Inrijden NH of traditioneel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Inrijden NH of traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:46

suleilitha schreef:
Klopt Urielle maar dat is ook waar ik mee begin Haha!

Dat bedoel ik! Ik ken niet veel traditionals die gewoon het zadel erop slingeren, erop stappen en gaan met die banaan op hoop van zegen Haha!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:36

die heb ik nochtans wel al aan het werk gezien Scheve mond
hoe meer het paard bokt, hoe meer ze de zweep kunnen gebruiken, en hoe trotser ze zijn als het paard uiteindelijk geen andere uitweg meer ziet dan zich onderwerpen

ts, als je pony het zo moeilijk heeft om een band met iemand op te bouwen, is het dan wel zo'n goed idee om hem te gaan gebruiken als rijpony voor jan-en-alleman?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:57

Urielle schreef:
suleilitha schreef:
Klopt Urielle maar dat is ook waar ik mee begin Haha!

Dat bedoel ik! Ik ken niet veel traditionals die gewoon het zadel erop slingeren, erop stappen en gaan met die banaan op hoop van zegen Haha!

Eerlijk, zowat alles wordt hier op die manier ingereden. Daar worden niet teveel woorden aan vuil gemaakt.
3 keer longeren, zadel erop, rondje aan de longe en dan ruiter erop.
Dat is dus wat ik versta onder traditioneel. Knipoog

Ik sta er vaak met mijn neus bovenop enne, eigenlijk nog maar zelden zien fout gaan.
Slagen en dergelijke, hoort daar natuurlijk niet bij. Dat lijkt me logisch.
Maar echt rustig aan doen ze niet.

Die springruiter past ook in dat straatje hoor. (Een vriendin van mij heeft haar paard daar laten inrijden.)
Dat is eigen aan dat jumpingvolkje zeker?

Vandaar dus ook mijn twijfels.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:59

fojoe schreef:
ts, als je pony het zo moeilijk heeft om een band met iemand op te bouwen, is het dan wel zo'n goed idee om hem te gaan gebruiken als rijpony voor jan-en-alleman?

Dat heb ik mij ook al bedacht.
Dat zal er vanaf hangen. Het zal natuurlijk wel om steeds dezelfde mensen gaan. Dus als hij ze wat kent dat het misschien wel kan.
Zal de toekomst uitwijzen. En anders moet ik mijn merrie uitlenen hé en hem zelf rijden. Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:09

ik weet niet hoe je merrie eruit ziet, maar deze is iig om op te vreten Lovers

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:12

Luckystory schreef:
Eerlijk, zowat alles wordt hier op die manier ingereden. Daar worden niet teveel woorden aan vuil gemaakt.
3 keer longeren, zadel erop, rondje aan de longe en dan ruiter erop.
Dat is dus wat ik versta onder traditioneel. Knipoog

Je zegt dat je deze manier persoonlijk mee hebt gemaakt, maar ik hoop dat je je mening bij kunt stellen, want het gaat echt niet overal zo. Als jij als klant aangeeft genoeg tijd te willen uittrekken dat ook de basis van longeren en stemcommando's er geleidelijk aan in getraind worden, dan is er niets aan de hand. Maar vaak komt er toch een budget/tijdsbestek bij kijken waarin de klant wil dat een paard zadelmak gemaakt wordt. En dat is nooit van tevoren met zekerheid te zeggen. En als je de opleidende instantie carte blanche geeft en aangeeft dat ze de tijd uit kunnen trekken die het paard nodig heeft, loop je ook het risico dat men je loopt te melken en er langer over doet dat het paard uiteindelijk nodig heeft. Daar staat dan weer tegenover dat er ook paarden te vroeg bij de opleidende instantie vandaan worden geplukt "omdat het geld of budget op is".

