Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Re: Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:51

Lovely schreef:
Het fijne van paarden is echt dat ze nooit zomaar bijten of trappen, maar eerst 4 of 5 keer alvast een tipje afgeven. Als je daar niet naar luistert en gewoon je zin doordrijft, dan heb je wel een beet of trapt verdiend. Verstandig diertje die shet van jou Lachen.

Inderdaad, bij de manen kammen en dan bijten heb ik vervolgens een andere borstel gepakt. Dat accepteerde ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:53

Dus als ik zo even lees, is er eigenlijk niks mis met het veulen alleen jij wilt gewoon te veel. Laat dat dier lekker in een wei met andere veulens zodat ze elkaar op kunnen voeden, daar bereik je altijd nog het meeste mee. Verder moet je niet aan een veulen beginnen als je er zelf bang voor bent. Ik vind het sneu voor het beest, er hoeft niet veel meer mis te gaan of ze staat straks op marktplaats omdat ze onhandelbaar is geworden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:55

Zoezi schreef:
gekvanfleur schreef:
veulesn opvoeden is niet voor kinderen, als kinderen dat doen is dat omdat er geen begleiding is en ze het uit mogen zoeken.

Nee, zeker niet. Mijn dochter mag ook alleen maar aaien! En een wortel geven zo nu en dan.
Ik heb al zat buurmeisjes aan de deur gehad in 1 week die wilden komen borstelen. Ze moet eerst maar eens rustig wennen hier.
Ze mag sinds 3 dagen eindelijk bij mijn eigen paard in de buurt komen en daar ben ik al erg blij mee.
Ze loopt al mee aan de lijn en volgt me overal in de wei. In 1 week tijd heeft ze al heel veel geleerd. Zelfs bij de hoefsmid deed ze netjes toelaten dat hij de voetjes pakte. Ik ben alleen zelf niet zo'n held en durf het gewoon niet zo goed.

ik had dat eigenlijk tegen desa, omdat die over 13 jarige begon en dat meestal helemaal fout gaat.
Lachen
maar je hebt gewoon niet de ervaring en dat is jammer want je paard gaat daar slachtoffer van worden.
heb je niemand in de buurt als kennis die ervaring met veuelens heeft en je kan helpen.
en laat het vooral met rust,a ls het hoefje geeft enz. is het goed. lekker veulen laten zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:56

KiWiKo schreef:
jahoor........... ik kom wel naar je toe 20 euries het uur, en 25ct de kilometer die ik daarvoor moet rijden Lachen

Whahaha, zo te zien op je profiel heb je centen zat en moet jij gewoon eens leren om mensen te willen helpen uit gevoel en niet uit hebzucht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:58

Zoezi, wat je net tegen Kiwiko zegt, zeg je dat ook tegen de dokter, tandarts, bakker, slager, hoefsmid of dierenarts? Die hebben misschien ook allemaal poen zat, maar toch moet je betalen voor een halfje wit, rara hoe kan dat?

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:59

Er is niemand die zoveel mensen helpt als KiWiKo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:00

Nou zeg, wat een opmerking. Dus mensen moeten gratis voor niks andermans dieren opvoeden?
Ik corrigeer ook regelmatig andermans paarden en ook bij mij is het geen liefdewerk en oud papier, ik hanteer dezelfde tarieven wat volstrekt normaal is.
Ik peins er niet over om gratis voor niks het gebok van andermans paarden uit te zitten en is het wel eens in je opgekomen dat een moeilijk paard van iemand anders ook nog wel eens letsel kan berokkenen aan degene die dan maar even moet helpen?

Editje, kan het ook dat Kiwiko "genoeg geld" heeft juist doordat ze altijd hard heeft gewerkt in de paarden, Zoezi en kan het ook dat als ze dat al die jaren gratis had gedaan, het nu niet zo goed had gehad???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:01

Maar waarom mag die shet niks kosten?
Ik vind dat een shet het zelfde behandeld hoort te worden als een grote.
Je kiest er immers zelf voor want hij komt niet zomaar aanwaaien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:05

Zoezi schreef:
KiWiKo schreef:
jahoor........... ik kom wel naar je toe 20 euries het uur, en 25ct de kilometer die ik daarvoor moet rijden Lachen

