Paard kan niet vaststaan...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Paard kan niet vaststaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:57

Dat denk ik ook ja, hij krijgt het misschien niet stuk, maar ik kan me niet voorstellen dat het wat oplost.

Eigenlijk moet je inderdaad je paard niet vastzetten aan een touwhalster, zeker niet in jouw geval, maar het wel een heel prettig hulpmiddel om van je probleem af te komen.

Ik zet mijn paard trouwens soms wel eens vast aan een touwhalster, maar dat doe ik alleen omdat ik haar heb geleerd om niet in paniek te raken als ze vast komt te zitten o.i.d. Als ze vastzit blijft ze staan wachten tot ik haar weer losmaak. Het is wel eens voorgekomen dat ze met haar voorbeen raar vastzat (hoe ze het voor elkaar heeft gekregen, geen idee Clown), maar toen bleef ze gewoon rustig zo met het been omhoog staan tot ik het touw had losgemaakt. En dat terwijl ze in het begin nog wel eens een touwtje heeft stukgetrokken omdat haar voerbak met water aan het touw vastzat (heeft last van waterfobie...).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:00

Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook een paard heb wat niet vast kan staan.

Ik heb deze merrie al 10 jaar, maar het zit er gewoon niet in.
Ik heb geen idee hoe het ontstaan is.

Wel kan ze inmiddels perfect stil staan, super gehoorzaam is ze.
Ik weet dat ik haar kan vertrouwen en dat is voor mij net zo goed!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:03

Wat al eerder is beschreven, je kan dit oefenen gewoon met een wat langer halstertouw. Je knoopt het niet vast maar haalt het los door de ring of het hek en houd het uiteinde in je hand. Dan ga je gewoon borstelen, etc. En zodra je paard naar achter loopt vang jij dit op met je hand, dus weerstand bieden! Pas loslaten als je paard weer een stapje naar voren zet. (wijken voor druk) Zo voorkom je paniek situaties en ongelukken en kun je dit rustig oefenen. Je moet er alleen wel even tijd en gedult insteken, dus niet meteen opgeven als het touw strak komt te staan! Succes!

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:12

En moet ik hem ook nog bezig houden met hooi ofzo ?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:17

Nino94 schreef:
En moet ik hem ook nog bezig houden met hooi ofzo ?

Zou ik denk ik niet doen. Ene kant leid je hem af van het probleem, dus wel ok, andere kant, je moet dit probleem oplossen en niet afleiden..

Denk dat ik het niet zou doen Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:22

Mijn verzorgpaard kan ook echt níet vaststaan. Zelfs als ze maar even het gevoel heeft dat ze vast staat gaat ze al in de hang.
Ik heb haar gewoon aangeleerd STIL te blijven staan. Werkte perfect, kon zo ff weglopen om iets te pakken, hoogsten 1 voetje naar voren om wat strootjes te pakken van de grond Knipoog

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:23

mijn verzorgpony doet dit ook. ik gebruik nu steeds een longeerlijn, die haal ik door de ring zonder m vasst te maken. het uiteinde hou ik steeds vast onder het poetsen. als ze gaat hangen kan ik het touw snel laten vieren, en als ze dan weer terug op haar plaats staat hou ik het gewoon weer vast. het gaat nu steeds beter, ik heb er geen last van de lijn vast te houden, en ze gaat steeds minder vaak hangen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:30

Bezem gebruiken, zodra ze gaan hangen even de bezem tegen de kont en ze houden op. Hoe meer je voor gaat corrigeren of plukken hoe erger het wordt. Dit betekent dat je in het begin met zijn tweeen moet zijn, de een doet gewoon wat er moet gebeuren en de ander staat erbij met de bezem en zodra ze gaat hangen even met de bezem tegen de kont. Dit soort gedrag kun je het best aan de achterkant corrigeren. Als je het op het juiste moment doet is het zo afgeleerd.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:42

Naast een rubberen lijn om het paard vast te zetten zijn er ook halsters die rekken. Misschien handig als je het paard al zover hebt dat het vast kan staan, en dan gewoon als hulpmiddel tussen de overgang van 'niet vast kunnen staan' en 'zonder probleem vast kunnen staan'. Succes iig.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:01

Benita schreef:
Bezem gebruiken, zodra ze gaan hangen even de bezem tegen de kont en ze houden op. Hoe meer je voor gaat corrigeren of plukken hoe erger het wordt. Dit betekent dat je in het begin met zijn tweeen moet zijn, de een doet gewoon wat er moet gebeuren en de ander staat erbij met de bezem en zodra ze gaat hangen even met de bezem tegen de kont. Dit soort gedrag kun je het best aan de achterkant corrigeren. Als je het op het juiste moment doet is het zo afgeleerd.