Dus wat is wijsheid? Ik kan je een/meerdere adres(sen) geven van
trainingsstal(len) waar de mensen de tijd nemen om je paard op te leiden, maar helaas ligt dat niet naast de deur voor jou.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:41

Luckystory, dat zal er neem ik aan ook aan liggen hoe het paard het oppakt? Een hele nuchtere die het allemaal vanzelfsprekend oppakt daar zit ik ook zo op. Maar ben ook wel eens vier weken kwijt geweest om een paard gewoon mak en ontspannen aan de hand mee te kunnen laten stappen en wat enigszins gecontroleerd longewerk te kunnen laten doen. Zolang een paard aan de hand nog in je nek springt, is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om er gelijk op te springen. Nou moet ik wel eerlijk zeggen: ik pak ook geen paarden aan voor 'hij moet in een maand zadelmak'. Als ie op twee weken zadelmak is (B-proef klaar bij wijze van) dan is dat hartstikke fijn, maar als ie drie maanden nodig heeft, dan heeft ie drie maanden nodig en dan kan zijn eigenaar de boom in wat mij betreft.
Enfin, traditioneel kan dus ook wel degelijk met rust en geduld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:51

--> OPG

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:14

Ik zou de paarden wel eens terug willen zien na een jaartje of zo luckystore. Een paard op deze manier in rijden geeft vaak een vertekend beeld omdat zo'n dier wordt overbluft door de vele indrukken die hij op doet.
Op het moment dat ze gaan "nadenken" en er een soort regelmaat gaat plaatsvinden in het rijden, krijg je vaak de problemen pas en dat is meestal als ze weer bij de eigenaar op stal staan.
Ik heb hier div. van dit soort gevallen op stal staan.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:36

Luckystory schreef:
Cassidy schreef:
Maakt niet uit op welke manier je hem laat inrijden. In het begin is het toch hetzelfde, ze moeten allemaal het gewicht van de ruiter accepteren en er moet - even respectloos geformuleerd - een rem, een gaspedaal en een stuur op gemonteerd worden. En hoe dat dan gedaan wordt maakt verder niet uit.

Ik denk dat het verschil vooral zit in wat ervoor komt?
Dat die zoganaamde NH-stallen veel meer aandacht geven aan grondwerk en eerst een band vormen met de pony?
Ergens heb ik het idee dat als ik mijn pony wegbreng naar een voor hem vreemde persoon en ze gaan er meteen met zadel en ruiter mee aan de gang (want tja, longeren snapt hij al, dus daar zullen ze dus niet al te veel tijd moeten insteken) dat hij dichtklapt.

Hij is echt héél gereserveerd. Het heeft bijvoorbeeld 5 bekappingen geduurd voordat mijn smid hem kon aaien op zijn hals. (Dus de eerste 4 keer konden we niet anders (voor veiligheid van de smid) dan een praam gebruiken. Terwijl er met de eerste benadering van mijn smid naar de pony toe, echt niks mis was. Die wilde zich eerst gaan voorstellen en pony wat strelen om hem op zijn gemak te stellen. Het bekapmateriaal was zelfs nog niet bovengehaald. En toch reageerde de pony alsof hij vermoord zou worden. Uiteindelijk heb ik de smid telkens een kilo wortelen in z'n handen geduwd en nu, na 5 keer kon hij hem aaien.

Op straat ook. Ik wandel wel eens met hem (om van weide te wisselen) en als voorbijgangers dan vragen of ze hem mogen aaien (Want hij ziet er wel heel aaibaar uit Clown ), moet ik dat echt weigeren. Hij laat zich toch niet aanraken en raakt in paniek wanneer iemand hem benadert.
Hem vangen op de wei, is nog zoiets. Dat lukt alleen mensen die hij goed kent.

