waarom steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rianne_

Re: waarom steigerd mijn pony met loslaten of longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:35

En.. wat wil je hiermee bereiken?
Je leiderspositie bevestigen doe je hier niet mee.
Je maakt het vertrouwen kapot. wil je dat?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:35

mijn vezorgpaard valt me ook aan wanneer ze "druk" voelt. Als ze los loopt in de bak en ik vraag haar met mijn lichaamstaal om te gaan draven, dan is het eventjes leuk, maar dan krijgt ze het plots op haar heupen en valt me aan. Oren in de nek en op me afstormen. Gelukkig hoef ik enkel in mijn handen te klappen en ze in de lucht te steken en dan houd ze er mee op.
Het is gewoon een gebrek aan respect. Jij bent baas, dus jij bepaald wanneer paardje loopt en wanneer hij zijn eigen ding mag doen. Ik zou zeggen: stop even met het opjagen, en ga werken aan jullie onderlinge rangorde. Maak je paard duidelijk dat jij baas bent, en wees een leider. Maak het je paard duidelijk met rustig grondwerk. Mooi meelopen aan het halster, halthouden wanneer jij stilstaat, netjes de voetjes geven wanneer het gevraagd wordt... en vooral: niet denken dat het in een dag is opgelost.

en totdat die rangorde opnieuw bevestigd is: niet opjagen! je maakt het onnodig gevaarlijk voor jezelf.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:42

Puchje schreef:
Hoe duidelijk kan ik zijn?
NIET MEER OPJAGEN

Als je dat zo overtuigend brengt en vind mag je mij eens uitleggen waarom?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:43

Mag jij eens goed mijn posts doorlezen Knipoog
En die van Ashkerlon hierboven.

Het is een agressief spelletje dat pas gespeeld kan worden als de rollen goed duidelijk zijn.
Dat is in dit koppel duidelijk niet het geval. Het paard wordt geirriteerd en valt aan. Dat kun je
op twee manieren opvatten: meisje is te ver gegaan en paard neemt -terecht- wraak. of:
de rollen verschuiven en paard wordt leider. Dit is niet op te lossen met geweld, maar met
consequentie.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 00:48

gelukkig is hij alleen vervelend met loslaten.

moet er nog bijkomen, met rijden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:49

Dat zeg je precies goed: dat moet er nog es bijkomen....

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:51

Die heb ik allemaal gelezen puchje en het enige wat ik daar wijzer van wordt is de pony vind het niet leuk dus niet meer doen. En dat vind ik echt geen reden om iets niet meer te doen. Mijn jonge veulens vinden t de eerste keren ook niet leuk om aan een touwtje mee te moeten lopen wil dat zeggen dat ze dat dan maar niet hoeven te doen?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:53

@ts dat komt vanzelf dat ie ook met rijden en in de omgang vervelend wordt zeker als je dit probleem niet met hulp aanpakt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:54

Niet alleen de pony vindt het niet leuk, er ontstaan gevaarlijke situaties en de pony wordt ook niet begrepen, dát vind ik kwalijk.
En inderdaad, mijn veulen vindt het ook niet leuk om mee te lopen aan een halstertje, vindt het ook niet leuk om zn hoefjes te moeten geven, maar moet hij wel leren.
Maar dat is alleen de eerste keren. Bij de TS is dit overduidelijk al langer bezig en bijt de pony nu van zich af. letterlijk. Lachen

Romy18 schreef:
@ts dat komt vanzelf dat ie ook met rijden en in de omgang vervelend wordt zeker als je dit probleem niet met hulp aanpakt

Jep... dat zie ik ook nog gebeuren..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:55

Als je geen baas bent over je pony als je op de grond staat, ga je uiteindelijk ook geen baas meer zijn over je pony wanneer je er op zit.
Jou pony ziet in jouw geen leider en dus neemt hij zelf die leiding. Als een kudde geen leider heeft, is de kudde ten dode opgeschreven, dus wat je paardje doet is heel normaal. Je kan het hem niet kwalijk nemen, want hij volgt gewoon zijn instinct.

