Pony sleurt mensen mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GVR_Obelix

Re: Pony sleurt mensen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:02

Heb 3 jaar geleden een driedaagse cursus bij Emiel Voest gedaan. Ik heb er nog dagelijks veel plezier van. Heel leerzaam, leuk en gezellig! Aanrader!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:03

mijn manier van hengsten ketting gebruiken !
Je doet de ketting aan de linkerkant door het halster, dan onder de kin door en aan de rechterkant vastmaken...zolang het paard braaf meeloopt de ketting slap laten hangen. Als het paard jouw voorbij komt, geef je een korte flinke ruk aan de ketting. Loopt ie weer braaf mee dan weer zorgen dat de ketting slap hangt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:08

sassefras schreef:
nou blijkbaar niet Clown , daar ben je dit topic toch voor begonnen ??

Grinnik...daar zit wat in

1sigrid1 Graag gedaan! Heel veel succes...enne, dat het nu niet lukt, zegt niet dat het straks niet lukt hoor! Tis wel een slimmerik heh, dat het met hoofdstel wel zo kan Tong uitsteken Ponies....

nestle: wat jij zegt is ongeveer wat ik bedoel geloof ik. van links naar rechts (als je links naast je paard staat) en dan naar onderen toe....ik moest 'm altijd een keer om de neusriem slaan, zodat als de renpaarden (daar gebruikten we ze voor) een rare sprong maakten, de ketting niet ineens in de mond kon glippen ofzo...ik weet eigenlijk niet of een keer om de neusriem slaan nou wel vriendelijker is...maar de neusriem houdt natuurlijk wel nog wat tegen....

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:12

Manegepony's zijn daar ook erg goed in, als ze langs het voer liepen zag je de kinderen meegesleurt worden Clown

neem een langer touw, hou hem kort vast (zoals je normaal doet dus met een lang touw niet ineens bij het uiteinde oid) en zodra hij draait laat je het touw lang en loop vliegensvlug mee richting zijn hoofd maar met enige afstand, zodra je binnen bereik bent en zijn hoofd dus opzij zou kunnen trekken (als je snel opzij/naar voren meedraait is dat dus heel snel, vrijwel direct) en dan geeft je zo'n loeiharde ruk aan het touw en direct er nog 1 achteraan ook (en neem hem direct weer kort voor hij weer draait).

Het principe is heel simpel: met spanning op het touw heeft hij meer kracht en sleurt hij je overal mee naar toe, zonder spanning op het touw heb jij meer kracht (een paard is niet sterk in zijn hoofd en hals alleen) en kun je met een flinke onverwachtse ruk hem terugnemen. Het is niet voor niets dat hij eerst zorgt voor spanning op het touw door zijn lichaam in de strijd te gooien.

Ik heb heel wat kleine kids dit simpele trucje geleerd, waren de pony's mij vast niet erg dankbaar voor Clown

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:13

, de ketting niet ineens in de mond kon glippen ofzo...ik weet eigenlijk niet of een keer om de neusriem slaan nou wel vriendelijker is...maar de neusriem houdt natuurlijk wel nog wat tegen....[/quote]

dan rent hij iedergeval niet zomaar weg Duivel

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:56

Ik doe altijd het touw nog even over de neus. Als hij wegdraait, meteen reageren en z'n hoofd weer naar jou draaien. Kort(e) rukje(s) geven, een touwtrekwedstijd win je nooit van een pony. En meteen de druk weghalen en het touw vieren als hij luistert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:40

Elpharo schreef:
Superwoman...als een pony gaat draaien ben je vaak al te laat...ook al geef je een ruk, dat negeren ze vaak...overigens denk ik dat ts best snel is, want bij haar gebeurt het niet zo vaak...nu de rest nog Tong uitsteken

Je moet zorgen dat je niet te laat bent. Als ze je negeren doe je echt iets niet goed.
Ik heb voldoende ervaring Knipoog
Iemand zoeken met die ervaring is idd verstandig (cursus of gewoon een instructeur)
Er zijn verschillende wegen die naar rome leiden, maar timing is wel de belangrijkste reden voor succes!
(en dat kan je leren)

