Wat te doen tegen bijten .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Re: Wat te doen tegen bijten .

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:18

Hannah_Menno schreef:
Eline25 schreef:
Ik zou de 'vogeltjesdans' doen! heb ik ook een tijd gedaan bij een paard wat beet uit dominantie (zo te lezen doet jouw paard het ook uit dominantie). Op het moment dat je voelt aankomen dat ie een poging gaat wagen, ga je vreselijk fanatiek met de ellebogen op een neer flappen, zoals in de vogeltjesdans. De boodschap die je wilt communiceren is: dit is mijn ruimte, en als jij op eigen houtje besluit mijn ruimte in te komen, dan kom je vanzelf mijn elleboog tegen. Je bent er dus niet doelgericht op uit om hem te raken, het is meer een gevolg van een (verkeerde) keuze die jouw paard heeft gemaakt. Hoop dat ik het duidelijk uitleg... Als ie toch raak kan happen, heb ik inderdaad ook goede ervaringen met de stomp tegen de borstkas. Eventueel kan je nog zo'n hoge 'whieeee' geluid erbij maken, wat een merrie ook doet als een hengst of ruin te opdringerig is. Het is een ruin of niet? dan heeft ie vast al eens ervaren dat zo'n whiee geluid normaal gesproken wordt gevolgd door een forse mep tegen zijn borstkas als ie zich niet snel gaat gedragen, dus misschien werkt het!

ROFL

Hahahahahahaha, dat vindt ik echt een hele goeie!! Bloos

Ik wapper altijd met mijn handen of sjaal, dan weeet hij het al wel xd

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:20

wapperen is op zich nog een vrij vriendelijk middel, en deels terecht, immers, wij willen niet dat ons paard zomaar in onze ruimte komt. ondertussen komen wij wel wanneer we zin hebben in HET PAARD ZIJN RUIMTE. is het niet zo dat we daarmee ons paard vertellen dat het OK is om zomaar in andermans ruimte te duiken? hoe werkt dat bij paarden onderling, en hoe gaat dit tussen mens en paard die geen problemen als 'bijten' tegenkomen?

mijn eerste reactie zou zijn 'waarom bijt mijn paard? ergert hij zich, heeft hij pijn, mis ik ergens iets wat hij me duidelijk wil maken?'.

ga pas nadenken over straffen e.d. als je weet waarom het paard bijt, een paard heeft nl ALTIJD een reden om te bijten, en meestal is het makkelijk op te lossen door je eigen manier van handelen hier en daar wat aan te passen.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:37

Hannah_Menno schreef:
ROFL

Hahahahahahaha, dat vindt ik echt een hele goeie!! Bloos

blij dat ik iemand weer een lachstuip heb kunnen bezorgen, haha! Haha!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:01

Misschien wilje paard gewoon aandacht trekken??????
Als hij dat nog een x doet duuw je zijn hoofd weg, en loop je weer terug (waar je vandaan komt)
Dan ga je weer naar het gene waar je heen wou (bijv de poetsplaats) (volgen jullie het nog?)
Bijt hij weer? Doe je precies het zelfde!
Dan weet hij dat als hij bijt, hij weer terug is bij af Knipoog

Succ6

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:24

juist als je je paard straft krijgt het de aandacht die het wil

iedereen straft zijn paard eerst voor bijten is eigenlijk niet goed maar helpt bij de meeste paarden wel bij de paarden waar dat niet helpt moet je juist weg lopen ( 1 of 2 meter ) en met je rug daar naar toe staan dan word het gedrag afgestraft omdat het geen aandacht krijgt.

je moet in het begin volhouden maar dan kan je langzamerhand langer blijven staan als je met je rug er naar toe staat gluur je soms even als het paard niet meer de aandacht op jou heeft doe je een stap dichterbij niks zeggen gewoon weer omdraaien en van voor af aan beginnen

dit moet je gewoon als een soort training voor je paard zien dit kan je natuurlijk niet altijd toepassen i.v.m. te weinig tijd toch moet je dit dagelijks herhalen

ook kan het zijn dat je paard medische problemen heeft dat het niet de stal uitgehaald wil worden odmat het iets heeft met een been, rug, mond enz.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:30

