ineens een ander paard na afspenen veulen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Question

Re: ineens een ander paard na afspenen veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:38

Heb niet alles doorgelezen, maar bij ons was dat eerst ook en dat lag aan de hormonen.. Paard werd echt een totaal ander dier, van lief betrouwbaar ponytje naar wilde pony

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:53

Hee,

ik had geen idee dat het zo vaak voor kwam! Mijn tinker merrie, zelfde verhaal. Vreselijk bokken en koppig. Terwijl ze super braaf is altijd. Ik heb elke keer temp gemeten, maar niks van verhoging. Morgen komt de DA. Zal wel ff updaten dan, want wellicht zit er wel een ontsteking is en dan krijgt ze wat antibiotica.
Hopen van niet, maar goed, hoelang zou het duren denken jullie?

groetjes

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:32

Ke, vandaag is de DA geweest. Maar helaas geen echte duidelijk heid. Ze had wel last van stuwing zei die, maar niet zo erg dat er een ontsteking in zat. Moest letten op temp of als 1 uier erg groot werd en warm, dan zou als nog ontsteking in kunnen komen.

Het bokken gaf ie eerst als reden dat ze mok had en mijten. Maar goed, ze heeft echt niet veel mok, dus dat lijkt me super stug. Dat mijten verhaal wist ik al, daarvoor wilde ik der morgen gaan behandelen. Maar ze heeft al langer last van mijten en daardoor nooit gebokt. Leek mij een rare link dus. De DA was sterk van mening dat ze gewoon stout was, en terwijl hij dat aan het vertellen was stond ze zo zoet naast me te slapen dat ik er geen woord van geloofde.

Ook heeft ie der hele rug na gevoelt, ze gaf geen kik, wel zei ie dat haar rechter achter knie wat haakte, dat idee had ik zelf ook, maar goed ze moet dan ook danig bekapt worden. Staat beetje scheef.

Los van al dit onderzoeken met de DA heb ik sterk het gevoel dat hij gewoon niks kon vinden en het dan maar op het stoute gooit. Ze is zo braaf en altijd al geweest, dat ik er geen barst van geloof.

Dus mijn eigen plan is nu: De hoefsmid laten komen en goed op de benen zetten. Misschien heeft ze gewoon last van de knie. En daarbij ga ik haar op zaagsel zetten, misschien heeft ze gewoon last van haar buik van al dat stro eten. Ik vertelde nl iemand het verhaal en somde al haar symptomen op: Bokken, bijten bij aansingelen, harde rug, bokken op het been, niet meer willen lopen. En zij herkende het van haar paard en die had destijds ook last van de buik na te veel stro eten. Liever proberen en gokken dan zo doorgaan denk ik dan.
Ook ga ik met goede instructie aan de gang. DIe kan me hopelijk verder helpen.

Als iemand het interesant vind wil ik best een update bij houden van het verloop. Ik voel me net een medical dectectif Lachen helaas wel ten koste van mijn lieve race eend Knipoog

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:07

weer een update,

gelukkig dat je paard geen ontsteking heeft momenteel, wel goed in de gaten blijven houden hé! Knipoog

en dat een paard zou gaan bokken door mok of mijten? dat lijkt me klinklare kul Bloos
die van mij schuurde/beet in haar benen toen ik haar kocht samen met 10000 mijten.

ik geef haar nu sinds 3 dagen bach bloesem rescue remedy druppels! en ik moet zeggen...
vanochtend weer voor het eerst in ruim 4 weken normaal een buitenrit kunnen maken, zonder dat ze alles eng vond
en als een stuiterbal over de weg ging..
dat was bij die van mij dus het geval, niet te houden, onzeker, schrikkerig en wilde alleen maar snel en hard lopen.
vanmorgen heerlijke een 1,5 u lange strandrit gemaakt op zn 11 en dertigste,heerlijk!

misschien zit het tussen mn oren en dat ik er nu zelf veel rustiger opzat..
en normaal ben ik ook vrij sceptisch tegenover dergelijke middeltjes,
maar dit was een duidelijk verschil!
dus als ze zo blijft doen, zou ik het zeker aanraden,
baat het niet schaad het niet Clown

succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:10

suleilitha schreef:
Joh, dit heeft niks met een pismerrie te maken Haha! en hoe kóm je erop! Grapje, zeker? Knipoog

TS, je kunt er van uit gaan dat het veulen tot het moment van afspenen bij de merrie heeft gedronken, en dat is nu weggevallen. Dit houdt in dat a. er sprake kan zijn van stuwing in de uier wat de merrie een naar gevoel geeft en b. doordat er niet meer wordt gezoogd vindt er een hormoonschommeling plaats. Denk eens aan een vrouw die borstvoeding geeft, de meeste vrouwen menstrueren in die periode ook niet en dat komt pas weer op gang, als ze stoppen met de borstvoeding (dit even ter verduidelijking om te onderstrepen hoe ver hormonen doorwerken)
En natuurlijk kan het gedrag veranderen door het weghalen van het veulen! Daar zijn ze altijd wel even van over de emmer.
Geef haar even de tijd, ze draait wel weer bij. Verder adviseer ik je om haar lekker bezig te houden, dat is het allerbeste.

