Help mijn haflinger ponyy blijft mij bijten en houd niet op!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Help mijn haflinger ponyy blijft mij bijten en houd niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:15

Dat moet jij weten... je mag hem zelfs een schop onder zijn kont geven Lachen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:16

hoeveel ervaring heb je met paarden? Ik krijg het gevoel dat het hier en daar wat te kort schiet. Dat geeft natuurlijk niet, maar laat je dan wel goed begeleiden door iemand die wel ervaring heeft.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:16

oke dankt je wel ja ik heb ook les hoor maar niet iedereen is een ster in paardrijden ...

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:19

JA natuurlijk laat ik me begelijden en natuurlijk schier er op wat plekjes tekort maar ik heb wel ervaring hoor maar waarschijnlijk verkeerde van wegen de maneges daar leerde je echt niks.... maar ik ben ook nier patient en ik mocht nooit paard rijden tot een paar jaar geleden ik rij ok niet zo lang als de meeste kinderen om dat ik altijd in het zieken huis lag tot dat ik gong paardrijden....

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:26

en iedereen moet toch eens beginnen met een pony want anderes kom je nooit verder met paardrijden en we konden hem daar niet laten staan hoe hij daar stond dat zou iedereen hem meenemmen hoor ...en ik heb al heel wat opgestoken sins de tijd ik van de mandege af ben enz... ik heb geleerd van me zelf en van mijn pony...enz

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:27

Ik heb je berichtjes eens goed gelezen, maar ik denk dat het ook een heel groot deel onbegrip is van jouw paardje.

Je geeft aan dat hij 3,5 is. Je heeft hem elke dag beweging en hij moet dus echt vanalles doen als ik het zo goed begrijp.
En later zeg je, dat hij met 3 uit het weiland is gehaald.
Dus toen is er pas met hem begonnen.
En nu, een half jaar later, is hij ingereden en al en moet elke dag aan de bak.

Lijkt me dat je gewoon veel te hard van stapel loopt en dat je paardje je dat duidelijk wilt maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:28

Pff nee hoor tuurlijk kom je niet verder met paardrijden als je geen eigen pony hebt... Clown Dacht het dus wel Lachen

Dit gaat overigens ook echt niet meer over het rijden: je hoeft niet perfect te kunnen rijden om een pony te hebben.
Dit gaat over het niet goed kunnen hanteren van je paard.
En ik las dattie 3,5 is: dat is helemaal niet slim om mee te beginnen als je zeer weinig ervaring hebt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:33

zelf rij ik ook nog maar een paar jaar en ben absoluut geen ster ruiter en zal dat waarschijnlijk nooit worden ook. en het klopt dat je op de meeste maneges vaak niet veel leert met betrekking tot paardengedrag. Maar het is belangrijk dat je je bewust bent van je eigen kunnen. En daarom heb ik dus geen eigen paard tot dat ik maar mijn idee ervaren genoeg ben en goede begeleiding krijg. Het was verstandiger geweest om met een paard te beginnen dat meer ervaring had, zodat je van het paard nog veel kan leren ipv dat jij het paard nog veel moet leren.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:37

ik heb hem zelf niet in ge reden hoor mr het was oook de bedoeling dat mijn moedeer die al 22jr ervaring heeft meer zelf dat die er heel veel mee zou doen maar ze heeft wat met haar rug en bekken dus doe ik allens voor haar en ik doe mijn best maar ik kan ook niet alles goed uit leggen hoor!!

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 00:38

en hi jkrijgt ook niet elke dag beweging hoor!!! ik be gewoon niet goed n dingen op te schrijfen dat ik wil zeggen .....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:15

Het gaat erom dat je naar je paard toe duidelijk bent. Bijt hij jou dan heeft hij een probleem want dat doe jij wat terug (bijten in oor/mep/schop maakt niet uit ) en niet 1 keer maar desnoods 1000 keer. totdat bij hem eindelijk het kwartje valt dat als hij niks doet hij dus geen probleem heeft. Volhouden dus! en niet steeds wreeder en harder, maar wel duidelijk! Probeer niet boos te worden maar wel duidelijk te zijn in waar de grens ligt.
En ik zou ook lekker rustig aan doen. Misschien zelfs een idee om alleen te rijden als je les hebt en de andere dagen andere dingen met hem te doen? Longeren bijvoorbeeld of wandelen. Als je zo'n jong paard hebt als jij die in korte tijd heel veel heeft meegemakt is het vaak beter om vooral kalm aan te doen, bovendien maakt dit kans dat je structureel dingen verkeerd bij het rijden doet een stuk kleiner. Als je dan zelf het gevoel hebt dat het in de lessen lekker gaat en je wat meer grip hebt kun je bijvoorbeeld een extra rijdag in je eentje inlassen.
ik vindt het trouwens wel echt heftig dat je met relatief weinig ervaring zo'n jong dier hebt genomen! Maar goed dat wil niet zeggen dat het hopeloos is ofzo, maar doe vooral kalm aan en zoek veel begeleiding!!!

