Is mijn paard dominant aan mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: Is mijn paard dominant aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:30

Onderste boven lopen doet hij nooit.. Hij heeft juist veel respect voor mij.. Hij moet ook altijd voor mij aan de kant gaan en ik ga zeker niet voor hem aan de kant..

Maargoed ik heb hier zeker wat aan Lachen..

En ik ga lekker door spelen met mn knap paardje..

Dankjewel allemaal..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:36

siskeh schreef:
Elke87 schreef:
Gewoon een hastertouw.. Maar er staat nooit druk op.. Tenzij hij iets doet wat niet mag..

Dus als hij er wat langer over doet om mee te komen, dan laat ik mn lijn langer worden..

De afstand tussen ons is vrij groot, omdat ik dit zelf aangeef.. Hij kan nog wel eens ergens van schrikken en op die manier springt hij dan niet meteen bovenop mij..

mijn touw is zo'n 4 meter lang, dit zorgt ervoor dat je je paard nog meer ruimte kan geven zodat hij ook niet tegen je op hoeft te lopen.
wat is vrij groot?
als ik zonder lijn mn paarden achter me aan laat lopen/rennen zit er al gauw 6 meter tussen!

Groot is bij mij groter dan dat ik met hem stap.. Ik durf geen schatting te maken.. Maar het is in ieder geval een afstand waar ik mij veilig bij voel..

Helaas is er echt geen mogelijkheid dit zonder touw te doen.. Op mijn vorige stal kon dit wel.. Daar heeft hij één keer meegerend met mij. Toen rende hij ook achter me aan en haalde me weer in, maar kwam wel steeds weer terug bij mij..

Bij mij zit er in stap nooit 6 meter tussen (zonder lijn) echt veel minder.. Ik moet hem soms ook echt op mijn ruimte wijzen..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:41

suleilitha schreef:
Tuurlijk, er is pas sprake van dominantie als ze je ondersteboven hobbelen.

Dan heb je iets goed gemist, als je dit overkomt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:42

Heb je geen leadrope oid? Die zijn over het algemeen 4 meter en dan kan je een stuk beter vooruit, ook met andere dingen die je met je paard wil doen heb je dan meer ruimte terwijl je hem toch nog vast hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:01

Zammie schreef:
suleilitha schreef:
Tuurlijk, er is pas sprake van dominantie als ze je ondersteboven hobbelen.

Dan heb je iets goed gemist, als je dit overkomt!

Haha ja, die kans krijgen ze bij mij niet, en bij jou ook niet als ik je zo even inschat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:05

Nee Sul. Gaat het me tever, dan lukt het me eigenlijk altijd nog met een schreeuw om ze weer duidelijk te maken dat ik de baas ben, maar soms heb je er eentje (vaak paarden die door andere mensen al zijn "opgevoed") die dat soms niet begrijpen... Tja, dan komt de welbekende tik of trap om de hoek kijken. Ik laat me niet van de benen lopen, door geen enkel paard Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 18:58

BrittKitt schreef:
Heb je geen leadrope oid? Die zijn over het algemeen 4 meter en dan kan je een stuk beter vooruit, ook met andere dingen die je met je paard wil doen heb je dan meer ruimte terwijl je hem toch nog vast hebt.

Ik heb op dit moment alleen een onwijs lange longeerlijn.. En dat is echt onhandig..

Ik wil wel inderdaad nog iets ertussenin aanschaffen.. (5 meter ofzo)

Maar mn paardje is nog steeds niet helemaal beter, dus daar gaat even al mn geld inzitten.. Ook al hoeft zo;n lijn niet zo duur te zijn..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:26

goed idee om een leadrope aan te schaffen!
het hoeft idd niet zo extreem duur te zijn,
wat ik in het begin heb gedaan is iets van 2 halstertouwen aan elkaar prutsen.
heb je wel een knoop in het midden maar ach!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:31

langere lijn is idd handig.
ik denk dat je zelf moet beslissen wat je wilt.
Ik heb een aardig dominant paard en wil dat zij achter mijn schouder blijft lopen. Dat weet ze donders goed, dus als ze ervoorbij gaat (wat ze eigenlijk nooit doet) zal ik mijn grens aangeven.
Het is net wat je afspreekt met je paard en waar je je fijn bij voelt.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:58

Het is natuurlijk wel zo dat je moet doen waar je je fijn bij voelt..

Maar ik was laatst met hem bezig en stond daarna nog even wat te praten terwijl ik mijn paard bij me had..

Hij was toen wat aan het draaien en overal aan het snuffelen, wat ik toe stond, omdat ik dat niet erg vind..

