Mijn paard heeft last van een winterdepressie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Re: Mijn paard heeft last van een winterdepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:10

een week heeft 168 uur. 12 uur daarvan is hij buiten of wordt hij gereden. 168-12=156 uur staat hij binnen in een stal. Daarbij is hij jong, kan hij aan het puberen zijn, en is het een 'rommeltje' qua verschillende verzorgers/berijders.
Ik snap dat jij een poosje aan de baby bent gebonden en niet alles kunt krijgen zoals je het het liefste hebt, maar je paard is duidelijk gefrustreerd en uit dat nu.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:33

Ik denk dat kukkie wel een beetje gelijk heeft, ik zou hem echt wat meer buiten doen, elke dag een uurtje is (helemaal voor zo'n jonkie) echt megaaaa weinig, ik merk het aan mijn paard ook heel duidelijk dat als hij vaak binnenstaat dat hij echt vervelender word en minder happy.
en laat eens naar zijn voer kijken door een deskundige, die van ons was ook altijd te vervelend voor woorden met poetsen en wat blijkt, hij kan door zijn voeding en gestel gewoon zijn afvalstoffen niet kwijt en daardoor is zijn lever overwerkt en zijn huid ontzettend gevoelig, poetsen doet dus gewoon zeer.
hij liet zich soms gewoon vallen tijdens het poetsen en dat is nu helemaal over.
luister naar je paard, hoe moeilijk het zoms ook is om onderscheid te maken tussen drakengedrag en een echte uiting van pijn.
succes!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:08

Inmiddels is sander in opvoedtraining en dit pakt hij goed op, hij blijft eigenwijs en ik blijf wel wat moeite hebben met indruk op hem maken, maar hij is iig niet meer gevaarlijk en daar ben ik al heel blij om.

Na de opvoedcursus, nu bezig met actief aan de longe werken en rechtrichten. Heerlijk om weer bezig te kunnen zijn met de paarden. Ik was totaal niet van het NH maar het werkt bij hem erg goed...

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:18

Super zeg!!! Toch heerlijk dat je een richting opgaat met hem en niet meer stil blijft staan op het punt van verveling.
Succes!!!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 12:20

In de longeerbak loswerken gaat nu redelijk goed, gister in de rijbak aan de longe was nog een drama, na een uur ging hij eindelijk zonder druk netjes een rondje draven en mocht hij naar stal hahah.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:23

Super dat het nu beter gaat! Succes er mee!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:17

Kukkie schreef:
een week heeft 168 uur. 12 uur daarvan is hij buiten of wordt hij gereden. 168-12=156 uur staat hij binnen in een stal. Daarbij is hij jong, kan hij aan het puberen zijn, en is het een 'rommeltje' qua verschillende verzorgers/berijders.
... je paard is duidelijk gefrustreerd en uit dat nu.

Mee eens.
Zet je paard langer buiten.
Als het echt een winterdepressie is kun je dat gemakkelijk oplossen.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:26

odje schreef:
Kukkie schreef:
... je paard is duidelijk gefrustreerd en uit dat nu.

Mee eens.
Zet je paard langer buiten.
Als het echt een winterdepressie is kun je dat gemakkelijk oplossen.

Dat me paard een week of 3 te weinig aandacht heeft gehad, weet ik ook wel zeker, maar vorig jaar vertoonde hij dit gedrag ook en toen was ik toch elke dag minimaal 2 uur met hem bezig.

De opvoedcursus werpt zijn vruchten af... De herstelde regelmaat werkt voor sander en mij weer prettig... Helaas is niet alles te plannen.