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:16

Doet hij het echt met een reden, of gewoon zomaar.
Misschien uit verveling, heeft hij wel genoeg te doen in stal, hooi om te eten, eventueel een bal waar hij mee kan spelen.
Je paard van 3.5 hoeft niet elke dag te rijden.
Laat hem eens lekker een dagje in de wei staan met zijn vriendjes, veel afwisseling. Longeren, ga een keertje een wandelingetje maken met hem aan de hand, als je daar de omgeving voor hebt.
Laat hem kennismaken met enge dingen zoals: een zeil, een ton, een prullenbak of weet ikveel wat. Dingen waar jonge paarden van kunnen schrikken.
Als mijn haflinger me bijt, dat doet hij haast nooit, dan pak ik z'n neus beet, en knijp er even flink hard in. Wantbijten is bij mij echt uit den boze! Ik word niet gauw boos op mijn paard, maar als die zoiets doet, laat ik hem echt weten dat ik daar niet van gediend ben. Dit voelt bij een paard ook net alsof ze terug gebeten worden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:37

Ik snap best dat je hardstikke trots bent op je paardje.
Maar je moet je wel goed beseffen dat de reactie's die hier gegeven zijn wel juist zijn.
Het is een jong paardje, die duidelijk zijn plek niet kent, waar jij waarschijnlijk te weinig ervaring in heb om hem juist '' op te voeden '' Je moet goed begrijpen, dat verander je hier niet heel snel wat aan, dat die dit waarschijnlijk altijd zult blijven doen.
Het is niet erg dat je nog niet alles weet van paarden, ik rij 12 jaar paard en weet ook nog lang niet alles. Maar zorg dat je goede begeleiding krijgt, en niet van een stal genootje die '' ook '' een eigen paard heeft. Want er zijn helaas heel veel mensen die een eigen paard hebben, en daardoor denken dat zei gelijk heel goed kunnen rijden, ookal rij je z dressuur, iedereen heeft lessen nodig en goede begeleiding.
Ik zou als ik jou was omdat jou moeder jou nu ook niet kan helpen ivm haar gezondheid. Hem even tot rust laten komen, en hem daarna naar een africhtstal brengen zodat die ingereden en wel thuis komt. En in die tussentijd kun jij blijven lessen.

Je moet zorgen dat iemand met heel veel ervaring jou wil helpen met lessen, en die jou wil ondersteunen zolang jou moeder het niet kan.

Want dit is niet alleen maar gevaarlijk, maar ook sneu voor jullie beide.

Heel veel succes.

highhead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:29

Mmm.. Nu ik dit een beetje heb gelezen.. Is er een ding zeker: Je bent begonnen aan een pony die niet bij je past.
De Haflinger is een ras met een eigen wil, karakter en boven alles.. lichamelijk erg sterk. Veel mensen begaan deze fout, dus niets tegen jou alleen hoor! Veel mensen nemen een Fjord of Haflinger omdat ze zo 'schattig' zijn. Iedereen vindt die rassen leuk, dus waarom niet? En dan willen ze het liefst een jong paard.. Want dan is hij/zij helemaal gericht op de eigenaar! Geweldig natuurlijk als je echt een band met je paard wilt. Lijkt ideaal, is het niet. Fjorden en in jou geval, Haflingers, zijn lichamelijk en psychisch erg sterk. Ze vinden dat zij de baas zijn over hun eigenaar. Als de eigenaar niet direct streng voor ze is, zullen ze dit blijven denken.

Je zit nu al in de situatie, dus niets meer aan te doen. Mijn advies nu: Volg de tips op die hierboven staan. In zijn oor bijten, vel omdraaien etc. Ik weet dat het heel zielig klinkt enzo, als je wat jonger bent, maar het helpt echt. Haflingers zijn geen fijngevoelige paarden, dus maak je geen zorgen. Misschien is het een idee je lomperik eens door iemand te laten (bij)rijden die het beter weet dan jij. Hij/zij kan helpen door de baas over je paard te zijn en jou daar weer bij te helpen.

Sterk van je dat je het gevraagt hebt op internet! Heel veel mensen durven in dit soort gevallen het niet te vragen. Ze zijn meestal bang dat ze worden uitgelachen of dat iedereen zegt dat ze slecht zijn. Maar ik vindt dat niemand écht slecht is. Ik bedoel... al deze mensen op bokt.nl moeten nog veel leren! Ik weet 100% zeker dat niemand op het forum álles kan met paarden. Veel wel. Alles niet. Dat bestaat niet eens. Je kunt niet goed zijn in dressuur, springen, cross, lange afstand, verzorgen etc. tegelijk! Ook Anky van Grunsven moet nog veel leren in dressuur. Dat is het leuke aan paardrijden- je kunt altijd meer leren.

