Fietsen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mowoah

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:02

Ik ga liever met hem lopen dan fietsen denk ik. Ik heb hem wel eens aan de hand op de fiets meegenomen, alleen zat ik toen wel achterop, dat leek me veiliger.

Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen, wanneer je het vertrouwd en weet wat je ongeveer kunt doen wanneer je paard schrikt zou je het natuurlijk rustig kunnen proberen.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:11

Wij fietsen al jaren, als aanvulling op de endurance training. Alleen ponnie gaat steeds harder lopen.... voor de grap maar op een electrische fiets mee gegaan, 25 km per uur, daar stond ie toch wel even van te kijken!!! Eindelijk een normaal draftempo!!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:15

Ik fiets ook al járen met mijn pony.
Met een Bpony dan wel, die gedeeltelijk met pensioen is.

Maar dat gaat altijd super.
zelfs galopperen aan de fiets gaat goed.

Ik snap best dat mensen het niet fijn vinden om te fietsen met hun paard/pony.
Ik fiets ook alleen met die Bpony.
met mijn andere pony/paard niet.
daarvoor vertrouw ik ze niet goed genoeg en die zijn nogwat schrikkerig.

maargoed. iedereen zijn mening. zolang het maar verantwoord blijft op de weg..Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:21

Met een Shet die ik eerst deed, ging ik regelmatig aan de fiets weg. Farouche, mijn eigen paard, is vroeger als veulen aan de fiets door het dorp gegaan (en verkeersmak dat ze nu is joh Wow! Haha)
En een boer die ik ken, fietst met al zijn paarden, groot of klein, het maakt niet uit, ze gaan allemaal aan de fiets mee Ja

LittleStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:28

Zelf vind ik het super gevaarlijk!
Op stal is er een tijdje geleden wel een ongeluk mee gebeurt namleijk.
Het paard sprong opzij en raakte met zijn voorbeen tussen de spaken!
Hij heeft er wat flinke wonden aan over gehouden en ik raad je aan het zeker niet te doen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:30

montiesmama schreef:
Wij fietsen al jaren, als aanvulling op de endurance training. Alleen ponnie gaat steeds harder lopen.... voor de grap maar op een electrische fiets mee gegaan, 25 km per uur, daar stond ie toch wel even van te kijken!!! Eindelijk een normaal draftempo!!

Dat is een hele goede oplossing Haha!
Hoef je zelf ook niet zo hard te trappen haha
Ik heb wel eens een pony naast de brommer gezien... dat zou ik dan weer nooit doen Vork

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:54

Ik fiets ook wel eens met mijn pony aan de fiets. ik vind dat heel leuk om te doen. in galop wordt het wel altijd moeilijk omdat ze dan sneller gaat als mij en dan ooit uit de berm komt waardoor ik ook opzij moet sturen dus ik meot haar nog leren dat ze achter mijn stuur blijft. dat ze niet harder mag als mij. en dan komt het helemaal goed:D. als ze iets eng vinden dan moet je gewoon doorfietsen en doen alsof er niks aan de hand is. ze wijken dan misschien wel een beetje uit en gaan achter je fiets lopen maar zodra je voorbij bent komen ze er weer rustig langs. bij mij gaat het heel goed en ik blijf het ook zeker doen:D

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:58

_M_arieke schreef:
Ik fiets ook al járen met mijn pony.
Met een Bpony dan wel, die gedeeltelijk met pensioen is.

Maar dat gaat altijd super.
zelfs galopperen aan de fiets gaat goed.

Ik snap best dat mensen het niet fijn vinden om te fietsen met hun paard/pony.
Ik fiets ook alleen met die Bpony.
met mijn andere pony/paard niet.
daarvoor vertrouw ik ze niet goed genoeg en die zijn nogwat schrikkerig.

maargoed. iedereen zijn mening. zolang het maar verantwoord blijft op de weg..Lachen

Ik fiets ook alleen met mijn Bpony, vind dit een geode manier voor haar om beweging te krijgen. Met mijn Dpony doe ik dit ook echt niet. die is daar veelste schrikkerig voor. die kan ik dan nooit houden. maar ik zou dit ook alleen met een brave pony doen.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:47

als ik met een hond fiets klap ik al over de kop, omdat hij zo ineens stopt ofzo! Dus ik met paardlief fietsen doe ik niet, het zou wel kunnen, ze is neit bang, maar doe dit liever niet ivm misschien vallen en paard helemaal in de stress!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:03

Ik fiets regelmatig met mijn NRPS-er van 1.66m.
Hij vindt het helemaal geweldig!
Mijn stalgenoten keken eerst wel raar op, maar zijn er inmiddels aan gewend.
Ben begonnen met licht bijgezet met touwtje met longeersingeltje om, om evt. reacties wat in te dimmen.
Hij was zo braaf dat we sindsdien alleen een hoofdstelletje in doen, dit omdat hij met halster als hij bravour gaat doen, toch wel erg sterk kan worden en hij dan met mij fietst ipv andersom.
Als hij iets spannends ziet gaat hij gewoon even achter de fiets lopen, want als baasje durft durft hij ook.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:56

Ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Heb het een keer fout zien gaan en dat was geen pretje om te zien.
Paard lag helemaal open en kwam niet meer uitzich zelf uit het wiel en diegene die op de fiets zat lag er gevaarlijk onder.

