Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Yinka

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:41

Ja, mijn paard krijgt een dreun als het nodig is Lachen Mijn paarden zijn koudbloeden, dus een beetje lomp en afentoe traag van begrip.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:43

ik denk ook dat het een groot verschil is of je een koudbloed hebt, of een hoog in het bloed staand paardje..
mijn ervaring is dat de laatste groep toch wat sneller beledigd en onder de indruk is..
ik heb zelf ook een koudbloed.. en die hebben imo soms iets meer duidelijkheid nodig..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:45

Ik vind dat er niets mis is met een tik op de juiste manier en de juiste tijd. Een tik is voor een paard, lijkt mij, veel duidelijker dan langzaam aan boos worden.
Mijn reactie hangt er vanaf wat het paard precies doet, bijt ie? Geen waarschuwing, gewoon meteen een tik. Maar naar je toe happen met aansingelen negeer ik dan weer gewoon, raken ze je dan wel geef ik een brul en meestal zijn ze al geschrokken van het feit dat ze je al echt raakte.
Een paard schoppen doe ik eigenlijk nooit, ik kan namelijk gigantisch hard schoppen en ken daarin mijn eigen kracht niet.
Maar laatst stond ik in de wei en een van de pony's trapte gericht, zij heeft meteen een schop tegen dr kont terug gehad en daarna nooit meer last gehad van een trappende pony. Gericht schoppen mag gewoon niet, klaar, uit, einde discussie Knipoog en dit was op dat moment mijn enige berijk.
Ook straffen met een zweep doe ik niet, een zweep is een hulpmiddel, geen afstrafmiddel. Ze moeten er niet bang van worden! Ik straf eigenlijk altijd alleen met een tik of een zwiep met het halstertouw en in de meeste gevallen hoord er ook eerst een stemwaarschuwing bij. Geen verbetering? tik. En dan is het niet een 'tikje'. En dan niet 20.000 maar gewoon 1 en dan de gebeurtenis 'vergeten' gewoon verder gaan met waar je mee bezig was.
En vooral belangrijk; Concequent zijn in je straffen, je kan natuurlijk niet iets de ene keer wel toelaten en de andere keer niet! Knipoog En daarbij vind ik ook dat elk paard zijn eigen manier heeft waarop de straffen goed terecht komen zegmaar. Bij de lomperikken kom je er meestal niet met een brul en bij de stresskippies maak je meer stuk dan heel met een tik Lachen

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:50

mijn hengst is gelukkig zo gevoelig opgevoed, dat een simpele stemverheffing genoeg is (een klein tikje doet hem al gek maken). Daarnaast krijgt mijn shet echt na nog niet luisteren na een waarschuwing een verdiende mep van me.

zo ook een heel flinke boy, die ik alleen wilde helpen. probeerde me gericht met zijn achterbeen te raken. Nou die heeft het geweten hoor. Want daar ben ik niet van gediend. Heeft gewoon een schop onder zijn kont gehad.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:50

ik rij op een welsh en als die weer begint te bokken krijgt ze een trap van me (ik rij niet met sporen of zweep op d'r) en dan is het een paar rondjes goed en dan begint ze weer. een keer ben ik er zo zat van geworden, dat ik een ruk aan de manen heb gegeven (nee ik heb geen manen er uitgetrokken) en toen deed ze het helemaal niet meer (alleen die dag)

en een vriendin van me rijd op een hafje en die kan soms zo vervelend zijn en dan zeg ik geef hem 'ns een een klap en dan zegt ze neeeee dat is zielig enzo, nou als ik er mee bezig ben en hij is vervelend dan heeft hij zo een klap van mij te pakken hoor en als ze dat dan ziet (die vriendin) dan vind ze dat niet zo leuk. ik heb er de pesthekel aan als een paard iets vervelends doet (je bijv omverlopen zoals die haf doet (me eigen soms ook Tong uitsteken)) en dan geen klap krijgen, dan gaan ze het juist meer doen. als die haf je omverloopt en ze geeft geen klap dan zeg ik als je niet een klap geeft doet ie het volgende keer weer. neee is dan het antwoord, dat is zielig. nou volgens mij is het zielig als jij onder een paard komt dan dat jou paard een mep krijgt en het misschien niet meer doet. nou als die haf stront vervelend wordt omdat ze niks doet is het niet mijn probleem. een andere vriendin denkt er precies hetzelfde over, maar nee een klap geven is ZIELIG! niet dus