Whahaha, zo te zien op je profiel heb je centen zat en moet jij gewoon eens leren om mensen te willen helpen uit gevoel en niet uit hebzucht Haha!

zozo.............. ik help mensen die geholpen willen worden. mensen die dit soort stommiteiten uithalen, en dit soort dingen schrijven ga ikniet voor mijn plezier helpen....... want ik ben bang dat ik er weinig plezier aan ga beleven, ben bang dat ik me alleen maar moet ergeren......... en als ik me toch moet ergeren, dan kan ik er beter wat aan verdienen toch?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:05

suleilitha schreef:
Dus als ik zo even lees, is er eigenlijk niks mis met het veulen alleen jij wilt gewoon te veel.

Ja misschien lees je het verkeerd.
Ik kom er 2x per dag, een kwartier (alleen voor haar). Dan geef ik ze aandacht. Een aai, overal aanraken zodat ze dat gewend is, maar dat is ze al gewend. Ze kan weglopen als ze wil en dat mag ze ook. Ze doet het overigens niet, want ze is erg mensen gericht. Alleen van mijn man die er nooit komt loopt ze weg. Borstelen doe ik 2x per week. Gewoon vastzetten met een meter lijn over. Zachtjes borstelen overal en voorzichtig de manen kammen. Dan doe ik de beentjes aanraken en tilt ze vanzelf haar voorvoetjes al op. Achter vind ik wat moeilijker en doet de hoefsmid volgende keer voor.
Dan laat ik ze 1x per week (LET OP 1x per week!) Aan de lijn meelopen met me in de wei. Dat doet ze keurig.
Als ik de wei om de dag schoonmaak staat ze contstand bij me, ze vind het mega interessant. Gisteren wilde ze zelfs met me spelen en rende heen en weer en uiteindelijk ging ze naast me liggen en daarna liggen rollen.
Met het beestje is dus absoluut niks mis en is helemaal niet verziekt, verpest of verkeerd begeleid.
Ik ga er helemaal geen druk achter zetten. Ze staat er omdat anders mijn paard alleen staat. En als mijn dochter net zoals nu er geen flikker om geeft en dat blijft zo dan zal ze een heel goed leven hebben zonder dat ze iets moet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:09

Het ontgaat me volledig wat je nu eigenlijk wilt met je topic.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:09

Zoezi schreef:
suleilitha schreef:
Dus als ik zo even lees, is er eigenlijk niks mis met het veulen alleen jij wilt gewoon te veel.

Ja misschien lees je het verkeerd.
Ik kom er 2x per dag, een kwartier (alleen voor haar). Dan geef ik ze aandacht. Een aai, overal aanraken zodat ze dat gewend is, maar dat is ze al gewend. Ze kan weglopen als ze wil en dat mag ze ook. Ze doet het overigens niet, want ze is erg mensen gericht. Alleen van mijn man die er nooit komt loopt ze weg. Borstelen doe ik 2x per week. Gewoon vastzetten met een meter lijn over. Zachtjes borstelen overal en voorzichtig de manen kammen. Dan doe ik de beentjes aanraken en tilt ze vanzelf haar voorvoetjes al op. Achter vind ik wat moeilijker en doet de hoefsmid volgende keer voor.
Dan laat ik ze 1x per week (LET OP 1x per week!) Aan de lijn meelopen met me in de wei. Dat doet ze keurig.
Als ik de wei om de dag schoonmaak staat ze contstand bij me, ze vind het mega interessant. Gisteren wilde ze zelfs met me spelen en rende heen en weer en uiteindelijk ging ze naast me liggen en daarna liggen rollen.
Met het beestje is dus absoluut niks mis en is helemaal niet verziekt, verpest of verkeerd begeleid.
Ik ga er helemaal geen druk achter zetten. Ze staat er omdat anders mijn paard alleen staat. En als mijn dochter net zoals nu er geen flikker om geeft en dat blijft zo dan zal ze een heel goed leven hebben zonder dat ze iets moet doen!

e daar gaan we weer.
een veulen si niet leuk als gezelschap voor ee volwassen paard. die moet maatjes hebben en veulen kunnen zijn.
koop een leuk volwassen dier die als gezelschap kan dienen, want ik krig het idee dat het hier om geld(gebrek) gaat.
ok we niet banketstaaf bedoeld Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:09

shennie schreef:

Die Shet staat er omdat er hier nog meer zeikerds waren op bokt die zeiden dat een paard die alleen staat zielig is...........

