Draaien in stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Draaien in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:26

Alicia2u schreef:
Dit heet boxlopen en is een stalondeugd. Zorg ervoor dat je paard zoveel mogelijk naar buiten gaat (in het land of de paddock. Het beste 24/7), samen staat met andere paarden (dus niet alleen neuzen over de draad) en dat hij voldoende ruwvoer krijgt (80% van het totale dieet minimaal).

Eigenlijk is dit de remedie voor alle stalondeugden...

Hij gaat al veel naar buiten?????????? alleen snachts staat hij dus binnen en tja als ze iedere keer op dezelfde tijdstip komen voeren en dan naar buiten mogen gaan ze dit gedrag vertonen. Vind het niet zo gek.
Wat jij zegt is geen oplossing want dat doet ze al. Ik zou meer met de tijden gaan spelen om het gewoonte gedrag te doorbreken.

Als hij het verder niet doet zie ik het niet als een ondeugd maar meer als enthousiastme voor wat er gaat komen.

Mijn paard wordt op de poetsplaats ook druk als ik zijn transport spullen omdoe hij weet dat we dan weggaan en dat er wat staat te gebeuren. Hij staat dan ook te draaien en rommelen. Normaal met opzadelen doet hij dat niet. Komt op hetzelfde neer maar is geen ondeugd

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:36

amazone77 schreef:
en even over stands...... als het dierenmishandeling zou zijn,waarom word het dan nog steeds toegestaan?

succes met je paard.

Voornamelijk oude stallen hebben het nog. Ken er een die zit te wachten op een vergunning om te verbouwen dan gaan de stands weg. Alleen een vergunning aanvragen duurt eeeeuwen bij gemeentes.
Deze paarden komen wel iedere dag los of molen en worden daarnaast nog gereden.

Ze stonden er super bij netjes met deken en ogen goed. Heb paarden in een stal er slechter bij zien staan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:38

Prisca schreef:
Alicia2u schreef:
Dit heet boxlopen en is een stalondeugd. Zorg ervoor dat je paard zoveel mogelijk naar buiten gaat (in het land of de paddock. Het beste 24/7), samen staat met andere paarden (dus niet alleen neuzen over de draad) en dat hij voldoende ruwvoer krijgt (80% van het totale dieet minimaal).

Eigenlijk is dit de remedie voor alle stalondeugden...

Hij gaat al veel naar buiten?????????? alleen snachts staat hij dus binnen en tja als ze iedere keer op dezelfde tijdstip komen voeren en dan naar buiten mogen gaan ze dit gedrag vertonen. Vind het niet zo gek.
Wat jij zegt is geen oplossing want dat doet ze al. Ik zou meer met de tijden gaan spelen om het gewoonte gedrag te doorbreken.

Als hij het verder niet doet zie ik het niet als een ondeugd maar meer als enthousiastme voor wat er gaat komen.

Mijn paard wordt op de poetsplaats ook druk als ik zijn transport spullen omdoe hij weet dat we dan weggaan en dat er wat staat te gebeuren. Hij staat dan ook te draaien en rommelen. Normaal met opzadelen doet hij dat niet. Komt op hetzelfde neer maar is geen ondeugd

In een ander bericht staat dat het paard van 10 tot 2 in de paddock komt. Met andere woorden: het paard staat 20 uur per dag binnen. Ga jij maar eens 20 uur per dag op de wc zitten, en denk er dan eens over na dat mensen vroeger in grotten leefden en paarden op de wijd open prairie, waar ze 30 tot 50 km per dag aflegden! Probeer dat maar eens in een wc... Juistjah, dan ga jij ook boxlopen!
Deze beweging is niet alleen nodig voor de gezondheid van de psyche van een paard, maar ook de fysieke gezondheid leidt bij gebrek aan beweging: slechte hoeven, slechte ademhaling, obesitas etc. De lijst gaat maar door.

Mensen die hier zeggen dat stands en het 20 uur per dag opsluiten van een paard geen dierenmishandeling is, hebben geen enkel benul van paarden!

Opwinding op de spuitplaats is imo ook niet goed: Waarschijnlijk weet het paard wat er komen gaat en heeft daar angst voor, of het weet wat er komen gaat en domineert jouw (gee respect voor jou leiderschap). Anders stond het paard wel stil (zoals je waarschijnlijk zelf wil, voor de veiligheid en efficientie van je handelingen).

