Manegepaard met problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Manegepaard met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:41

Nogmaals...onzin! Heeft dus duidelijk met de rigenaar ( de manege eigenaar) te maken. Elke manege ruiter zou normaal gesproken het zelfde moeten doen op willekeurig welk paard dan ook.
Niets geen verwarring dan! Het is dus de manege eigenaar of diegeen die les geeft, die duidelijk moet maken welke hulpen je moet geven. Dat dat dan af en toe niet lukt is weer een ander verhaal.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:46

aerdenhout1 schreef:
Nogmaals...onzin! Heeft dus duidelijk met de rigenaar ( de manege eigenaar) te maken. Elke manege ruiter zou normaal gesproken het zelfde moeten doen op willekeurig welk paard dan ook.
Niets geen verwarring dan! Het is dus de manege eigenaar of diegeen die les geeft, die duidelijk moet maken welke hulpen je moet geven. Dat dat dan af en toe niet lukt is weer een ander verhaal.

Je kan wel blijven zeggen dat het onzin is.. Maar dat is wat JIJ er van denkt. Ik denk dat het wel degelijk daar aan kan liggen Knipoog
Maargoed, maakt ook niet uit, het verandert weinig aan de situatie.. Clown

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 00:13

Hier is dus duidelijk sprake van een meningsverschil, maar toch ben ik het meer met chrissy eens, ik denk toch echt eerder dat niet ieder paard een manege paard kan zijn. ooit een paard gehad dat echt niet bereden kon worden op de manege genaamd Tristan.

Maar we gaan nogal off-topic .. dus hou het graag een beetje binnen de lijntjes ! Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:19

Maar ook dat paard had gigantisch pijn.

Misschien heeft Aerdenhout ergens wel gelijk. Op ten duur kan elk paard wel in de manegeles lopen, met een passende ruiter natuurlijk. En passend tuig, etc. Zonder pijn dus.

Is A. trouwens wie ik denk dat het is? Hoe komt zij er op dan? En rijdt ze er nog steeds op?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:37

Precies wat ik dus bedoel. Ik heb jaren een manege gehad ( nu nog maar een paar lesjes, dus geen echte manege meer) en veel paarden gekregen van mensen die "verpest"waren en waar niet meer op te rijden was. Je zou zeggen dat worden nooit geen manege paarden meer, maar tot nu toe hebben ze allemaal in de manegelessen gelopen.
Nu moet ik er wel weer heel eerlijk bij vertellen dat de paarden hier op z'n hoogst 2 uur per dag moesten lopen, ook niet elke dag en verder lekker buiten liepen. Het wordt al een ander verhaal als ze elke dag 3 of 4 uur moeten werken en nooit los komen.
Goed passend tuig is inderdaad heel belangrijk en dat zie je op sommige stallen wel eens anders.

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:14

Mik_ schreef:
Maar ook dat paard had gigantisch pijn.

Misschien heeft Aerdenhout ergens wel gelijk. Op ten duur kan elk paard wel in de manegeles lopen, met een passende ruiter natuurlijk. En passend tuig, etc. Zonder pijn dus.

Is A. trouwens wie ik denk dat het is? Hoe komt zij er op dan? En rijdt ze er nog steeds op?

Ik denk wel dat jij weet wie A. is, haar echte naam begint niet met een A. - Ik zal je nog wel op msn even zeggen, als ik online ben. & Zij zadelt hem op met problemen in haar hoofd ofzo, want ze trap dat beest echt keivaak. Een vriendin van me op donderdag werd er gewoon een keer wit van in dr gezicht, en ja ze rijd hem nog steeds, echt vreselijk.

Aerdenhout kan ook wel gelijk hebben hoor, daar niet van, maar ik denk toch dat er vast wel paarden zijn die gewoon niet geschikt kunnen zijn voor het manegewerk, ivm het vele verschil in ruiters, wat sommige paarden raar vinden, en er slecht op reageren. Maar ik sluit de mening van Aerdenhout zeker niet uit!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:25

Ik weet 't al Clown

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 12:36

A-ha, ik had wel kunnen weten dat je al zo'n vermoeden had Clown

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:43

waarschijnlijk heeft dit paard wel een verleden, waarom zou hij anders zo reageren en komt meestal ook echt ergens vandaan ?? toch?? En dan lijkt het me niet goed om dit paard als manegepaard te gaan gebruiken, maar gewoon een vaste berijder.