Helemaal mee eens, plus met hoeveel maanden is het veulen afgespeend? Was de moeder er al aan toe dat het veulen wegging? Of is het afgespeend omdat het zoveel maanden was en het moest? Blijf ook vooral de uier inspecteren.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:13

De tinkermerrie die ik rij had dit ook na het afspenen van haar veulen. Maar een paar weken later was het weer zoals vanouds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:14

Zo is die van mij ook geworden bij het afspenen.. ineens bokken/rennen in het bos terwijl je er eerst zonder zadel met halstertje op kon..
na een paar maanden is de jaarling weer teruggekomen en toen was het bijna over.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:22

@ Breghje

het veulen was ruim 5 maand oud en dronk nauwelijks meer (moeder beet dr weg)
ze at dus zo goed als zelfstandig, verder werd het veulen strontvervelend en was er duidelijk aan toe om beziggehouden te worden
door leeftijdsgenoten.
ik had niet gedacht dat moeder zo n moeite (niet lichamelijk maar emotioneel) zou hebben met de scheiding.
maar zoals ik het nu bekijk gaat alles helemaal goed komen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:38

monicees schreef:
@ Breghje

het veulen was ruim 5 maand oud en dronk nauwelijks meer (moeder beet dr weg)
ze at dus zo goed als zelfstandig, verder werd het veulen strontvervelend en was er duidelijk aan toe om beziggehouden te worden
door leeftijdsgenoten.
ik had niet gedacht dat moeder zo n moeite (niet lichamelijk maar emotioneel) zou hebben met de scheiding.
maar zoals ik het nu bekijk gaat alles helemaal goed komen!

Als ze zelf aangeeft dat ze hem beu is is het in de regel idd prima om een veulen weg te halen. Was het haar eerste veulen? Dan zou het toch kunnen zijn dat het voor haar ondanks dat ze hem beu was toch tegenviel dat ie daadwerkelijk echt wég was.

Fijn om te lezen dat ze langzaam zichzelf weer aan het worden is!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:20

Hee mensen,

idd mijn merrie lijkt zo verdomt veel op die van monice (als ik het goed schrijf;)) Vandaag weer gereden en toen beet ze ook echt met opzadelen. Dat vink echt een teken dat het niet aan het rijden ligt maar aan pijn. Daarnaast heb ik hulp van een lieve vrouw op stal, die zei ook dat het op pijn leek en niet op gemeenheid. Ik ben gewoon allemaal dingen aan het uitsluiten. Zoals last van stuwing (met de DA), alleen protest in de bak (oefeningen buiten doen), ander zadel proberen. Voor mij is het gewoon duidelijk dat er iets mis is met lichaam en daar hou ik dus rekening mee. Niet ergens doorheen rijden dus.
Maandag komt de hoefsmid en dan hoop ik dat ik weer meer duidelijkheid krijg. Mischien dat er iets met de knie is. die haakt nl een beetje. Verder heb ik er op zaagsel gezet. Misschien heeft ze gewoon buikpijn van al dat stro eten (je weet het niet, niet geschoten is altijd mis)

Ik ben echt benieuwd en hoop dat het snel ophoud. Ik heb zo'n fijne band met der, dat ik der dit niet aanwens. Ook vind ik het zo lief dat iedereen met elkaar mee leeft!! Ik vind het echt een steun om te horen dat meer mensen met dit probleem kampt. Niet dat ik het andere paarden toe wens Knipoog

succes allemaal en blijf info uitwisselen!!!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:22

Ohja en die bach bloesem ga ik zeker ook proberen als het niet veranderd. Fijn dat jou paard daar lekker op reageerd. En ookal helpt het jou psychisch ook, maakt niks uit. Dan werkt het dus!!! Want jullie beinvloeden elkaar, en het kan nooit kwaad dit middel even te gebruiken, want het is een natuurlijk middel!
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 02:34