Boxlopen is zeker een ondeugd en ondeugden los je niet op met symptoombestrijding zoals vastzetten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:54

Alicia2u schreef:
Mensen die hier zeggen dat stands en het 20 uur per dag opsluiten van een paard geen dierenmishandeling is, hebben geen enkel benul van paarden!

Opwinding op de spuitplaats is imo ook niet goed: Waarschijnlijk weet het paard wat er komen gaat en heeft daar angst voor, of het weet wat er komen gaat en domineert jouw (gee respect voor jou leiderschap). Anders stond het paard wel stil (zoals je waarschijnlijk zelf wil, voor de veiligheid en efficientie van je handelingen).

Boxlopen is zeker een ondeugd en ondeugden los je niet op met symptoombestrijding zoals vastzetten.

Vroeger hadden vele stallen niet anders en wat ik zover weet is er nog geen paard aan doodgegaan. Alles wordt nu beter denk dat de laatste stallen die het nog hebben er heus wel werk van maken.

Weet je deze discussie is hier nu al zo vaak geweest. Wees blij dat het beest van 10 - 2 naar buiten komt?. Wat ik ook zie zegt de TS dat hij het alleen smorgens doet. Als het ECHT een ondeugd is zou hij het de hele tijd doen en dat zegt ze dus van niet. Dit is puur blijdschap voor wat er gaat komen. Net als dat paarden druk en blij worden als de voerkar gepakt wordt of als een kind iets lekker ziet en nog niet kan praten.

Hahahahah nog ff hij heeft angst omdat hij mee mag???. Moet ik hem lichamelijk laten nakijken want hij heeft ANGST. Nog ff en het is zielig dat hij de vrachtwagen opgaat want hij heeft ANGST. Sorry hoor jullie draaien nu echt door. Paard is BLIJ en springt de wagen op. Hij is zeker onder controle want hij staat vaak los en loopt niet weg. Het is alleen schrapen en beetje draaien een erg GEZOND teken vind ik.

Hoe uit een paard volgens jullie blijdschap uit of zijn jullie paarden zo dood dat ze dit niet doen?. Stokstijf staan en niet bewegen want anders is het gelijk een ondeugd. Ik ben lbvlij dat hij zich uit dan kan ik er wat mee. Get a life zeg.

Wat doet een jong kind als ze iets zien wat ze erg lekker vinden en nog niet kunnen praten??.(mijn meiden doen het bij het zien van een banaan). Druk draaien, bewegen en laten merken dat ze het willen hebben eigenlijk precies wat een paard doet. Ze weten dat het eraan komt en verheugen zich erop. Is dat dan ook een ondeugd dus moet dat ook afgeleerd worden?.
Dit terwijl we ze ook moeten leren dat wachten en geduld hebben een schone zaak is. Dit zo ook bij dieren.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 10:11

heel even terug op dat boxlopen, op die andere stal deed mijn paard het wel savonds soms. want toen kon tie alleen naar voren kijke maar dat was tralies en hij stond in een hoek,met geen box voor em.dus hij kon geen andere paarden zien. maar op die nieuwe stal heeft hij aan 3 kante tralies(om zo maar te noemen) en heeft hij voor zich paarden,links en rechts.

in de poetsplaats stond hij wel altijd stil alleen schrok hij snel.omdat er eenkeer een hond in kwam gerend.(hond van die oude stal) nou. dat was schrikken,maar hij staat nu wel gewoon stil in een poetsplaats.

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:22

x1x1x1: Als je niet eens weet hoe je stands schrijft......en dan nog stens blijft typen als iemand je verbeterd Blond[/quote]

geen enkel mens is perfecht hoor, Bloos

ene verder over stands (zo beter) als je paard allleen 's nachts op stal staat en voor de rest naar buiten is dat voor een paard beter en dan dat het paard de hele dag in z'n klein hokje moet staan

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:59

Prisca schreef:
Vroeger hadden vele stallen niet anders en wat ik zover weet is er nog geen paard aan doodgegaan. Alles wordt nu beter denk dat de laatste stallen die het nog hebben er heus wel werk van maken.

