Als een gek voeren helpt niet bij flegmatieke paarden, die gaan er geen stap harder van.
Ik heb wel de ervaring dat flegmatieke paarden vaak wel slim zijn. Ze vinden wel dat iets echt nut moet hebben om het te gaan doen, anders is het makkelijker om het niet(of half) te doen.
Vrijspringen vind die van mij stom als hij het alleen moet doen. Dan heb ik een paar sprongetjes van 40/50 cm neer gezet, dat doet hij dan 1 of 2x en dan springt hij over het hek van ruim een meter (hij is zelf maar 94 cm). Met een groepje vind hij het leuker (hij mag wel eens samen met z'n vriendin).
Beetje spelen vind Dennis heerlijk, aan een halstertje longeren en dan maar overgangen doen, beetje vrijheids dressuur er tussendoor, rondje zonder zadel er op, dan weer er naast hem uitdagen om samen een sprintje te trekken.
Hij kan dan echt heet worden en is super op mij gericht. Hoef hem dan niet vast tehouden, maar doe veel oefeningen ook gewoon los want hij blijft toch wel komen voor het volgende spelletje.
En vooral, wees zelf enthousiast. Als jij een dag heb dat je niet vooruit te branden bent kan je zo'n paard wel op zadelen, maar je kom niet van je plek

.