Maaruh....om jullie blij te maken in leedvermaak. Mijn man werkt bij DAF en daar hebben ze geen werk meer voor hem. Genoeg reden lijkt me.

Ik ga er mee uitscheiden. Aan een boek heb je nog meer dan aan jullie.

Volgende week in het weekend komt mn vriendin langs. Gratis.......thats were friends for!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:10

zoals ik al zei.......... disaster waiting to happen!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 13:11

suleilitha schreef:
Het ontgaat me volledig wat je nu eigenlijk wilt met je topic.

Antwoord op mn vragen. Haha!
In elk geval geen gezeik van mensen die zich blijkbaar zitten te vervelen...........en het leuk vinden te zieken Clown

Ben weg.......ik ga mn tijd nuttiger besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:13

Zoezi schrijft ergens anders dat ze 10000 heeft gewonnen in de oudjaarsloterij, misschien is het een tip om daarvan een opfokweide te betalen waar het veulen kan staan met leeftijdsgenoten Knipoog
Als je Bokkers zeikerds vindt, waarom vraag je dan raad?
En nee, een veulen is geen gezelschap voor een volwassen paard, je had dan beter een volwassen shet of een geit kunnen kopen als maat voor je paard.
Tot slot, ik doe ook niks gratis. Ik heb zelf ook altijd moeten betalen voor lessen en begeleiding.

Jups, disaster is on its way. Call an ambulance!

Pony trapt... even kijken, index... waar stond het ook alweer? Hoofdstuk 2, bladzijde 23..... trapt hij van voren of van achteren? Verrek, ik zie niks meer door het bloed uit het gat in mijn hoofd waar hij me geschopt heeft.
O hier staat het, maar ik moet eerst naar de dokter. Straks nog maar eens kijken als ik terug ben van het hechten en dan geef ik 'm dan wel een pak op zijn mieter.... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:13

Zoezi schreef:
shennie schreef:

Die Shet staat er omdat er hier nog meer zeikerds waren op bokt die zeiden dat een paard die alleen staat zielig is...........

Maaruh....om jullie blij te maken in leedvermaak. Mijn man werkt bij DAF en daar hebben ze geen werk meer voor hem. Genoeg reden lijkt me.

Volgende week in het weekend komt mn vriendin langs. Gratis.......thats were friends for!

klopt, maar als je dan zei dat je een shetveulen ging kopen hadden ze dat ook afgeraden.
en sorry ik wist niet dat je mand geen werk meer had, maar ik kon het er tussen de zinnen door uithalen Bloos
en vriendinnen zijn er niet voor gratis diensten, ze zijn er net zo goed om kje eens de waarheid te zeggen, en ondanks dat bokt misschien geen vriend is, hebben de meeste toch alleen maar het beste met jouw en je paarden voor. Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:15

Zoezi, een shet is geen opvulling van de wei. een shet is ook een pony met eigen behoeftes. Waarom heb je dan niet meteen een oudere shet gekocht? 1 die het allemal al wel kan.
Liefst zou ik je even door elkaar willen schudden .........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:16

Hm, als ik mijn vrienden had om alles gratis voor me op te lossen, had ik al geen vrienden meer gehad....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:18

Zoezi, mag ik vragen hoe deze jonge Shet wordt gehouden? Zes maanden is nog wel heel erg jong..... Eerlijk gezegd, vind ik dat je dan niet teveel met zo'n dier moet tutten. Verder zou ik zelf met zo'n klein onervaren ponytje met aanrakingsoefeningen (overal aaien in alle rust) beginnen, zodat ze gewend is dat je haar overal kan aanraken zonder te schoppen, te bijten etc. Hiermee bouw je vertrouwen op. Want het is nogal wat voor zo'n beestje, de omgang met de mens, een wezen wat paarden vaak totaal niet begrijpt of paard laat zijn. Als er per se geborsteld moet worden, zou ik dat niet te lang doen. Zo'n jong beestje heeft de concentratie niet om al lang stil te staan met al dat getut. Ga gewoon bij haar in het land zitten, laat haar wennen aan de mens, maar wel op een paardvriendelijke manier. Dus haar nergens toe dwingen, laat haar zelf komen. En verder niets vragen van haar.

