Maargoed ik heb hier zeker wat aan
..En ik ga lekker door spelen met mn knap paardje..
Dankjewel allemaal..
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
..siskeh schreef:Elke87 schreef:Gewoon een hastertouw.. Maar er staat nooit druk op.. Tenzij hij iets doet wat niet mag..
Dus als hij er wat langer over doet om mee te komen, dan laat ik mn lijn langer worden..
De afstand tussen ons is vrij groot, omdat ik dit zelf aangeef.. Hij kan nog wel eens ergens van schrikken en op die manier springt hij dan niet meteen bovenop mij..
mijn touw is zo'n 4 meter lang, dit zorgt ervoor dat je je paard nog meer ruimte kan geven zodat hij ook niet tegen je op hoeft te lopen.
wat is vrij groot?
als ik zonder lijn mn paarden achter me aan laat lopen/rennen zit er al gauw 6 meter tussen!
suleilitha schreef:Tuurlijk, er is pas sprake van dominantie als ze je ondersteboven hobbelen.
Zammie schreef:suleilitha schreef:Tuurlijk, er is pas sprake van dominantie als ze je ondersteboven hobbelen.
Dan heb je iets goed gemist, als je dit overkomt!
BrittKitt schreef:Heb je geen leadrope oid? Die zijn over het algemeen 4 meter en dan kan je een stuk beter vooruit, ook met andere dingen die je met je paard wil doen heb je dan meer ruimte terwijl je hem toch nog vast hebt.
Elke87 schreef:Dat deed hij wel.. En trok ook steeds aan het touwtje.. (deze dingen mag hij natuurlijk sowieso niet)
Dus hij kwam een keer bij mij en bij degene waarmee ik stond te praten.. Duwde een keer hier tegen aan en daar..
Ik zou me niet teveel druk maken. Zoals hierboven al gezegd is, zolang hij je niet omver loopt of doordraaft wanneer jij aangeeft te stoppen, is er niks aan de hand.
odolphie schreef:Dat een 2,5 jarig paard te jong is om mee te werken vind ik echt grote onzin. Juist een veulen waar je zelf de opvoeding van hebt, moet je veel mee doen. Wel aangepast natuurlijk, aangezien een jong ding maar een aandachtsspanne heeft van een paar minuten. Wanneer je niet goed in de eerste jaren heel consequent bent dan heb je later een groter probleem. Iets aanleren gaat makkelijker dan iets afleren... Bij een hengst is dit helemaal zo. Wanneer de hormonen om de hoek komen kijken, is het belangrijk dat je de basis goed hebt gelegt, dan heb je meer overwicht op hem...
mick75 schreef:Ik denk eigenlijk niet dat het dominantie is, eerder van dat hij gewoon harder kan (en wil) lopen dan jij. Dus jij moet aan je conditie gaan werken lijkt me dan de meest logische conclusie.
Als paardlief echt dominant naar jou zou zijn zou hij je vierkant omver lopen, gewoon omdat hij dat kan. Nu lijkt hij in mijn ogen gewoon aan te geven dat jouw tempo hem een stapje te langzaam is.
Heb het zelf wel eens als ik met een tweejarige aan de wandel ga, hij is absoluut onderdanig naar mij toe, maar hij loopt nou eenmaal sneller. Heeft langere beentjes dan ik en ook een betere conditie (conclusie: Als ik met hem wil lopen moet ik echt aan mijn conditie gaan werken). En hij heeft van nature een heel aardig tempo (ik dus niet).
Als hij echt dominant zou zijn zou je dat aan de longe wel merken, dan sleept hij jou de bak door in plaats van dat jij hem laat lopen.