Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:50

Ja, die mensen vertrouw ik voor de volle 100%, en als zij vinden dat mijn opdonder een correctie nodig heeft, prima.
Ik kan niet alles voelen en zien wat er gebeurt als ik bij zijn hoofd sta en zij achter bezig zijn en ben daardoor zelf vaak te laat met corrigeren. En ik weet wat een klier het kan zijn.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:04

Vjestagirl schreef:
tjady schreef:
Absoluut niet. Ik ben nog altijd degene die mijn dier corrigeert. Ik ben ook degene die hem vast heeft , als een dierenarts of hoefsmid bezig is, dus ik bepaal.
Moet niet gekker worden, ik mijn dieren nooit slaan en dan een ander het wel laten doen zeker.

Maar jij bent niet degene die zijn rug, knieën, handen enz riskeert als je met dat dier bezig bent. Corrigeren kan ook gewoon een keer een ruk aan een halstertouw zijn.

Ben ik met je eens. Maar als ik het niet veilig acht dan gaat de hoefsmid of dierenarts niet aan de gang. een ruk aan een halstertouw kan idd gebruikt worden als corrigerend middel. Maar bv een stuk achterwaarts gaan ook.
In de beginpost staat dat het gaat om een mep of pets geven en daar ben ik absoluut tegen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:07

Mijn smid heeft het me ook gevraagd of hij pablo mocht corrigeren, en op welke manier ik dat prettig vind..
en wat goed werkt bij hem..
We hebben het goed doorgesproken..
Gelukkig is het maar een keer nodig geweest.. toen kreeg ie de maat 42 van mijn smid op zijn bil.. Sindsdien is hij errug braaf..
Met de DA is het wel besproken, maar nog nooit nodig geweest..

avensis

Als een van mijn paarden geen respect toont voor smid of da. dan ben ik de laatste die zegt dat ze niet een keer aangepakt mogen worden, mits dit op een duidelijke en consequente manier gebeurd. Graag zelfs want in zo'n situatie zou ik het zelf ook doen maar gelukkig zitten mijn da, smid en ik wat dat betreft wel op 1 lijn.

StalNollie

jah gerust, zie het liever wel dat hij idan iets doet dan niet.
want voordat hij het meer gaat doen, bij mijn ofzo heb je dat weer.

nee van mij mag hij ze echt wel corrigeren, en een DA en hoefsmid weten echt wel wanneer het wel of niet zo hoort.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:11

Jazeker mag dat.. Zou er zelf ook niet van gecharmeerd zijn en bovendien gaat veiligheid voor.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:13

Ik ben em meestal al voor .. mijn hoefsmid is erg lief voor mijn paardje, soms iets te lief vind ik Haha!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:14

wanneer het nodig is, en hij heel erg loopt te klieren heb ik er geen problemen mee.
maar wanneer ik het onterecht vindt zeg ik er wel iets van!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:20

Van mij wel hoor, mijn hoefsmid voelt zelf het beste dat mijn paard z'n zinnen heeft gezet op het vernaggelen van mijn hoefsmids rug, dus dan mag ie 'm van mij wel een klap geven hoor, paard moet maar stilstaan.
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 23-12-08 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:23

Hmmmm, ik kreeg een standje van de smid toen mijn paard liep te zieken en ik het paard daarvoor aansprak..... Ja

Maar ja, mijn smid en mijn da mogen mijn paarden corrigeren wanneer dat nodig is, ik zoek ze namelijk uit op correcte omgang. Ik hoef geen lompe leo's bij mijn paarden.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:29

Natuurlijk.
Nu mag bijna iedereen mijn paard wel corrigeren want anders loopt het gewoonweg uit de hand.
Het moet toch niet veel gekker worden dat paard mag doen wat die wil want hoefsmid/da mag niets doen..
Nu is mijn paard een schatje bij de DA en Hoefsmid maar mocht ze dat niet zijn mag hij/zij haar gewoon een corrigerende tik geven.. Ik neem aan dat iedereen zijn hoefmid/da wel vertrouwt de situatie goed te kunnen inschatten..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:29