Je hebt twee opties: of je laat je paard baas spelen, en dan moet je aanvaarden dat je hem nooit meer mag opjagen en nooit meer dingen van hem eisen... of je neemt het heft terug in eigen handen en toont aan je paard dat je het waard bent om leider te zijn. Daarvoor hoef je niet te slaan, geen geweld te gebruiken... alleen consequent zijn. Nee is nee, ja is ja, en jij bepaald de regels.
Alleen, voor je eigen veiligheid: speel eerst het spel op een laag en veilig niveau en ga dan pas terug over naar opjagen en de gevaarlijke spelletjes.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:55

Uhum... als mijn pony los in de bak staat dan laat ik hem ook rondjes lopen (soms met, soms zonder longeerzweep) en dan heeft tie gewoon te luisteren Lachen. Het maakt niet uit of ze wel of geen zin heeft.. zo werkt het namelijk niet.

Er is natuurlijk wel een verschil in opjagen en opjagen. Maar gewoon normaal 'opjagen', ik zie het meer als een soort los longeren, heeft je paard gewoon te luisteren. Of een paard dan aan een longeerlijn zit of niet, moet imo niet uitmaken.

Te ver gaan met opjagen... dan moet je het imo wel erg bont maken hoor Lachen. Ik vraag me ook terdege af of een paard 'wraak' neemt.

Als ik de foto zie, dan zie ik een paard wat gewoon gericht aanvalt! En dat valt niet te tolereren! Mijn pony hoeft ook niet te trappen naar mij, dan krijgt ze namelijk een 3x zo harde trap/klap terug. Ik ben de baas en dat weet ze dondersgoed.

Paard van ts is gewoon gevaarlijk bezig en dat moet imo gewoon opgelost worden en wel direct waarin het gebeurt Lachen. Ik heb een paard gekend dat bij iedereen probeerde de baas te spelen tot steigeren/in een hoekje drijven/trappen toe. Maakte je duidelijk dat je er niet van gediend was, dan was er helemaal niks aan de hand.

In het geval van ts denk ik dat het met het paard wellicht wat spelerig begon. Een keertje lachen om een bokje of een steigertje onder het mom van spelen. Dit heeft zich verder uitgebreid. Of het paard het er nou mee eens is of niet, als ts wil dat haar paard een rondje loopt dan heeft het paard te luisteren (natuurlijk wel op een normale manier). Dat het paard wel luistert als er een longeerzweep bij is, wil denk ik zeggen dat het paard dondersgoed weet hoe kwetsbaar jij je voelt/bent als je niks in je handen hebt.

Mocht dit nog eens gebeuren, wat ik vermoed, dan zou ik je paard gelijk wegjagen. Op het moment dat je paard zo naar je toekomt jaag je hem weg (maakt niet uit hoe je het doet, zweep/stem/halstertouw) en probeer je het opnieuw. Liever 1x duidelijk dan 10 onduidelijk Knipoog. Weg=weg!

Het is toch van de zotte dat je niet eens NORMAAL je paard wat kan laten bewegen in een bak zonder dat je aangevallen wordt?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:58

Ik ben het deels met je eens zap, maar wat zijn jouw concrete oplossingen voor de TS Lachen ?
Laatst bijgewerkt door Puchje op 15-12-08 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:58

En dan ga je de situatie maar uit de weg? Ben het deels met je eens hoor alleen absoluut niet met je oplossing!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:59

Puchje schreef:
Niet alleen de pony vindt het niet leuk, er ontstaan gevaarlijke situaties en de pony wordt ook niet begrepen, dát vind ik kwalijk.
En inderdaad, mijn veulen vindt het ook niet leuk om mee te lopen aan een halstertje, vindt het ook niet leuk om zn hoefjes te moeten geven, maar moet hij wel leren.
Maar dat is alleen de eerste keren. Bij de TS is dit overduidelijk al langer bezig en bijt de pony nu van zich af. letterlijk. Lachen

Romy18 schreef:

Jep... dat zie ik ook nog gebeuren..

