flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:00

Ik wil van de zomer er ook lekker veel op uit trekken, naar bos, naar strand.
Helaas moet ik altijd met trailer omdat we hier nou eenmaal in kaal gebied wonen helaas Huilen van het lachen
Vanmiddag ons eerste blokje buitenuit eens maken, ze is wel eerder buiten geweest en schijnt erg actief en opgewekt te zijn dan Lachen
En als het weer het niet toelaat eens een klein sprongetje ohz.. vrijspringen leek ze wel veel aardigheid in te hebben Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:03

Ik heb allemaal flegmatieke paarden, dat hoort ook wel wat bij het ras want ik heb Quarters.
Bovenstaande tips zijn erg nuttig (behalve het voeren van haver), toch wil ik nog opmerken dat een veulen aan de voet erg veel vergt van een (jong) paard en dat je vast zult merken dat je merrie wat vlotter wordt als het veulen gespeend is.
Een hele leuke oefening: draven, op de lange kant halt houden, stapje achterwaarts, keertwending/draai om de achterhand en weer weg draven en dit ook in galop. Paarden vinden het erg leuk en worden een beetje heter van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:05

Als een gek voeren helpt niet bij flegmatieke paarden, die gaan er geen stap harder van.

Ik heb wel de ervaring dat flegmatieke paarden vaak wel slim zijn. Ze vinden wel dat iets echt nut moet hebben om het te gaan doen, anders is het makkelijker om het niet(of half) te doen.
Vrijspringen vind die van mij stom als hij het alleen moet doen. Dan heb ik een paar sprongetjes van 40/50 cm neer gezet, dat doet hij dan 1 of 2x en dan springt hij over het hek van ruim een meter (hij is zelf maar 94 cm). Met een groepje vind hij het leuker (hij mag wel eens samen met z'n vriendin).

Beetje spelen vind Dennis heerlijk, aan een halstertje longeren en dan maar overgangen doen, beetje vrijheids dressuur er tussendoor, rondje zonder zadel er op, dan weer er naast hem uitdagen om samen een sprintje te trekken.
Hij kan dan echt heet worden en is super op mij gericht. Hoef hem dan niet vast tehouden, maar doe veel oefeningen ook gewoon los want hij blijft toch wel komen voor het volgende spelletje.

En vooral, wees zelf enthousiast. Als jij een dag heb dat je niet vooruit te branden bent kan je zo'n paard wel op zadelen, maar je kom niet van je plek Tong uitsteken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:19

Dennis schreef:
Als een gek voeren helpt niet bij flegmatieke paarden, die gaan er geen stap harder van.

Ik heb wel de ervaring dat flegmatieke paarden vaak wel slim zijn. Ze vinden wel dat iets echt nut moet hebben om het te gaan doen, anders is het makkelijker om het niet(of half) te doen.
Vrijspringen vind die van mij stom als hij het alleen moet doen. Dan heb ik een paar sprongetjes van 40/50 cm neer gezet, dat doet hij dan 1 of 2x en dan springt hij over het hek van ruim een meter (hij is zelf maar 94 cm). Met een groepje vind hij het leuker (hij mag wel eens samen met z'n vriendin).

Beetje spelen vind Dennis heerlijk, aan een halstertje longeren en dan maar overgangen doen, beetje vrijheids dressuur er tussendoor, rondje zonder zadel er op, dan weer er naast hem uitdagen om samen een sprintje te trekken.
Hij kan dan echt heet worden en is super op mij gericht. Hoef hem dan niet vast tehouden, maar doe veel oefeningen ook gewoon los want hij blijft toch wel komen voor het volgende spelletje.

En vooral, wees zelf enthousiast. Als jij een dag heb dat je niet vooruit te branden bent kan je zo'n paard wel op zadelen, maar je kom niet van je plek Tong uitsteken.

Ken dat, vooral die laatste zin, dan is er maar 1 redding, buitenritje.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:30

Ik heb er zo een gehad, heerlijk actief buiten en verder zo flegmatiek als de pest. Echter bij hem merkte ik ook dat hij heel erg in zijn schulp kroop als hij zich niet veilig voelde. Dus buiten uitdaging en beweging had hij veel behoefte aan rust, duidleijkheid en een goed passende groep weidemaatjes.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:12

Ik lees even mee want ik rij ook zo'n paard heb ik het idee. Ik had nog nooit van de term gehoord maar alle eigenschappen die nu voorbij zijn gekomen komen me heel erg bekend voor!
Het enige waar hij echt voorwaarts van word is springen en een buitenrit! Hij leeft voor het eten/ Dressuur liever niet/ Is liever lui dan moe/ Sporen+Zweep helpt niks/ niet onder de indruk van iets vreemds. Ik herken dit zo goed wist alleen niet dat er een naam voor was.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 11:14

Ik wist het dus ook niet RPride..
Daarom heb ik der helemaal na laten kijken, dacht dat er medisch iets niet in orde was.
Nu dit allemaal ok was, noemde de da de term flegmatiek.
Hier reageerde ik eerst niet op tot ik gister ging zoeken op bokt en googlen, kwam dingen tegen waarvan ik dacht verrek! dat is het!