Toen zij mijn instructrice dat hij op dat moment gewoon zijn eigen gangetje gaat en dus niet echt meer op mij let en naar mij luistert..

En aangezien hij op dit moment nog hengst is en dit misschien ook wel blijft, moet ik natuurlijk ook wel extra consequent zijn.. Vandaar dus ook mijn vraag..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:01

als jij niet met je paard bezig bent hoeft IMO je paard ook niet met jou bezig te zijn!
op het moment dat je met iemand anders aan het praten bent vertel je niet iets aan je paard, dus kan hij ook niet luisteren.
het enige wat hij niet mag doen is jou aanraken als jij met iemand staat te praten, hij mag niet tegen je aan gaan lopen duwen e.d.
als je dat volhoud ben je consequent

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:05

Dat deed hij wel.. En trok ook steeds aan het touwtje.. (deze dingen mag hij natuurlijk sowieso niet)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:08

Elke87 schreef:
Dat deed hij wel.. En trok ook steeds aan het touwtje.. (deze dingen mag hij natuurlijk sowieso niet)

wat deed hij wel? aan jou zitten.....
als hij aan het touwtje trekt is IMO gewoon een beetje gebrek aan geduld, wat helemaal normaal is!
daar kan je niet echt iets aan doen, stilstaan is het allermoeilijkste wat je van je paard(zeker als hij jong is) kan vragen

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:11

Ja hij was overal mee bezig behalve met mij.. Lachen Dus hij kwam een keer bij mij en bij degene waarmee ik stond te praten.. Duwde een keer hier tegen aan en daar..

Ik weet dat stilstaan heel moeilijk is en vraag dit ook niet te lang van hem.. Maar het is natuurlijk wel heel belangrijk dat hij dit steeds langer kan..

Maargoed dat is weer een hele andere discussie..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:12

naja, het is wel van belang dat je dit gedrag niet echt als dominantie ziet!
mn knolletje van 3,5 heeft er ook erg veel moeite mee maar ik weet dat het geen dominantie is

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:14

Nee goed.. Maar het is natuurlijk wel zijn grenzen verkennen.. En als ik het nu toelaat, denk hij dat het mag.. Al is een kleine 'uh' meestal al wel voldoende om hem eraan te laten herinneren dat hij niet alles zomaar kan doen..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:19

oww jahh hij zal absoluut proberen zijn grenzen te verkenne!
lekkere pubertjes:P
maar weet niet of je dat aan je paard kan zien maar ik kan aan mijn paard wel zien of het grenzen verkennen is ofdat hij gewoon zn geduld op heeft.
in beide gevallen wijs ik hem even op de grenzen en als hij zich dan ook maar ff goed gedraagt laat ik hem het liefste gewoon los lopen(mits dat kan natuurlijk, ga niet midden op de straat mn paard losklikken natuurlijk)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:23

Ja als zn geduld op is wordt ie echt drammerig, maar probeer dat altijd voor te zijn.. Alleen als ie soms wat langer vast moet staan terwijl ik niet met hem bezig is, heeft hij daar last van..

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:23

Toen mijn paard twee was deden draafde hij ook achter me aan in de bak. Mijn paard is verschrikkelijk submissief (naar zowel andere paarden als mensen) maar draafde mij toch weleens voorbij. Dit kwam meestal doordat hij het erg leuk vond en een paard nou eenmaal een stukje harder gaat dan een mens Haha! Ik zou me niet teveel druk maken. Zoals hierboven al gezegd is, zolang hij je niet omver loopt of doordraaft wanneer jij aangeeft te stoppen, is er niks aan de hand.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:26

Haha ja lastig is dat, dat paarden sneller kunnen.. En dat hij nu al zoveel meer conditie heeft dan mij Tong uitsteken

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 03:39

Ik denk eigenlijk niet dat het dominantie is, eerder van dat hij gewoon harder kan (en wil) lopen dan jij. Dus jij moet aan je conditie gaan werken lijkt me dan de meest logische conclusie.

Als paardlief echt dominant naar jou zou zijn zou hij je vierkant omver lopen, gewoon omdat hij dat kan. Nu lijkt hij in mijn ogen gewoon aan te geven dat jouw tempo hem een stapje te langzaam is.

Heb het zelf wel eens als ik met een tweejarige aan de wandel ga, hij is absoluut onderdanig naar mij toe, maar hij loopt nou eenmaal sneller. Heeft langere beentjes dan ik en ook een betere conditie (conclusie: Als ik met hem wil lopen moet ik echt aan mijn conditie gaan werken). En hij heeft van nature een heel aardig tempo (ik dus niet).

