Echt probleem, paard wil niet uit de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Echt probleem, paard wil niet uit de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:13

ik zou ze lekker laten staan, ze zoeken het maar uit!! Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 17:19

asjemenou schreef:
Maar als het overdag heel koud is, blijft hij dan ook binnen staan? Het enige verschil is dat het `s nachts donker is. Knipoog

Mijn worden idd erg slecht verzorgd hoor, heb je hele maal gelijk in. Ja

Klopt, als het erg koud is gaan de paarden eerder naar binnen en minder lang op het land. Maar deze discussie is niet relevant aan mijn vraag. En ik zeg ook zeker niet dat jij je paarden slecht verzorgd, misschien zelfs wel beter.. Maar laten we elkaar maar gewoon in de waarde laten.. OK?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:37

Er als een halve zool rustig (schuin) achteraan blijven sjokken.

Niet boos worden, niet roepen, nooit rennen en pas een brokje
o.i.d. geven als het halster om is - en dan ook het goede
gedrag uitvoerig belonen.

Ken eerlijk waar geen paard dat dit achternalopen niet binnen 20 minuten
spuugzat is. Het kan namelijk niet meer doen wat het zelf wil
(moet voor jou blijven (weg)lopen, kan geen contact meer maken met
andere paarden) en - wat voor de meeste paarden erg belangrijk is -
niet meer rustig grazen.

Als je dit een paar keer zo gedaan hebt (neem het paard evt. de eerste
keren niet mee om te werken) is het oude patroon wel doorbroken
en laat je paard zich in het vervolg pakken of komt naar je toe als
je blijft staan.
Beloon dit altijd met een brokje en een vriendelijk woord en gebaar.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:43

Haha Botervlieg...die van mij.... Clown
Hij vindt dat wel een leuk spelletje. Hij houdt het rustig uren vol om vervolgens gewoon heel hard om je heen te gaan rennen (ook al sta je stil).
Iemand bij mij op stal dacht dat ook te doen. Eerste keer ging prima...daarna alleen niet meer. Hij kan ook rustig uren in zijn eentje blijven staan.

Maar goed zitten wel goede tips bij...gewoon proberen welke het beste werkt bij je paard.
Ik doe altijd combinatie...de ene keer werkt dat de andere keer werkt dit...
En soms werkt niets en laat ik hem gewoon staan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:48

Hoeveel gras staat er nog in de wei? Hopelijk niet al te veel.

Ik zou hem ook laten staan, geen extra voer geven, en kijk er maar eens een paar dagen niet naar om. Als hij over een dag of 2 honger heeft, komt hij wel naar je toe, en zo niet, dan nog een paar dagen laten staan.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:57

Storm76 schreef:
Hoeveel gras staat er nog in de wei? Hopelijk niet al te veel.

Ik zou hem ook laten staan, geen extra voer geven, en kijk er maar eens een paar dagen niet naar om. Als hij over een dag of 2 honger heeft, komt hij wel naar je toe, en zo niet, dan nog een paar dagen laten staan.

het is geen kaal weiland, dit is zeg maar het (grote) winterweiland.. maar goed.,, hij zal er niet echt goede voeding meer uit kunnen halen...

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:57

vanaf zaterdag moet ik een week op de boerderij passen, dus dan ga ik elke dag meerdere keren oefenen...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:58

Het is niet erg dat hij niet de goede voeding uit het land kan halen, het is juist de bedoeling dat hij honger krijgt en uit zichzelf naar je toe gaat komen.
Succes met oefenen, ik zou er alleen niet al te veel mee gaan doen, hij vind het wel een spelletje worden vrees ik...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:39

Zo'n knol heb ik ook. Snach's buiten laten staan, er achter aanlopen enzo vind hij prima!. Wat wel eens werkt naar hem toelopen met je armen wijd, of met zn 2 de wei in en met een longeerlijn..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:59

Al eens geprobeerd door hem te belonen als hij bij je komt maar hem niet pakken, simpelweg hem even een kriebel te geven en weer weg te gaan?

Verder ben ik het met de rest eens gewoon lekker laten staan als hij niet wil komen, krijgt ie niks van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:10

Begrijp ik dat hij als laatste overblijft en gewoon niet wil komen?

Ik ken wel paarden die niet uit de kudde gehaald willen, maar die bleven binnen tot de eigenaar ging rijden en die zette hem dan buiten, of alles werd eerst binnengehaald, paard ertussen uit en de rest weer naar buiten, maar dan moet je wel een plaats hebben waar de ruimte is om ze allemaal bij elkaar te verzamelen.