Nou, ik heb twee maanden een verzorgpony gehad die niets gewend was, ook nog nooit naar hoefsmid geweest. Mij gaf ze zo alle benen, kon er alles mee, maar hoefsmid, kende ze niet. Die kerel werd zó ongeduldig dat ie er een harde schop onder de buik gaf, dat vond ik echt niet kunnen.
Sindsdien vind ik: niet mijn paard slaan of schoppen tijdens zulk werk als ie beetje klierig is (tenzij het echt niet meer kan). Gelukkig is mijne heel lief en is slaan niet nodig bij dit werk.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:36

Jeps, geen probleem mee, mijn paard gaat echt hangen met momenten (vooral als hij zich verveeld en op rust gaat staan en dan liever op de smid balanceerd Bloos ) en ik wens die smid nog lang te kunnen vragen met een goede rug. Ik heb liever (hij ook) dat hij hem zelf corrigeerd op een iets steviger mannier dan een simpele hee of tikje(wat ik dan nog doe). Als IK hem echt een tik geef (buiten het zicht van de smid), kan paard iets volledig onverwachts doen voor de smid en dat is een stuk gevaarlijker dan als hij dat zelf doet en weet dat hij iets kan verwachten. Eigen verantwoordelijkheid dan ook, vind ik en als ik eerst de smid ga waarschuwen dat ik een tik ga geven is het moment al lang voorbij om een duidelijk signaal te geven. Maar van zijn hoofd wil ik dat hij afblijft.

Snap je? Een paard dat wat hangt is wel te 'dragen' maar als ik echt ga corrigeren en de smid krijgt ineens het volledige gewicht op zijn rug met een maaiend been, zonder dat hij dat verwacht...

Wat niet wegneemt dat ik wel zoveel mogelijk train op het mooi stilhouden van het been...

Moet wel zeggen dat mijn paard na een paar keer ontzag had voor mijn smid en plots erg braaf was, als hij eens diep zuchtend en flink mopperend met een kwade blik voor hem kwam staan als waarschuwing...maar erg kwam kroelen daarna.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:44

Onze hoefsmid is daar heel simpel in: 1 keer pissig doen is goed, een 2de keer pissig doen is meteen de praam erop zonder pardon. Onze hoefsmid is van mening dat je een paard in alle rust moet kunnen beslaan en trekken en sleuren en tieren hoort daar niet bij, maar maakt het alleen maar erger. Een praam ziet er wel zielig uit mss, maar mag bij wet gebruikt worden.
Wij hadden ooit (een andere) hoefsmit die klopte zomaar eventjes met de steel van de hamer op mijn paard zijn kop. Die meneer heb ik meteen de laan uitgestuurd. Ik maak er me soms nog boos over. Hij sloeg gewoon omdat mijn paard achter een vlieg aan het vangen was :s.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:49

Dat ligt helemaal aan de situatie.

Ik heb een smid ooit eens vol zien uithalen. Heb niets gezegd, was terecht, maar ik had het zelf anders opgelost.

terwijl een andere smid werd op 1 of andere manier omgeduwd (echt een stront vervelend paard) hij viel zo ongelukkig dat hij onder het paard terecht kwam.
Het enigste wat hij deed was een grote brul geven.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:55

Mijn smid en veearts zijn beiden geduldiger dan ik als mijn paarden zich misdragen, dus ja, die mogen ze zeker corrigeren.

