steigeren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Re: steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:34

Wat lees ik HIER nu allemaal Bloos!

Schop onder de buik, hengstenketting om, halsters die strak trekken?!!!
Wat zijn dit voor een barbaarse oplossingen?
Je paard was heel duidelijk met compleet iets anders bezig dan met jou, en ja, dat is bloedlink en ontzettend gevaarlijk. Jouw taak is dan om het paard het vertrouwen in de omgeving terug te geven, en niet om het door middel van pijn nóg banger te maken!
Ik wil je aanraden als je paardje in weer zo'n bui is (dus vóór het steigeren) en dus loopt te dribbelen, of loopt te stuiteren, dat je haar dan even met haar aandacht bij jou houdt, door haar te vragen een paar passen langzamer te lopen, of door haar een paar passen achterwaarts te zetten, of op jou te letten door haar voorbenen te laten kruisen, of juist haar achterbenen..
Probeer haar weer terug te laten komen naar het 'nadenk'niveau, ze wilt namelijk alleen maar rennen, wegwegweg.
Dit is heel paardvriendelijk en zo voorkom je dat ze als een maniak naast je loopt en zo krijgt ze ook meer vertrouwen in je.

Pijn doen zal jullie vertrouwen altijd schaden.
Succes ermee en voor vragen kun je PMmen Lachen

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:40

zo'n halster hoeft niet pijn te doen en is zeker niet 'barbaars' je hoeft het er niet aan te trekken en hangen al iets meer druk is genoeg hoor
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-12-08 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:41

Mijn Tinker heeft/had ook de slechte eigenschap om te steigeren, voor de wagen, onder het zadel en als meneer iets niet wilde en hij het in zijn kop kreeg
Van allerlei adviezen gehad van slaan tot een zak lauw water op zijn hoofd te gooien op het moment van steigeren

Ik negeer het steigeren nu en als ik het aan zie komen dan probeer ik zijn aandacht te krijgen en met rustige stem en een brokje om hem laag te houden, dat werkt erg goed.
Ik heb vaak een touwhalster om en een leadingrope en als hij stiegert dan rammel ik met de leadingrope en zware musketon...........!
Het steigeren heb ik nu goed in de hand.

Maar met de rest ben ik het eens.........na het steigeren NOOIT terug gaan, want dan heeft het steigeren resultaat en zal hij het weer doen!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:49

Ik heb zelf ook een Tinker, en loop buiten met touwhalster en leadrope, en die van mij komt als hij het spannend vindt ook geheid omhoog. Maar ik probeer dit altijd voor te zijn, door in de bak wat spelletjes te doen zodat zijn aandacht compleet bij mij is. Meestal is het dan buiten een mak schaap. Maar...
Mocht hij het dan in zn bol krijgen, dan ga ik op DIE plek weer spelletjes spelen, net zolang totdat hij weer rustig is. Maar we gaan wél verder en ik laat me niet door steigeren oid uit het veld slaan.
En mijn touwhalster kan ook heel pittig inkomen, maar dat is vanuit een heel ander gebruik dan de meeste dingen die ik lees...

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:50

DebjeDopje schreef:
is dat niet het zelfde als wat ik zei en die foto die ik heb geplaatst? Bloos

Nee het ziet er anders uit als die fotos van jou, het loopt niet over z'n neus, en het is ook geen ketting, is gewoon hetzelfde materiaal als het halster zelf, doet ook niet pijn, het geeft druk argh, kan het niet velen datik er geen foto van kan vinden haha!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:53

wat is erger rukken aan het touw geven bij een gewoon halster of ietsjes meer druk geven waardoor je paard weet he ze gaat me straffen als ik doorga?!
bij een gewoon halster lijkt het me ook niet echt prettig
en ik ben erover aan het denken om ook zo'n halster (op een zachte manier) te gaan gebruiken bij mijn paard want ik heb al een paar keer gehad dat IK juist overal naartoe gebracht werd en niks te zeggen had en ze heeft mn moeder een modderbad gegeven opweg naar de wei

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:54

JLLN_ schreef:
DebjeDopje schreef:
is dat niet het zelfde als wat ik zei en die foto die ik heb geplaatst? Bloos

Nee het ziet er anders uit als die fotos van jou, het loopt niet over z'n neus, en het is ook geen ketting, is gewoon hetzelfde materiaal als het halster zelf, doet ook niet pijn, het geeft druk argh, kan het niet velen datik er geen foto van kan vinden haha!

haha ik ken het Knipoog
maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoeld

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:55

Maar waarom juist ingrijpen op het moment dat het paard weg wilt, vluchten, bang is? Maak je hem dan nog banger met een pijnprikkel, of los je het van te voren op?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:57

nee je bedoelt een lompe koe(sorry dat ik het zo zeg het is natuurlijk wel een lieve koe) die opweg naar stal is of opweg naar de bak

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:59

JLLN, je bedoelt dit halster??

Afbeelding

Let niet op de foto, slecht door de flits. Maar het gaat om t principe...
Ik heb deze nog liggen en doe er niks mee.

