PROBLEEM: Uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mausjeh

Re: PROBLEEM: Uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:02

wat vervelend voor je zeg! Dominantie speelt hierin een grote rol. Kdenk in ieder geval dat je geduld moet hebben, neem elke x als je komt wat lekkers mee! suc6

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:16

je kan ook proberen om met wat lekkers en bijv. zonder halster naar de wei gaan of het halster omlaten dat je alleen het touwtje aan meto klikken en als jij naar de wei komt weet hij misschien dat hij meto werken dus probeer ook gewoon naar de wei te gaan zonder dat hij hoeft te werken.
suc6

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:29

Tja ik herken dit verhaal zo goed! Sinds ik het paard van mijn zus 2 jaar geleden heb overgenomen heeft ze dit soort gedrag het eerste jaar vertoond. Ik stond niet boven haar en ook bij het rijden nam ze me vaak beet. Ze was wel braaf maar tijdens het rijden maakte ze me het moeilijk en haarzelf zo makkelijk mogelijk. Ook buiten de bak was ze slim en sluw en ik wist nog niks van consequent zijn. Nu zijn we flink gegroeid, ik ben de baas en ben consequent terwijl we natuurlijk wel maatjes zijn. Er zijn vaste grenzen en die weet ze, overschrijdt ze deze is het mis. Ook tijdens het rijden ben ik de baas en doet ze erg veel voor me. Die methodes van in de wei zitten e.d. helpen niet bij mij, de snoepjes komt ze niet op af en het duurt mij te lang voordat ze komt. Ik heb het geluk dat ik het hek van het weiland kan openzetten en haar in een gesloten stukje kan jagen en haar zo kan pakken. Ik zet dan de andere 4 paarden even binnen of zorg dat een ander ze tegen houd bij het hek, ikzelf ga dan achter haar aan jagen en jaag haar zo de val in. Nooit heb ik haar zomaar laten staan of door een andere laten halen. Elke keer als ik naar de wei ga ritsel ik wat (heb klittebandzakken) of neem ik een kleinigheidje mee zo laat ze zich vaak pakken. Ook rijdt/longeer ik haar elke dag, ze vind het fijn een routine te hebben. Als ik een dag niet rijdt wil ze nog wel eens weglopen tegenwoordig maar minder erg als vroeger en zeer weinig. Ze kickt op het werken. Als ze soms wegloopt blijf ik haar achterna gaan zodat ze uiteindelijk vanzelf omdraait..

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:02

Het is inderdaad ook een dominantie probleem dat weet ik, maar ik weet zelf wanneer mijn paard pijn heeft en dit is gewoon een spelletje wat hij ervan maakt! Met rijden heb ik totaal nergens last van, ik heb hem altijd goed onder controle en hij weet dat ik de baas ben. In de stal is er ook niks aan de hand. Longeren en losgooien in de buitenbak ook niet (wat overigens een grote bak is en ruimer dan zijn wei).

@: Joceline: Ja ik snap jou ook erg goed! Ik heb alleen niet de mogelijkheid om het naar de voorkant te jagen want hij zou er dan aan alle kanten uit kunnen breken!
Afgelopen zaterdag ging het erg goed dus a.s. zaterdag ga ik verder op deze manier. Wachten totdat hij naar mij toe komt en niet zijn eigen gang laten gaan.

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:47

Probeer het beestje nu op een andere manier van het weiland af te halen stel je loopt er naartoe normaal met halster zichtbaar doe dan nu het halster achter je rug maar ik weet natuurlijk niet hoe jij dat doet maar dit lijkt me meer pubertijd die iets langer door gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:21

Misschien heeft je paard gewoon geen zin in rijden en zodra hij jou ziet, denkt ie: jee moet ik weer. Haal je hem ook wel eens uit het land voor alleen een flinke poetsbeurt of een stukje wandelen of haal je hem alleen op met de bedoeling te gaan rijden.
Hem paaien met snoepjes en al dat gedoe zou ik niet aan beginnen, zo leer je hem alleen maar verkeerde dingen aan. Misschien wat meer afwisseling in je omgang met je paard? Heeft hij/zij er mischien ook weer wat meer zin in om met je de weide uit te lopen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:32