Als je paard in zijn eentje buiten blijft en niet wil komen, zou ik hem lekker buiten laten en de rest lekker hun brokken laten eten, weg gaan en alleen laten. Je hebt kans dat als je een uur of 2 later komt, hij bij het hek staat te wachten. Ik zou dat dat een paar doen, kans dat hij met alle paarden mee komt omdat hij niet overgeslagen wil worden.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:21

ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon een doorduwer hebt... je geeft aan dat hij de eerste keer bij een nieuwe truc wel te pakken is, maar dan vanaf de volgende keer niet meer...
hij probeert gewoon harder de volgende keer, simpel...
vanaf dat je één keer toegeeft wordt dat nl de nieuwe limiet, dus ook al moet je een halve dag achter je paard aan wandelen op de weide, hij zal toch moeten inzien dat jij altijd het laatste woord hebt...
mijn pony deed het ook hoor vroeger, maar nu weet ze dat ik toch achter haar aan blijf wandelen, desnoods uren aan een stuk en dus probeert ze soms nog wel eens van een keertje weg te lopen, maar na 2 keer denkt ze van 'laat maar zitten, ze geeft toch niet af' en blijft ze gewoon staan.

andere optie is net het tegenover gestelde. 1 keer vragen, wil ze niet, ok dan, blijf maar lekker alleen buiten dan (en dan vooral goed rammelen met de etensbakken van de andere paarden enz Lachen ). eventueel ruim nadat de andere paarden gedaan hebben met eten nog een keertje vragen, maar als ze der dan nog nx van wilt weten laat je ze maar gewoon staan. weten ze ook na een paar keer hoor. tis of braaf meegaan of alleen op de weide en geen muesli enz op stal...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:27

Mijn vorige paard wilde ook niet komen, ook al was de laatste .
Die heb dus ook gewoon buiten laten staan. Na 2 uur stond ze aan het hek te zeuren dat ze naar binnen wilde (en toen had ze gewoon pech). De volgende dag wilde ze weer niet, en stond ze na een 1/2 uur aan het hek (jammer, te laat). De dag er na stond ze als eerste aan het hek, en ik heb toen nooit meer problemen gehad met haar.
Ook kon ik haar overdag toen gewoon uit de wei halen om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:28

Ja precies, dat bedoel ik, ze zijn heus niet zo stom.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:32

Ja mn hond trouwens ook gisteren...we waren de paarden gaan voeren en ik zeg 'kom joh we zijn naar huis', maar zij schiet er met een rotvaart vandoor ipv naar mij te komen. ik dus: ' jij je zin' en ik start de auto. nog geen halve tel later staat ze naast me aan de deur ROFL

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 04:20

bij ons op stal was dat ook een keer zo bij een pony. zij hield hem alleen uit de wei als ze ging rijden en op stal ging zetten. IK denk niet dat jij haar alleen binnen zet om te rijden of op stal te zetten maar als je dat tog doet ga dan ook eens naar der toe met iets heel lekkers en dan ga je der aaien en loop je weer terug en dat een paar x doen. en de 1e paar keren zal het natuurlijk wel lastig zijn maar daarna niet meer .

maar ik weet dus niet of jij je paard alleen ophaalt om te rijden en op stal te zetten Knipoog

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:55

FF een update: het gaat echt goed! Ik loop een paar keer per dag de weide in om een wortel te geven.. Hij komt zelfs al naar me toelopen! Ook neem ik hem soms mee naar stal en dan krijgt ie slobber... Haha!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:00

Misschien associeert hij de wei uit met werk?
Haal hem uit de wei, ga poetsen en doe hem er weer in.
Probeer dat, misschien huppelt hij dan op ten duur wel met je mee

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:31

Wa is da hier voor een zot gepraat een normaal paard leeft buiten dag en nacht, warm en koud, nat of niet nat.
Er is niks verkeerd mee het s"avonds binnen te zetten maar er is ook niks mee het buiten te laten staan.

Als je paarden iets wil leren, eender wat , of het nu op rijtechnisch vlak is of gewoon de omgang met je paard, eerst moet je werken aan een goede verstandhouding, en daarbij moet jij bovenaan de hiërarchieladder staan, altijd en overal.
Voor de rest maak je de goede dingen leuk en rustig , paarden houden vooral van rust, als ze iets ongewenst doen zet je hen aan het werk , je maakt dit dus onaantrekkelijk voor je paard.
Sommigen durven die uitdaging wel eens even een tijdje aangaan maar als jij ze echt blijft aandrijven moeten ze wel, en als dan het moment komt dat je paard zegt ok ik ben moe laten we nu maar naar binnen gaan , dan zeg jij gewoon moeeeeee je wou toch werken héééééé , werken zul je vooruit nog een beetje voort sééééé, tot ik vind da je je lesje geleerd hebt.
Ik weet ook wel dat dit ook niet echt een leuke optie is voor jou , maar ik weet ook wel zeker dat na een tijdje je paard echt wel weet , mij niet meer gezien ik kom al hoor ik heb echt geen zin om nog eens heel hard toe moeten werken. ( en met dat werken bedoel ik dus echt wel werken , laat het zweet er maar met liters aflopen )
Zoiets kan je echt alleen maar als je er je tijd voor neemt, al duurt het de ganse nacht, doe het wel met de glimlach , nooit boos worden daar leert een paard niks van.