Hier een detail van de onderkant
Afbeelding

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:00

Maar ik geef Puchje wel gelijk...probeer je paard op jou te laten richten door oefeningen met em te doen. En ga niet terug, nu krijgt ie z'n zin.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:01

Ik denk dat het belangrijkste wat jij moet doen is: Werken aan het respect en vertrouwen tussen jou en je paard.
en dat doe je niet met straffen.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:01

Ja Nadia, dat is het halster wat ik bedoel haha!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:04

Het principe...er komt druk op de neus en als t paard stopt met het vervelende gedrag, is de beloning dat de druk wegvalt...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:06

Ben ik nou dom, of is dat gewoon een stalhalster? Bloos

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:07

nee zit nog een extra ringetje

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:08

Oooh, ja, ik zie Lachen
Die heb ik ook, bedenk ik me nu, alleen wat steviger.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:10

Nadiaaa schreef:
Het principe...er komt druk op de neus en als t paard stopt met het vervelende gedrag, is de beloning dat de druk wegvalt...

yes yes

@ puchje; als je goed kijkt zie je dat de 2 delen die onder de kin lopen door een ringetje gaan,waar ze samen komen aan weer een ringetje (het kan dus druk op de neus van je paard geven zodra het zijn hoofd omhoog gooit of vooruit probeert te trekken o.i.d)

edit: zie dat je er al op gereageerd had Tong uitsteken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:19

mijn god wat een antwoorden vliegen hier langs
lief zijn en ect Bloos

dier moet weten dat zij de baas is en niet hij
mijn ruin deed dit ook en niet zo zuining en niet uit angst
maar uit dominantheid omdat hij niet weg wilde van de groep of niet naar buiten wilde waar hij de andere paarden niet kon zien
dat heb ik geweten en hij ook Knipoog

ik heb het opgelost met een ketting zonder druk zonder schoppen met een kleine ruk terug om hem gelijk om te zetten tijdens het steigeren en de aandacht voor mij te vragen

dit heeft in ieder geval geholpen
nu hoef ik maar me stem te verheffen en hij zet het gelijk uit zijn kop

slaan helpt in ieder geval geen jota daar worden ze alleen maar gekker van

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:27

Als iemand interesse heeft, ik heb het halster over en hij mag wel verkocht worden. Met bijpassend halstertouw Ja
Laatst bijgewerkt door Nadia op 09-12-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:30

Nouja, lief zijn, niet zo zeer. En de baas? Ja, dat ben ik zeker Haha!
Juist door die spellen die ik met hem doe, neem ik het leiderschap over en kan hem dus ook vertellen dat het niet eng is, om daar langs te gaan.
Het zijn twee kanten van leider zijn Lachen
Leider worden kun je op meerdere manieren.. Ik heb voor de paardvriendelijke (wat niet altijd lief is hoor!) manier gekozen.

Net zoals er meerdere manieren zijn van steigeren. Steigeren uit dominantie doet mijn paard ook, als hij zijn wormspuit niet wilt, ja, dan krijgt hij een flinke ruk aan het touw. Dán wel.
Maar als het angst is, dan pak ik het heeeel anders aan, en word niet boos of ga geen geweld gebruiken, alleen als ik al 3 keer gevraagd heb of hij PLZ aan de kant wilt gaan, dán krijgt hij een goeie en effectieve fase 4 om zn oren.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:59

nee ik merk wel waarneer mijn paard bang is of waarneer niet.. ze is bang voor trekkers en vrachtwagens en daarvoor straf ik haar niet als ze iets doet.. ik ga ook bezig met paardvriendelijke manier leider zeg maar:P

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:09

Goed zo, fijn Haha!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:42

Puchje schreef:
Goed zo, fijn Haha!

en wie zegt dat jij goed zit met jouw 'niet-barbaarse' manier??
steigeren komt meestal niet uit angst, als er angst is word er vaak weggedraaid.
stijgeren kan ook behoorlijk dominant zijn of staken. jij hebt het over 2 dingen, angst en bezig houden. twee verschillende dingen. jouw paard is bang dus ga je hem maar bezig houden zodat hij vertrouwen terug krijgt.. hmm ja.. ik begrijp het.
wat ik vertelde over het dually halster, is heel vriendelijk.
de gedachte met mn paard is bang, maakt het alleen maar erger. Todat je paard een keer met zn voorbeentjes op je hoofd tikt.
en slaan hoeft niet, maar je moet er wel voor zorgen dat je paard jou als de baas ziet.. jij bent de leider, en dan zal je paard je volgen..
slaan moet zeker niet, want dan krijg je een gevecht met je paard, dus door middel van de manier '' monty roberts met het dually halter'' word het toch nog op een speelse manier afgeleerd.. zodra jij je paard straft door middel van een paar passen achteruit,(wat ik dus al eerder zei, en jij het barbaars noemt, maar daarna het zelfde herhaalt Knipoog ) en vervolgens beloont voor het goede gedrag, ben je streng en vriendelijk op het zelfde moment. je paard word bang, zodra de persoon hysterisch word (aangezien velen in paniek raken als een paard steigert) het is af te leren, maar daar heb je rust en geduld voor nodig + concentratie

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:15

Ik vind het iig fijn dat de TS een open blik heeft naar andere oplossingen en dat ze niet roekeloos een paard onder de buik gaat schoppen...
Steigeren kan inderdaad dominantie zijn, maar ook zeker angst (om daarna heel hard weg te rennen). Het is de kunst om aan je paard te lezen wanneer het angst is, en wanneer dominantie Lachen
Juist als mijn paard gek wordt, haal ik mijn energie naar beneden, ik raak niet opgefokt, maar juist doodkalm en geconcentreerd zodat ik een goede leider kan zijn. Als mijn paard steigert, hang ik daar een consequentie aan, passend of het angst of dominantie is, op het moment zelf ben ik dan ook NIET lief, maar vlak erna (als hij weer met 4 beentjes op de grond staat) ga ik wel gelijk aan de gang om het in de toekomst te voorkomen en dat is zo lief als mogelijk, zo streng wanneer het nodig is.
Om een uitspraak van mij hierboven nog even beter uit te leggen, waarin ik schreef dat ik geen geweld gebruik bij steigeren. Op het moment zelf wél dus, maar metéén erna niet meer.
En dus ja, in de uitspraak 'streng én vriendelijk' kan ik me heel goed vinden Haha!