Als hij echt dominant zou zijn zou je dat aan de longe wel merken, dan sleept hij jou de bak door in plaats van dat jij hem laat lopen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:11

[quote="mick75"]Ik denk eigenlijk niet dat het dominantie is, eerder van dat hij gewoon harder kan (en wil) lopen dan jij. Dus jij moet aan je conditie gaan werken lijkt me dan de meest logische conclusie.

ROFL
Dus als hij eigenlijk wil galopperen moet je maar aan je conditie werken om mee te rennen?
wat ik vind: paard moet in jouw tempo naast je kunnen lopen zonder getrek en naar voren geloop.
Maar goed hij is 3.5, dus hij mag nog leren en fouten maken. Wel consequent blijven natuurlijk

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:11

Jeetje, wat een verschillende meningen allemaal. Ik wil mijn mening ook nog wel even toevoegen.

Ik ben met mijn paard bezig dat zij mij totaal niet voorbij mag lopen. Dit doe ik door wanneer zij ook maar een paar centimeter te ver vooruit loopt, draai ik mij om, trek ik aan het halster dat ze achteruit gaat, en dan lopen we weer verder. Een paard heeft snel door wat haar plek is dan. Dat ik dit doe, is omdat mijn paard snel de neiging heeft om in mijn ruimte te komen. En dit is zeker een teken van dominantie. Wanneer je de basis niet goed legt, dan gaat je paard steeds verder. Ik merk het nu bij mijn paard. Nu gaat ze ook minder tot helemaal niet meer in mijn ruimte staan, en kan ik beter met haar werken.

Dat een 2,5 jarig paard te jong is om mee te werken vind ik echt grote onzin. Juist een veulen waar je zelf de opvoeding van hebt, moet je veel mee doen. Wel aangepast natuurlijk, aangezien een jong ding maar een aandachtsspanne heeft van een paar minuten. Wanneer je niet goed in de eerste jaren heel consequent bent dan heb je later een groter probleem. Iets aanleren gaat makkelijker dan iets afleren... Bij een hengst is dit helemaal zo. Wanneer de hormonen om de hoek komen kijken, is het belangrijk dat je de basis goed hebt gelegt, dan heb je meer overwicht op hem...

Tuurlijk moet je doen wat bij jou past. Maar ik denk dat het nog beter is dat je dingen doet die bij jou en je paard passen. En dan is het belangrijk dat jij weet dat jij de leider bent, en een paard moet volgen. Dat doen ze in de kudde ook. Ze worden alleen maar weggedreven wanneer ze iets fout hebben gedaan.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:04

odolphie schreef:
Dat een 2,5 jarig paard te jong is om mee te werken vind ik echt grote onzin. Juist een veulen waar je zelf de opvoeding van hebt, moet je veel mee doen. Wel aangepast natuurlijk, aangezien een jong ding maar een aandachtsspanne heeft van een paar minuten. Wanneer je niet goed in de eerste jaren heel consequent bent dan heb je later een groter probleem. Iets aanleren gaat makkelijker dan iets afleren... Bij een hengst is dit helemaal zo. Wanneer de hormonen om de hoek komen kijken, is het belangrijk dat je de basis goed hebt gelegt, dan heb je meer overwicht op hem...

Dat is ook de rede dat ik er nu al mee bezig ben.. En dus ook er goed over na wil denken hoe mijn paard dingen ziet.. Want ik kan sommige dingen best niet als dominantie zien, terwijl dit voor een paard wel zo is..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:06

mick75 schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat het dominantie is, eerder van dat hij gewoon harder kan (en wil) lopen dan jij. Dus jij moet aan je conditie gaan werken lijkt me dan de meest logische conclusie.

Als paardlief echt dominant naar jou zou zijn zou hij je vierkant omver lopen, gewoon omdat hij dat kan. Nu lijkt hij in mijn ogen gewoon aan te geven dat jouw tempo hem een stapje te langzaam is.

Heb het zelf wel eens als ik met een tweejarige aan de wandel ga, hij is absoluut onderdanig naar mij toe, maar hij loopt nou eenmaal sneller. Heeft langere beentjes dan ik en ook een betere conditie (conclusie: Als ik met hem wil lopen moet ik echt aan mijn conditie gaan werken). En hij heeft van nature een heel aardig tempo (ik dus niet).

Als hij echt dominant zou zijn zou je dat aan de longe wel merken, dan sleept hij jou de bak door in plaats van dat jij hem laat lopen.

Ja als hij harder wil dan ik loop en mij daarmee in mee zou nemen, is hij dus wel dominant.. Hij moet zich juist aan mijn tempo aanpassen..