Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Romy18 schreef:Als eerste de vraag waarom kruip je er in hemelsnaam op als je hem op de grond nog niet onder controle hebt? Je hebt toch geen doodswens hoop ik?!
Vraag 2 is het dier zadelmak, nog volledig groen of zijn ze er al 2 jaar mee aan het stinkmodder om zadelmak te maken?
Klinkt mij al een heel leuk projectje voor de juiste persoon! Dit zijn zoals eerder gezegd paarden die alles voor je doen wanneer je ze eenmaal voor je hebt en de heerlijkste dieren!
Mijn idee van wat ik hier lees is dit een heel dominant paard dat al zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wilt. Oplossing voor zoiets iets is heel erg concequent zijn en stapje voor stapje. Zorg dus eerst dat je hem op de grond in de omgang volledig onder controle hebt, daarna aan de longe en begin daarna pas een keer na te denken over (opnieuw) zadelmak maken. Zet voor jezelf op een rij dit mag hij dat mag hij niet. Zodat je zelf nooit in twijfel staat of je moet belonen of of je moet straffen. Bij straffen van zo'n paard, gelijk reageren en duidelijk reageren altijd uit kijken voor reactie dit zijn dieren die nog wel eens durven zeggen 'hoe haal je het in je hoofd om mij te straffen'.
Mijn inziens is hier ook niemand aanwezig die dit gedrag duidelijk aan kan pakken anders was dit probleem niet aanwezig geweest en was er al helemaal nog niemand op gekropen! Lees wat meer posts van me door en pb me dan als je wilt dat ik een dagje kom helpen zit redelijk in de buurt dus dat is wel een keer te doen. Zorg iig dat je hulp krijgt met dit dier en dat we niet volgende week lezen paard slaat ruiter!
Citaat:Maar als je de oorzaak vindt kun je misschien wat doen om dit gedrag te voorkomen; symptoombestrijding is ook niet altijd de oplossing.
Crash schreef:Romy18 schreef:Als eerste de vraag waarom kruip je er in hemelsnaam op als je hem op de grond nog niet onder controle hebt? Je hebt toch geen doodswens hoop ik?!
Vraag 2 is het dier zadelmak, nog volledig groen of zijn ze er al 2 jaar mee aan het stinkmodder om zadelmak te maken?
Klinkt mij al een heel leuk projectje voor de juiste persoon! Dit zijn zoals eerder gezegd paarden die alles voor je doen wanneer je ze eenmaal voor je hebt en de heerlijkste dieren!
Mijn idee van wat ik hier lees is dit een heel dominant paard dat al zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wilt. Oplossing voor zoiets iets is heel erg concequent zijn en stapje voor stapje. Zorg dus eerst dat je hem op de grond in de omgang volledig onder controle hebt, daarna aan de longe en begin daarna pas een keer na te denken over (opnieuw) zadelmak maken. Zet voor jezelf op een rij dit mag hij dat mag hij niet. Zodat je zelf nooit in twijfel staat of je moet belonen of of je moet straffen. Bij straffen van zo'n paard, gelijk reageren en duidelijk reageren altijd uit kijken voor reactie dit zijn dieren die nog wel eens durven zeggen 'hoe haal je het in je hoofd om mij te straffen'.
Mijn inziens is hier ook niemand aanwezig die dit gedrag duidelijk aan kan pakken anders was dit probleem niet aanwezig geweest en was er al helemaal nog niemand op gekropen! Lees wat meer posts van me door en pb me dan als je wilt dat ik een dagje kom helpen zit redelijk in de buurt dus dat is wel een keer te doen. Zorg iig dat je hulp krijgt met dit dier en dat we niet volgende week lezen paard slaat ruiter!
Zeker niet, het dreigen van op de grond valt best goed mee, een strenge HEI roepen is al genoeg voor zijn been weer op de grond te krijgen. Plus de staleigenaar heeft me een beetje gepushed en dan luisteren we maar naar haar he. Het feit is gewoon dat hij echt ging bokken van: jij gaat NU er af en dus niet van paniek, en toen ik de grond raakte zag iedereen dat hij echt smerig trapte om te raken. Nu heb ik dus geluk dat ik de reactie heb om door te rollen als ik val. Maar ik weet een ding, ik kruip er niet meer als eerste op, ik ben inderdaad mijn leven nog niet moe !! Enneuhm ... als je eens zou willen komen helpen, alle hulp is welkom hoor !
vind ik een slechte manier van heropvoeding. Gebruik maar je tactiek en verstand om dit dier weer normaal in de omgang te krijgen. Daphaan schreef:in elk geval niet te gauw naar de zweep grijpen of hem uitputten of zovind ik een slechte manier van heropvoeding. Gebruik maar je tactiek en verstand om dit dier weer normaal in de omgang te krijgen.
Zo te horen is dit dus geen "projectje" voor jou, aira2005
Citaat:Nou sorry hoor maar als paarden naar elkaar dreigen dan geeft er ook altijd 1 een schop!
, MAAR KRIJGEN.
Citaat:Othello_ schreef:Sluit ik me bij aan, maar ik vind/denk dat dit paard echt een portie respect mist. Dan kom je nergens, ook niet met een professional.
Citaat:GeaRiemis schreef:Citaat:Citaat:
Othello_ schreef:
Sluit ik me bij aan, maar ik vind/denk dat dit paard echt een portie respect mist. Dan kom je nergens, ook niet met een professional.
Hoogstwaarschijnlijk is er inderdaad een gebrek aan respect. Hoewel ik zulke dingen moeilijk vind in te schatten over het internet.
Nu een professional weet wel hoe dit respect te verkrijgen, daarvoor zijn het net professionals. Let wel ik heb het hier niet over een dressuurruiter of springruiter perse. Kan natuurlijk, wel. Maar iemand die vertrekt vanuit de psychologie van het paard. Eerst de relatie mens-paard bevestigt en dan verder gaat met het rijden, welke discipline van de paardensport dat dan ook mogen zijn. Mensen die heel bekwaam zijn kunnen soms verbazingwekkend snel dit respect krijgen. Ze weten net op die juiste momenten te reageren en ook op de juiste momenten het paard rust te geven.
) gedaan en dat werkte prima. Natuurlijk kun je wat kleine veranderingen aanbrengen. Het paard waar ik mee werkte begon als je ook maar op zijn rug ging zitten te rennen en te bokken en beet naar je in de stal en in de omgang. We zijn toen bij een osteopaat geweest, dierenarts, paardenarts, hoefsmid, tandarts, gedragstherapeut. Niks hielp.. Uiteindelijk heb ik er super mooie wedstrijden mee gesprongen, alleen door zijn respect te verdienen en je paard als een maatje te zien, niet als een ding waar je op kunt rijden. roybrit schreef:als je zeker weet dat die niks heeft en hij doet zo dan ga je er is mee wandelen met een hengste ketting en een zweep en als die zo doet geef je die draak is goed op de kl**te
als hij niet normaal kan doen dan maar zo, je gaat jezelf neit laten trappen wat denkt die tank