ja deze heb ik ook al eens eerder gehoord.. maar ik zou er zelf wel erg mee uitkijken hoor.. je moet het echt precies op het goede moment doen en ik denk dat dat voor veel mensen toch wel moeilijk is.
mijn verzorgpony schiet altijd in de stress bij nieuwe situaties, dus als er iets onverwachts gebeurd. ik denk dan ook dat als ik met een bezem achter haar ga staan, ze helemaal in paniek schiet doordat ze én naar dat 'enge' vaststaan moet, én ze wordt opgesloten tussen de muur en de bezem. daardoor zal ze niet meer kunnen vluchten en wordt ze als het ware opgesloten.
ik denk dat de bezem-manier een erg goede manier is als je zeker weet dat de pony geen nare evaring heeft gehad, maar anders zou ik het zelf niet doen.
ik neem genoegen met de longeerlijn.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 01:05

Ik denk dat mijn paard juist meer gaat hangen met een bezem achter z'n kont Tong uitsteken

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:16

Mijn paard heeft jaren niet kunnen vaststaan. Hij raakte in paniek en ging net zolang te keer tot hij los kwam en dat maakte niet uit hoe. Velen hebben geprobeerd hem te leren hoe om te gaan met de druk achter zijn oren.

Uiteindelijk heb ik het maar gelaten en hem aangeleerd los te staan. Dus als je tussen touwen staat, de touwen voor paard vastmaken, paard erachter en halstertouw erover. Zo bleef hij gewoon staan. Achteraf wel handig, want kon hem dan overal opzadelen en alleen.

Na een paar jaar toevallig eens vastgezet en hij raakte niet gelijk in paniek. Later ging hij een keer mega hangen en op mijn schreeuw sprong hij naar voren. Heb hem gelijk beloont en hij stond met zo'n kop aan te kijken "o, bedoelde je dat?" . Ik kan hem nog steeds niet tegen een blinde muur aan zetten, maar aan een stang gaat goed. De enkele keer dat hij gaat hangen springt hij nu naar voren en maakt niet de hele boel kapot.

Mijn advies, geen issue van maken, leer hem wat anders aan wat wel gaat. Na verloop van tijd ontwikkel je meer vertrouwen met je paard en komt het vast wel goed.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:01

Die bezem achter de kont van een paard gebruikte de hengstenhouder waar ik hielp altijd. Bij de hensten en jonge paarden.
Werkte prima, maar die vent was een ware paardenman. Die kon er mee omgaan.

Ik zou er idd voorzichtig mee zijn Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:30

Nino94 schreef:
Oeps vergeten bij te zetten : Als je hem vastzet dan trekt hij gewoon het halstertouw kapot, dus het is meer het hangen aan het halstertouw. En het zou best kunnen dat hij er nare ervaringen mee heeft gehad.

Mijn paard heeft het ook heel erg met gewone halsters. Heeft er zo al een flink aantal naar de vaantjes geholpen. Heb nu een kavalastic (elastiek in de nek en neusriem) hier schiet hij uit als hij te drastisch doet, maar is hier over het algemeen heel braaf mee. Mijn paard staat meestal gewoon los (wel aangeleerd niet zomaar loslaten natuurlijk) soms zelfs zonder halster, kan hem zo wassen etc zonder dat hij vast staat. In de trailer staat hij met een elastiek touw én elastiek halster zodat hij geen druk voelt. Op mijn vorige stal hebben we hem wel leren vaststaan tussen twee touwen met zijn kont tegen de muur zodat hij niet KON hangen, nu kan ik heb wel vastzetten tussen twee losse touwtjes.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:31

Maar hij kan wel gewoon in de trailer vaststaan, maar niet als ik hem wil poetsen ofzo Tong uitsteken

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:39

Mijn paard kon ook nooit vast staan is vroeger mishandeld geweest ging heel erg hangen ik heb door gezet elke x al die ergens van op keek en naar achter liep goed gekalmeerd en weer naar voren getrekt steeds en heb hem daar steeds voor beloont nu blijft die braaf staan rustig omdat die weet dat ik hem niks doe eventjes geduld hebben hij blijft u zelfs braaf los staan wachten tot ik klaar ben. Haha!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:50

En reken maar dat die rubberen dingen ook stuk kunnen gaan hoor! Heb 1 x een paard zo in paniek gezien, die rekte ze een meter of 2/3 uit en daarna schoten ze los. Echt geen pretje kan k je vertellen..
Ik zou juist proberen om steeds een klein stapje verder te gaan. Eerst gewoon t halstertouw door de ring heen (niet vastmaken) en dan steeds een stapje verder en vooral goed belonen als ie t goed doet! Lachen

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:36

De mijne deed het ook altijd, en toen heb ik het eerst elke x in de stal geprobeerd, en nu kan ze probleemloos vast staan Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:44

LTJ heeft daar een goede methode voor.
Haar boek is meer dan de moeite waard voor allerlei probleempjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:23

Ons paard kan ook niet aan 1 enkel touw vast staan want gaat dan hangen, maar kan wel tussen twee touwen vast in de poetsplaats. Is dat misschien geen oplossing?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:27

heb dit ook evene allemaal gelezen.
Ik zit namelijk ook met dit probleem.
Mijn paard kan ook niet vaststaan en trekt alles kapot.
Zelfs als je er naast staat..
heb al een aantal dingen geprobeerd zoals een longeertouw om de vastzetpaal heen dat die niet vast staat letterlijk maar so leren dat ie gewoon rustig kan blijven staan gaat ie dan hysterish doen dan gaf ik m iets touw als t nodig was.
maar lang gedoe geweest en niet gewerkt..