Ik begrijp goed hoe je voelt dat het paard na een tijd super heeft gereden en dan in verloop van tijd weer helemaal "verpest" word
door mensen die niet kunnen rijden 1 slechte ervaring staat tegenover 10 goede ervaringen
paarden vergeten hun slechte ervaringen niet, dus een tip geduld is een schone zake.

meid heel veel succes

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:57

@marenmar85 : Ja je hebt groot gelijk & zo denk ik er ook over, ga zaterdag eens kijken wat ik kan doen Lachen

in ieder geval bedankt Knipoog

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:12

Zo te lezen is het een paard voor 1 ruiter. Erg jammer dat de eigenaren van de manege mensen zo hun paard laten behandelen! Dat zou er bij ons echt niet in gaan. Het beste voor het paard is als het 1 eigenaar krijgt.

Veel succes nog!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:38

Naar mijn zeggen is de door jou beschreven pony niet geschikt als manegepony, zoals de meesten hier al gezegd hebben. Manegepony's hebben vaak te verduren met prikkels, of zoals je zei andere mensen die hen rijden. Eigenaarspony's vertrouwen één iemand, bij manegepony's is dit niet mogelijk. Deze pony heeft hier duidelijk problemen mee, waarschijnlijk omdat hij vaak door maar één iemand bereden werd ? Zoals je zei, kan het ook zijn doordat hij een moeilijk verleden heeft gehad etc, maar aangezien dit de laatste maanden steeds erger is geworden, geloof ik niet echt dat dat de oorzaak kan zijn. Is er misschien enige mogelijkheid om deze pony te leasen, eventueel halve stal met iemand anders, een van je vriendinnen ?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:37

Ik ga toch wel aan de ene kant met aerdenhout1 mee maar, het paard kan geen manegepaard zijn op die manege waar hij op staat.. Het is een super leuk beest, echt heel lief en nog mooi ook nog. Wat mik al zei; koop um Lachen

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:42

Hey Dianne,
ik vind het echt heel vervelend voor je dat dit zo gekomen is:(
het is zon lief paard!
en dan te bedenken dat hij zo braaf was geworden,dat hij eindelijk gewend was op deze manege,,en dan denkt iedereen dat ie erop kan rijden,,en dan is het gwn zomaar weg..
xx Sanne<3

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:43

ik wilde er even bij zeggen dat het weer helemaal goed gekomen is met dit paard, het is en blijft geen beginnerspaard maar hij loopt gewoon weer mee in de gevorderden lessen ;)
een vriendin van me rijd er ook vaak op en die heeft geen problemen meer met het hoofdstel. ;)

horseslovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:19

hoi,
Ik zou als ik jou was met dat paard alles heel voorzichtig doen. En verdder zoek wat in zn verleden misschien is er iets heel vervelends gebeurd en deed iets aan die nare tijd hem denken.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:27

ik vind het raar wanneer jij zoiets zegt tegen de manege eigenaar, dat hij dan geen stappen onderneemt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:30

Als ik eerlijk, maar dan ook HEEL eerlijk ben, geloof ik vrij weinig van dit verhaal. Tuurlijk kan een manegepaard zo doen, maar geen één manege-eigenaar is zo achterlijk om een paard te houden die iemand met een beetje pech het ziekenhuis in kan sturen... En dat een 14-jarige (de TS) dat paard dan wél aankan ipv de instructie, die hoogstwaarschijnlijk een stuk meer ervaring heeft, die dat hier blijkbaar niet zou kunnen. Sorry, maar ik geloof het niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:34

Ik ben het met aerdenhout1 eens. Ieder paard kan manegepaard zijn. Als de instructeurs allemaal even goed lesgeven, en in dezelfde stijl, zouden alle ruiters via dezelfde methode rijden, en valt dat verwarrende best wel mee. Helaas zijn nog lang niet alle manege's zo, en sommige paarden kunnen het gewoon niet aan.