Iemand die ik ken had ook zo'n paard dat beet.
Ooit kwam het paard met zijn mond open, tanden naar voor op hem af gedraafd. Gelukkig had die man de metale voerschep bij de hand en heeft het paard daarmee vol op de neus gekletst.
Klinkt zielig, maar het paard heeft het nooooooit of te nooit meer gedaan.
Tips zoals negeren vind ik zelf eigenlijk niet zo goed. Het paard zal dan toch altijd proberen te bijten en op en keer heeft hij je toch eens vast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:31

x_Quinta_x schreef:
Iemand die ik ken had ook zo'n paard dat beet.
Ooit kwam het paard met zijn mond open, tanden naar voor op hem af gedraafd. Gelukkig had die man de metale voerschep bij de hand en heeft het paard daarmee vol op de neus gekletst.
Klinkt zielig, maar het paard heeft het nooooooit of te nooit meer gedaan.
Tips zoals negeren vind ik zelf eigenlijk niet zo goed. Het paard zal dan toch altijd proberen te bijten en op en keer heeft hij je toch eens vast.

niet ieder paard is hetzelfde, het is niet 'een paard is een paard', ieder paard is een individu, en gaat op een eigen manier met dingen om. wat voor het één niet werkt, kan voor het ander wél werken. hou daar rekening mee. bij een hoop paarden is negeren wél voldoende.

daarbij is er ook nog een groot verschil tussen bijten en bijten, een paard dat met ontblote tanden op je afstormt is wel even meer agressief dan een dier dat je in zijn speelsheid ietsje te hard vastpakt. snap je?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:05

Negeren, negeren, negeren..

bijten is een dominantie, maar kan ook uit aandacht zijn..

Heb je gemerkt dat het met straffen minder werd? nee zeker, weet niet hoe oud de pony is en hoelang je hem al hebt. Maar zoiets had bij het 'opvoeden' al afgeleerd moeten worden.

Ik zou het negeren en zorgen dat hij jou in ieder geval niet raak kan happen, dan is de lol er voor hem snel af!

mocht je je niet in kunnen houden (wat best begrijpelijk is, want zoiets kan echt irritatie opwekken) sla hem dan niet op zijn hoofd, maar tik hem dan aan op zijn schouder of tik hem zachtjes tegen zijn been, zo maak je hem ook niet meteen kopschuw

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:52

Reactie's als " tikken op de neus geven " etc kan ik eigenlijk niet gebruiken .

Dit omdat hij al wat bang is voor onverwachte bewegingen en ook
omdat ALS ik hem een tik geef , hij gewoon nog een keer bijt !
Mn rug toekeren is denk ik ook geen optie want dan hangt hij zo in mn rug .

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:56

LadyLynn schreef:
Negeren, negeren, negeren..

bijten is een dominantie, maar kan ook uit aandacht zijn..

Heb je gemerkt dat het met straffen minder werd? nee zeker, weet niet hoe oud de pony is en hoelang je hem al hebt. Maar zoiets had bij het 'opvoeden' al afgeleerd moeten worden.

Ik zou het negeren en zorgen dat hij jou in ieder geval niet raak kan happen, dan is de lol er voor hem snel af!

mocht je je niet in kunnen houden (wat best begrijpelijk is, want zoiets kan echt irritatie opwekken) sla hem dan niet op zijn hoofd, maar tik hem dan aan op zijn schouder of tik hem zachtjes tegen zijn been, zo maak je hem ook niet meteen kopschuw

Juist !
Met straffen bereik ik niks , hij bijt me gewoon nog eens na .
De pony word dit jaar 5 en ik heb hem nu 3 maanden .
3 maanden bijten , en de lol is er nu wel af Lachen
Kan er persoonlijk niet meer tegen !
Het is zowieso een dure hobby maar als het dan ook nog eens "niet meer leuk word " door een bijterd TJA ..
Hij doet het met lopen , poetsen , als ik net aankom ..gewoon ALTIJD als hij de kans krijgt .

Negeren ?
Hoe negeer ik als ik een borstel uit mn koffer pak en langs zijn hoofd weer terug moet .

En dan negeren met lopen ?
Heb t al geprobeerd maar ook dan hangt hij plots in mn bovenarm Hamer

MzPuraRaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:01

Bij ons op de manege staat een paardje wat elke vreemdeling keihard bijt als ie langskomt om een snoepje of dergelijke te geven, Door rustig benaderen en aan elkaar wennen, Kun je je paard leren dat het goed is en dat het bijten nergens voor nodig is. Knipoog

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:38

nightlover schreef:
Negeren ?
Hoe negeer ik als ik een borstel uit mn koffer pak en langs zijn hoofd weer terug moet .

En dan negeren met lopen ?
Heb t al geprobeerd maar ook dan hangt hij plots in mn bovenarm Hamer

Dan zet je je koffer aan de andere kant en loop je om je pony heen Knipoog

Probeer hem het ook duidelijk te maken met je stemgebruik, als hij dat doet dan verhef je je stem en je roept iets naar hem. Iets van hela of gewoon hey! dat schrikt paarden vaak ook al af.