Dat ze bijt als jij klitten er uit trekt, ja, ik geef haar groot gelijk. Ik zou precies hetzelfde doen, zou er nog een dreun bij uitdelen ook. Haha!

Beetje bang voor vreemden? Houden zo. Knipoog
Gaan mensen gewoon rustig met haar om, mannen en vrouwen, komt dat vanzelf wel goed. Weet je iets over haar verleden, die eerste 6 maanden? De mijne reageert ook iets heftiger op mannen, maar ik maak me er geen zorgen over. Het is vaak hoe iemand doet en overkomt. Mijn man is heel rustig en dan is hij ook rustig. Feit is wel dat hij heel erg op mij gericht is, als er vreemden met hem rondlopen. Maar dat vind ik niet erg, juist fijn zelfs. Lachen

Voerhok? Ja, geen wonder dat ze daar naar binnen wil. Zou die van mij ook doen Haha! . Hoe staat dat voerhok dan? En waarom moet je haar naar buiten jagen? Wat is er zo erg van als ze daar in gaat? Op zo'n manier (opjagen) zou ik mijn paard weer alles afleren, wat ik hem juist geleerd heb (dat het fijn is om bij mij te zijn). Ik zou zelf een 6 maanden oude pony nog niet mee naar buiten nemen. Of doe het 10 minuutjes, maar niet langer. Al die indrukken, veel te heftig nog voor zo'n kleintje. Ik zou daar mee wachten. Ik zou vooral willen dat zo'n jonkie gewoon lekker in een kudde staat. Paarden kunnen het allerbeste jonge paarden opvoeden. Daar kunnen wij mensen niet tegenop, hoor. Laat dat beestje nou gewoon even........ Dat is mijn mening.

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:20

Waarom luister je wel als mensen zeggen dat een paard niet graag alleen staat maar als ze zeggen dat je misschien hulp erbij moet halen niet?

Ik blijf bij mijn mening dat je niet zomaar een shet kunt aanschaffen omdat ze goedkoop zouden zijn want ze zijn niks minder dan een grote.
Hij poept en eet misschien wel niet als een grote maar heeft wel dezelfde zorg nodig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:21

Zoezi schreef:

Aaaah, ik geloof dat ik weet wie jij bent..... Zeikerds? Dank je. Clown
Een paard hoort niet alleen te staan, nee. Het feit dat jij mensen die dat tegen je zeggen op zo'n manier benaderd, zegt mij genoeg over jouw persoonlijkheid. Welk paardenmens weet nou niet dat een paard niet alleen hoort te staan? Maar jij bent geen paardenmens, dat is wel duidelijk.

Een jonge Shet is verdorie geen knuffeldier, maar een levend wezen!!!! Die net zoveel zorg nodig heeft als een groter ras. Ja
En wij (IK in elk geval niet!!!) zijn je vriendinnen niet en gezien je benadering van paarden, moet ik er ook niet aan denken. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 03-01-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:21

Jammer dat je een veulen hebt genomen als gezelschap voor je paard. Voor je paard is dat waarschijnlijk wel gezelliger dan alleen zijn, maar verder hebben ze niet veel aan elkaar natuurlijk. Een veulen moet kunnen spelen, dollen, keten en groomen met ander jong spul. Ik weet niet of jouw paard nog erg speels is?

Verder viel dit me op:
Zoezi schreef:
Ik ben alleen zelf niet zo'n held en durf het gewoon niet zo goed.

Je veulen voelt dit! En dat is geen goede basis om het veulen op te voeden.

Het lijkt me 't verstandigst dat je je veulen ergens in een kudde plaatst waar ook andere veulens/jonge paardjes zijn. En een andere, volwassen (en wellicht wat grotere) pony kopen als gezelschap voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:23

Juist Joviban en dat is al eerder gezegd. Maar dat is niet wat mevrouw wil horen die wil gratis voor niks begeleiding.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:25

De shet wilde ze ook al gratis Bloos