Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sassefras schreef:nou blijkbaar niet, daar ben je dit topic toch voor begonnen ??
Ponies....
Elpharo schreef:Superwoman...als een pony gaat draaien ben je vaak al te laat...ook al geef je een ruk, dat negeren ze vaak...overigens denk ik dat ts best snel is, want bij haar gebeurt het niet zo vaak...nu de rest nog
sassefras schreef:nou blijkbaar niet, daar ben je dit topic toch voor begonnen ??

]en dinsdag ga ik aan de slag met een longeerlijn oid! eens zien hoe dit gaat 
)
blijven oefenen en het komt zeker goed!
tiennuh schreef:ik wilde over ongeveer hetzelfde een topic plaatsen. Ik heb een 2,5 jarige die sinds een aantal weken ook zo ineens gaat rennen. niet omdat hij schrikt oid, gewoon zomaar onverwacht uit het niets. Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Soms moet ik hem wel los laten omdat hij dan gewoon te sterk is, en ik weet niet of ik hem dan nog kan straffen als ik weer bij hem ben om hem weer te pakken. (of het niet te laat na de gebeurtenis is zeg maar)
Maar ik lees even mee met het topic.
superwoman schreef:tiennuh schreef:ik wilde over ongeveer hetzelfde een topic plaatsen. Ik heb een 2,5 jarige die sinds een aantal weken ook zo ineens gaat rennen. niet omdat hij schrikt oid, gewoon zomaar onverwacht uit het niets. Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren. Soms moet ik hem wel los laten omdat hij dan gewoon te sterk is, en ik weet niet of ik hem dan nog kan straffen als ik weer bij hem ben om hem weer te pakken. (of het niet te laat na de gebeurtenis is zeg maar)
Maar ik lees even mee met het topic.
nee, als je 'm straft als je 'm weer heb gevangen, krijg je 'm de volgende x helemaal niet meer te pakken.Extra hard belonen dus!
Los laten, moet je echt zien te voorkomen.
Je kunt uit voorzorg het halstertouw door de mond doen, zodat je "sterker" bent als hij wil gaan rennen. Ook gelijk gestraft, want hij krijgt een ruk in z'n mond van het halstertouw.
Wel denk ik dat een grond- cursus goed voor je is en wat boeken lezen, aangezien je blijkbaar niet zó veel ervaring heb. Een jong paard leer je snel verkeerde dingen aan en afleren is moeilijker dan aanleren...
tiennuh schreef:[knip]en voordat ik van alles verkeerd aanpak wilde ik toch ook even op bokt mee lezen.
superwoman schreef:tiennuh schreef:[knip]en voordat ik van alles verkeerd aanpak wilde ik toch ook even op bokt mee lezen.
Als je niet direct reageerd op een aktie van je paard, kan je al iets hebben aangeleerd!
Ga dan eens kijken bij 'grote' trainingsstallen met veel jonge paarden, daar kun je een hoop leren!
Wel goed dat je al veel gezen heb etc.
Succes!
Die gaat hooguit stijgeren maar die durft écht niet meer weg hoor!
) . Daar kan je denk ik niet om heen.