Nouja, ik wens je heel veel succes en dingen vragen aan mij mag altijd!
Groetjes, Hilde.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:13

[quote="highhead"]
Sterk van je dat je het gevraagt hebt op internet! Heel veel mensen durven in dit soort gevallen het niet te vragen. Ze zijn meestal bang dat ze worden uitgelachen of dat iedereen zegt dat ze slecht zijn. Maar ik vindt dat niemand écht slecht is. Ik bedoel... al deze mensen op bokt.nl moeten nog veel leren! Ik weet 100% zeker dat niemand op het forum álles kan met paarden. Veel wel. Alles niet. Dat bestaat niet eens. Je kunt niet goed zijn in dressuur, springen, cross, lange afstand, verzorgen etc. tegelijk! Ook Anky van Grunsven moet nog veel leren in dressuur. Dat is het leuke aan paardrijden- je kunt altijd meer leren.
quote]

Hier ben ik het wel mee eens, je hebt wel het lef gehad om je nek uit te stekken door om advies te vragen. Pleit wel voor je de intensie hebt om wat te veranderen.
En zoals al eerder gezegd, je hoeft niet goed te zijn en veel te weten (doe ik ook absoluut niet, voel me nog steeds erg groen) als je altijd maar de grenzen van je eigen weten en kunnen in de gaten houd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:22

Ik zou alleen terugbijten in zijn oor als je er snel genoeg bij kunt, en als je een hele goede tandartsverzekering hebt, want een roei met dat hoofd en je mag aan een kunstgebit.

Wat ik uit je verhalen opmaak is dat je de correctie die je geeft niet in een intensiteit geeft dat het paard ervan onder de indruk is. Je moet hem de indruk geven dat je hem desnoods levend vilt. Hij mag het nieteens meer in zijn hoofd halen om het te proberen.
Geef geen voer meer uit de hand, wil je wat lekkers geven, doe dat in zijn voerbak.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:47

hallo,
in ben hele maal eens met jullie reacties en ik ben naar mijn leerares gestapt en ze heeft me gehopen en trukjes geleerd om hem te laten op houden en het zijn inderdaat de truckjes die jullie vertellen en ik be njullie daar heel erg dank baarvoor en met lessen houd ze me attend op dat ik mijn benen op de juiste plaats houd en ze wilt me leren door zitten het kwm zo snel om dat ik gistere les had en inderdaad ik moed dominant zijn en hij niet want ik heb zijn oor eens goed vastgegrepen want ik besevte dathet zo niet langer door kon gaan en hij stopte!!! en deed het de rest van de dag niet meer ik ben zo blij en met rijden ik vindt het gewoon moeilijk om oude gewoontjes afteleren maar in iedergeval heel erg bedankt en wat jllie zeiden klopt allen maal maar mijn juf zegt dat hij ook wel bleerd moets worden om dat hij zo druk en agresief(niet van stijgeren enz maar niet stil blijven staan en draaien en drijgen) werd maar hij heeft heel veel vrienden hij staat op een stal van 22 paarden wel in arparte groepen hoor in een kudde hij staat in een groepje van 6 a 7 paarden en zo dra ze naar buiten mogen gaat hij spelen wow dat is heel lief ....en jullie hebben gelijk met alleen nog maar een snoepje na het rijden te geven dan weet hij dat hij voor zijn beloning moet werken het help .... maar al geef ik hem een tik op z'n neus dat vindt ik moeilijk om hem te straffen ik ben nog al swak om te straffen een tik op klap geven maar dat ik zijn oor ff knijpen durf ik wel en dat werkt ook nog eens goed hij was zo braaf gisteren maar nu heeft hij ff een dagje vrij ff lekker rust...\

hele vijne feest dagen iedereen en een gelukkig nieuw jaar.
vrgr J

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:46

Gelukkig gaat het nu beter!
Ga zo door Knipoog

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:39

Jamie_S schreef:
ik heb een haflinger pony en hij wilt niet op houden met bijten ik heb van alles geprobeerd: tik op de neus,tik op de neus en nee!, nee!, naar achtere een stap (mijn haf,ik mniet) ,negeren ,hoofd weg duwen.....
wat kan ik er aan doen ik weet niet kunnen jullie tipss geven heeft iemand hier ervaring mee?...
hij heeft me zelf een keer zo erg in mijn arm gebeten dat hij hele maar opzwol en paars en blauw werd en ik kom mijn arm zo wat niet meer bebegen zo stijf en dik was het...Help !! wie help me???