Als je naast hem loopt hou je hem gewoon kort bij het halster vast, zodra hij met je hoofd naar je toe komt trek je hem met je rechterhand weer terug op de plek waar zijn hoofd hoort ; voor hem! Hapt hij toch snel geef je een klein snukje aan het touw en weer gepaard met stemgebruik!

Je hoeft inderdaad niet te slaan, maar je kunt het wel negeren, door hem bijvoorbeeld geen aandacht te geven als hij hapt maar jou niet kan raken.

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 06:53

Er is volgens mij een verschil tussen bijten en bijten.

Mijn pony doet het ook, ik heb in de eerste jaren dat ik hem kende (was toen 3,5) echt fanatiek (ook met de zweep, bijten in zijn oor, zijn lip pakken) geprobeerd dit af te leren.
Maar ik merkte dat dit alleen averrechts werkte, hoe bozer ik werd, hoe dwarser hij werd. Als ik mijn hand ophief om zijn voorpluk te pakken, gingen de oren al in de nek, volgens mij ook een teken van kopschuw.
Uiteindelijk heb ik het maar geaccepteerd, hij is nu bijna 17. Al krijgt hij wel een tik (niet tegen zijn hoofd) als hij niet in mijn jas hapt maar echt in mij. En als kleine kinderen hem willen aaien, moet ik even zijn halster/ hoofdstel vasthouden.

En ach, een paard/pony mag toch ook zijn eigen karakter hebben? Verder kan ik alle kanten met hem op en doet hij alles voor mij en mag iedereen hem wel poetsen en rijden, alleen liever niet aaien.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:31

Ik doe ook me stem verheffen of een tik op de borst.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:10

nightlover schreef:

oeioei... hier lijkt me duidelijk sprake van een aanzienlijk probleem/ struikelblok in jullie onderlinge communicatie... er is geen vol vertrouwen aangezien het dier gemakkelijk angstig reageert, aan de andere kant durft hij wel zo ver te gaan zijn tanden in je te zetten.

tanden in je zetten kan in dezen heel goed voortkomen uit de onzekerheid die het dier al in zich heeft. verzin eens wat leuke spelletjes/ oefeningetjes, geef 'm bijvoorbeeld eens een lekkere massage en kom tot elkaar, maak dat hij je goed leert vertrouwen, en ga 'm zéker niet onnodig straffen. dit soort paarden zijn over het algemeen niet gebaat bij tikken op de neus! ga lekker met 'm rommelen en leer 'm kennen, hou het simpel en kijk naar je paard. het bijten op zich is slechts 'een gevolg van', en zal makkelijk af te leren zijn of zelfs vanzelf verdwijnen wanneer jullie elkaar beter leren begrijpen.

succes!

pipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:37

het ligt eraan waarom hij bijt. als tie bijt uit gemenigheid moet je hem een tik op de neus geven en al hij door blijft gaan gewoon in zijn oor bijten klinkt vies en gemeen maar het is toch ook gemeen al hij jou bijt?
maar als hij bijt om een snoepje moet je hem geen snoepjes meer geven en een tik op zijn neus blijven geven.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:57

mijn vorig paardje deed dit ook in het begin ,slaan loste niks op
idd worden ze kopschuw van en maakt de band er niet sterken op,we zijn toen begonnen met grondwerk.(nh) toen hij zag dat er ook op een leuke manier kon "spelen" hielt het na een tijdje op.
dit helpt uiterraad niet bij alle bijters maar de mijne deed het uit vervelendigheid.

sucses!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:22

Een paard bij ons op stal begon een pony ook steeds meer te bijten. Ze stond in een te drukke omgeving en is verplaatst naar een rustiger deel van de stal en bijt nu niet meer. Dat kan het probleem dus zijn.
Mijn paardje heeft ook wel eens de neiging gehad om te bijten en is van haarzelf wat kopschuw. Ze is echter door een flinke tik niet meer kopschuw geworden en weet dondersgoed dat bijten een flinke tik betekent. Ik ben daarom van mening dat een tik, knijp of schop op het goede moment helemaal geen problemen geeft. Mijn stalhouder bijvoorbeeld heeft helemaal geen problemen met bijtende paarden.....Dat doen ze bij hem maar één keer en dan is het duidelijk :D Te veel paaien en kroelen is naar mijn idee niet altijd goed. Even simpel en hard ingrijpen zorgt ervoor dat hij weer precies weet waar zijn plaats is. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"
Dominantieproblemen kun je oplossen door consequent bezig te zijn, bijvoorbeeld met grondwerk. En dit kan ook simpel door echt consequent te zijn tijdens het poetsen of een wandeling.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:54

merrieveulen schreef:
nightlover schreef:

oeioei... hier lijkt me duidelijk sprake van een aanzienlijk probleem/ struikelblok in jullie onderlinge communicatie... er is geen vol vertrouwen aangezien het dier gemakkelijk angstig reageert, aan de andere kant durft hij wel zo ver te gaan zijn tanden in je te zetten.