Vroegah werkten de paarden ook 16 uur per dag: in oorlogsvoering, voor de kar of op het land. Die kwamen echt wel aan hun kilometers. De manier waarop wij tegenwoordig paarden houden is ouderwets, omdat het gebruiksdoel in de afgelopen 50 jaar volledig is omgeslagen. Paarden zijn geen werkdieren meer die de hele dag in de weer zijn, maar zijn er voor de recreatie van de mens en worden nog maar een paar uur per dag gebruikt. Dat is de reden dat het vroeger wel kon en tegenwoordig niet meer. Hetzlefde met het voeren van krachtvoer.

Prisca schreef:
Weet je deze discussie is hier nu al zo vaak geweest. Wees blij dat het beest van 10 - 2 naar buiten komt?. Wat ik ook zie zegt de TS dat hij het alleen smorgens doet. Als het ECHT een ondeugd is zou hij het de hele tijd doen en dat zegt ze dus van niet. Dit is puur blijdschap voor wat er gaat komen. Net als dat paarden druk en blij worden als de voerkar gepakt wordt of als een kind iets lekker ziet en nog niet kan praten.

Onrustige paarden bij de voerkar (slaan tegen de wand, voernijd etc.) is ook een ondeugd en komt voor omdat het paard over onvoldoende ruwvoer beschikt: het paard voelt dat de maag en darmen leeg zijn en dat dit gevaar voor de gezondheid oplevert. Weet je dat de meeste paarden koliek krijgen vlak naar voertijd? De darmen waren leeg en verstoppen zich door de plotselinge aanvoer van voer (brok zet ook nog eens uit in de maag). Als de paarden de gehele dag een constante aanvoer van ruwvoer krijgen, heb je geen last van deze ondeugden (kijk maar eens in een HIT-actief stal).

Prisca schreef:
Hahahahah nog ff hij heeft angst omdat hij mee mag???. Moet ik hem lichamelijk laten nakijken want hij heeft ANGST. Nog ff en het is zielig dat hij de vrachtwagen opgaat want hij heeft ANGST. Sorry hoor jullie draaien nu echt door. Paard is BLIJ en springt de wagen op. Hij is zeker onder controle want hij staat vaak los en loopt niet weg. Het is alleen schrapen en beetje draaien een erg GEZOND teken vind ik.

Hoe uit een paard volgens jullie blijdschap uit of zijn jullie paarden zo dood dat ze dit niet doen?. Stokstijf staan en niet bewegen want anders is het gelijk een ondeugd. Ik ben lbvlij dat hij zich uit dan kan ik er wat mee. Get a life zeg.

Wat doet een jong kind als ze iets zien wat ze erg lekker vinden en nog niet kunnen praten??.(mijn meiden doen het bij het zien van een banaan). Druk draaien, bewegen en laten merken dat ze het willen hebben eigenlijk precies wat een paard doet. Ze weten dat het eraan komt en verheugen zich erop. Is dat dan ook een ondeugd dus moet dat ook afgeleerd worden?.
Dit terwijl we ze ook moeten leren dat wachten en geduld hebben een schone zaak is. Dit zo ook bij dieren.

Preciesl; een paard wat draait heeft in sommige gevallen geen geduld. Wie moet hem dat geduld bijbrengen? De eigenaar! Is de eigenaar daar consequent en als een leider mee bezig, dan zal het paard naar alle waarschijnlijkheid stilstaan.

Waarom een paard niet mag draaien op de spuitplaats: mensen zijn met het paard bezig, aan de benen, aan het poetsen etc. Een paard wat continue draait en zijn benen optilt is een gevaar voor de mensen in de buurt. Ooit wel eens een paardenbeen in je gezicht gehad? Tegen de wand gedrukt door een paard? Dáárom moet een paard stilstaan als je met hem bezig bent. Hij moet dat inderdaad leren, boij voorkeur als veulen al. Een paard wat draait op de spuitplaats heeft niet persé een ondeugd, maar is wel slecht opgevoed.

Tot slot: Toen de mens besloot paarden te domesticeren nam hij een enorme verantwoordelijkheid op zich, zowel voor het dier als de mens. Er zijn bepaalde regels en verantwoordelijkheden waar beide soorten aan moeten voldoen om op een veilige manier en met waardigheid en respect met elkaar om te gaan. Veel mensen vergeten die verantwoordelijkheden, waaronder de verantwoordelijkheid om het paard zijn verantwoordelijkheden aan te leren. Ik denk dat dat de reden is waarom er zoveel ongelukken gebeuren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:41

@ Alicia2u
Dit gaat zelf mij veel te ver. Ik zie bij jou dus alleen dode knollen die geen enkele spontane of vreugde meer tonen. Alles moet onder controle en ze mogen niets.
Dier moet wel dier blijven met zijn vreugde en uitspattingen. Je kan een dier nooit 300% onder controle hebben al hebben we dat graag.

