Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Puchje schreef:Hoe duidelijk kan ik zijn?
NIET MEER OPJAGEN

Romy18 schreef:@ts dat komt vanzelf dat ie ook met rijden en in de omgang vervelend wordt zeker als je dit probleem niet met hulp aanpakt
. Het maakt niet uit of ze wel of geen zin heeft.. zo werkt het namelijk niet.
. Ik vraag me ook terdege af of een paard 'wraak' neemt.
. Ik heb een paard gekend dat bij iedereen probeerde de baas te spelen tot steigeren/in een hoekje drijven/trappen toe. Maakte je duidelijk dat je er niet van gediend was, dan was er helemaal niks aan de hand.
. Weg=weg!
? Puchje schreef:Niet alleen de pony vindt het niet leuk, er ontstaan gevaarlijke situaties en de pony wordt ook niet begrepen, dát vind ik kwalijk.
En inderdaad, mijn veulen vindt het ook niet leuk om mee te lopen aan een halstertje, vindt het ook niet leuk om zn hoefjes te moeten geven, maar moet hij wel leren.
Maar dat is alleen de eerste keren. Bij de TS is dit overduidelijk al langer bezig en bijt de pony nu van zich af. letterlijk.Romy18 schreef:@ts dat komt vanzelf dat ie ook met rijden en in de omgang vervelend wordt zeker als je dit probleem niet met hulp aanpakt
Jep... dat zie ik ook nog gebeuren..
. Als jij een aantal keer aan je veulen toe laat dat ze vervelend mogen zijn, dan worden het ook krengen. Dan los je het toch ook op.. en laat je het toch ook niet zitten onder het mom van het is niet leuk??
Bij opjagen zie ik een heel agressief spel voor me van iemand die met een zweep achter een paard aanrent, als een tijger die zijn prooi moe maakt.
zap schreef:Mocht dit nog eens gebeuren, wat ik vermoed, dan zou ik je paard gelijk wegjagen. Op het moment dat je paard zo naar je toekomt jaag je hem weg (maakt niet uit hoe je het doet, zweep/stem/halstertouw) en probeer je het opnieuw. Liever 1x duidelijk dan 10 onduidelijk. Weg=weg!
.
) en dat je op een gegeven moment alleen nog maar je stem hoeft te gebruiken of zelfs helemaal niks meer.
) en altijd blijven opletten. Consequent en duidelijk zijn
Puchje schreef:Het is in mijn ogen puur terug naar de basis.
Als ik mijn paard een grondoefening niet goed uitgelegd krijg aan de lange lijn, ga ik terug naar de kortere lijn. Ik zie de oplossing hier precies zo: even terug naar de basis, even opnieuw uitleggen hoe de rangorde verdeeld is, en daarna weer op een speelse wijze, dus dat beiden partijen het leuk vinden, terug naar het 'opjagen' . Zoals wat zap zei: los longeren. Dat vind ik wel een goeie omschrijving jaBij opjagen zie ik een heel agressief spel voor me van iemand die met een zweep achter een paard aanrent, als een tijger die zijn prooi moe maakt.
Zap: paard heeft inderdaad te luisteren, maar moet dat met geweld worden opgelost? Ik ben het met je eens dat het op het moment zelf aangepakt moet worden, door terug te gaan naar de basis. En mijn eigen ruimte in komen walsen met een steiger tolereer ik ook niet, krijgen ze ook een juu voor het hoofd, maar ik laat het zover niet komen .
. Ik zou met dit paard de komende tijd niks speels oppakken, dat kan zowel ts als het paard blijkbaar niet aan. Je ziet het: misbruik wordt gemaakt
.
. Niks aggressiefs aan
.
. Paard viel aan in het land.. zweep meegenomen (dat betekend niet dat je hem ook gelijk gebruikt
) en elke keer pony weggejaagd als de pony kwam aanvallen (heb hem nooit met de zweep hoeven aanraken overigens) en ik heb hem beloond als ik hem kon pakken zonder aggressief gedoe. Weekje verder en het was het liefste ponytje, maar je moest gewoon opletten en niet om zijn gedrag gaan lachen (dan had hij je precies waar hij je hebben wilde). Niks mis mee en ik zie hier ook geen geweld in
Puchje schreef:@ zap
Dit is een goede concrete oplossing!
Maar werkt in mijn ogen beter als het leiderschap eerst is bevestigd aan een korte lijn.
. Mijn pony heeft er ook weleens een handje van wat overenthousiast te worden en even te vergeten dat ik er ook nog ben. Ik gooi mijn pony dan liever los en ga dan aan het werk. Stelt niet meer voor dan een paar keer rondje rennen en een paar keer naar me toe halen en een paar keer achteruit te vragen
.
. Dus dat is aan ts! Ik had ook ergens gelezen dacht ik dat in de omgang verder niks mis is, maar natuurlijk kan dit zo lijken en staat het paard eigenlijk helemaal niet onder controle.
. Ik ben ook voor 'makkelijke' omgang met paarden. Niet luisteren is de consequenties aanvaarden die de paarden zelf oplopen door te ver te gaan. Ik ben niet zo van alle liefkozende klopjes en dingetjes in dit soort gevallen. Paard is ook in mijn ogen gevaarlijk en dat moet imo gelijk adequaat opgelost worden (idd desnoods met een lel als het paard tever doorkomt... paard gaat zelf in de fout, alhoewel de fout meestal door de eigenaar te vaak is geaccepteerd)