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:53

hartstikke bedankt allemaal Haha!

sassefras schreef:
nou blijkbaar niet Clown , daar ben je dit topic toch voor begonnen ??

haha ik bedoelde het eigenlijk op de manier van : je hoort normaal toch gewoon zo met je pony te kunnen lopen, dus moet het toch ook mogelijk zijn om met deze pony normaal met een halster te lopen. Clown
maar met de tips van iedereen denk ik dat ik een heel eind ga komen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:05

Neem een longeerlijn, dan kun heb je langer de tijd om te reageren, en als je dan vasthoudt, zal hij het sneller opgeven. Ik weet alleen niet of je heel hard kunt rennen :p

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:06

superwoman....die timing is zeker te leren...100% mee eens hoor...maar die timing is met heel veel belangrijk bij paarden denk ik....komt denk ik omdat ze zelf zo snel en wendbaar zijn...is ook erg leuk om door te krijgen vind ik Lachen

1sigrid1 - tof dat je alle tips zo leuk meeneemt! succes ermee...als het goed gaat horen we het natuurlijk ook graag Tong uitsteken

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 23:43

Ja ik zal het laten weten hoor!
morgen ga ik naar de bibliotheek om van die boeken te halen over NH enzo [misschien kan ik ook met NH beginnen bij m'n shetje. haha heb er informatie over opgezocht op internet en ben meteen enthousiast + ben er achter gekomen dat een meisje bij mij op stal heel veel van die NH cursussen heeft gedaan dus zij kan mij altijd helpen Vork ]en dinsdag ga ik aan de slag met een longeerlijn oid! eens zien hoe dit gaat Lachen

ik ga ook even informatie opzoeken over die cursus bij Emiel Voest. Lijkt me sowieso erg leuk om een keer zoiets te doen!

edit: even iets toegevoegd.

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:41

en toen was de bieb op maandag dicht Frusty

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:51

Ben vandaag aan de slag gegaan met een paar van de tips. (ik wist ze niet allemaal meer uit mn hoofd dus ik heb niet alles toegepast.)
Eerst ben ik met een longeerlijn richting de wei gelopen -waar hij het meeste wegrent normaal- en ja hoor, meneer ging er weer eens vandoor. Ik heb dus dit geprobeerd:
neem een langer touw, hou hem kort vast (zoals je normaal doet dus met een lang touw niet ineens bij het uiteinde oid) en zodra hij draait laat je het touw lang en loop vliegensvlug mee richting zijn hoofd maar met enige afstand, zodra je binnen bereik bent en zijn hoofd dus opzij zou kunnen trekken (als je snel opzij/naar voren meedraait is dat dus heel snel, vrijwel direct) en dan geeft je zo'n loeiharde ruk aan het touw en direct er nog 1 achteraan ook (en neem hem direct weer kort voor hij weer draait).

nou ik heb gerend en harde rukken gegeven, maar hij negeerde het compleet. Iedere keer als ik maar in de buurt kwam van z'n hoofd en zijn hoofd wou omtrekken maakte hij weer een nieuwe bocht waardoor ik weer verder weg van hem was. Na een tijdje werden mijn armen toch ook wel erg slap en werd ik ook wel moe van het rennen en heb ik hem toch maar losgelaten (ook omdat het heel erg blubberig was en ik iedere keer bijna uitgleed) Vervolgens heb ik hem weer gepakt, ben ik weer terug naar stal gegaan om alles opnieuw te doen. Dat doe ik eigenlijk altijd als hij is weggerent, eerst terug naar stal en dan weer naar de wei net zo lang tot hij normaal naar de wei kan lopen.

Poging 2.
Ik ging dus weer terug naar de wei, met deze keer een normaal halstertouw om zijn neus geslagen.
Het ging eigenlijk hartstikke goed tot dat ik het hek van de wei open wou maken, toen was hij weer weg. Ik heb een enorme ruk aan het touw gegeven en toen stopte hij eerst wel. Ik draaide met hem aan de hand een rondje om bij het hek te komen en wou weer het hek open maken, en hij deed weer hetzelfde. Ik was hier al op voorbereid dus gaf weer een keiharde ruk, alleen rende hij bij deze zo hard weg dat ik hem echt niet meer kon houden.
Dus weer terug naar stal, en klaarmaken voor Poging 3.