Ik meen dit dus ook echt serieus, dit is geen zotte praat , aan jou de keuze

Je kan het ook anders aanpakken zet hem op een kleiner stukje wel heel goed afgezet , je vraagrt hem te komen om bv te eten in de stal , komt hij niet ok dan blijf je maar staan, maar dan ook geen eten uiteraard, een tijdje later opnieuw altijd de mogelijkheid geven de juiste keuze te maken maar kiest hij verkeerd ok dan heeft hij gewoon pech.al duurt dit een ganse week het kleine stukje wei is dan ook geen weide meer en niet komen betekend , buiten blijven en ook geen eten, hij zal zijn keuze wel maken hoor.
en veel kans dat het dan ook opgelost is voor heel jouw verdere tijd met dat paard.

Je moet de dingen zien op te lossen in paardentaal en bekijk het niet als een probleem da je kan gaan bespreken met mensen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:55

Aeolusnr1, wat schrijf jij hier voor nonsens?

Een paard moet je laten werken totdat de liters zweet eruit komen? Nou, ik zal je vertellen dat de TS het paard de volgende keer helemaal niet meer te pakken krijgt omdat het paard dan bang geworden is. Hoe kan je een paard urenlang opjagen met een glimlach op je gezicht en niet boos worden? En dat je een paard aan het werk moet zetten als hij iets ongewenst doet, tja, ga vooral zo door, dan word het paard al zuur als je de stal in komt lopen omdat het paard jou met iets naars gaat associeren.
De 2e keuze (apart op een landje) is wel een goede keuze, maar dat is al meerdere keren verteld in dit topic, dus je verteld daar niks nieuws.

En je schrijft ook dat er hier zot gepraat word en dat 'normale' paarden altijd met ieder weertype buiten kunnen blijven staan, dat spreek ik ook tegen, ja er zijn rassen die dat kunnen, maar ons chique doorgefokte KWPNpaard, of welk warmbloedras dan ook, kan echt niet met ieder weertype buitenstaan zonder een schuilstal en een fatsoenlijk waterdichte deken.

Ik snap niet dat jij gedragscorrectie doet, ik zou nooit een paard bij jou brengen als je deze ideeën erop nahoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:07

Misschien vandaar de schriktraining?? Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:57

russel schreef:
Misschien vandaar de schriktraining?? Haha!

Hahah, ja, dat hebben ze wel nodig in combinatie met haar werkwijze Nagelbijten / Gniffelen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:51

Storm76 schreef:
Aeolusnr1, wat schrijf jij hier voor nonsens?

Een paard moet je laten werken totdat de liters zweet eruit komen? Nou, ik zal je vertellen dat de TS het paard de volgende keer helemaal niet meer te pakken krijgt omdat het paard dan bang geworden is. Hoe kan je een paard urenlang opjagen met een glimlach op je gezicht en niet boos worden? En dat je een paard aan het werk moet zetten als hij iets ongewenst doet, tja, ga vooral zo door, dan word het paard al zuur als je de stal in komt lopen omdat het paard jou met iets naars gaat associeren.
De 2e keuze (apart op een landje) is wel een goede keuze, maar dat is al meerdere keren verteld in dit topic, dus je verteld daar niks nieuws.

En je schrijft ook dat er hier zot gepraat word en dat 'normale' paarden altijd met ieder weertype buiten kunnen blijven staan, dat spreek ik ook tegen, ja er zijn rassen die dat kunnen, maar ons chique doorgefokte KWPNpaard, of welk warmbloedras dan ook, kan echt niet met ieder weertype buitenstaan zonder een schuilstal en een fatsoenlijk waterdichte deken.

Ik snap niet dat jij gedragscorrectie doet, ik zou nooit een paard bij jou brengen als je deze ideeën erop nahoud.

Mijn idee!

Gelukkig gaat het nog steeds goed! Haha! Haha!

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:31

Ik heb weleens gelezen dat leren targetten op je hand (bijvoorbeeld na een vingerknip) een optie is. Maar dat verschilt per paard en achterliggende reden. Als je paard gewoon geen zin heeft om uit zijn heerlijke grasweide te komen, werkt het niet. Misschien het proberen waard?

xSpet_Sylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:41

Mijn pony gaat sinds een tijdje ook steeds slechter mee. Dat is echt vervelend. Ik heb geleerd er dan slingerend op af te lopen, en hem niet aan te kijken. Tussedoor ff op de grond gaan zitten en net doen alsof je ergens mee bezig bent. Dan worden ze nieuwsgierig en komen ze een kijkje nemen. sinds kort werkt dit niet meer bij mijn pony en neem ik mijn andere pony eerst mee. dan komt die wel mee naar voren maar dan blijft die op een afstand staan dus dat werkt ook niet. bij mij helpt het af en toe wel nog om met brokjes te schudden. ooit heb ik iets in mijn zak zitten dus als ik dan mijn rits open maak komt hij ook wel, maar dat werkte pas ook niet, toen had ik het geluk dat die kwam toen ik mijn handschoen uit mijn zak haalde. het duurt wel altijd een tijdje maar ik krijg hem wel altijd op een of andere manier te vange, dus misschien zijn dit opties voor jou?