Niet leuk... niet leuk... Paard heeft niets leuk te vinden, paard heeft te luisteren Lachen. Als jij een aantal keer aan je veulen toe laat dat ze vervelend mogen zijn, dan worden het ook krengen. Dan los je het toch ook op.. en laat je het toch ook niet zitten onder het mom van het is niet leuk??

Het is de kunst om gelijk op te treden als je dit gedrag merkt, als dat niet gebeurd krijg je dit soort situaties. En dat soort situaties moeten opgelost worden. Het moge duidelijk zijn dat in dit geval er niet adequaat is gereageerd in het begin, hetzij door onervarenheid, hetzij door overdondering/angst.... maakt niet uit. Het probleem ligt er en moet opgelost worden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:03

Het is in mijn ogen puur terug naar de basis.
Als ik mijn paard een grondoefening niet goed uitgelegd krijg aan de lange lijn, ga ik terug naar de kortere lijn. Ik zie de oplossing hier precies zo: even terug naar de basis, even opnieuw uitleggen hoe de rangorde verdeeld is, en daarna weer op een speelse wijze, dus dat beiden partijen het leuk vinden, terug naar het 'opjagen' . Zoals wat zap zei: los longeren. Dat vind ik wel een goeie omschrijving ja Lachen Bij opjagen zie ik een heel agressief spel voor me van iemand die met een zweep achter een paard aanrent, als een tijger die zijn prooi moe maakt.

Zap: paard heeft inderdaad te luisteren, maar moet dat met geweld worden opgelost? Ik ben het met je eens dat het op het moment zelf aangepakt moet worden, door terug te gaan naar de basis. En mijn eigen ruimte in komen walsen met een steiger tolereer ik ook niet, krijgen ze ook een juu voor het hoofd, maar ik laat het zover niet komen .

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:06

Alstjeblieft puchje Lachen

zap schreef:
Mocht dit nog eens gebeuren, wat ik vermoed, dan zou ik je paard gelijk wegjagen. Op het moment dat je paard zo naar je toekomt jaag je hem weg (maakt niet uit hoe je het doet, zweep/stem/halstertouw) en probeer je het opnieuw. Liever 1x duidelijk dan 10 onduidelijk Knipoog. Weg=weg!

Wil best nog een aanvulling geven hoor Lachen.

Als je je paard weer gaat losgooien dan laat je je paard eerst gewoon even zijn gang gaan. Je neemt een longeerzweep en doet je ding en laat je paard rondjes lopen, draf/stap/galop alles wat je normaal ook zou doen. Komt je paard op je af of zie je dat je paard zijn gedrag wilt gaan tonen dan jaag je hem gelijk weg. Dat wil zeggen dat je je paard naar voren 'jaagt' als je hem voor bent of dat je hem van je weg jaagt als hij naar je toe komt. Komt hij naar je toe begin je met je stem, komt het paard nog steeds naar je toe dan maak je een beweging met je zweep, komt hij nog steeds naar je toe dan geef je hem maar eens een lel (is hij helemaal besodemieterd). Belangrijk is dat als je hem bij je wegjaagd dat je hem gelijk weer in in zijn vooruit zet en verder gaat waarmee je bezig was.

Je zal zien dat je in eerste instantie veelste laat bent met reageren (geeft niks Lachen ) en dat je op een gegeven moment alleen nog maar je stem hoeft te gebruiken of zelfs helemaal niks meer.

Gaat het helemaal goed met de longeerzweep dan kan je het met eens wat minder proberen (wel langzaam opbouwen).