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:02

Ik fiets ook met mijn paard, hij moest eerst even wennen maar het gaat prima nu !
Galop doe ik niet aan de fiets, dat houd ik niet bij haha Haha!

Ik snap best dat mensen het gevaarlijk vinden, dat is het eigenlijk ook wel als je er over nadenkt.
Maar als je paard het gewent is, is het een prima vorm van beweging geven hoor Ja

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:18

Lijkt me wel leuk, maar mijn pony luistert hier nog niet goed genoeg voor aan de hand. En in de bak kun je ook niet echt oefenen met fietsen.. Clown

barbara_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:13

Ik heb het 1 keer gedaan toen er echt storm aan kwam en ik haar nog snel naar binnen wou halen!
Verder zou ik het niet doen, wij moeten ook de hele weg langs een drukke doorgaande weg

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:15

Mijn paard loopt netjes naast mij als ik aan het fietsen ben met haar Haha! Ze vind het leuk maar moet oppassen dat ze niet achterop springt Nagelbijten / Gniffelen

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:17

Toevallig vandaag voor het eerst met mijn (bijna) 2 jarige gefietst.
Het is belangrijk dat je afstand houd tussen je paard en je fiets, ik houd mijn arm uitgestrekt naar hem toe(krijg je wel een lamme arm van) Clown
Verder zou ik er pas aan beginnen als hij goed te houden is aan de hand en verkeersmak Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:21

ik fiets ook met mn paard. vroeger ook met mn pony.
heb dan een fries maar heeft wel halster met hengstenketting aan. hij is goed verkeersmak. en vind het heerlijk. als hij het eng vind hou ik mn rechterhand op en dan duwt hij daar zn neus tegenaan en is het goed. hij weet ook dat hij niet te ver vooruit mag. wat hij nog wel es leuk vind is duwtje te geven tegen mn stuur maar is gewoon zachtjes.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:38

Ik geef sinds kort mijn 2,5 jarige Arabische merrie ook naast de fiets beweging. Ideaal, ze kunnen lekker draven, ander 'werk' wil ik toch nog niet van haar. Wel heb ik haar eerst goed hand en verkeersmak gemaakt, reageert ze keurig op alle commando's (who, easy etc) en hebben we eerst geoefend terwijl ik achterop de fiets zat en mijn vriend fietste.
Mijn inmiddels 15 jarige Arabische ruin (toen nog hengst) heb ik op deze manier ook getraind. Dit kon keurig naast de fiets in de berm in galop, kwam netjes terug ook op de commando's.
Ik vind het echt een fijne manier van werken als je paarden hebt die niet belast mogen worden hun rug, hetzij door nog te jong of door een blessure.

En ja, ik realiseer me ook wel dat het een risico kan zijn, maar het is vooral de handigheid en ervaring die je zelf moet hebben denk ik. Daarnaast heb ik ook ogen in mijn achterhoofd Haha! Ik kijk altijd goed naar al het verkeer en reageer daar al tijdig op.
Ik neem ze ook wel eens mee naast een ander paard, maar dat vind ik soms lastiger dan een handpaard naast de fiets Haha!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:41

Ik vraag mij af bij hoeveel mensen in dit topic de boktcensuur in werking is gezet. ROFL

Ik heb het nooit gedaan, maar het lijkt mij wel erg leuk. Helaas niet mogelijk in Ibiza, daar vlieg je ook zonder paard om de haverklap neer, of moet berg op/berg af. Lijkt mij wel erg moeilijk, vooral omdat mijn paard aan de hand best lui is (en onder het zadel een racebeest, rare. Clown )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:45

ik denk dat het ook een beetje van het paard afhangt...met die van mij zou ik echt verongelukken ben ik bang....

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:48

geerke schreef:
ik denk dat het ook een beetje van het paard afhangt...met die van mij zou ik echt verongelukken ben ik bang....

dat is ook absoluut wel waar - mijn andere hengst is stiekum een enorme schijtert, daar gaat dit niet bij werken - die kruipt het liefst achterop denk ik Haha!

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:50

Krista schreef:
geerke schreef:

dat is ook absoluut wel waar - mijn andere hengst is stiekum een enorme schijtert, daar gaat dit niet bij werken - die kruipt het liefst achterop denk ik Haha!

Dat word zwaar fietsen ROFL

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:50

Hihi leuk onderwerp. Vroeger heb ik dat ook gedaan, maar nu doe ik dat echt nooit meer.
Ja, met mijn miniverzorgshetlander van 67 cm. Tong uitsteken
Zo'n 3 jaar geleden ben ik met een Welsh Cob á C/D formaat gaan fietsen. Die schrok en ik hield hem vast, liet mijn fiets los. Nou ik ben over mijn fiets gesleurd, brandwonden aan mijn handen en polsen. Fiets was helemaal kapot. Paard had gelukkig niks, behalve de schrik.

Ik heb nog wel met shetlanders gefietst, maar er zijn mensen die je expres laten schrikken en waarbij het paard zich dus losrukt en losloopt. Ik heb besloten dat ik dit echt niet meer doe. Tong uitsteken

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:52

ik vind het wel leuk & makkelijk, maar als je paard ergens van schrikt, dan heb je echt een probleem als ie je van je fiets trekt enzo.. dus ik doe het nooit.. Knipoog

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:59

Mijn vader fietst ook met de mini hengstjes om ze in conditie te houden het is de meest makkelijke manier om ze een flink stuk te laten lopen.