Poging 3.
Lopen met veel kronkels waardoor hij bijna niet van je af kan draaien.
Hij deed het hartstikke goed en uiteindelijk stonden we in de wei.
Daar liet ik hem achter mij aan lopen en ging in de wei stil staan met een "Halt!"
Eerst liep hij gewoon door, maar na een paar keer opnieuw doen deed hij dit ook heel goed.
Toen wou ik zijn halster afdoen en was hij weer weg.
Er zaten hele enge ganzen in zijn wei dus ik durfde echt niet naar hem toe te lopen (hij stond achter de ganzen en die vind ik echt zó eng Huilen van het lachen)
Dus ik heb net zo lang op het hek gezeten tot hij naar me toe kwam.
Toen ben ik weer door de wei gelopen met allemaal bochten en kronkels en heb hem weer stilgezet.
Hij stond eindelijk braaf stil en toen heb ik rustig zijn halfster af kunnen doen.
Wou ik het weiland uitlopen, loopt ie ineens zo heel lief achter me aan.

Nouja hij was vandaag dus echt in een mega-vervelende bui. Normaal is het niet zo erg dat hij me tot 3 keer toe meesleurt. Er zijn ook dagen dat hij hartstikke lief de wei in loopt. Maar ik ben dus wel heel erg boos op hem geworden vandaag, en merkte wel dat hij op het allerlaatst echt goed luisterde. Ik zei 1x "Halt!" (misschien zei ik het wel heel erg boos, want dat was ik op dat moment ook maar hij luisterde wel) en hij stond toen meteen stil, heb m toen meteen heel goed beloond. Dus uiteindelijk - na een uur ofzo - was ik wel trots op hem dat hij normaal het weiland inliep.
Ik ga het nu gewoon elke dag dat ik hem in de wei moet zetten zo doen, net zo lang tot hij het goed doet.
Hopen dat hij op een dag beseft dat als hij het in 1x goed doet, hij ook sneller in de wei mag Bloos
haha het is wel een beetje lang verhaal geworden zeg!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:10

Leuke update Lachen blijven oefenen en het komt zeker goed!
Fijn dat hij achter je liep, dat is een goed teken. Hij moest met de kronkels op jou letten, jij was de leider Lachen

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:27

ik wilde over ongeveer hetzelfde een topic plaatsen. Ik heb een 2,5 jarige die sinds een aantal weken ook zo ineens gaat rennen. niet omdat hij schrikt oid, gewoon zomaar onverwacht uit het niets. Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Soms moet ik hem wel los laten omdat hij dan gewoon te sterk is, en ik weet niet of ik hem dan nog kan straffen als ik weer bij hem ben om hem weer te pakken. (of het niet te laat na de gebeurtenis is zeg maar)
Maar ik lees even mee met het topic.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:44

Vraag anders eens Valeska of zij grondwerk kan uitleggen. (als ze dat wilt)
Nescio is er bij mij toen ook een keer vandoor gegaan en hij trekt gewoon met 1 ruk het halstertouw uit je handen en vervolgens heb je de grootste moeite om hem te pakken.

Laat hem niet langer met je sollen, aanpakken die hap. Dit is echt een dominantieprobleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:00

tiennuh schreef:
ik wilde over ongeveer hetzelfde een topic plaatsen. Ik heb een 2,5 jarige die sinds een aantal weken ook zo ineens gaat rennen. niet omdat hij schrikt oid, gewoon zomaar onverwacht uit het niets. Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Soms moet ik hem wel los laten omdat hij dan gewoon te sterk is, en ik weet niet of ik hem dan nog kan straffen als ik weer bij hem ben om hem weer te pakken. (of het niet te laat na de gebeurtenis is zeg maar)

nee, als je 'm straft als je 'm weer heb gevangen, krijg je 'm de volgende x helemaal niet meer te pakken.Extra hard belonen dus!
Los laten, moet je echt zien te voorkomen.
Je kunt uit voorzorg het halstertouw door de mond doen, zodat je "sterker" bent als hij wil gaan rennen. Ook gelijk gestraft, want hij krijgt een ruk in z'n mond van het halstertouw.