Oveigens moet je met zo'n paard goed opletten dat je voorlopig serieus gaat losgooien (dus geen lantergefanter in de bak van ts kant af Lachen ) en altijd blijven opletten. Consequent en duidelijk zijn Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:09

Dan kijken jou ogen anders als de mijne! In mijn ogen is dat namelijk een probleem uit de weg gaan. Daarnaast vind ik dit ook heel iets anders als een oefening uitleggen. Dit is een paard dat dominant en gevaarlijk is naar de eigenaar toe in deze situatie (verder is ie nog leuk lief en braaf) en ik vind dat je dat (mits je daar bekwaam voor bent) meteen moet oplossen. En als je daar nog niet bekwaam voor bent omdat je daar niet genoeg ervaring mee hebt of niet het zelfvertrouwen voor hebt doe je dat samen met iemand die dat wel heeft. Die jou op eventuele fouten kan wijzen en je aanwijzingen kan geven om de leiders positie terug over te nemen. En van mij hoeft dat echt niet met de zachte hand daar maar best een zweep bij te pas komen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:09

@ zap
Dit is een goede concrete oplossing!
Maar werkt in mijn ogen beter als het leiderschap eerst is bevestigd aan een korte lijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:11

Puchje schreef:
Het is in mijn ogen puur terug naar de basis.
Als ik mijn paard een grondoefening niet goed uitgelegd krijg aan de lange lijn, ga ik terug naar de kortere lijn. Ik zie de oplossing hier precies zo: even terug naar de basis, even opnieuw uitleggen hoe de rangorde verdeeld is, en daarna weer op een speelse wijze, dus dat beiden partijen het leuk vinden, terug naar het 'opjagen' . Zoals wat zap zei: los longeren. Dat vind ik wel een goeie omschrijving ja Lachen Bij opjagen zie ik een heel agressief spel voor me van iemand die met een zweep achter een paard aanrent, als een tijger die zijn prooi moe maakt.

Zap: paard heeft inderdaad te luisteren, maar moet dat met geweld worden opgelost? Ik ben het met je eens dat het op het moment zelf aangepakt moet worden, door terug te gaan naar de basis. En mijn eigen ruimte in komen walsen met een steiger tolereer ik ook niet, krijgen ze ook een juu voor het hoofd, maar ik laat het zover niet komen .

Een paard gewoon in een bak rondjes laten lopen is imo niet meer dan basis Lachen . Ik zou met dit paard de komende tijd niks speels oppakken, dat kan zowel ts als het paard blijkbaar niet aan. Je ziet het: misbruik wordt gemaakt Lachen .

Daarom zeg ik ook: je hebt opjagen en je hebt opjagen. Wij noemen op stal opjagen ook los rondjes laten lopen in de bak Lachen. Niks aggressiefs aan Knipoog.

Ik ben van mening dat je niet alles met klopjes en lieflafjes en leukheid kan oplossen, soms moet je ergens doorheen en dat is meestal gewoon een fout van de eigenaar die niet adequaat heeft gereageerd. Ik heb het zelf meegemaakt en gezien hoor Lachen. Paard viel aan in het land.. zweep meegenomen (dat betekend niet dat je hem ook gelijk gebruikt Knipoog ) en elke keer pony weggejaagd als de pony kwam aanvallen (heb hem nooit met de zweep hoeven aanraken overigens) en ik heb hem beloond als ik hem kon pakken zonder aggressief gedoe. Weekje verder en het was het liefste ponytje, maar je moest gewoon opletten en niet om zijn gedrag gaan lachen (dan had hij je precies waar hij je hebben wilde). Niks mis mee en ik zie hier ook geen geweld in Lachen

Maargoed, ik denk dat onze meningen hierin gewoon verschillen. Kan, niks mis mee Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:13

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:15

Puchje schreef:
@ zap
Dit is een goede concrete oplossing!
Maar werkt in mijn ogen beter als het leiderschap eerst is bevestigd aan een korte lijn.

Haha!