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:59

Ik vind het heel normaal dat mijn smid of da de paarden corrigeerd,
hun werken er immers op dat moment mee.
Moet natuurlijk wel gegrond zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:13

Zoals iedereen al zegt: als het terecht is.
Het sleutelwoord hierbij is communicatie! Wij bespreken gelijk met een nieuwe DA of smid wat wij verwachten en hoe wij onze paarden behandelen.
Zo heb ik een 2,5 jarige die nogal angstig is en dan in de staak gaat. Ook erg moeilijk met voetjes geven. Die moet je niet corrigeren maar gerust stellen. Vorige keer wilde hij weg lopen en de smid geeft een kort rukje aan het touw om zn aandacht te krijgen. Ik zag gelijk aan hem dat hij in de angst schoot dus gezegd dat hij hem moet gerust stellen anders gaat het mis. En zoals het hoort, doet de smid dat ook gelijk. Werkt voor beiden het prettigst, goed overleggen wat je van elkaar verwacht.
Mijn lompe fjord heeft ook wel eens een por van de vijl gekregen omdat hij liep te klieren. Totaal geen problemen mee!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:20

Woogy schreef:
mijn meisjes zijn vreselijk bij de smid, vooral m'n volbloed. Die heeft tot op heden nog geen correctie gehad. Wel 1 keer de praam op omdat een andere smid er een ijzertje terug onder moest slaan en ze is niet zo van de vreemde mensen...

Ik vind het prima als ze een jetser krijgen van een ander, mits het wel echt terecht is.

Petje af voor m'n smid, die heeft alle geduld met ze. M'n volbloed slaat regelmatig zijn kant op, en zet non-stop d'r voeten weer op de grond. Één keer getelt hoe vaak ze d'r voet neer zette tijdens het afwerken. 38 keer....niet te geloven toch? en slechts 1 keer kwam er een 'tutje tutje toch' uit en gewoon elke keer weer dat poot optillen...had allang boe geroepen naar d'r.

Jeetje, jouw smid heeft het niet makkelijk zeg! En wat een geduld!!! Afgod

Een smid of DA mag mijn paard best een correctie geven, maar wel op een normale manier. Toen mijn (toen nog jonge) hengst nog best wel eens anderen dan mij in de zeik nam (dus ook de smid) heb ik direct tegen de smid gezegd dat hij hem best eens flink op zn plek mocht zetten. Vork

Ik ben er echter niet van gediend dat een smid uithaald met een vijl oid! Ook op het hoofd slaan of voluit in de buik schoppen is uit den boze en dan heb je echt een probleem met me. Ik heb een merrie gehad die panisch werd als iemand ook maar naar haar achterbenen wees, tja dan heb je een hele goede smid nodig! Hij moet niet alleen geduldig zijn maar ook doorzetten. Als iemand haar dan had geslagen was het nooit meer goed gekomen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:28

Mijn pony is altijd heel braaf, tot de vorige keer. Pony moest binnnblijven totdat de hoefsmid was geweest en daar was ze het niet mee eens. Dat liet ze merken Ja

Ze kon haar voetje niet op omhoog houden en liep maar heen en weer en sleurde de hoefsmid zo naar de andere kant Tong uitsteken. Het enige wat de hoefsmid zei was: ponytje, kijk uit voor mijn knietjes. Pony bleef zijn voeten terug trekken en toen kwam er een 'laat de hoefsmid toch heel' uit.
Ze had toen best een klap mogen hebben hoor. Maar wat kreeg ze, een aaitje toen hij klaar was Tong uitsteken

Mijn pony houd niet van vreemde, maar de hoefsmid begint altijd met een paar aaitjes en een babbeltje en dan is het goed Ja.

Maar hij mag gerust mijn pony corrigeren. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen op het moment dat de hoefsmid ernaast staat en ik niet voel wat hij voelt. Hij voelt wat er fout gaat en wanneer het klaar is. Dat kan ik niet voelen als ik toe sta te kijken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:36

Ja, graag zelfs. Wil graag dat mijn beesten zich gedragen, wie ze dan ook maar in handen heeft.

Het liefst op het juiste moment 1 goede knal (uiteraard eerlijk en terecht) dan alleen maar getuttel, gepruts en een klooiend paard.

Gelukkig is het eigenlijk nooit nodig. Ik bekap en besla ze zelf (ben zelf ook smid) en ze zijn allemaal braaf. Gebitsverzorger is tevens collega hoefsmid die bij mij op de opleiding gezeten heeft en vertrouw hem blind met mijn pony's. Ze worden niet als een doetje behandeld, maar ook zeker niet afgerost.

