Prisca schreef:Vroeger hadden vele stallen niet anders en wat ik zover weet is er nog geen paard aan doodgegaan. Alles wordt nu beter denk dat de laatste stallen die het nog hebben er heus wel werk van maken.
Vroegah werkten de paarden ook 16 uur per dag: in oorlogsvoering, voor de kar of op het land. Die kwamen echt wel aan hun kilometers. De manier waarop wij tegenwoordig paarden houden is ouderwets, omdat het gebruiksdoel in de afgelopen 50 jaar volledig is omgeslagen. Paarden zijn geen werkdieren meer die de hele dag in de weer zijn, maar zijn er voor de recreatie van de mens en worden nog maar een paar uur per dag gebruikt. Dat is de reden dat het vroeger wel kon en tegenwoordig niet meer. Hetzlefde met het voeren van krachtvoer.
Prisca schreef:Weet je deze discussie is hier nu al zo vaak geweest. Wees blij dat het beest van 10 - 2 naar buiten komt?. Wat ik ook zie zegt de TS dat hij het alleen smorgens doet. Als het ECHT een ondeugd is zou hij het de hele tijd doen en dat zegt ze dus van niet. Dit is puur blijdschap voor wat er gaat komen. Net als dat paarden druk en blij worden als de voerkar gepakt wordt of als een kind iets lekker ziet en nog niet kan praten.
Onrustige paarden bij de voerkar (slaan tegen de wand, voernijd etc.) is ook een ondeugd en komt voor omdat het paard over onvoldoende ruwvoer beschikt: het paard voelt dat de maag en darmen leeg zijn en dat dit gevaar voor de gezondheid oplevert. Weet je dat de meeste paarden koliek krijgen vlak naar voertijd? De darmen waren leeg en verstoppen zich door de plotselinge aanvoer van voer (brok zet ook nog eens uit in de maag). Als de paarden de gehele dag een constante aanvoer van ruwvoer krijgen, heb je geen last van deze ondeugden (kijk maar eens in een HIT-actief stal).
Prisca schreef:Hahahahah nog ff hij heeft angst omdat hij mee mag???. Moet ik hem lichamelijk laten nakijken want hij heeft ANGST. Nog ff en het is zielig dat hij de vrachtwagen opgaat want hij heeft ANGST. Sorry hoor jullie draaien nu echt door. Paard is BLIJ en springt de wagen op. Hij is zeker onder controle want hij staat vaak los en loopt niet weg. Het is alleen schrapen en beetje draaien een erg GEZOND teken vind ik.
Hoe uit een paard volgens jullie blijdschap uit of zijn jullie paarden zo dood dat ze dit niet doen?. Stokstijf staan en niet bewegen want anders is het gelijk een ondeugd. Ik ben lbvlij dat hij zich uit dan kan ik er wat mee. Get a life zeg.
Wat doet een jong kind als ze iets zien wat ze erg lekker vinden en nog niet kunnen praten??.(mijn meiden doen het bij het zien van een banaan). Druk draaien, bewegen en laten merken dat ze het willen hebben eigenlijk precies wat een paard doet. Ze weten dat het eraan komt en verheugen zich erop. Is dat dan ook een ondeugd dus moet dat ook afgeleerd worden?.
Dit terwijl we ze ook moeten leren dat wachten en geduld hebben een schone zaak is. Dit zo ook bij dieren.
Preciesl; een paard wat draait heeft in sommige gevallen geen geduld. Wie moet hem dat geduld bijbrengen? De eigenaar! Is de eigenaar daar consequent en als een leider mee bezig, dan zal het paard naar alle waarschijnlijkheid stilstaan.
Waarom een paard niet mag draaien op de spuitplaats: mensen zijn met het paard bezig, aan de benen, aan het poetsen etc. Een paard wat continue draait en zijn benen optilt is een gevaar voor de mensen in de buurt. Ooit wel eens een paardenbeen in je gezicht gehad? Tegen de wand gedrukt door een paard? Dáárom moet een paard stilstaan als je met hem bezig bent. Hij moet dat inderdaad leren, boij voorkeur als veulen al. Een paard wat draait op de spuitplaats heeft niet persé een ondeugd, maar is wel slecht opgevoed.
Tot slot: Toen de mens besloot paarden te domesticeren nam hij een enorme verantwoordelijkheid op zich, zowel voor het dier als de mens. Er zijn bepaalde regels en verantwoordelijkheden waar beide soorten aan moeten voldoen om op een veilige manier en met waardigheid en respect met elkaar om te gaan. Veel mensen vergeten die verantwoordelijkheden, waaronder de verantwoordelijkheid om het paard zijn verantwoordelijkheden aan te leren. Ik denk dat dat de reden is waarom er zoveel ongelukken gebeuren.