Die van mij kan wel tussen 2 touwen staan alleen dat hebbe we bij mij op stal niet zoon ruimte..
dus ik lees dit topic nog even mee voor tips Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:35

Ik heb niet alles gelezen, maar hoe je het ook aan kan pakken is;

Je vader houd hem altijd vast zei je? Laat je vader om te beginnen het uiteinde van het touw om de stang heendoen waaraan je je pony vast wilt zetten. Gewoon los eroverheen hangen en je vader houd hem nog steeds vast alleen niet aan het uiteinde.

Als de pony hier niet op reageert doe je het touw er omheen slaan dat hij dus de stang omkrult als het ware. (Touw achter de stang langs en nogmaals eroverheen dat de stang in de lus komt maar als je aan het touw trekt deze gewoon losglijd.) en dan laat je je vader het touw niet meer vasthouden maar nog wel op de zelfde plek staan, wilt de pony naar achteren dan grijpt je vader in door het touw weer te pakken maar wel zodat hij ''vast'' blijft zitten aan de stang.

Volgende stap is het touw met een hele losse paniekknoop vastknopen en paard niet vasthouden, wel op de zelfde plek weer je vader laten staan.

Vervolgens maak je hget touw gewoon vast en je vader nog steeds op de zelfde plek, alleen grijpt hij dan niet meer zo snel in.

Hierna laat je je vader steeds wat meer afstand nemen, eerst gewoon 1 stapje achteruit, en elke keer komt je vader wat minder dichtbij bij het vastzetten al net zolang tot je vader helemaal niet meer nodig is (eventuele laatste stap bij het afstand houden is dat je vader wel wacht bij de poetsplek maar zodra je bezig bent dat je vader dan weer weggaat.)

Zo bouw je een afstand op tussen de vasthouder en de vervanger van de vasthouder opo een hele rustige manier.
Neem de tijd al doe je er een half jaar over is allemaal goed, het resultaat is wel dat je pony dan vast kan staan zonder dat er iemand anders in de buurt hoeft te zijn Knipoog
Je doet het al 3 jaar met hulp, dus nog een halfjaar moet kunnen! Maar ook als het binnen 2 weken al geaccepteert is kan natuurlijk!

Geen dwang, geen paniek en alle tijd nemen dan moet het goedkomen.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:58

Ik heb het probleem ook gehad, zodra ze doorhad dat ze dat ding zo kapot kon trekken gingen er zo'n 5 halsters/touwen per week doorheen. Ben 1 keer goed boos op dr geweest en ze doet het niet meer. Soms probeerd ze het nog wel, maar een waarschuwing en het is over.
Een paard staat nooit graag vast omdat het weg wil kunnen als er gevaar dreigt. Daarbij, als je een paard aan het onderste ringetje van het halster vastmaakt krijg je de druk achter de oren en dat hebben ze al zeker niet graag.
Je kan het beste je paard vastmaken aan de zijkanten van het halster.
Aangezien je het al 3 jaar zo doet is het een kwestie van oefenen denk ik, je paard is hier al zo aan gewend.
Als je de mogelijkheid hebt om haar op een spuitplaats te zetten kan je de touwen ook voor je paard vastmaken dat ze niet weg kan.
Als je denkt dat ze er echt bang voor is zou ik haar niet straffen, maar bij mijn paardje was het puur 'uitproberen' en dus was een goede correctie op zijn plaats en met resultaat.
Bij een verzorgpaard van mij hadden ze een touw richting plafond over een balk gemaakt, zodra ze dan gaan trekken moeten ze met hun hoofd omhoog trekken en dan houdt het gedonder ook al snel op. Ze kunnen immers veel meer kracht zetten als ze van onder iets omhoog moeten trekken dan andersom.
Voor de duidelijkheid; het paard kon gewoon lekker ontspannen hangend met zn hoofdje staan als hij relaxt stond, zodra ze kracht gaan zetten gaan ze achteruit en dan was dit effect zichtbaar.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, in ieder geval veel succes! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:11

Aan het plavon zou ik nooit doen i.v.m. ophangingsgevaar, het risico van ophangen is me te groot.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:06

WillemYntJee schreef:
En reken maar dat die rubberen dingen ook stuk kunnen gaan hoor! Heb 1 x een paard zo in paniek gezien, die rekte ze een meter of 2/3 uit en daarna schoten ze los. Echt geen pretje kan k je vertellen..
Ik zou juist proberen om steeds een klein stapje verder te gaan. Eerst gewoon t halstertouw door de ring heen (niet vastmaken) en dan steeds een stapje verder en vooral goed belonen als ie t goed doet! Lachen

Niet belonen. Er geen enkel punt van maken en doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is! Als je beloond is het voor het paard duidelijk dat 'ie iets nu goed doet wat normaal niet goed gaat.