Over koliek weet je wanneer de meeste paarden koliek krijgen?. In oktober en in maart puur wanneer ze van buiten naar binnen gaan en andersom.
Heb al eens een koliek operatie gehad en studenten deden daar onderzoek over het hoe wat en waarom. Dit kwam er toen uit.
Koliek kan altijd gebeuren hoe je het voorkomt het kan je opeens overkomen zonder aantoonbare reden. Die was er namelijk niet bij mij.

Ook al hebben paarden goed stro liggen de hele dag wil echt niet voorkomen dat ze blij reageren op een voerkar ze doen het nog zelfs veulens in een loopstal en onbeperkt hooi. En onbeperkt kuil/hooi heeft geen enkel paard wat op stal staat. Zou ik liever ook niet hebben ivm ongezond moddervet worden.
Jij bent toch ook blij als je bord met eten voor je staat?.

JA ik heb een zwaar mishandeld paard gehad waar ik altijd met een springzweep in mijn hand liep om hem te corrigeren. Paard stond uiteindelijk na lang oefen super braaf stil zonder zijn vrolijkheid en spontaniteit te verliezen. Ik heb daar het nodige mee meegemaakt. Ondanks dat mijn huidige wat drukker is als hij meegaat staan zijn benen wel op de grond al ik ernaast sta dat weet hij erg goed. Verder met gewoon rijden/longeren staat hij heel erg braaf stil maar weggaan is echt feest voor hem.

Maar er is een groot verschil tussen wat schrapen en beetje van rustbeen veranderen dan het verschrikkelijk draaien en springen op de poetsplaats. Het is een vorm van onrust maar wel positieve onrust hij is blij en houdt alles goed in de gaten. Ik vind het gezonde reactie die binnen de perken moet blijven.

Meeste mensen die op mijn stal mijn paard wel eens meenemn zijn verbaasd hoe braaf hij meeloopt en doet echt een lekker sukkeltje. Terwijl met rijden hij vol met actie zit.

Vele ondeugden zijn veroorzaakt omdat mensen erop reageren. Ik ben iemand dit dit gedrag negeerd. Als je reageerd is voor hem een tegen dat het bevestigd. Vooral bij slaan tegen de deur of schrapen op de poetsplaats.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:22

Natuurlijk krijgt mijn paard de gelegenheid om zich te uiten: maar niet als hij in mijn persoonlijke ruimte staat, gewoon voor de veiligheid. Hij staat dag en nacht op de wei met z'n maatjes, tijd genoeg om z'n energie en emoties te lossen, zodat dat niet hoeft in die luttele uren dat ik met hem bezig ben. Ik zou juist zeggen dat ik een mooi evenwichtig paard heb met een hoge play-drive.

Dat koliek is dus als het paard opeens naar buiten gaat op het gras en dus wederom ineens een smak voer binnenkrijgt. Dat is niet goed voor het verteringsgestel.

Stro in een stal wordt snel bevuild en is dan dus niet meer eetbaar. Dat telt dus niet als ruwvoer, maar is gewoon absorberende bodembedekking.

Veulens die in een loopstal staan reageren op de voerkar omdat ze meestal in groepsverband in de loopstal staan en bij het horen van het voer dominantiespelletjes gaan spelen op wie het eerste mag eten. Vandaar de onrust. Ik heb deze onrust echter nooit gezien in een HIT-actief stal, waar het paard zelf kan bepalen wanneer het zijn brok eet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:12

ik denk dat jij eerst even moet leren lezen~!
er staat :Mijn paard,als tie sochtends,op stal staat net voordat ze naar buiten gaan ..

dus dan zal die dat wel alleen in de ochtend doen eh, en als een paard in de ochtend vast staat is dat echt geen dieren mishandeling.
denk maar is aan stands staan ze ook vast Knipoog
dat dat ik daar voorstander van ben maar t was maar een idee hoor~!

die kan anders als eerste doen of even vast zetten ik bedoel het niet van om het paard altijd in de stal vast te zetten!!! maar gewoon in de ochtend voordat ze na buiten gaan/