tanden in je zetten kan in dezen heel goed voortkomen uit de onzekerheid die het dier al in zich heeft. verzin eens wat leuke spelletjes/ oefeningetjes, geef 'm bijvoorbeeld eens een lekkere massage en kom tot elkaar, maak dat hij je goed leert vertrouwen, en ga 'm zéker niet onnodig straffen. dit soort paarden zijn over het algemeen niet gebaat bij tikken op de neus! ga lekker met 'm rommelen en leer 'm kennen, hou het simpel en kijk naar je paard. het bijten op zich is slechts 'een gevolg van', en zal makkelijk af te leren zijn of zelfs vanzelf verdwijnen wanneer jullie elkaar beter leren begrijpen.

succes!

Omdat ik alles al geprobeerd heb ben ik nu met wat anders beginnen .
Volkomen negeren maar juist "overdreven" belonen en tegen hem praten als hij wel braaf is :)

Nu lijkt hij toch al anders te worden in zijn doen en laten !
Hij bijt me niet meer gelijk zodra ik in stal komt en ook met losgooien is hij naar mij toe erg nieuwsgierig .
Ook lijkt hij "kroelen" wat fijner te vinden maaaar wel tot hier en niet verder !

Onder het lopen hapt hij nog wel naar me , dat dan weer wel .
Maargoed : 1 ding tegelijk .

Het vertrouwen is inderdaad ook heel belangrijk en eigenlijk heb ik hem "pas" ,
eerst die band maar eens opbouwen :)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:42

Ik vind de vogeltjesdans tip een goede!
Als paarden in de natuur een ander terecht zetten dan zwaaien ze met de staart. Wij hebben geen staart en moeten het anders doen, met onze armen dus.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:56

wat je doet klinkt goed, nightlover! kijk eens naar paarden onder elkaar, die moeten elkaar ook leren kennen. mijn ponies staan nu 1,5 jaar in een nieuwe groep en Flicka durft nu pas écht speels en los met de ponies die er al woonden om te gaan, heeft haar plekkie echt meer gevonden en dat merk ik ook in haar omgang met mij.

ik denk dat je heel goed weet hoe je ermee om moet gaan en prima bezig bent!

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:22

liezzie schreef:
Ik vind de vogeltjesdans tip een goede!
Als paarden in de natuur een ander terecht zetten dan zwaaien ze met de staart. Wij hebben geen staart en moeten het anders doen, met onze armen dus.

Dit kan inderdaad een goede optie zijn MAAR
niet voor mijn pony en mij :)

Omdat hij al redelijk schrikachtig is en hij zich letterlijk doodschrikt als ik dit doet
zal dit onze band niet echt sterker maken !
En dit is nu net belangrijk omdat ik hem pas 3 maanden heb en we nog aan elkaar moeten wennen .

merrieveulen schreef:
wat je doet klinkt goed, nightlover! kijk eens naar paarden onder elkaar, die moeten elkaar ook leren kennen. mijn ponies staan nu 1,5 jaar in een nieuwe groep en Flicka durft nu pas écht speels en los met de ponies die er al woonden om te gaan, heeft haar plekkie echt meer gevonden en dat merk ik ook in haar omgang met mij.

ik denk dat je heel goed weet hoe je ermee om moet gaan en prima bezig bent!

Bedankt voor je berichten !
Ikzelf heb ong 3 maanden geleden mijn 2 1/2 jarige weggedaan na haar 2 jaar te hebben gehad omdat ze te klein bleef . [ zelf dingen bijgebracht enz ]
Na haar heb ik dus mijn huidige pony gekocht en tja dan ga je toch vergelijkingen zoeken !
Tevens leverde het een tal van frustraties op want ja : Zij was zo verschrikkelijk lief en Armano doet zo lelijk , hoe kan ik hem als maatje zien als hij zo verschrikkelijk bijt ?!

Ik vond het zelfs niet meer leuk om naar hem toe te gaan .
Maar ik heb mijn ogen geopend want Armano heeft ook veel leukere dingen als mijn oude kleintje .
Zo sprong hij vanmiddag met losgooien over de bakrand , en hoewel ik erg schrok en ik zeker wist dat mijn oude kleintje hem allang had gepeerd , stond meneer me aan te kijken met zijn oortjes naar voren zo van : Wat heb ik nu weer gedaan ? en begon rustig te grazen !
Moest dus ook wel weer erg om hem lachen :)

Mijn leek dus de beste oplossing : Wat ik de vorige ronde postte !

Geduld is een schone zaak , haha .

Nogmaals bedankt voor je berichten :D