Paard blijft met volle kracht stilstaan met ophalen uit wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva1993

Re: Paard blijft met volle kracht stilstaan met ophalen uit wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:29

Je moet zorgen dat ie het leuk vindt om uit de wei te gaan. Dat touwdruk heb je nu al weer gehad. Probeer hem een keer uit de wei te halen, klein rondje lopen en daarna gewoon weer terug zetten. volgende dag ga je hem heerlijk vertroetelen poetsen, knuffelen etc. Ze moet het leuk gaan vinden om met je mee te gaan. Paarden zijn gewoontedieren, elke keer wei uit afmatten wei in op een gegeven moment zou ik ook denken, ja daahaag !
Gewoon je paard een keer verassen, afwisseling is nodig! veel succes, ook met de andere tips.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:13

Is het angst? Of gewoon onwil? Maakt nogal wat uit in de manier van ermee omgaan lijkt me.

Een paardje dat bang is om mee te lopen overtuig je niet met een zweep of een touw, ook al sla je er niet echt mee. Een paard dat bang is moet je ervan zien te overtuigen dat het niet eng is. Vanmiddag had ik een angstig paardje dat niet mee wilde komen en in paniek bijna ging steigeren. Door gewoon zeker over te komen en tegen haar te praten (ze is niet dol op aanraking, al vind ze een aai over haar manenkam wel stiekem heel lekker) heb ik haar precies daar gekregen als ik haar hebben wilde. Geen geweld, geen gedreig, niets. Gewoon rustig blijven en de tijd nemen.

Is het echter geen angst dan kan dreigen wel goed werken, of (beter nog) afbluffen. Weet hij veel dat je niet van plan bent hem echt een lel te geven, doe maar alsof je dat wel wil. Maak je groot, en vooral, wees nog veel zekerder van jezelf dan bij een angstig paard!

En, zoals vaak gezegd, wissel het werk af! Ga niet iedere keer rijden maar ga eens wandelen, gooi je paard eens los in de bak (longeerzweep erbij houden voor als ie domweg stil gaat staan in een hoek of zo), longeer hem eens met en zonder bijzet (zonder is puur voor de beweging natuurlijk), doe eens gek! Als ze van te voren niet weten wat je gaat doen hou je het spannend, en maak je het voor de meeste paarden interessant om mee te komen, om te zien wat je nu weer in petto hebt voor ze!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:14

avensis schreef:
Bovengenoemde is een ervaren paardenvrouw, die uiteraard wel weet hoe je een paard mee moet nemen maar ik moet uit eigen ervaring toegeven dat als een paard echt consequent iedere dag weer stil gaat staan en als er op dat moment niemand in de buurt is die hem even iets kan aanjagen je toch echt wel een keer de neiging krijgt om hem letterlijk mee te sleuren Clown

Het touw was overigens van prima kwaliteit, en we hebben gelukkig wel om dit avontuur kunnen lachen met z'n allen! Haha!

Maar een paard is altijd sterker dan jij, dus als je gaat trekken en hij gebruikt al zijn kracht tegen je, dan verlies je dat toch. Bovendien wil ik dat een paard met me gaat samen werken, zelf gaat nadenken wat te doen als ik iets op een normale manier aan hem vraag. 'Dwang' of althans, zoals in de jouw omschreven situatie 'een poging tot dwang' is niet mijn manier in elk geval. Knipoog

Kan me voorstellen dat jullie hard hebben gelachen, hoor Knipoog . En idd, halstertouwen breken sneller door dan je denkt. Haha!