Het enige wat je tegen dat soort manege's doet is naar een beter manege gaan, en als die er niet is, zelf proberen dingen te veranderen. Ga samen met een groep mensen die zich ook willen inzetten voor de manege aan de slag. Praat met de instructeurs over het niveau van de lessen. Regel desnoods nieuwe. Organiseer een open dag ofzo, en gebruik de opbrengsten voor het kopen van passende zadels. Organiseer fnrs proefjes, wie weet opent het commentaar van een jury de ogen van de ruiters/eigenaar.

Sucses in elk geval, laat het er niet bij zitten, doe iets!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:16

Bizzybijtje schreef:
Als ik eerlijk, maar dan ook HEEL eerlijk ben, geloof ik vrij weinig van dit verhaal. Tuurlijk kan een manegepaard zo doen, maar geen één manege-eigenaar is zo achterlijk om een paard te houden die iemand met een beetje pech het ziekenhuis in kan sturen... En dat een 14-jarige (de TS) dat paard dan wél aankan ipv de instructie, die hoogstwaarschijnlijk een stuk meer ervaring heeft, die dat hier blijkbaar niet zou kunnen. Sorry, maar ik geloof het niet.

Ik kan het niet laten om hierop in te gaan :D

Ik denk dat het per situatie anders is. Heb hier tot vorig jaar gestaan, en daarvoor ook altijd in de lessen gereden. De instructie is (niet persoonlijk bedoeld) niet méga begaan met de paarden. Als ze mee kunnen lopen in de les, prima! Maar als ze dat niet kunnen, moet ie maar weer weg. (en dat zijn meer de kreupele paarden). Ook wat vinnigere paarden blijven, ookal worden er verschillende personen afgedonderd. Maar hij heeft ook gezien dat het beestej normaal kan doen, dus geen reden om 'm weg te doen. Manege is verbonden met een handelaar, dus de beestjes komen en gaan als ze neit geschikt zijn.

De TS besteedt naar mijn idee veel meer aandacht aan dit beestje als de instructie. Ik denk dat het hem daar zit...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:43

In dat geval functioneerd die hele manege dus niet. Prima als er door handel wat afwisseling in het paardenbestand is, maar hoe word er in godsnaam winst gemaakt aan die paarden dan? Lijkt me sterk dat die paarden meer waard worden op het moment dat ze op die manege in de lessen mee moeten gaan lopen.

Maar als dus die manege gewoon een zootje is (ik noem het maar even zo) dan is het van geen wonder dat het paard zich zo gedraagd. Andere pony's sluiten zich er mischien voor af, deze dus niet.

Manoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:52

Dit paard moet denk ik nog gewoon wat meer gehoorzaam worden. Nú nog niet echt geschikt als manegepaard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:09

Manoontjee schreef:
Dit paard moet denk ik nog gewoon wat meer gehoorzaam worden. Nú nog niet echt geschikt als manegepaard.

En voor deze manege nooit, vind je het gek dat 'ie zich zo gedraagd?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:28

Ben het ook met Aerdenhout eens, op een goede manege kan werkelijk elk paard lopen. Als het welzijn van het paard voorop staat en de behandeling van het paard door (bijna) alle lesklanten op dezelfde manier wordt aangeleerd kan in theorie zelfs Salinero of Painted Black manegepaard worden. Heb zelf op goede maneges (die geen dollartekens, of eurotekens in de ogen hebben) paarden in de lessen zien lopen die bij aankomst volledig eenkennig waren, bokten, recht omhoog kwamen, iedereen subiet de stal uitmepten en je grepen waar ze je grijpen konden. Doordat iedereen op vrijwel dezelfde manier met ze omging waren het binnen een maand super manegepaardjes, alleen niet "standaard", "doods" of afgestompt. Gewoon hele leuke paardjes, die koppig en eigenwijs konden zijn (waarvoor ook ruimte was) en vooral paard konden zijn en zeker niet onder deden voor de "lastiger" pensionpaarden. Maar wel bij verkeerde behandeling meteen de trucendoos weer open trokken. Leer je van met paarden omgaan!

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:37

Het kan irritatie zijn aan de verschillende rijmanieren en verzorgmanieren. Misschien let de manege niet goed genoeg op het paard en de verzorging ervan. Dat kan ook nog en oorzaak zijn.