Vandaar dit topic.
Via pm een zelfde geval als Zolex naar voren gekomen, kon wel een tweeling zijn Clown

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:53

Even offtopic Ans, maar ik heb met plezier je profiel bekeken!! Gaat dit topic over de moeder van het veulen?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:24

Hallo Ans,
Ik ga qua tips helemaal met Liljebo mee. Zelf heb ik ook een zeer flegmatieke merrie. Ik noem het nooit zo, maar neem haar gewoon voor hoe ze is. Als je eenmaal door hebt hoe je haar enthousiast kunt maken, heb je volgens mij een gouden paardje eraan.
Ik heb zelf erg moeten wennen, want ik was een vrij enthousiaste arabier gewend, die altijd harder wilde, altijd meer. Dan is de overgang naar een paard wat van zichzelf niets hoeft best groot. En tegelijkertijd een verademing. Ik rij veel buiten, en als we ergens zijn waar gras is, kan ik haar gewoon loslaten. Ze gaat niet zo ver weg want die ambitie is er niet. Ze gaat gewoon staan grazen en ik kan ff wat voor mezelf doen.
Veel plezier met haar!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:49

RPride: Dank je wel!! Haha! Ja dit gaat over de moeder van het veulentje Lachen

Kukkie: Ja wennen is het zeker, maar raak elke dag meer op der gesteld en andersom ook geloof ik.
Elke keer geeft ze toch iets meer Lachen

Vanmiddag weer even laten vrijspringen, wat een heerlijk ding is het toch!
Ze gaf zich helemaal en race'de zelfs de bak rond Clown Owww ik was zooo trots!
Later even volgspelletje gedaan met snoepies in mijn jas, erg leuk.
Fantastisch karakter heeft ze!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:54

Ik rijd er ook zo een, en je kunt ze echt een stuk vlugger en scherper aan het been krijgen, en redelijk aan het werk, maar ze blijven in hun hoofd toch ook altijd flegmatiek.

BeautyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:29

wat is flegmatiek Tong uitsteken

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:25

Flegmatiek wordt letterlijk vertaald als: "onverstoorbaar" "traag"

Met mijn merrie ervaar ik flegmatiek:

Idd onverstoorbaar, leeft in der eigen wereldje, heeft nooit haast, doezelt zomaar in tijdens poetsen.
Snel de neiging naar een versnelling terug, vooral niet teveel hoeven doen.

Het straalt er bij haar ook echt vanaf Bloos
Al was gister dat vrijspringen een echte doorbraak Haha!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:28

Bedankt romeorowan: Idd ben ik benieuwd hoe het met der gaat na afspenen van het veulen.
Dit gebeurt over 2 weken.
Vorige eigenaars zeggen dat ze altijd al wel zo is geweest.
Heb het idee dat hoe meer we elkaar kennen en vertrouwen, des te meer ze voor mij zal doen (ervaar ik nu al een beetje)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:39

Onze Groningers zijn ook koel in het hoofd, knuffelig en trouw. Ze zijn echter ook heel werkwillig en twee van de volwassen exemplaren die ik rijd zijn lekker vlot en goed aan het been (bieden het gewoon aan), maar nummer drie... Niet zozeer Cool

Nu heb ik hem wel zo afgericht dat hij minder lui aan het been is (kwestie van opvoeding), maar hij heeft in dit opzicht ook niet veel 'mee', zeg maar. Als hij inderdaad vlotter wordt heeft hij de neiging z`n passen niet af te maken en ook verruimen en sprong houden in de galop zijn voor hem heel moeilijk. Het credo: doorzetten. Proberen de zwakke punten te versterken en de sterke punten uit te buiten.