Bij angst heb ik een engelen gedult, soms ook waar de eigenaar het al lang op wil geven. Bij geklooi is het snel klaar.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:20

Ja, mijn bekapper mag optreden, ik ben er dan ook 1000% van overtuigd dat hij dat zonder geweld doet en vertrouw hem daarbij volledig.
Optreden met geweld mag niemand... Mijn paarden kl*ten niet omdat ze zin hebben om de persoon eens even te pesten, net zoals ik geloof dat geen enkel paard dit doet.
Niemand, maar dan ook niemand geeft mijn paard een knal, of ienou kl**t in zijn ogen of niet...
Niet iedereen leest paarden even goed, dat is jammer, want wanneer dat wel het geval was zouden heel wat hoefsmeden etc heel wat meer geduld hebben

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:23

Ligt eraan wat er aan de hand is. Als ze wat ongeduldig zijn bij de smid dan mag hij ze corrigeren, maar hij doet dat gewoon met zijn stem en hij houdt het been gewoon vast. Slaan doet hij niet. In het verleden heeft de smid dat een keer gedaan en toen heb ik hem uitgelegd dat dat bij mijn pony's averechts werkt en nu lost hij het met de stem op. Zijn ze super vervelend dan heb ik ze al gecorrigeerd. Maar een tikje vind ik niet erg als ze bijvoorbeeld meppen of bijten, dat hoeven ze bij niemand te doen. Zelfde verhaal voor de dierenarts.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:29

Allereerst kies ik natuurlijk een smid die vriendelijk, correct en geduldig is. Die weet hoe je met paarden omgaat, dus niet die hark die onlangs in het nieuws was omdat hij een veulen met een hamer had geslagen. Zo iemand mag niet eens naar mijn paard kijken.

Goed, ik heb dus een hele fijne paardvriendelijke smid. Maar ik heb zelf weleens gezegd: "je mag m rustig een schop verkopen hoor, als hij kliert." Uiteindelijk moet mijn paard niet alleen respect hebben voor mij, maar ook voor mijn smid. en een netjes gemikte en vooral goedgetimede schop is juist zeer paardvriendelijk!
Ja, en als ik dan voor bij het hoofd sta en de smid staat te vechten bij een klierend achterbeen, dan is het toch ook logisch dat de straf uit dezelfde hoek komt?
(overigens, het is nog nooit zover gekomen. heb ik ze dan toch goed opgevoed?) Schijnheilig

Ter vergelijking: een vorig paard, Aileen, had heel veel respect voor mij maar niet voor de stalhouder. Die heeft ze dus bij het op stal zetten een keer dwars door de wei gesleurd. Bloos Dat wil je toch niet?
Dus heb ik de stalhouder toen ook gezegd dat ze rustig een schop mag krijgen, als dat nodig is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:27

In principe niet. Ik heb over het algemeen een ongelovelijk braaf paard, bij alles. Dus ook bij de smid en bij de DA. Mijn smid bekapt Jauke vaak zelfs gewoon terwijl hij los staat, dus bij Jauke is ook zelden een correctie harder dan een stemverheffing nodig.
Met een vorige smid heb ik 1 keer gehad dat het niet ging zoals ik wilde, was ook direct de laatste keer dat hij aan mijn paard zat. Jauke had toen net geleerd om ergens op te gaan staan. Hij moest dus 1 voet op het blokje van de smid zette en dacht, dit ken ik! Ik vond het komisch dat hij die link legde, de smid daarentegen blijkbaar niet. Hij haalde direct vol uit met de vijl tegen Jauke's buik. Nergens voor nodig! Jauke was niet druk, vervelend, of dominant ofzo, enkel speels. Een "nee, stap terug" was ruimschoots voldoende geweest. Naar aanleiding daarvan, nee, laat het corrigeren maar aan mij over. Gelukkig is daarna ook nooit meer zoiets voorgevallen.