Of moet ik niet zeveren en komt het met zo'n pony op een traditionele manier ook wel in orde?

mijn pony is net hetzelfde, ook nog steeds erg bang en voorzichtig bij vreemde mensen. Heb hem zelf beleerd op de klassieke manier. Terwijl mijn vader hem vasthield. (op sommige momenten was ik zelfs meer bezig met mijn vader instructies te geven dan de pony)
Hij schoot af en toe nog wel eens weg maar dat is zachtjes aan goedgekomen!

Mijn grote ruin ging ik ook zelf beleren en was ook de eerste 10 minuten zo mak als een schaap maar kreeg het dan ineens in zijn bol. Kaarsrecht steigeren, rodeo terwijl ik er aan hing aan de longe.
Dan maar mijn instructrice erbij gehaald die op haar beurt haar vriend er heeft moeten bijhalen om hem vast te houden. Uiteindelijk heb ik het op de klassieke manier gedaan met de vriend van mijn instructrice er naast en ik er op en mijn instructrice langs de zijkant om mij te overtuigen om steeds een stapje verder te gaan (terwijl ik ondanks alle ervaring met jonge en gekke paarden nog nooit met zo'n groot ei in mn broek op een paard had gezeten Clown )

Niet te veel rond band opbouwen gewoon "korte pijn" en mijn paard is mijn aller beste vriend en heeft na het beleren geen bok meer gegeven. (op enkele showbokjes na 's winters met zijn geschoren vacht op wedstrijd Cool ) met korte pijn bedoel ik uiteraard geen zweepslagen en dergelijke mee!! gewoon longeren en van zodra ie het onder de knie kent en "ho" kent erop en op het tempo van het paard verder gaan. Bij de een rijd je al los van de eerste keer dat je erop gaat, bij de ander duurt het wat langer.

ik zou gaan voor de traditionele manier. Springruiters krijgen al vaak ook grote bommen van springpaarden onder hun kont en die weten wel wat ze doen.

(Ook het feit dat je vaker langs kan gaan bij je pony en het op de voet kan volgen lijkt me ook een groot pluspunt. Om dan nog maar te zwijgen over de prijs)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 00:52

aerdenhout1 schreef:
Ik zou de paarden wel eens terug willen zien na een jaartje of zo luckystore. Een paard op deze manier in rijden geeft vaak een vertekend beeld omdat zo'n dier wordt overbluft door de vele indrukken die hij op doet.
Op het moment dat ze gaan "nadenken" en er een soort regelmaat gaat plaatsvinden in het rijden, krijg je vaak de problemen pas en dat is meestal als ze weer bij de eigenaar op stal staan.
Ik heb hier div. van dit soort gevallen op stal staan.

Die paarden waarmee ik ze wel eens aan de gang zie, zijn meestal in ook in eigendom van die stal. Soms worden ze verkocht, anderen staan er meerdere jaren.
Voor de duidelijkheid, het is niet mijn manier. Moest ik het zelf doen, zou ik het zelfs nog niet in mijn hoofd halen. (Al was het maar omdat ik het lef mis Knipoog ) En ik weet nog steeds niet of ik wel wil dat iemand op gelijkaardige manier mijn pony inrijdt.
Maar als ik het objectief beordeel, moet ik echt wel toegeven dat ik zelden grote problemen zie opduiken.

Wat mijn pony betreft, blijft het afwegen van factoren.
In een ideale wereld was de buurman een fantastische ruiter die gratis alle tijd van de wereld wil nemen om mijn pony in te rijden.
Spijtig genoeg is de realiteit wel ff anders. Tong uitsteken Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:43

Het klinkt een beetje alsof je voor je paardje het liefst de NH trainer wil maar voor jezelf liever de ruiter in de buurt.. Vraag is natuurlijk wat het belangrijkste is! Ik zou gaan voor de Nh trainer als ik daar het beste gevoel bij had, dan mijn paardje maar even wat minder zien. De training is maar tijdelijk het resultaat een leven lang..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:05

maar zeker als je voor een NH methode gaat, is het belangrijk dat je de manier van werken zelf ook onder de knie krijgt ...