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:14

stands zijn al deels verboden, en de info die liljebo geeft klopt. men werkt ook hier in NL aan nieuwe paarden-welzijnswetten, zoals een aantal uren verplichte vrije uitloop per dag, verplichting tot sociaal contact, en dergelijke.

nieuwe stands mogen niet meer gebouwd worden in NL, en maneges en stallen die ze nog hebben moeten ze binnen een bepaalde tijd ook vervangen, althans zo was het toen. er is toendertijd (weet ik toch niet meer precies wanneer die bepalingen bekend gemaakt zijn! dacht een jaar of vijf geleden) ook een tijdsbestek gegeven maar hoe lang dat was weet ik ook niet meer...

maar goed, het komt erop neer dat men erachter is dat een stand wel degelijk schade toebrengt aan een paard (en dan mn geestelijk!!!), en dat is ook de reden dat men zich daar nu over buigt.

het stallopen in dezen lijkt me de manier van het paard om zijn wil en verwachting van het naar buiten mogen te uiten. blijkbaar is dit paard graag buiten. van 10 tot 2 is ook niet erg veel, mag ik wel zeggen. dat is 4 uur, uitgaande van een eigenaar die nog komt en het paard er twee uur uitlaat is het dier 6 uur uit de stal, en dus 18 uur(!!!!) erin! dat is 18 uur in een klein hok. niet vreemd dat het dier daar in de morgen graag weer uit wil.

als het blijft bij bezweet raken zou ik me over het stallopen op zich niet te druk maken, wél over de oorzaak ervan. ga het paard niet vastzetten, het lopen doet 'm geen kwaad en zweet droogt gewoon op.
kijk eens of het mogelijk is om het dier langer buiten te hebben, of geef hem de avond tevoren meer ruwvoer, zodat hij in de morgen nog steeds iets te doen heeft. hoewel ik betwijfel of ruwvoer helpt, want als het paard de hele nacht kan eten is ruwvoer in de morgen niet zo interessant meer natuurlijk.

nogmaals, probeer hem meer buiten te laten, als het kan bij dit dier gewoon 24/7.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 10:22

ze hebben wel een 24 uurs wei bij ons op stal. een inloop stal.dat zijn heel veel weiden gewoon bij elkaar,en daar staan nu dan ongeveer 30 paarden.
mijn paard staat met 4 andere in de wei. en in de winter gaan ze om 2 uur naar binnen en in de zomer om 4 uur.

de oorzaak ik denk,dat de vorige eigenaar em niet buite kon zette. en bij ons ging tie wel gewoon naar buite. dus daar is hij hartstikke blij mee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:11

Tcoh vind ik het erg krom dat de oorzaak van het boxlopen in het naar buitengaan wordt gezocht...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:38

kan ook zijn, dat hij de smaak te pakken heeft. paard was dus niet anders gewend dan opgesloten staan in zijn stal? dan vind ik het niet verbazend dat het buitengaan maakt dat hij de smaak te pakken krijgt en liever nóg meer buiten is.

de oorzaak van het boxlopen kan 'm heel goed indirect in het naar buitengaan zitten, in dat geval. wel is het zo dat elke vorm van stalondeugd een gevolg is van een paard dat zich niet prettig voelt. een paard dat volkomen op z'n gemak is gaat niet boxlopen, die wacht in alle rust af. is nl van groot belang voor paarden, rust. inwendig kan lange tijd per dag op stal bij een paard een hoop onrust veroorzaken.

ik zou gewoon eens kijken in hoeverre dit paard 'verandert' wanneer je 'm constant buiten laat, in een groep.

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 13:00

nou op de vorige stal had mijn paardje een kleine stal in een donker hoekje waar hij niemand kon zien. en daar werd tie ook nogal gepakt zegmaar. door iemand,hij was overal bang voor en daar deed hij dat boxlopen heel vaak,ook savonds en smiddags. en sochtends dus ook.
vandaag haden wij de paarden buiten gezet en hij had dese x niet gedraaid. dus hij doet het zekker niet altijd.\

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:52

nav wat je nu beschrijft, zou ik het gedrag eerder toeschrijven aan stress, gerelateerd aan angst. de stal is voor jouw paard waarschijnlijk niet bepaald een plek van rust, waarin hij zich helemaal open kan gooien. dit kan voor een paard heel benauwend zijn (mentaal), en stalondeugden veroorzaken.

hoe lang staat het dier nu op deze stal?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:20

Alicia2u schreef:
Tcoh vind ik het erg krom dat de oorzaak van het boxlopen in het naar buitengaan wordt gezocht...

