Hulp nodig ivm schuwe pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Re: Hulp nodig ivm schuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:06

Hanneke84 schreef:
TS heeft zelf geschreven dat het haar niet uitmaakt als het erg lang gaat duren eer het dier het vertrouwen weer gaat hebben.

Overigens ben ik niet de topicstarter Knipoog We hebben haar gevraagd om wat meer tijd te besteden aan hem omdat wij nu midden in de kerstdrukte zitten op het werk, onze oppas met vakantie is en dus vanuit huis werken en daarbij 2 kleintjes in het oog moeten houden.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:08

Eventjes een verslagje van hoe het vandaag gegaan was.

Mijn zusje ging mee en ik had een emmertje voer mee.
Af en toe kregen de tinker en het veulen een handje brok.
Hij werd nieuwsgierig en kwam steeds dichterbij.
Wij hadden even het emmertje op de grond gezet en je mocht wel langs hem staan, maar niet aaien. Dan schrok ie zich kapot en liep ie weer weg...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:09

Als hij echt op die dag mee moet dan zou ik hem ruim op tijd sederen zodat je hem past hoeft te vangen als hij goed suf is. Het is inderdaad geen ideale situatie maar ik neem aan dat je alle tijd kunt nemen die nodig is als hij op de nieuwe wei staat. Heel veel succes.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:12

Jelleee schreef:
Zorg ervoor dat je laag blijft, dus op je hurken zitten, of een passieve houding aannemen als je staat/loopt, en zeker niet recht op hem aflopen. Je moet de pony vooral niet doordringend blijven aankijken, richt je blik maar van hem af en kijk desnoods lekker de andere kant op. Beetje passieve houding aannemen, dus je schouders laag laten hangen, hoofd beetje gebogen, handig rustig laten hangen. Ga schuin van hem af staan, dus niet recht met je schouders erheen. Je kunt een emmertje met brokken, wortelen, noem maar op, meenemen. Je kunt ook een ander paard in de wei lekker gaan kriebelen, maak hem maar nieuwsgierig naar je. Als de pony ook maar een paar stapjes naar je toe komt, gelijk belonen met een rustige stem en gelijk weglopen. Succes!

helemaal mee eens Ja , en ontzettend veel geduld, kleine stapjes elke dag vol houden!
succes ermee hoor!
kijk anders even bij monty robberts! die heeft heel veel dingen berijkt daarmee!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:13

Nou ik hoop dat het lukt. Laat je hier nog weten hoe het verlopen is. Wanneer is de bedoeling dat hij verhuist wordt.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:14

Nou ik hoop dat het lukt. Laat je hier nog weten hoe het verlopen is. Wanneer is de bedoeling dat hij verhuist wordt.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:15

Ik denk wel dat het een slim idee was om de tinker erbij te zetten Ja Dat heeft zeker invloed op hem, zeker op langer termijn Lachen
Ik bedoelde trouwens met TS ook jou, was even vergeten dat jij niet de topic opener was Haha!
Sjonge ik zou willen dat ze hier allemaal 24/7 op het land konden staan. Nogmaals heel veel succes ermee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:21

Hanneke84 schreef:
Op stal zetten strakjes en in de paddock doen kan een oplossing zijn, maar is voor een paard niet het fijnste. Ja je hebt sneller resultaat, maar of het duurzamer is? Dit dier is gewend om 24/7 buiten te lopen en dat moet je hem ook niet afnemen. TS heeft zelf geschreven dat het haar niet uitmaakt als het erg lang gaat duren eer het dier het vertrouwen weer gaat hebben. De pony kan er zelf niets aan doen en het lijkt mij nu al stresserend genoeg met een stal en overdag paar uurtjes paddock word dat helemaal een stress boel..

Onzin, mits je het goed aanpakt! Uiteindelijk wil je een paard waar je op kan rijden lijkt mij? Op het land kost het maanden, zo niet jaren om dit weer goed te krijgen! Als je iedere keer een gevecht moet leveren om je paard te vangen kost dat veel tijd en veel stress ( zowel bij paard als bij eigenaar!). Een paar maanden in goede handen en hij is voor de rest van zijn leven weer een normaal bruikbaar dier dat niet bang is voor mensen en ze ook weer vertrouwd!

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:22

Voor de mensen die het willen weten, Ik hou een soort daboekje bij waardoor ik kan zien of zijn gedrag evalueert.
Ik zal ook iedere dag een kort verslagje hier neerzetten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:37

Dan is het wellicht per paard en angst verschillend.
Ik heb zelf ook zo'n dier gehad en mijn doel was idd ook niet het rijden van het dier zelf wellicht dat dat veel scheelt..Ik heb er zelf idd jaren over gedaan, maar dat lag niet aan het vangen dit ging na een aantal keren door in de wei te zitten en bezig te zijn met de anderen al goed.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:51

kimmy1985 schreef:

a.s. zondag ochtend..

Over het op stal komen: Misschien dat het (als het van haar vader mag) bij de TS kan voor tijdelijk, maar anders gaan we toch voor de aanpak op langere termijn, gewoon op het land dus. Rijden hoeft nog niet perse, ik heb nog 2 paarden die gereden worden, dus het maakt echt niet uit als het lang duurt.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:14

Ooit verdiept in een Join-up? De montyRoberts technieken? Werkt geweldig!!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:39

ik ben van mening dat je daar niet zo maar mee moet beginnen, zeker niet als je daar geen ervaring mee hebt. Ondanks dat ik al heel lang met paarden omga denk ik niet dat dat voor mij de juiste oplossing is. Misschien lukt het 1 keer, maar ik ben eerlijk genoeg om te zeggen dat ik het misschien niet op die manier kan volhouden, en iedere keer een JU doen is funest voor een paard.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:11

Hoe is de verhuizing eigenlijk afgelopen?

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:42

Je kunt ook elke dag minstens even een uurtje in een weiland gaan zitten leg een beetje voer bij je in de buurt en ga gewoon rustig zitten lezen of neem iets mee. Na een tijd zal hij nieuwschierig worden en waarschijnlijk ook aan je gewend raken. Ik hoop dat het je lukt! Succes!
gr

Nadonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:49

Ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe dit is afgelopen met de verhuizing naar het andere land

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:04

Ik had hetzelfde met een aantal schuwe veulens. Daar liep ik de wei in en negeerde ze compleet. Je moet zorgen dat je zijn aandacht trekt en zorgen dat je kleiner als het paard bent dus gaan hurken, dan ben je minder bedreigend.Rrondjes om de veulens heen lopen werkte heel goed. En de rondjes steeds kleiner maken tot die 5 of 6m afstand en dan weglopen. Als je dit een paar keer gedaan hebt komt hij wel achter je aan lopen en stop jij. Als je mazzel hebt komt hij dichter naar je toe. Belangrijk is dat alles op zijn tempo gebeurt dus dat je alles aan hem over laat. Rent hij weg, neem jij afstand.. blijft hij staan, kruip jij een stukje naar hem toe. Ook belangrijk is om op het goede moment te stoppen dus als het goed gaat.

succes

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:23

De verhuizing liep eigenlijk niet zoals verwacht.
We hadden hem een sedatie gegeven, maar het hielp niks.
Toen maar met 3 in een hoekje gedreven en wachten tot ie rustig werd.
Heel rustig deden we het halster om.
Eenmaal het halster om liep ie rustig de trailer op.

Ik kom er nu wel niet meer want ik heb het veelste druk met school dus ik weet niet hoe het nu gaat