Niet kunnen Longeren ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArteGrigio

Re: Niet kunnen Longeren ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:42

Mijn jong paardje die ik ook op zijn 2 jaar ben beginnen longeren viel in het begin als hij op de linkerhand liep mij gewoon aan. Op de rechterhand liep ze vrolijk in rondjes zonder enig probleem. we hebben haar zo ver gekregen door ervoor te zorgen dat ze langs de rechterkant de bevelen perfect kende en dan de bak zo afgezet dat ze in een soort gang stond. ( een beetje te vergelijken met een stapmolen) door haar te drijven met de stem en de zweep ( ze heeft nooit klappen gehad) heeft ze geleerd dat het op de linkerhand ook gewoon ging zonder problemen. Ondertussen is het een super springpaardje. Nog altijd wel een beetje een speciaal karaktertje maar dat gaat er nu eenmaal niet uit.
als je gewoon je paard het gevoel van veiligheid kan geven op de kant dat hij niet wil lopen door bv een pad aan te duiden waar hij kan lopen doet hij het dus misschien gewoon wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:47

Jenthe_x schreef:
Had miss beter dit topic niet gezet Verward

Wat een onzin, waarom zou jij geen vragen mogen stellen?

Ik denk dat sommige mensen dachten dat het een grapje was. Die hadden wellicht al een beeld voor zich van een anderhalfjarige die volop in training stond en elke dag een half uur hard aan de longe aan het werk is (en dat zou ook niet zo mooi geweest zijn). Veel mensen geloven ook dat het schadelijk is om iets met jonge paarden (zeg maar onder de drie) te doen. Het liefst halen ze hun 3-jarige dan volkomen groen uit de opfok en zetten hem vervolgens op een africhtngsstal waar hij binnen 2 weken ingereden weer vandaan moet komen. Daar ben ik het niet mee eens. Het is veel gezonder voor een paard om daar rustig naartoe te groeien. Met een paard van 1,5 jaar kun je ook best wel iets doen, maar zie het als echte kleutergymnastiek. Zoals eerder gezegd niet te veel en niet te lang / intensief. Ze zijn dan echt nog te jong om lang concentratie vast te houden en ze zitten natuurlijk nog volop in de groei.

Ik zou hier zelf niet mee aanrommelen als het niet gaat, maar iemand met veel ervaring met jonge paarden vragen even te helpen. Jong geleerd is oud gedaan, maar jong verkeerd geleerd is eenmaal 'oud' erg lastig weer goed te krijgen.

Als jullie twijfelen over het oog, dan zou ik dit na laten kijken. Ik weet niet of het paard verder iets aan zijn ongeluk heeft overgehouden? Dat zou er ook nog mee te maken kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:49

Als je een hand vlak voor het oog houdt,zonder oogharen en wimpers aan te raken en het dier vertrekt geen spier en knippert ook niet met het oog, dan kun je er vanuit gaan dat ze niet of slecht ziet.
Moet je daar dierenarts voor zijn? Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:07

Citaat:
Als je een hand vlak voor het oog houdt,zonder oogharen en wimpers aan te raken en het dier vertrekt geen spier en knippert ook niet met het oog, dan kun je er vanuit gaan dat ze niet of slecht ziet.
Moet je daar dierenarts voor zijn?

Dat is niet altijd even betrouwbaar sul. Sommige paarden zien nog wel het verschil tussen licht en donker maar zien verder niets. Als je dan met je hand richting hoofd komt knipperen ze ook omdat ze merken dat er iets (een schaduw) naar hun oog komt.

Jenthe_x schreef:
lindake schreef:
Als ze zo ervaren is zou ze toch wel moeten weten hoe ze op een adequate manier moet reageren als er problemen zijn bij het longeren Lachen.

Het ging met alle 3 andere paarden wel ..
Maar daar kan ik toch nix aan doen ?
Had miss beter dit topic niet gezet Verward

Elk paard is anders... Misschien is dit paard net iets te moeilijk voor de eigenaresse. Persoonlijk vind ik dat als je met jonge paarden werkt je elk probleem direkt moet kunnen oplossen. De eigenaresse kan dit niet met dit paard omdat het al misloopt met longeren dus ze kan beter hulp inroepen van iemand die 'meer' ervaring heeft zodat het probleem gelijk verholpen wordt. Anders gaat het van kwaad naar erger gaan en moet het paard gecorigeerd worden. En dat is niet altijd een pretje, niet voor het paard en niet voor de ruiter die het doet...

Jij kan er inderdaad niets aan doen. Maar jij start een topic met een probleem en ik geef mijn visie over hoe je het probleem het beste kunt aanpakken.

Edit: typo

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:22

Jenthe_x schreef:
SorrySorrySorrySorry , Hy is helemaal geen 1,5 Bloos
Hy is 2,5 .. ik verwarde hem met zijn broertje ,
het spijt me !

Vind je het heel raar dat ik daar geen reet van geloof?

ArteGrigio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:28

Sanniejj schreef:
Jenthe_x schreef:
SorrySorrySorrySorry , Hy is helemaal geen 1,5 Bloos
Hy is 2,5 .. ik verwarde hem met zijn broertje ,
het spijt me !

als het niet je eigen paarden zijn. zoals ik er wel meerdere op stal staan heb dan vind ik het heel erg begrijpelijk dat je je eens mist. Waarom zo aanvallen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:57

ArteGrigio schreef:
Sanniejj schreef:

als het niet je eigen paarden zijn. zoals ik er wel meerdere op stal staan heb dan vind ik het heel erg begrijpelijk dat je je eens mist. Waarom zo aanvallen?

hoezo nu weer aanvallen?
Ik vind het nogal raar ja, dat je dat niet weet, dat je je nu vergist met 5/6 oke, maar ik vind 1.5/2,5 wel heel veel schelen hoor.

ArteGrigio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:07

Ik geef toe dat ik ook al met de verkeerde de piste ben ingestapt.en daar zijn ook nog heel jonge beestjes bij. maar ik heb er sommige van bijna 2 die even groot zijn als een 3 of vierjarige bij ons in de stal

ArteGrigio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:07

Maar daar ging het hier helemaal niet over

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:19

Misschien zijn grondoefeningen verstandiger dan longeren. Longeren is best belastend en voor zo'n jong ding niet goed.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:53

een paard van 1,5 jaar mag je nog helemaal niet longeren, hij is nog helemaal niet klaar daar voor! hij zit echt nog midden in zijn jeugd, longeren kan je rustig mee beginnen als ze 2,5 of 3 jaar oud zijn, of iets later nog maar zeker niet eerder...

probeer het over 2 jaar nog eens... Clown