liljebo schreef:Ik neem aan dat goya yvonne is.... Maar ik vind dus, als een van de anderen, dat ze gelijk heeft. Een paard wordt niet zonder reden lusteloos. Haver voeren is hier nooit de oplossing.
Het kan zijn dat de verhuizing haar te veel stress heeft gekost en dat ze daarom niet goed in haar vel zit.(zeker op die leeftijd kan dat moeilijk zijn voor een paard...verhuizen is toch al stressig voor paarden...wordt vaak onderschat) In dat geval is geduld en begrip nodig. Niet dwingen en helemaal niet met zweep vooruit dwingen.
Maar zeker op die leeftijd denk ik ook aan andere mogelijke problemen zoals beginnende artrose, pre-cushing, probleem met tanden, verkeerd belast bij de kennissen en daardoor rugproblemen...kortom... er kan een heleboel aan de hand zijn.
Realiseer je dus goed dat een paard niet zomaar opeens lui en koppig wordt en maar eens ff een flinke tik moet hebben. Je paard voelt zich niet goed en laat dat zien. Aan jou om daar iets mee te doen.
Gezien bovenstaande mogelijkheden zou ik hen iig eerst door een goede paardenarts laten nakijken, zodat je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is.
Blijkt dan niets aan de hand, bouw dan rustig je band en vertrouwen met het paardje op totdat hij weer goed in zijn vel zit.
Zelf heb ik ook een haflinger die opeens niet meer zo wilde lopen. Hij bleek in drie, mogelijk vier, benen artrose te hebben.
Hij is, net als die van jou, twintig.
Dwingen om te lopen is je paard dwingen om pijn te lijden. Dat wil je niet.
Neej indd maar de tant arts was al geweest en hij zei dat er geen haakjes aan zaten.. Maar dar weg slijten of zo (de kievlakte) Daar had die het over of zo iets... Ja Bij de mensen waar ze eerst stond had zze een verkeerd zadel op dr rug..!! Hij was te small!! Ik heb ze gezegt die doe je neit meer op Alice maar daar hebbenz e dus niet naar geluisterd! Dat verhuizen geloof ik graag! Maar het is de planning dat ik hier blijf staan...!! En wat is pre-cushing? Ik snap ook wel dat een beestje van 20 zo doet dat die niet lekker in zijn vel zit! Ik rij haar daarom ook niet en borstel haar alleen maar en wadel veel met dr.