Benita schreef:Bezem gebruiken, zodra ze gaan hangen even de bezem tegen de kont en ze houden op. Hoe meer je voor gaat corrigeren of plukken hoe erger het wordt. Dit betekent dat je in het begin met zijn tweeen moet zijn, de een doet gewoon wat er moet gebeuren en de ander staat erbij met de bezem en zodra ze gaat hangen even met de bezem tegen de kont. Dit soort gedrag kun je het best aan de achterkant corrigeren. Als je het op het juiste moment doet is het zo afgeleerd.
ja deze heb ik ook al eens eerder gehoord.. maar ik zou er zelf wel erg mee uitkijken hoor.. je moet het echt precies op het goede moment doen en ik denk dat dat voor veel mensen toch wel moeilijk is.
mijn verzorgpony schiet altijd in de stress bij nieuwe situaties, dus als er iets onverwachts gebeurd. ik denk dan ook dat als ik met een bezem achter haar ga staan, ze helemaal in paniek schiet doordat ze én naar dat 'enge' vaststaan moet, én ze wordt opgesloten tussen de muur en de bezem. daardoor zal ze niet meer kunnen vluchten en wordt ze als het ware opgesloten.
ik denk dat de bezem-manier een erg goede manier is als je zeker weet dat de pony geen nare evaring heeft gehad, maar anders zou ik het zelf niet doen.
ik neem genoegen met de longeerlijn.