Wat is daar krom aan? Ze vertelde dat hij op de vorige stal als laatste naar buiten werd gezet en daar druk van werd. Nu staat ze ergens anders waar de paarden in een andere volgorde buiten worden gezet en doet ie het niet meer (of in ieder geval minder).

Je zit zo vast in die discussie dat je daar kennelijk overheen gelezen hebt. Ik denk dat de meesten in dit topic het beste voor zijn/haar paard wil. Dat de manier waarop niet altijd overeen komt met de manier van een ander is nu eenmaal zo. Maar probeer wel respect te hebben voor een ander en open te staan voor een andere mening/ervaring.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:41

Als een paard mentaal fit is, kan hij gewoon zonder stress wachten tot hij naar buiten mag (of elk ander gebeuren ftm). Ondeugden zoals deze ontstaan doordat het paard mentaal niet gezond is en heeft verder niets met de situatie te maken waarbij het paard de ondeugd vertoond.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:03

Alicia2u schreef:
Als een paard mentaal fit is, kan hij gewoon zonder stress wachten tot hij naar buiten mag (of elk ander gebeuren ftm). Ondeugden zoals deze ontstaan doordat het paard mentaal niet gezond is en heeft verder niets met de situatie te maken waarbij het paard de ondeugd vertoond.

Wat is een mentaal fit paard?. Volgens jou beschrijving echt een dood saaie knol. Ik ben blij dat hij op zijn moment zijn ongeduld toont. Dus een paard mag niet ongeduldig zijn dan is er gelijk wat mis dan moet er weer diverse personen bij komen enz....
Ook een paard wat voor de hindernis sterk wordt omdat die eroverheen wil is dus ook mentaal niet fit en toont een ondeugd.

Vind het echt erg dat een paard tegenwoordig niet meer ongeduldig mag zijn want dat zijn ze gelijk niet gezond bla bla bla bla..... allemaal saaie dooie knollen bah.

Dus is een mens wat ongeduldig is ook niet gezond?. Dus die heeft ook een ondeugd moet dat ook afgeleerd worden?.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:20

Met mentaal fit bedoel ik dat het paard z'n emoties onder controle kan houden, dat is een skill die mens en dier kunnen leren.
Jij kijkt toch ook raar op als je op de bus staat te wachten en er iemand opeens in huilen uitbarst omdat het te lang duurt, om vervolgens helemaal rond te springen en te juichen als de bus in zicht komt? De meeste mensen zijn mentaal fit genoeg om gewoon rustig op de bus te blijven wachten.
Betekend niet dat mensen zich niet kunnen/mogen uiten. Jij bent toch ook niet gevoelloos omdat je niet uit je dak gaat bij het zien van de bus?
Paarden kunnen dat ook leren. Nu is stormen op de hindernis niet bepaald een ondeugd, tenzij het dier er permanente lichamelijke schade door kan oplopen. Maar het is wel een goed voorbeeld van een dier wat niet mentaal fit is, emotioneel en impulsief reageerd en niet onder controle staat van de ruiter.

Ik wil graag dat mijn paard mentaal, emotioneel en fysiek fit is, zodat ik er op een veilige en leuke manier mee om kan gaan, omdat ik weet wat ik aan hem heb en zijn gedrag kan voorspellen. Wilde paarden die nooit met mensen te maken hebben mogen wat mij betreft zo onfit zijn als maar kan, omdat ze alleen met zichzelf en de kudde te maken hebben en niet met een totaal andere soort, zoals de mens.
Een gedomesticeert paard moet de verantwoordelijkheid voor zijn mens net zo goed dragen als de mens voor het paard, al is het maar voor beiden om te overleven.

Als je denkt dat ik een dode knol heb omdat hij toevallig zichzelf kan beheersen, dan nodig ik je van harte uit om maar eens hier te komen kijken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:30

Pfff je toont een beeld van de perfect mens zonder zijn onmogelijkheden en dat verwacht je ook van een paard??.