Maar het is toch een normale zaak als je een veulen speent dat de merrie dan over de toeren raakt volgens mij!!! Ze zien het wel degelijk als hun kind wat ze hele dagen bij zich hebben en als dat opeens weg is, tja, het is niet meer dan dat dan het moederinstinct om de hoek komt kijken, hoor.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 11:50

@ suleilitha

is het ook, instinct.
alleen werd de mijne ipv. ''een beetje vervelend''
een compleet ander paard met levensgevaarlijke kuren.. Clown
en aangezien ik niet gezegend ben met een rijbak en dus altijd buitenritten maak,
wil(de) ik weer zo snel mogelijk mijn oude vertrouwde en dus betrouwbare merrie terug..
want om nou een tijd niet te gaan rijden omdat ze tegen auto's aanspringt, is ook weer zo wat.
blijven rijden, blijven proberen is de enige remedie.. vaak. en als een paar druppels bach bloesem het paard en mij helpen, prima!
net weer een heerlijke rit gemaakt, eindelijk. zonder al teveel stress en gekkigheid.
verder zal het gewoon moeten slijten

Knipoog

@ jantines

dat duid idd meer op pijn dan verveling, zadel al ns nagekeken, doet ze het alleen met het zadel/rijden??
of loopt ze ook moeilijk als je dr gewoon mee wandeld of longeert?
goed naar dr houding kijken, kun je al n hoop uithalen meestal,
hoewel ik uit ervaring ook weet dat metname tinkers het niet snel laten merken als ze pijn hebben..
is het niet begonnen na de bevalling? iets met dr heupen/bekken? ik weet ook niet..
die bach bloesem druppels kun je iig gebruiken, maar is wel meer gericht op angst/stress/nerveusiteit
en daar is bij jouw paard niet echt sprake van toch? Knipoog

ik hoor het wel weer, ben benieuwd, succes!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:05

Idd is ze niet bang, maar eerder heel bokkerig. (hiervoor nooit geweest) Vandaag is hoefsmid geweest, dus als er iets met de knie was is dat vandaag al ietsjes opgelost hoop ik, vanmiddag ga ik rijden, dus dan zal wel meer blijken.
Mijn merrie is lang in de manege geweest, waar die al niet in de goede galop ging rechts, ook aan longe en los in de bak doet ie het vaak niet. Het is dus een disbalans en gewoon een questie van trainen. Maar dat bokken vind ik zo raar. Dat lijkt me zo op pijn duiden (met bijten bij aansingelen enzo er bij) Maar goed, de tijd zal het leren.

Heerlijk wel dat je paard het weer gewoon doet! Tis echt vervelend als ie 180 grade veranderd...

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:55

Hallo Hallo,

Ff nog korte update...Nl mijn merrie is weer helemaal normaal...JESSSS Ik denk toch echt dat het door de hormonen kwam en het opzetten van de uiers. In totaal heeft het een dikke maand geduurd. Ik denk dat als je de merrie goed in beweging houd en niet al te hard laten werken (dus lekker buitenrijden enzo) dat het het snelste overgaat. Dat was bij deze in iedergeval dus. Succes allemaal!

Ene ff voor monicees, hoe gaat het bij jou nu???

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 07:22

hii!

mooi dat de jouwe nu weer lekker in dr velletje zit! Knipoog

de mijne bleef ondanks het buitenrijden stresserig! zowel onderweg als thuis, ook steeds zoeken nog.

sinds maandag staat er een shetje bij en het zoekgedrag is over!
verder tijdens het rijden is het eingenlijk op en af, de ene keer is er niks aan de hand,,
en de andere keer een lopende tijdbom..
maargoed zolang het te doen blijft, is blijven rijden idd de enige remedie.
verder krijgt ze wel nogsteeds bach bloesem rescue druppels, heb wel het idee dat het iets doet namelijk.. Tong uitsteken
en anders werkt t iig voor mij.
verder euhm is het afwachten, 1 ding weet ik wel zeker..
ik laat haar nooit meer dekken Haha!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:58

hier heeft het weken geduurd, veulen gespeend met 6 maanden, merrie is al geregeld bij het veulen weggeweest ivm buitenrijden enzo, nooit een probleem geweest, na het spenen werd ze erg vervelend naar de andere paarden, ik heb haar snachts op een apart stukje paddock met loopstal gehad, naast de rest van de paarden, dit leek goed te werken, dan had ze even rust, hoefde ze niemand op te jagen enzo.
Ze is nu wel weer de oude maar heeft wel geleerd dat ze boven de andere kan staan.