Even een mooie quote:
"Wees gehoorzaam en houd van me"
Klaus Hempfling:
Tja daar hebben we een fundamenteel
probleem te pakken. We weten toch allemaal
dat als ik mijn paard sla en straf het misschhien
min of meer naar mij luisterd, maar dat het in
ieder geval niet van me gaat houden. Het zal
me nooit echt vertrouwen. En omgekeerd werkt
het precies zo. Elke paardentrainen kan wel een
verhaal vertellen over doodgeknuffelde paarden
die als dank hun verzorger tegen de muur drukken
of hem lieflijk met hun hoeven aaien. Vertrouwen

of gehoorzaamheid, een van beide is slechts
mogelijk of van beide een beetje. Maar om
zo met een paard te werken zoals van plan
zijn heb je geen keus, want je hebt ze allebei
nodig en wel volledig!

Een paard kopieert zijn leider en reageerd op je lichaamstaal.
Het kan dus zijn dat door de tikken hij terug bijt of dat de
dominantie niet duidelijk is. Hierbij moet je niet gelijk aan
tikken en straffen denken. Gewoon duidelijkheid.

Jamie_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:42

ja dat ik waar hoor ik geef hem nu geen tikken meer hoor maar al bijt hij dat pak ik hem bij zijn oor dat vinden paarden niet fijn maar het is ook een plek waar ze niet kunnen zien dat ik het doe het is buiten hun zicht dus blijfen hij vertrouwen in mij hebben want hij staat elke dag nog op mij teachten aan het hek en komt naar mij toe lopen (ik doe het zonder snoep hoor) en ik soe het nu veel duidelijker dat zegt iedereen op stal mijn punten waren dat ik niet goed deed waren : ik was niet duidelijk en ik ben niet zzo van het tikken geven en slaan en schoppen dat kan ik gewoon niet dan word het echt zo'n aaitje maar nu ik z'n oor ff pak als hij bijt doed hij ontzettens lief egen mij en daar ben ik blij mee... inder geval bedankt voor je reactie...

J.

maxinnev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:23

[quote="Jamie_S"]ja een harde tik klap (srry verkeerd geschreven) op zjn neus want iederen op stal zegt dat dat helpt maar moet ik nou een klap geven op z'n neus of moet ik hem nu bijten in zijn oor???[/quothet klinkt mischien behoorlijk raar. Maar van mijn oma heb ik geleerd ( zij had paarden )
Dat je gewoon in zijn oor terug moet bijten maar ik denk niet alstehard. ik hoop dat het helpt :p Suc7

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:56

Benfan schreef:
Ow wacht ff... ik zie dat jij bezig bent met vrijheidsdressuur? kap daar onmiddelijk mee en ga EERST bezig met een goeie paard-baas relatie!!! Wees gewaarschuwd! dit soort leuke spelletjes kan je alleen doen als JIJ de dominante bent in deze relatie, niet je paard. Voor je het weet doe jij de kunstjes en krijg je snoepjes.. en niet andersom

grappig gebracht, maar in essentie hartstikke waar.

ik denk dat je paard jou ziet als een snoepmachine, en dat je de basisrelatie een beetje vergeten bent. belonen met snoep is in zo'n geval érg dom om te doen, en gezien je huidige 'probleem' is het een kwestie van tijd voor jouw haflinger levensgevaarlijk wordt. en geloof me, dit kan ineens omslaan.

ga eens terug naar de basis, en leer je paard écht kennen. dit is echt een probleem dat zijn oorsprong vindt bij jou, en niet bij je paard. straffen voor het bijtgedrag dat dit dier laat zien is dan ook gewoon oneerlijk. in feite vertelt je paard jou heel veel over hoe hij over jullie relatie denkt... eerlijk waar.

zie verder ook wat Greenrider schrijft, daar kan je iets mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:59

lindake schreef:
Dat moet jij weten... je mag hem zelfs een schop onder zijn kont geven Lachen.

en wederom: ongelofelijk...

wat een paardengevoel... Huilen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 03:05

Weissjee schreef:
Klinkt stom maar terug bijten in zijn oor,
best smerig maar vaak naar 1 keer al goed.

Hihihi wat grappig, heb ik ook x tje bedacht! Nooit bij mijn eigen pony gedaan:). Maar wel bij andere beestje heeft het bij mij nooit meer gedaan.Lachen

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:05

Veel jonge paarden bijten snel, omdat hun tanden doorkomen. Dan moet je ze knijpen in hun bovenlip, NIET SLAAN, DAN WORDEN ZE KOPSCHUW! Dan lijkt het voor hun net of je terugbijt, de eerste keer niet heel hard, maar gewoon voelbaar voor je paard, reageert ie daar niet op, harder. Op een gegeven moment zal ie door hebben dat als ie bijt dat hij 'teruggebeten' wordt.
En vraag hulp van iemand die er echt verstand van heeft!
Succes!