Sorry gaat niet op. Net als dat er mensen zijn die ongeduldig zijn zo zijn er ook dieren. Het is een kwestie van zijn waarde laten en ermee omgaan wil je dit oplossen.
Soms moet je eens dingen NIET oplossen. Dat is wat er zo ziek is aan de mensen met dieren tegenwoordig alles moet OPGELOST worden en het licht ALTIJD aan het lichaam van het dier er moet dan een fysio,kraker of een andere homepaat bij komen om het op te lossen. Is dat de oplossing als de mens niet zijn ogen open doet?. Terwijl als de mensen eens zijn gezonde nuchtere verstand gaat gebruiken die problemen ook kan oplossen of gewoon eens iets accepteren en zo laten en zelf een iets gaat veranderen.

Ik ben blij dat die van mij niet perfect is heerlijk zelfs geeft iedere dag een uitdaging om van te werken zo leer je iedere dag wat van elkaar en dat is de reden waarom ik graag met dieren omga.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 05-01-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:32

Hihi, Alicia's paard een dode knol?
Verre van dat Tong uitsteken
Alicia zorgt ervoor dat haar paard in balans is, dat hij zich happy voelt en dat hij zich kan uitleven in de wei, zodat hij dat niet in haar bijzijn hoeft te doen.

TS, ik vind je een behoorlijk eigenwijze troela.
Er zeggen nu meerdere mensen dat stands/vastzetten je reinste dierenmishandeling is en het enige wat ik teruglees is: 'ja maar' 'ja maar' , afgezien van je vriendinnetjes die je komen helpen.

Een paard HOORT niet 18u per dag op stal te staan, een paard -en zeker de jouwe- raakt hier compleet van in de stress en gaat heen en weer lopen. En de vergelijking dat er nog geen paarden dood zijn gegaan aan stress vind ik helemala belachelijk.
Als mensen stress hebben, krijgen ze een burnout en dat is al erg, volgens jou moeten we er dus op wachten dat deze mensen zelfmoord plegen?
Lekkere ben jij. (dit was trouwens niet @ ts, maar @ een persoon die dit zei in dit topic)

TS, zoek een andere stalling, waar je paardje meer naar buiten kan dan maar 4 uur per dag, en je zult zien dat je een véél gelukkiger paard hebt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:38

ongeduld mag een paard best laten zien, alleen hóé! de mijne zijn ook vaak genoeg ongeduldig, Faram als hij na het werk even op stal is, hij wil dan graag weer naar zijn buitengroep. stress heeft hij echter niet, hij hinnikt harder als hij me ziet en vliegt bijna naar de buitendeur als die opengaat. niks mis met die reactie, duidelijk dat hij naar buiten wil maar hij weet zich te beheersen en zichzelf niet gek te maken, dat is idd in zekere zin ongezond. ik zou hem ook langer kunnen laten staan (komt soms ook wel voor trouwens), en dan is het ook goed, hoewel hij me zal blijven vragen wanneer hij naar de wei mag. andersom, als hij meewil uit de wei en ik ben daar nog bezig, dan gaat hij bij het hek staan, en zal misschien een keer hinniken naar mij als het 'm te lang duurt. heen en weer lopen, hoofdzwaaien, rondjes draaien etc. laat hij echter niet zien, je voelt een zeker ongeduld maar niet té.

Flicka laat haar ongeduld zien in bijv. bokjes en kleine geluidjes (in de stal laat ze de bokjes weg), en soms ietsje te hard willen. ook bij haar geen stress, en als iets langer duurt wordt ze ook niet gek of drukker. maar ook zij laat weten eruit te willen, of het nou de wei is of de stal. min of meer vergelijkbaar met Faram maar in gedragingen waarin ze het uit iets anders. Flicka is ook onstuimiger en kinderlijker van karakter dan Faram, die heel serieus is en ook serieus genomen wil worden.

Snatje kan echt nog een kind zijn, hij heeft sneller last van onrust in het koppie en zou in karakter een kandidaat zijn voor stalondeugden, hoewel hij het niet snel zou uiten in rondjes lopen, maar eerder in bijv. hout bijten. gelukkig staat hij nooit lang op stal, ik haal 'm vaak met Flicka binnen voor een borstelbeurt of om lekker even te eten. dat bevalt hem goed, maar ik doe niets wat evt stress bij hem kan triggeren, daarmee heeft hij in zijn verleden (als veulen al!) problemen gehad.
als hij ongeduldig is steekt hij bijv. een beentje uit, in zekere zin heeft hij dat van Flicka geleerd. tegen het hek tikken trekt de aandacht van mensen. het liefste houdt hij het gewoon bij hinniken, hij stelt zich op op een strategische plek (waar je 'm goed ziet en dichtbij het hek zodat hij er snel uitkan als je dan komt), en hinnikt zodra hij je ziet of als het te lang duurt. áls je dan komt loopt hij naar de open-kant van het hek, soms maakt hij daarbij een rondje, soms loopt hij er direct recht op af, net afhankelijk van hoe hij staat en of er andere ponies in de weg staan.