Mindim schreef:
Misschien heeft je paard gewoon geen zin in rijden en zodra hij jou ziet, denkt ie: jee moet ik weer. Haal je hem ook wel eens uit het land voor alleen een flinke poetsbeurt of een stukje wandelen of haal je hem alleen op met de bedoeling te gaan rijden.
Hem paaien met snoepjes en al dat gedoe zou ik niet aan beginnen, zo leer je hem alleen maar verkeerde dingen aan. Misschien wat meer afwisseling in je omgang met je paard? Heeft hij/zij er mischien ook weer wat meer zin in om met je de weide uit te lopen.

Met de drukke wedstrijdtijden rijdt ik elke dag en soms 1 dag aan de pessoa..en flink ook! Maar juist als ik haar 1 dag vrij geef of wat leuks met dr doe is ze een soort beledigt of uit haar routine en laat ze zich de volgende dag niet pakken. Ze kickt wel op het werk maar het blijft een uur flinkhard werken. Ik denk dat ze als ex Z2-paard uitdaging zoekt en keihard wil beuken omdat ze geniet van alle gangen en vooral de middendraf. Dus met mijn merrie is het weer heel raar ik begrijp het zelf ook niet zo goed maar het is wel fijn. Het is dan niet weer zo dat ze altijd weg loopt als ik een dag niet heb gereden maar soms wel. Ze weet wel dat ik haar daarvoor natuurlijk lekker borstel, samen aan het werk gaan wat steeds beter gaat en dat ze daarna wat lekkers krijgt met veel beloningen..dat lijkt mij de drive bij ons Lachen

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:48

@ mindim: Ja ik haal(de) hem ook uit de wei voor een lekker wandelingetje langs de berm of om even lekker los te springen wat hij super vind of gewoon een poets/wasbeurt en daarna weer terug!! Dus de afwisseling zit er wel in!

xloesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:07

ik heb dit probleem ook met een manegepaard gehad misschien wil hij gewoon spelen, of loop je te snel naar hem toe ofzo dat hij bang begint te worden

als je hem egt niet te pakken krijgt kun je hem ook insluiten en dan nog pakken maar daar worden ze meestal ook bang van als je dat vaker doet
niet egt een goede tip ofzo

xloes

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:01

als je m nou gewoon laat staan, dag en nacht, waardoor hij dus niks krijgt, geen voor of wat dan ook? dan heeft ie na een tijdje toch wel door dat als hij zich niet door jou laat vangen hij ook niks te eten krijgt... Knipoog succes met m Knipoog

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:38

marrlinde schreef:
als je m nou gewoon laat staan, dag en nacht, waardoor hij dus niks krijgt, geen voor of wat dan ook? dan heeft ie na een tijdje toch wel door dat als hij zich niet door jou laat vangen hij ook niks te eten krijgt... Knipoog succes met m Knipoog

Ja en als het paard zich dan een keer laat vangen dan zal je hem dus weer moeten belonen met voeren. Als hij daarna de wei weer in gaat en zich paar dagen weer niet laat vangen moet de eigenaar weer dagenlang afwachten tot hij zin heeft..geen goede bedoeling. Dan zou ik er nog liever een uur achteraan rennen/lopen (met een zweep.) Ik zou proberen elke keer als je de wei in loopt een klein lekkernij in je zak te stoppen, laat ze zich vangen krijgt ze dit snoepje. De volgende keer als je haar haal zal ze dit verwachten en herkent ze de routine. Dit is dus anders dan met brokken rammelen dus lokken met voer, dit is niet juist vind ik. Verder goed kijken hoe het paard het werk vind en of jij wel boven haar staat.