Tips gevraagd voor brutale jaarling merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Tips gevraagd voor brutale jaarling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:47

Hey ik zag dat je Schanulleke hebt gekocht! Wat gaaf zeg Lachen Echt een leuke pony, ben nog bij haar wezen kijken voor Vinos haar kocht. Ik denk ook dat het het beste is om haar in de opfok te gooien. Dan wordt ze daar vanzelf wel op haar plek gewezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:02

kriebel schreef:
De enige opfok hier in de buurt is minstens een half uur rijden met de auto. Vandaar. Ik zou haar graag hier de hele dag buiten hebben, maar daar is de grond hier te slap voor. (veen)

Zal ik je eens wat vertellen? Mijn paard staat ook op veen, zomer en winter. Knipoog
In de winter strooien we zand op het stuk rondom de voerbak en in het voorjaar slepen we de grond recht, zetten de paarden op het andere stuk en laten het gras weer groeien.

Wat ik in elk geval wil zeggen is dat ik vind dat mensen eens moeten nadenken VOORDAT ze een jong paard aanschaffen. DENK NA over hoe je zo'n dier gaat houden. Zorg voor een plek waar ze opgevoed worden door hun soortgenoten. Wij, als mens, kunnen nooit andere paarden vervangen. Kan gewoon niet. Jouw merrie laat duidelijk zien, wat zoveel jonge paarden gaan doen, als ze op deze manier gehouden worden. Breek me de bek niet open, ik zie het zo vaak om me heen. Daarom kan ik hier gewoon weinig begrip voor opbrengen....... Want het paard is uiteindelijk de dupe, terwijl de mens hier niet goed mee omgegaan is.

Denk alsjeblieft aan wat jouw jonge paard nu zo hard nodig heeft. En zet je eigen wensen even opzij.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:22

Hier de oude eigenaar.

Dit heeft ze bij ons niet gedaan, echter stond ze bij ons bij een grote (wel dominante) boeren knol op het land en vaak nog tig ponys.

Ze was meteen vrienden met die grote knol, verder is het nooit knokken geweest. Als het echt ooit pokkeweer was ging ze wel eens bij halve vostinker Toon of arabier Rashid in de paddock van 08.30 t/m 17.00, ging altijd goed.

Of als de boerenknol een huifkartocht had stond ze ook met die andere paarden buiten in de wei, ook daar heb ik nooit geen problemen mee gehad.

Wel heb ik tegen je gezegd het beste voor haar 24/7 buiten is. Want dan was ze echt super braaf, ik snap ook wel dat dat niet altijd gaat, onze pensionhouder deed ook wel eens moeilijk maar ik heb tegen hem gezegd "als ze niet hele dagen buiten kan ga ik verhuizen", toen kon het inneens wel Clown .

Wel was ze super aanhankelijk tot drammerig toe naar mensen. Wil zeggen, te dicht in je pace willen staan enzo, maar dan zette ik haar altijd weer een pas op de plaats terug, maar dat moest je dagelijks 15x herhalen, daarin was ze hard leers en een doorzetter maar daar is t ook een jaarling voor.

Hier met haar vriend Toon,
Afbeelding
en met de kudde,
Afbeelding

Ze heeft hier nog nooit een ander een vlieg kwaad gedaan.

Tip van mij, niet te veel wisselen van partner, 1 (of het liefste een paar) uitkiezen en laat maar gaan.
het liefste op gras, dan moet dat helemaal goedkomen, echter lijkt ook opfok mij het beste idee.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 08:36

Ze heeft in een groepje buiten gestaan met de eerder genoemde 'hengst' Beauty, het ging helemaal goed! Dit is het paard dat haar op haar plek wijst bij andere paarden.

Mijn verwachting is, dat vanaf nu, erg veel mensen nog gaan herhalen dat opfok het beste is. Dat weet ik nu wel, ik heb alleen op dit moment meer aan reacties van mensen die ook een jaarling hebben die niet in de opfok staat.

(ik heb overigens verschillende opfok plaatsen aan de telefoon gehad, maar tot nu toe zaten ze vol)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:41

Dan zal ze zich inderdaad het fijnste voelen bij een wat dominanter paard, leuke foto trouwens op MSN op stal!! Haha!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:43

Ik heb geen idee waar je woont maar ik weet een leuke opfok bij Hilversum waar nog plek is, PB maar voor meer info!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:59

is je merrie misschien een tikje verwend?

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:38

zoals jeanine84 zegt, zet haar bij de ruinen die boven haar staan!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:43

Ik heb hier ook een jaarlingmerrie staan. (1.5)
Ze staat hier bij een andere merrie (3jaar) en een 3 jarige dominante ruin.
Dit gaat prima, ze knokken het wel uit en moeten even de plek leren kennen.