ongeduld uiten vind ik niks mis mee op zich, paarden die met mensen communiceren, uit eigen wil, omdat ze er iets mee bereiken, prima. wat dat betreft vind ik mijn dieren érg duidelijk in wat ze willen vertellen in dergelijke gevallen. echter, hysterisch of apatisch rondjes draaien, in dingen hangen of happen, of ander stressgedrag, dat gaat om meer dan alleen ongeduld uiten. ongeduld zelf is niet ongezond, stress doordat het paard niet goed met zijn ongeduld overweg kan wel. naar mijn mening tenminste.

wat je zegt over perfectie, natuurlijk moet je je paard accepteren, erkennen wie hij is. echter, een verstoord gedrag hoef niet altijd bij je paard z'n 'ik' te horen, integendeel zelfs! een stalondeugd zegt iets over de gemoedstoestand van het dier, en is niet positief. bij 4 uur weidegang kan ik me voorstellen dat een paard het op stal staan op een gegeven moment zat wordt en dat het wachten 'm echt stress oplevert.

wel positief vind ik dat je je dier in z'n waarde laat. probeer hem het daarnaast ook makkelijk te maken en begeleid hem in gedrag waarbij hij iets moeilijk vindt, of wat hem stress oplevert. dergelijke paarden zijn over het algemeen gebaat bij rust, duidelijkheid en steun.
je hebt rondjes draaien en rondjes draaien, een paard dat 'eruit' wil en in zijn ongeduld een rondje maakt in de stal is één ding. onafgebroken rondjes draaien is een ander. zo'n paard wil iets kwijt wat hij op dat moment niet kwijt kán, en dat uit zich in het lopen, dat doen paarden nl graag als ze zich gespannen voelen, lopen.

bij het in z'n waarde laten en hem accepteren voor wie hij is hoort ook een stukje aanpassing, je kunt niet zeggen 'ik accepteer dit gedrag, verander het niet en dan regelt hij het zelf wel want het hoort erbij'. dat is mi wat te simpel gedacht. het páárd uit een zekere (onbewuste?) ontevredenheid met zijn situatie, acceptatie en in zijn waarde laten houdt dan zéker ook in dat er gewerkt wordt naar een situatie waarin het dier wel tevredener is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:41

Prisca schreef:
Soms moet je eens dingen NIET oplossen. Dat is wat er zo ziek is aan de mensen met dieren tegenwoordig alles moet OPGELOST worden en het licht ALTIJD aan het lichaam van het dier er moet dan een fysio,kraker of een andere homepaat bij komen om het op te lossen. Is dat de oplossing als de mens niet zijn ogen open doet?. Terwijl als de mensen eens zijn gezonde nuchtere verstand gaat gebruiken die problemen ook kan oplossen of gewoon eens iets accepteren en zo laten en zelf een iets gaat veranderen.

WAAROM je iets op moet lossen is ten behoeve van het WELZIJN van je paard. Als je niet snapt dat jij als mens verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van je dieren, dan moet je misschien geen dieren houden.
Onze taak is om te zorgen dat onze dieren vrij zijn van:
- Honger en Dorst
- Ongemakken (discomfort, zoals een slecht passend zadel, te kleine stal, te veel lawaai, te veel onrust, te grove hulpen etc.)
- Pijn, wonden en ziektes (dus ook rugpijn etc)
- Om natuurlijk gedrag te vertonen (dat is NIET ronddraaien in de stal!)
- Angst en stress

Ga het rijtje af en je zult zien dat wij mensen onze dieren, en met name paarden, behoorlijk beperken. Al is het alleen maar door erop te rijden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:44

inderdaad alicia, kan niet anders dan het met je eens zijn. en ik zie voorbeelden genoeg in mijn omgeving, heb zelf ook weleens in dergelijke situaties gestaan, niks mis mee op zich, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. een paard dat stress laat zien in gedrag (stalondeugden) heeft daarin hulp nodig, dat zijn geen dingen die je 'accepteert en zo laat'. stalondeugden zijn nl een duidelijk teken van mentaal ongemak.