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:04

als het echt moet kom ik door,maar dat gebeurd niet snel.
ik wens niet getrapt of gebeten te worden dus daar geld voor mij oog om oog tand om tand.
zelfs dan kijk ik nog naar het type paard dat ik voor me heb,de een heeft minder nodig dan de ander.
even de zweep erover gebeurd hier niet!

ik heb hier ooit 1 uitzondering op gehad.
moet ook eerlijk zeggen dat dit paard en paar kronkels had want.....
een aantal jaar geleden kocht ik een kwpn ruin met behoorlijk wat gebrijksaanwijzingen,ging steeds beter allemaal.
dagelijks gingen ze ook in groepsverband naar buiten.
na 1,5 jaar!!!! besloot hij en onderdanige merrie even aan te vallen echt op dood!
hier ben ik tussen gekomen en heb toen ook echt [zielug he] een longeerzweep kapot geslagen op hem om de merrie er veilig uit te krijgen.
ik ben ook nog nooit zo kwaad geweest als toen.
tot de dag van vandaag weten we nog steeds niet waarom dit gebeurde,zullen we wel nooit weten ook.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:17

Iedereen heeft het hier maar over een tik op het juiste moment, maar dát is nou juist vaan die ontwetendheid van de o zo geweldige mens die geen donder begrijpt van waarom een paard op een bepaalde manier reageerd en wat hij ermee bedoeld. Het juiste moment voor die bewuste persoon, maar zonder enige waarschuwing aan het dier vooraf. Een brul met ophouden heeft niets te maken met enige paardentaal, net als een onverwachte mep wanneer de persoon bedenkt dat het nodig is.

Kiwiko, ik schrijf er al bewust een Knipoog achter... wij hebben vaker in deze discussie gezeten Lachen
Overigens vind ik buiten het feit dat ik slaan totaal niet nodig vind , ook nog een groot verschil zitten in iemand die wél of geen paardentaal begrijpt... Het gros van de mensen/meiden mept er op los wanneer een paard even niet doet wat zij wilt, terwijl het dier het niet eens gevráágd wordt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:25

Ik sla er ook niet zomaar op los, totdat m'n paard iets doet wat niet door de beugel kan. Gelukkig is hij van zichzelf heel erg braaf. Ik heb hem alleen eens een ferme tik verkocht toen hij voor de derde keer me beet (niet echt bijten, nijpen). Voor hem is het spelen, maar het doet flink pijn als zo'n nijp goed raak komt (vind ik). En eens toen hij zat rond te huppelen omdat ie opeens niet meer wist hoe hij een voetje moest geven. Die gaat er bij mij ook niet in.
Ik heb twee situaties waarbij ik streng ben: met gevaarlijke dingen (bijten, schoppen, etc..) en opdringerig/over je heen lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:26

als het paard niet doet wat je wil, dan stel je de vraag verkeerd Lachen en moet je de fout altijd bij jezelf zoeken......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:28

Het is dat ik lichamelijk nu niet in orde ben, anders had onze jonge merrie vorige week alle hoeken van haar stal gezien.
Op het moment dat ik keek of er genoeg hooi lag beet madam mij op mijn voorhoofd....
Helaas voor mij mazzel voor haar kan ik nu weinig uitrichten ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:31

die van mij was laatst aan het kroelen in mijn hoofd toen ik zijn white-line disease aan het verzorgen was.....bijt hij in ene in mijn oor...wel lief bedoelt....maar heel pijn in een oor wat toch al heel koud is.....kijk dan sla ik dus niet....ik heb wel een vloek gegeven....meestal is een vloek genoeg...als je ooit eerder de grenzen hebt bepaald.
Is dat niet net zo met kinderen?(die heb ik niet...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:32

precies Lachen Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:33

als je maar weet wat je doet.
en niet het paard op zijn kop geeft voor je eigen fouten,
en je al helemáál niet je zelfbeheersing verliest, en de klap niet corrigerend is, maar doorslaan.
dat laatste heb ik wel zien gebeuren, totaal oneerlijk tegenover het paard, en dat kan echt niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:35

zelfbeheersing verliezen is het stomste wat iemand kan doen........... doorslaan nog een stappie stommer.........

en waar een paard echt helemaal niks van begrijpt is een hele scheldkannonnade

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:36

Ik denk dat die beet mij meer pijn deed dan dat ik haar had kunnen doen Knipoog Knipoog

Nee ik zal met haar gaan praten.
\Had je daar behoefte aan?
Luchtte het op?/

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:40

Echwel schreef:
Ik denk dat die beet mij meer pijn deed dan dat ik haar had kunnen doen Knipoog Knipoog

Nee ik zal met haar gaan praten.
\Had je daar behoefte aan?
Luchtte het op?/

paard op de sofa 'hoe was de relatie met je moeder...?' Haha!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:43

Mijn eigen paarden hoef ik zelden tot nooit te slaan, er gaan al een paar stappen aan vooraf nl. Die weten donders goed wat hun plek is en hoe ze zich moeten gedragen.