Grappig Haha!. Mijn pony heeft er ook weleens een handje van wat overenthousiast te worden en even te vergeten dat ik er ook nog ben. Ik gooi mijn pony dan liever los en ga dan aan het werk. Stelt niet meer voor dan een paar keer rondje rennen en een paar keer naar me toe halen en een paar keer achteruit te vragen Lachen.

Ach, aanpakken verschillen Haha!

Overigens kan het ook goed helpen aan de korte lijn hoor, maar ik vrees dat je probleem in de bak daar niet mee is opgelost, maar dat kan je denk ik alleen maar te weten komen als je het uitprobeerd Lachen. Dus dat is aan ts! Ik had ook ergens gelezen dacht ik dat in de omgang verder niks mis is, maar natuurlijk kan dit zo lijken en staat het paard eigenlijk helemaal niet onder controle.

[edit] Romy, welterusten en ik ben het overigens helemaal met je eens Tong uitsteken. Ik ben ook voor 'makkelijke' omgang met paarden. Niet luisteren is de consequenties aanvaarden die de paarden zelf oplopen door te ver te gaan. Ik ben niet zo van alle liefkozende klopjes en dingetjes in dit soort gevallen. Paard is ook in mijn ogen gevaarlijk en dat moet imo gelijk adequaat opgelost worden (idd desnoods met een lel als het paard tever doorkomt... paard gaat zelf in de fout, alhoewel de fout meestal door de eigenaar te vaak is geaccepteerd)
Laatst bijgewerkt door zap op 15-12-08 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:17

Vergeet niet dat TS slechts 14 jaar oud is. Ik zou haar niet het advies geven om even hard op te treden tegen de pony. Er is te veel risico dat het verkeerd afloopt.
Daarom: even dat opjagen laten voor wat het is en terug naar een veilige werkomgeving, aan een halstertouw en de leiding terug vragen op een manier waar weinig risico's aan vast zitten.

Moest de TS een man van 35 zijn met een uitstraling om U tegen te zeggen, jah, dan zeg ik ook: zet dat beest op zijn plek, en leg er indien nodig de zweep over... maar met iemand die 14 jaar oud is mag je zo'n risico's niet nemen. Stel dat het misloopt... wat dan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:19

TS is toch ook oud en wijs genoeg om voor een pony te zorgen? Dan hoort dit er ook bij.

Vind ze het wat spannend of durft ze het niet aan dan loopt er vast iemand rond op stal die even bij haar in de bak wil staan.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 01:26

Maar eerst kon ik er ook wel om lachen, en toen was het nog steigeren niet richting mij, en later ging hij me pas aanvallen :S!

maar met zweep lukt het wel om hem van me af te houden hoor, gister ook geprobeerd, hij steigerde minder hoog, en kon minder dichtbij komen, maar om nou te zeggen ik ga daar met enkel een halstertouw staan, dan denk ik ook nou nee, want dan is de kans groot dat hij me raakt, en dat is wel gevaarlijk!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:27

Hoeveel jaar ervaring heeft TS met paarden? Genoeg om te weten wat leiderschap inhoud? Of te weinig zodat een pony gewoon over haar heen denderd en aanvalt?

Wat als ze het niet eng vind om "even ponybeest op de plek te zetten" en zelf begint te rotzooien?
Als je niet weet waar je op moet letten, kan je de pony ook geen stap voor blijven, en zit dat beest gegarandeerd in de nek van TS...
Daarom: opjagen laten voor wat het is! Je gaat toch niet onnodig risico's nemen tegenover een beest van 400kg?
Damn, als ik mijn verzorgpaard gewoon "even op zijn plek" had gezet, dan lag ik al lang en breed in het ziekenhuis. Nee, ik heb het opjagen/los longeren gelaten voor wat het was. Ik ben terug gegaan naar de basis en daar mijn leiderschap bevestigd. En tadaaa... het paard haalt het niet meer in zijn hoofd om me aan te vallen.