Dit paard is overigens zo prettig werkbaar dat ik met alle liefde al die ernergie investeer in onze gezamenlijke klus. Het is een feestje om met zo`n lief dier te mogen werken. Zodra het zadel afgaat is hij nog steeds een dierbare vriend en dat is mij veel waard Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 09:45

Uums: Ja ik ervaar ook dat het een ontzettend lief eerlijk dier is die zich lekker laat vertroetelen.
Echt een dierbare vriend idd!

ps: Ik spiekte even in je hele leuke profiel!! Wat lijkt dat koppie van Hercules op mijn (helaas overleden) Kashmir zeg Bloos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:51

Hoi. Na mijn hete merrie heb ik een nichtje van haar gefokt, in de hoop dat zij ook dat vlugge hete zou hebben. Ze wordt in het voorjaar twee. Zij is uitermate flegmatiek.
Alles wat extra energie kost gaat ze uit de weg, weinig onder de indruk van dingen, ja, laatst stond ze op de trailer, ging liggen snurken en vond het wel best.
Ze kan heel vlot zijn, als het haar uitkomt.
Het is echter haar karakter. Ik vind de tips die ik hier lees super voor als ik haar later rijklar maak. het voordeel is nl dat ze ook stoicijns is- er heeft al een klein kindje op gezeten, het interesseert haar geen moer. Vastliggen? och, je komt vanzelf wel weer terug, toch? Waarom paniek?

Haar moeder was the opposite.

Leuk, dit topic!

Maar ik denk dat het stoicisme (?) en flegmatiek zijn heel erg samen gaan!

En ja, ze is een enorme knuffel, en gek op eten.
Zij is 80% Volbloed. Zo zie je maar weer- je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren! Haha!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:59

Hier nog een met een behoorlijk flegmatiek paard! Buiten gaat wel, maar thuis..... Bloos Heb er best veel moeite mee gehad, vooral omdat ik echt niet met grote hulpen (sporen, zweep e.d.) wil rijden, maar ze het voor mijn gevoel echt voor mij moest doen. Bij mij zit het 'em misschien ook een beetje in het ras, een hele grote, bijna trekpaardachtige tinker.

Ze is nog altijd onverstoorbaar, maar met rijden zijn we nu al een heel eind.
En ze is nu best wat feller te krijgen, als je even wat overgangen rijdt! Ben er heel blij mee, maar 't blijft soms lastig.

Probeer je er vooral niet aan te ergeren (ik kon zo kwaad worden dat ik maar afstapte Bloos ), en door te zetten. En idd, zie ook het goede en mooie van zo'n paard in, vaak lief, knuffelig, rustig!

Oh, en voor Ans, afgelopen zomer hadden wij ook een veulen bij haar, toen ben ik maar gestopt met rijden het laatste stukje dat het veulen er was. Ze was niet vooruit te branden, maar dat had gewoon heel veel met haar energie te maken, is nu heel anders.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:29

detour: Ik zie idd nu veel verschillende flegmatieke paarden voorbij komen, quarter/kwpn/tinker/shet/volbloed etc.
Is idd niet rasgebonden alleen kan het ene ras er misschien gevoeliger voor zijn als het andere?
Of zou het gewoon echt per paard gebonden zijn (toeval)

*wat is stoïcisme?* Bloos

grrr: Ja ben ook benieuwd hoe het gaat zonder veulie hoor! Nog 2 weekjes geduld hebben Lachen
Ze heeft er iig wel al schoongenoeg van Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:01

Komt van stoicijns. Zal het ff netjes opzoeken, de definitie. Pling

Ik denk dat het meer voorkomt over het algemeen bij koudbloeden maar idd, uitzonderingen daar gelaten!

De mijne zou echt niet hard genoeg willen op de renbaan denk ik; tenzij ze weet dat er war te halen valt! Clown
Laatst bijgewerkt door detour op 21-11-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:02

STOÏCISME
-stoïcisme -zenonisme -Wijsgerig stelsel -richting in het denken -onverstoorbare gelijkmoedigheid -onverschilligheid -leer van Zeno -kalmte -kalme berusting

Lijkt erg op het flegmatieke, he? Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:10

Ja lijkt er idd kwa beschrijving erg op!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:16

detour schreef:
De mijne zou echt niet hard genoeg willen op de renbaan denk ik; tenzij ze weet dat er war te halen valt! Clown

Bak verse klavertjes of iets dergelijks bij de finish neerzetten? Haha!

Ik denk overigens ook dat het merendeel koudbloed is, maar idd... het komt zeker ook voor bij warmbloeds en blijkbaar zelfs bij volbloedpaarden... Cool

Heel leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die verliefd kan worden op zo'n muts.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:21

liljebo schreef:
Heel leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die verliefd kan worden op zo'n muts.

Idd dat vond ik nou ook Haha!
En ook de ervaringen met zulke paarden en tips etc. OK dan!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:25

Zal vandaag eens een sprongetje ohz maken met Zolex, kijken of ze dan ook zo enthousiast is.
Of als het droog is lekker buitenritje, gister plensde het.. maar wel heerlijk vrijgesprongen.

Tsjah je moet wàt uitvinden met zulke paardjes hihi, is ook wel weer een uitdaging Schijnheilig