Het gaat fout bij mensen die die eerste signalen al niet herkennen en dus eigenlijk al een kwartier lang over zich heen laten drammen. En dan duwt dat paard uiteindelijk dus maar gewoon domweg tegen ze aan (of wil niet in de trailer, of staat niet stil - vul maar in) en dan moet er ineens met grof geweld geslagen worden. Dan ben je dus totaal niet consequent bezig. Krijg je zo'n paard in de africhting, dan is die de eerste tijd totaal niet onder de indruk van een "klein signaal", al leren ze dat meestal heel snel...

Ik heb wel gemerkt dat het heel moeilijk is om mensen die dat gevoel/inzicht niet hebben het aan te leren. Het is denk ik ook een kwestie van heel veel kilometers maken.

Het net zoiets als met je hulpen in het rijden. Je kunt wel heel fijntje met weinig hulp willen rijden, als je paard niet op een minimale hulp geconditioneerd is krijg je hem daar niet door er maar met je been af te blijven en hem nooit te corrigeren. Eentje die altijd door je hand heendramt kun je wel lief los laten aan de voorkant omdat je geen druk in je hand en dus op zijn mond wil, je zult hem nooit aan elkaar en op het achterbeen krijgen op die manier. Die fijne africhting is het resultaat van een proces, en bij een fijn paard en een goede africhter gaat dat zonder al te veel correcties. Dat zijn echter uitzonderingen, geen regel.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:44

Ik heb sinds 1,5 week een fjord van 5 die een slechte opvoeding heeft gehad. Ze bijt, is aan het duwen op stal en stampt. Toen ik bij haar ging kijken vond de vorige eigenaar alles best, ze stampte en toen zei die vrouw oh kijk! ze geeft een pootje:s

Als ze mij bijt geef ik der wel een tik en met stampen is genoeg om te zeggen NEE!! Het gaat nu wel steeds beter maar je bent dan toch wel wat sneller geneigd om een tik te geven hoor als ze je voor de zoveelste keer bijt!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:45

mijn vz haf heeft eens geprobeerd mij plat te drukken onder het poetsen en begon daarna gericht te trappen,daarna heeft ze een paar flinke petsen gehad en daarna heeft ze het nooit meer gedaan Lachen

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:46

ik rij op een pony, en als veulen beet ie altijd alles en iedereen.. toen ie met dik 3 jaar beleerd was , toen was het klaar, en nu is ie 5 en nu begint ie weer met het bijten,. alle respect van die pony gaat nu helemaal weg.

ja kan hem niet meer normaal poetsen.. hij bijt en trapt gewoon waar hij je raken kan. Ik zet hem zelf altidj met 2 halster touwen vast zo dat hij z'n hoofd niet meer kan draaien. En als hij me een trap wil geven krijgt ie ook echt wel een beste flik terug!

Als ik het zadel er op wil leggen, liggen z'n oren helemaal plat in z'n nek .. en trappen en doen..(En ja het zadel ligt zeker weten helemaal goed..)..Niet meer leuk dus..en dan zit 'k er nog niet eens op..

het opstappen gaat nu redelijk, ik ga nu overdreven tegen z'n schouder staan en hou m'n buiten teugel even goed strak op spanning. zo dra ik dan merk dat hij wil gaan trappen dan probeer ik op dat moment te gaan hangen (dan breng ik hem als het ware wat uit balans..) en dan heeft hij geen kans om mij te raken..[ en ja ik weet het bokt, het is niet helemaal eerlijk maar het word nu zo erg dat we binnen kort naar een clinic gaan dat je paard respect voor je krijgt!]

en zo dra ik aan het rijden ben .. dan maakt hij alleen bokken sprongen net zo lang tot je er af ligt.. op zweep word hij alleen maar boos.. en m'n been accepteerd hij niet meer.

(en dan te bedenken dat hij vroeger zo verdamde lief was..!)

Longeren aan de dubbele longe wil nog net als ik geluk heb.., en aan de enkele longe is het onmogelijk.. met of zonder zweep hij valt me letterlijk aan en loopt me omver..

