Trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:45

Methode 39 in een box hanteren met een serieus dominant paard is ook vragen om ongelukken. Ik ben het met je eens dat je in de beginfase het paard uit zijn "domein" moet halen, maar ik zie het als noodzakelijk dat je het dan niet alleen bij dit truukje houdt maar het probleem bij de wortel probeert aan te pakken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:54

Dan verschillen wij daarover van mening, want ik ben van mening dat je potentieel gevaarlijke situaties zoveel mogelijk uit de weg moet gaan al is het maar voor je eigen veiligheid, en een gevecht met een paard niet op moet zoeken want dat verlies je meestal. Zeker in een weide of paddock heb je meestal niet alleen te maken met je eigen paard maar ook met anderen, en je hebt maar 1 paar ogen! Je kan nooit alle paarden tegelijk in de gaten houden, en hebt ook niet altijd overzicht over wanneer een ander paard die van jou zit op te naaien omdat je maar naar een kant kan kijken. Alleen al daarom is er voldoende reden om niet in de wei of paddock te poetsen.

Als de verhoudingen goed zijn zou je probleemloos de box binnen moeten kunnen lopen, dat kan ik ook (om bijvoorbeeld de automatische drinkbak te controleren). Bij vrijwel elk paard trouwens, al heb je erbij zitten met een gebruiksaanwijzing in het Chinees.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 04:01

Jij gaat er van uit dat een paard op een paddock met soortgenoten staat, en ik ga er van uit dat dit niet per definitie het geval hoeft te zijn. Ik geef je in zoverre gelijk dat, op het moment dat je paard in een kudde staat, je ogen in je achterhoofd moet hebben. Op het moment dat je in de longeerkraal, of paddock, alleen met je paard bent of kunt zijn, wordt het een heel ander verhaal. En doorgaans staat een paard in een box toch echt in zijn eentje (uitzonderingen daargelaten).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 04:17

Oke, mischien ben ik naief of dom omdat alle paarden die ik ken met soortgenoten in de paddock of wei staan. Maar hoe dan ook blijf ik van mening dat je een paard niet in een paddock of wei moet gaan poetsen. Ten eerste voor mij omdat het verwarring en agressie kan oproepen bij een paard, omdat paarden nou eenmaal gewoontedieren zijn en dus de paddock of wei of box als "hun" vrijetijdsgebied zien. Daar brengen ze immers het grootste deel van hun vrije tijd door. Daarnaast omdat de paarden die ik ken minstens in koppels staan en je gewoon ogen aan alle kanten nodig hebt om alles in de gaten te houden en dus te kunnen zien wat er gaat gebeuren, ervanuit gaande dat mensen in staat zijn te zien wat een paard van plan is. Je hebt zelfs met 2 paarden al ogen te kort, laat staan met een grotere kudde. En bij ons op staan er rustig 10 tot 15 paarden in een paddock of wei. Probeer die eens allemaal in de gaten te houden, lukt niemand! (en er zitten best een paar bitches tussen) Dus: Veiligheidshalve paard aan de buitenkant vastzetten om te poetsen of op een aparte poetsplaats. Kan er nooit verwarring ontstaan en heb je zelf overwicht.

Ik ben er steeds wel vanuit gegaan dat er in "prive" omstandigheden, dus wanneer het paard alleen is, wel normale verhoudingen gelden. Dus dat het paard de eigenaar als leider van de kudde beschouwt en de eigenaar het paard gewoon uit de wei of paddock kan halen en ook als het dier alleen is er normaal mee om kan gaan. Als dat niet het geval is krijg je een compleet andere situatie!

Heb net de post van de topicstarter nog even goed doorgelezen en begrijp daaruit dat het paard ook in de box niet goed hanteerbaar is. Dan lijkt mij de beste oplossing te gaan werken aan de verhoudingen, dat het paard jou wel als leider gaat beschouwen. JIJ moet bepalen waar je paardlief gaat poetsen (al heb ik dus een grote voorkeur dat niet in de box of paddock te doen, maar IK ben diegene die dat bepaalt) en paardlief mag nooit over je heen lopen, dat is levensgevaarlijk. Ik doe dat door te gaan "spelen" met het paard (hier op Bokt vaak grondwerk genoemd, ik noem het van kinds af aan spelen). Paard moet je volgen als jij dat aangeeft, moet halt houden en wachten tot jij dat aangeeft, ga zo maar door. Mag je best in de vorm van een spelletje gieten, maar wel zodat duidelijk is wie er de baas is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:06

En hoe denken de mensen die tegen de zweep zijn, dat het paard de leiding die hij heeft kunnen nemen door geweld te gebruiken, weer af gaat staan?

Volgens mij heeft dit paard gewoon geleerd dat hij met dit gedrag wat kan bereiken. Dus waarom zou hij het nu ineens opgeven?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:29

Er zijn hier al wel wat bruikbare tips gegeven, en inderdaat steeds een zweepje bijhebben kan je wel voor een deel helpen.
Maar je moet kijken hoe komt het dat dit paard dit doet ??????
Dit is een dominantieprobleem, stel hij staat op de weide bij een groep echt dominante paarden, die het echt voor het zeggen hebben , hij zal het zelfs niet in zijn hoofd halen ook maar even te proberen te stampen hoor, of mssn jaaaaaa éééééén keer dan.
Probeer door o.a. grondwerk jouw leidersstatus opnieuw te bevestigen, dat zal een reuze verschil geven, uiteraard zal je voorzichtig moeten blijven maar ik ben er wel zeker van dat het voor het grootste deel een oplossing zal bieden.
En als extra nog eens nagaan of je je paard met allerlei vreemde voorwerpen eender waar kan aanraken waar je maar wil, waarbij het paard gewoon RUSTIG moet blijven staan ondertussen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:50

mick75 schreef:
Ik ben er steeds wel vanuit gegaan dat er in "prive" omstandigheden, dus wanneer het paard alleen is, wel normale verhoudingen gelden. Dus dat het paard de eigenaar als leider van de kudde beschouwt en de eigenaar het paard gewoon uit de wei of paddock kan halen en ook als het dier alleen is er normaal mee om kan gaan. Als dat niet het geval is krijg je een compleet andere situatie!

Heb net de post van de topicstarter nog even goed doorgelezen en begrijp daaruit dat het paard ook in de box niet goed hanteerbaar is.

Duidelijk, dan hebben we dus langs elkaar heen gepraat. Ik had het begintopic namelijk wel goed doorgelezen...Lips are sealed