steigeren op comando kan dat kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: steigeren op comando kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:50

sherif schreef:
voel je je zo persoonlijk aangevallen dan Annelies?

en de uitspraak die Claud maakte is inderdaad de wijste die tot op heden gepost is! Steigeren is nl niet iets wat door een " leek" aangeleerd dient te worden.

Verward Ik voel me niet aangevallen hoor, ben het ook met je eens dat je dit niet zomaar moet gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:52

Hihi, leuke tips om steigeren af te leren!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:58

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MMSultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:59

Ik ken iemand waarvan het paard ook kan steigeren, hij/zij weet goed wat ze doet.
Echter op wedstrijd/tijdens de traning gebruikt dit paard het wel eens tegen hem/haar.
Hij/zij weet dit goed op te lossen, maar het paard doet het wel even wanneer het niet van het paard gevraagd wordt.
Ruiter en paard zijn een perfecte combi, heel goed op elkaar ingespeeld, dus daar ligt het echt niet aan.
Niemand kan in de toekomst kijken van de ruiter en het paard............
Ik zal het in iedergeval niet in mijn hoofd halen om het mijn paard te leren!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:00

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:02

moge duidelijk zijn toch???????????? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:03

Ik weet wel een leuke, doe vrijheidsdressuur met een hamster, stukken minder gevaarlijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:05

Nog beter, ga postzegels verzamelen, dan is er geen enkel dier de dupe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:06

Cassidy schreef:
Nog beter, ga postzegels verzamelen, dan is er geen enkel dier de dupe van.

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:07

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:21

Euh jongens hebben jullie nog hulp nodig????
Geloof het niet Knipoog

Maar ik heb wel een leuke uitdaging voor TS, leer je paard eerst maar eens buigen op commando en daarna zitten...
Dit waren namelijk de eisen die mijn vader aan mij gaf toen ik als klein meisje bedacht dat ik een van de veulens wel kon leren steigeren.
Na 3x buigen oefenen ben ik stampvoetend bij het paard weggelopen omdat dit toch wel wat moeilijker bleek te zijn dan steigeren..
Heb het daarna maar besloten dat ik rijden al moeilijk zat vond zonder allemaal trucjes..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:24

Gelukkig had jij begeleiding, en gelukkig wist je vader wat je aan het uitspoken was. Maar legio kinderen met een shetje doen daar dingen mee zonder dat er volwassenen bij zijn om een oogje in het zeil te houden. En menig kind lapt alle waarschuwingen aan zijn laars en doet toch lekker waar hij zelf zin in heeft. Dat is de opvoeding van tegenwoordig.

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:41

Het begon als iets wat per ongeluk gebeurde omdat ze een beetje gek was en toen heb ik daar later een commando bij gegeven,erg dom ja:Hoog,lijkt op Ho.
http://i99.photobucket.com/albums/l282/ ... aebe4f.jpg
Nu deed ze het laatst ook bij iemand anders en ook tijdens het longeren toen ze geen zin had.
Ik ben er nu een beetje klaar mee en ga mijn hengstveulen ook absoluut geen kunstjes leren,want ik zie nu wat ervan komt.

Was iemand hier trouwens bij Apassionata geweest,daar was een vrouw met Arabieren en die ene steigerde ook op commando maar vloog die vrouw zowat aan met de oren plat en beet haar in haar arm.

groetjes Debby

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:15

anneliesdj schreef:
Volgens mij krijg je zoiets ook sneller als je ze gaat belonen met snoep terwijl je dat normaal niet doet, op den duur zijn ze zo gewend dat ze wat lekkers krijgen dat ze maar te pas en te onpas de spaanse pas laten zien in de hoop snoep te krijgen.

Mijn ervaringen zijn iig goed, ik kan mijn paard laten steigeren terwijl ik mijn hand op zijn schouder houd.

Het is waar dat ik met lekkers werk, maar wel icm de clicker en een commando (wat in dit geval met de zweep gegeven wordt). Als ze het zomaar uit zichzelf doet krijgt ze niets en dat weet ze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:52

Ja dat snap ik maar als je normaal niet voert uit de hand kunnen ze gaan denken dat steigeren wel reden is tot voeren uit de hand, dan zal het commando ook niet duidelijk door zijn gekomen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:25

Tsja ik heb het dus zelf anders meegemaakt mijn ouwe pony steigerde te pas en te onpas, en nee commando steigeren zat er niet op, vele dingen geprobeert om het af te leren maar niks werkte goed, dus uiteindelijk een commando erachter geplakt het steigeren werd minder hoog en minder vaak, en dus dusdanig dat ik ermee om kon gaan en het ook wat minder gevaarlijk werd Knipoog

Maar zoiets onder het zadel gaan leren nee geen behoefte aan, dan wil ik lekker rijden Knipoog
Aan de grond heb ik er wel 1 die dan op commando steigerd, en 2 die voetjes kunnen geven, maar dit soort dingen doen we niet vaak Knipoog

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:49

AV --> OPG

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:42

Het kan gevaarlijk zijn als het inderdaad niet goed op commando staat en je niet consequent bent met belonen.
Nu kan het zijn dat je je paard dit aangeleerd hebt en hij weet dat hij dan bv. een snoepje krijgt. Hij kan dit gedrag dan spontaan gaan vertonen om dus een beloning te krijgen. Zolang je dit op zulke momenten negeert en enkel een beloning geeft wanneer jij dit vraagt mag dit normaal gezien geen probleem zijn.
Paarden opleren is geen exacte wetenschap en het aanleren van dergelijke dingen kan dus soms "problemen" met zich meebrengen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:34