Als jullie tips hebben hoor ik ze echt heel graag, het liefste in een PB.
alvast bedankt dan! Vingers aflikken

oja, ik hou zelf persoonlijk niet van allemaal hulpteugels, ik probeer hem nu zoveel mogelijk voorwaards te rijden , en heel veel figuren, zo dat hij niet de kans heeft om te denken.
Maar het lijkt af en toe wel zo , dat hij op stal al een heel schema in z'n hoofd heeft en in de bak laat hij dat even(naja de hele tijd) zien.

M'n instuctrise zegt ook dat hij gewoon 0,00 respect meer voor mij heeft.. Huilen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:52

Ook hier krijgen ze een afstraffing op het moment dat het nodig is. Afstraffing kan zijn met de stem of inderdaad een klap (en soms zelfs een trap).
Maar het is juist de kunst om te weten wanneer en hoe je moet straffen en inderdaad nooit je zelfbeheersing te verliezen.
Als ik mijn zelfbeheersing verlies dan neem ik juist afstand van mijn paard om er voor te zorgen dat ik ze niet straf voor iets wat niet hun fout is.

Mijn oudste merrie heeft als veulentje van een maand of 6-7 eens gedreigd mij te trappen, ik was sneller en sindsdien heeft ze het nooit meer in haar hoofd gehaald.
Mijn oudste Shet is tot zijn 2e hengst geweest en de eerste 4 maanden van zijn leven geen mensencontact of opvoeding gehad. Die hebben we de eerste 3 jaar van zijn leven heel strak gehouden. Geen getrap, geen gebijt, geen gedreig. Deed hij dat wel dan werd ie gestraft.
Mijn jongste merrie heeft als 4-5 maand oud veulentje eens een flinke mep met de zweep van mij gehad. Ze stonden toen nog 24/7 op de wei en kregen hun brokjes. Ik liep op een afstandje van 2-3 meter langs haar en zij draait haar kont naar mij toe met haar oren in de nek. Ik had op dat moment toevallig een zweep in mijn handen en dat heeft ze geweten.... Wat ze bij de rest van de kudde doet moet ze zelf weten maar dat flikt ze niet bij mij. Nu 2-2.5 jaar later weet ze dat nog steeds.
Bij al mijn paarden hoef ik 9 van de 10 keer slechts een afstraffing met mijn stem te geven (en dat is dan een flinke brul) maar indien nodig krijgen ze een klap erbij.

M.i. begint de eerste opvoeding al als het nog veulens zijn. 3 van mijn 4 paarden zijn al van mij sinds ze veulen zijn. Nr. 4 hebben we sinds hij 2.5 jaar oud is en heeft overduidelijk te veel van zijn vorige baasjes gemogen (happen, knabbelen, bedelen). Dat gedrag hebben we er redelijk uit maar hij blijft met enig regelmaat in zijn oude gedrag vervallen en dat is ook iets wat je er nooit helemaal uit zal krijgen.
Een paard iets aanleren is snel gedaan, iets afleren is een heel stuk moeilijker.

(klinkt nu net alsof ik mijn paarden vreselijk mishandel Sigaar )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:56

Qimm schreef:

Dan antwoord ze dat is dat kreng wat hiernaast in de stal staat Haha! Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:59

Echwel schreef:
Qimm schreef:

Dan antwoord ze dat is dat kreng wat hiernaast in de stal staat Haha! Haha!

Haha!
Dan zegt mijn oudste: "Wie? Oh, diegene waar ik als veulentje bij mocht drinken maar verder vond dat ik het zelf maar moest rooien en uitzoeken?" (moeders was krap 3 jaar oud toen ze mijn oudste kreeg, cadeautje uit Engeland).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:01

Mmm bij ons was moeder niet echt een goede moeder beetje zelfzuchtig zullen we maar zeggen.
Dus daar zit het probleem, nou fijn mogen wij nu gaan oplossen..

Ben blij dat mijn eigen kinderen beter zijn opgevoed

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:01

Tsja, als er een lomp paard bovenop mijn voet staat ga ik niet vriendelijk vragen of hij er even afgaat Nagelbijten / Gniffelen

Denk dat het heel erg ligt aan timing, je bent al snel te laat ermee en dan moet je het niet doen, maar als ze iets gevaarlijks naar je uithalen en je hebt het gelijk door, dan moet een tik (ben geen liefhebber van zweep maar liever elleboog of voet) toch wel kunnen.
Kinderen krijgen toch ook wel eens straf zo? Moet kunnen. (maar misschien haal ik nu een andere discussie erbij Tong uitsteken )