc doetie daar allemaal. Hij wilt neit bij zijn merries weg. met zijn stal heeft ie geen problemen daar loopt ie zo in (ligt ook altijd eten).

zweep heb ik altijd bij me, maar eigenlijk wil ik daar vanaf, ik ben me bewust van eht feit dat hij mij dus blijkbaar in de wei niet als leider ziet, maar in de bak loopt ie wel achter me aan, dus hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij da tin de wei ook doet, met brokken iig niet, want in de wei heeft ie ook gras (zo lijkt hij te denken, hij reageert gewoon niet op het gerammel).

Je paard heeft door dat hij in de wei niet hoeft te luisteren omdat je daar geen lekkers hebt, geen zweepje enz. Ik denk ook dat je stalhouder gelijk heeft en dat je hem even goed duidelijk moet maken dat jij het altijd en overal voor het zeggen hebt.
Zoals gezegd; een lang touw kun je proberen maar moet je wel handig en snel mee zijn, als het te lang duurt of een aaitje is zal het hem niet over de streep trekken.
En zorg dat je ook de baas bent als je geen touw of zweepje bij je hebt, geef hem dus gewoon een keer een trap onder zijn kont, dan heeft ie door dat je je ook kunt redden zonder zweepje en dat ie dus echt altijd moet luisteren.
Elpharo schreef:
Of een dosis geduld....touwhalster eraan....druk erop (niet trekken), wachten tot hij komt en belonen (dan is een snoepje best handig). Dan weer druk, wachten en laten komen. Ik heb dit met mijn veulen zo gedaan (mensen vroegen zo vaak of ze erachter moesten staan en ik heb altijd vriendelijk geweigerd). Soms deed ik een half uur over 100 meter. Het heeft geduurt, maar het resultaat is dat hij altijd met me meekomt, hoe eng hij het ook vindt. Soms kost iets gewoon heel veel tijd en geduld....

Dit gaat niet werken, een veulen weet niet hoe het moet en heeft dus vertrouwen nodig. Dit paard heeft gewoon door waar hij de baas is, als je deze manier gaat proberen kun je eeuwig blijven proberen want hij zal die stap doen voor het koekje maar daarna meteen weer een stap achteruit gaan omdat hij weet dat er geen consequentie's zijn als hij de baas speelt.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:02

En als je erop gaat zitten? Wil hij dan wel mee?

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:03

zeer vervelend ja, maar ga hem alsjeblieft niet vreselijk op zijn donder geven want bij de meeste pony's werkt dat alleen maar tegen...als je hem een keer heel hard slaat dan zal hij die keer waarschijnlijk best meelopen maar dan is het de volgende dag waarschijnlijk nog moeilijker.

je kan proberen om niet rechtstreeks naar zijn stal te lopen maar net te doen als of je een heel andere kant uitloopt. en dan via een omweg bij de stal uitkomen, dan heeft het paard niet door dat hij naar stal moet maar je komt daar toch aan...steeds als je hem op stal zet kan je hem ook belonen om alvast zijn voer in zijn bak te hebben, dan krijgt hij meteen eten als hij op stal staat.

veel succeS!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:05

nee hoor.......... dier moet gewoon meelopen, is niks vreemds aan..........

je vraagt hem niet een dak op te klimmen, je vraagt het slechts simpel meelopen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:14

sávonds loopt hij zo mee, dan zit er eten in zijn bak. Zweep hebben we altijd mee gehad...

vanmiddag haalde mijn ma hem uit de wei en meneer liep zo braaf mee....misschien omdat zijn vriendin toevallig op stal stond, of omdat de andere aan het begin van de wei stond ik daar stond te kijken en daaarna meeliep...maar hij liep gewoon mee...als een mak lam! raar beest, ik weet iig dat het blijkbaar aan mij ligt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:17

als ik hem morgen uit de wei haal loopt hij ook braaf mee..............

kan ik je zo vertellen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:18

dat zal, geloof ik gelijk, maar dan doetie het nog niet bij mij...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:23

dan moet je alleen maar de uitstraling hebben dat je hem naar tokio en terug skupt als hij tegen je in wil gaan

wees lief voor hem, ben begeleidend............ maar neem de leidersrol op je............ JIJ bepaald wat hij doet op het moment inhanden............. hij niet!!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:28

Hengstenketting?
Mijn merrie had er een handje van voor de trailer en verschrikkelijk steigeren toen heb ik er een hengstenketting aangedaan een keer zo hard gerukt dat haar kin bijna kaal was en nu niks geen problemen meer.
Ik geef je één raad laat hem zo min mogelijk winnen want hoe vaker hij wint hoe erger het word.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:34

hij wint nooit! hij is altijd uiteindelijk mee de wei uitgegaan, al dan met hulp, maa rhet is hem nooit gelukt om in de wei te blijven...dat niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:35

hij is wel een paar keer los gekomen............. loskomen is winnen Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:36

maar daarna heb ik hem wel weer gepakt...écht zijn zin heeft ie neit gehad...maar ik snap hem wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:37

of je hem daarna pakt maakt niet uit.......... op het moment van loskomen heeft hij gewonnen............alles wat je daarna doet, doet niet terzake Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:38

hmpf...maar een hard galoperend paard houd ik niet aan een halstertje....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:41

klopt en daarom moet je de schouder bij je houden Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 20:46

maar dat wist ik nog niet...morgen moet ik overdag werken, du sdan staat ie al op stal, maandag moet ik s'middags werken dus staat ie nog op stal als ik kom, dinsdag kan ik niet...woensdag kan ik pas weer proberen....maar we kunnen deze dagen iig wel lekker ontspannen aan het werk Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:51

maaike_lotte schreef:
je kan proberen om niet rechtstreeks naar zijn stal te lopen maar net te doen als of je een heel andere kant uitloopt. en dan via een omweg bij de stal uitkomen, dan heeft het paard niet door dat hij naar stal moet maar je komt daar toch aan...steeds als je hem op stal zet kan je hem ook belonen om alvast zijn voer in zijn bak te hebben, dan krijgt hij meteen eten als hij op stal staat.

veel succeS!

Dat heeft ie na 2x ook door en dan zet ie helemaal geen stap meer. Hij heeft nu ook al door dat het 's avonds wel leuk is om mee te gaan en overdag niet.
EmptyWords schreef:
maar daarna heb ik hem wel weer gepakt...écht zijn zin heeft ie neit gehad...maar ik snap hem wel.

Iedere seconde dat hij in de weide blijft terwijl jij wilt dat hij meekomt is voor hem winnen. Zolang hij in de weide blijft en jij moeite doet is hij de baas, dus hij wint.

Wbt het losrukken, ik heb ook een paard gehad wat dat deed en gebruikte de volgende techniek; lang touw nemen (longeerlijn), op het moment dat het paard omdraait laat je iets vieren en direkt daarna trek je hard terug, je brengt hem dan uit balans en geeft jouw de kans om hem te laten merken dat hij echt mee moet (direkt aanpakken dus). Als je spanning houd op het touw gaan ze daar juist tegenin en banjeren zo door, de kunst is dus op het juiste moment een goeie ruk. Hierbij zou een hengstenketting oid misschien kunnen helpen maar ben daar nooit zo'n fan van.