Wel denk ik dat een grond- cursus goed voor je is en wat boeken lezen, aangezien je blijkbaar niet zó veel ervaring heb. Een jong paard leer je snel verkeerde dingen aan en afleren is moeilijker dan aanleren...

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:10

superwoman schreef:
tiennuh schreef:

nee, als je 'm straft als je 'm weer heb gevangen, krijg je 'm de volgende x helemaal niet meer te pakken.Extra hard belonen dus!
Los laten, moet je echt zien te voorkomen.
Je kunt uit voorzorg het halstertouw door de mond doen, zodat je "sterker" bent als hij wil gaan rennen. Ook gelijk gestraft, want hij krijgt een ruk in z'n mond van het halstertouw.

Wel denk ik dat een grond- cursus goed voor je is en wat boeken lezen, aangezien je blijkbaar niet zó veel ervaring heb. Een jong paard leer je snel verkeerde dingen aan en afleren is moeilijker dan aanleren...

Ok bedankt voor je reactie. Ik heb hem inderdaad tot nu toe er niet voor gestraft, alleen op het moment dat hij wilde gaan rennen m'n stem gebruikt. Maar als ik weer bij hem was komt hij naar me toe lopen en dat wilde ik inderdaad niet straffen omdat je dan het verkeerde straft.
Ik heb ondertussen al heel veel boeken gelezen. En al heel wat grondwerk gezien (methode emiel voest) ook heb ik zijn dvd's en heb ik me er best veel in verdiept. Ik wilde inderdaad misschien zo'n cursus gaan doen, maar dat duurt nog wel even. en voordat ik van alles verkeerd aanpak wilde ik toch ook even op bokt mee lezen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:34

tiennuh schreef:
[knip]en voordat ik van alles verkeerd aanpak wilde ik toch ook even op bokt mee lezen.

Als je niet direct reageerd op een aktie van je paard, kan je al iets hebben aangeleerd!
Ga dan eens kijken bij 'grote' trainingsstallen met veel jonge paarden, daar kun je een hoop leren!
Wel goed dat je al veel gezen heb etc.
Succes!

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:49

superwoman schreef:
tiennuh schreef:
[knip]en voordat ik van alles verkeerd aanpak wilde ik toch ook even op bokt mee lezen.

Als je niet direct reageerd op een aktie van je paard, kan je al iets hebben aangeleerd!
Ga dan eens kijken bij 'grote' trainingsstallen met veel jonge paarden, daar kun je een hoop leren!
Wel goed dat je al veel gezen heb etc.
Succes!

Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:55

Grondoefeningen zouden ook goed kunnen helpen. Probeer in de bak oefeningen zoals halthouden, volgen, achterwaarts op stemhulp. Dit zijn bruikbare oefeningen voor in de omgang in het algemeen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:08

Een hengstenketting helpt écht wel, je moet het alleen zo doen: Rukken onder die kin, steeds los en weer vast, let maar op: die knol blijft staan Knipoog Die gaat hooguit stijgeren maar die durft écht niet meer weg hoor!

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:26

Met het uiteinde van het touw rondjes zwaaien zodat hij achter je gaat lopen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:30

Ben daar heel simpel mee, dan krijgt ie gewoon op z'n ros, zielig of niet zielig. Ik zou iemand laten meelopen die bij er half achter loopt en als ie om probeert te draaien een klap op zn kont geeft. Maar nu krijg ik vast allemaal reacties van dierenmishandeling over me heen Schijnheilig

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:42

@ noekje.

haha nouja af en toe is het gewoon even nodig om je paard een klap o.i.d. te geven, niet dat je hem helemaal kapot slaat natuurlijk maar gewoon een "corrigerend tikje" (woow, ik voel me bijna slim als ik dit woord gebruik Nerd) . Daar kan je denk ik niet om heen.
Tuurlijk moet je hem niet voor ieder verkeerd stapje een mep verkopen maar soms moet hij gewoon door hebben dat ie te ver gaat. Clown