Ha die van mij mag altijd alles dus das ook consequent!!!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Het blijf aftasten of een paard de spreekwoordelijke middelvinger uitsteekt als je een oefening van hem vraagt, maar als er angst of onbegrip bij komt kijken (en dan is het serieus de vraag of dat echt angst of onbegrip is, of aangeleerd gedrag) kun je toch beter wat harder overkomen dan te soft. Mijn ervaring is dat paarden heel veel vergeven, en je om de spreekwoordelijke vinger kunnen wikkelen als je de reacties niet goed weet te interpreteren...
Dus blijf ik een paard corrigeren? Nee. Want moeten blijven corrigeren betekend dat je de eerste paar correcties niet in de sterkte hebt toegepast die het paard duidelijk nodig heeft. Iedere correctie moet in een intensiteit worden toegepast dat het paard ervan onder de indruk is. Ieder correctie die dat niet is, is een correctie die je niet had hoeven geven. Dat stompt een paard alleen maar af.
meestal zijn ze daarna gwoon heel braaf, het is ook heel natuurlijk, paarden schoppen en bijten ook naar elkaar als eentje niet luisterd.. 
me_myself_i schreef:Ik corrigeer ze eerst met stem, maar als ze te ver gaan dan zet ik ze wel terug op hun plek.. ik bdoel bijten of schoppen naar mij dat mag niet! dan 'bijt' ik terugmeestal zijn ze daarna gwoon heel braaf, het is ook heel natuurlijk, paarden schoppen en bijten ook naar elkaar als eentje niet luisterd..

KiWiKo schreef:hahahha maar ik denk dat jij net als ik er een welgemeende HEEEI!! uitgooi en dan klaar zijn ........... en geen @!(*$&)(@*&POKKEKNOL JE GAAT NAAR DE MARKT)(*@$&!(*&(*&#)(*&

KiWiKo schreef:voor een paard is een tik duidelijker dan een schreeuw![]()

Cassidy schreef:Niet mee eens. Een paard moet het nieteens in zijn hoofd halen op bepaalde dingen te gaan doen of zelfs willen proberen. Dan volgt onherroepelijk correctie fase 4 en hoger. Zodat hij er in het vervolg niet eens aan denkt om dat nog eens bij mij te gaan proberen.
Een correctie die niet aankomt is er een teveel. Een correctie die je in intensiteit overdoseert is jammer, maar niet half zo erg als een correctie die een paard niet serieus neemt omdat hij heeft geleerd dat hij die niet serieus hoeft te nemen. Dat is een correctie die je dan beter niet had kunnen geven.
Cassidy schreef:Niet mee eens. Een paard moet het nieteens in zijn hoofd halen op bepaalde dingen te gaan doen of zelfs willen proberen. Dan volgt onherroepelijk correctie fase 4 en hoger. Zodat hij er in het vervolg niet eens aan denkt om dat nog eens bij mij te gaan proberen.
Een correctie die niet aankomt is er een teveel. Een correctie die je in intensiteit overdoseert is jammer, maar niet half zo erg als een correctie die een paard niet serieus neemt omdat hij heeft geleerd dat hij die niet serieus hoeft te nemen. Dat is een correctie die je dan beter niet had kunnen geven.

Shanna schreef:Offtopic, maar wij zeggen tegen de honden ook altijd van gedraag je of je gaat naar het asiel.
. Ook een heerlijk dreigement als ze vervelend is, ik zeg gewoon de bruikleenovereenkomst op. Maar goed, dat is off topic.
Cassidy schreef:Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

sanne83 schreef:Cassidy schreef:Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
grappig dat deze er altijd bijkomt om te laten zien dat het wel hard mag, nooit om te laten zien hoe zacht het kan.. Het kan altijd zachter, maar hoeft bijna nooit echt hard.

sanne83 schreef:Cassidy schreef:Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.
grappig dat deze er altijd bijkomt om te laten zien dat het wel hard mag, nooit om te laten zien hoe zacht het kan.. Het kan altijd zachter, maar hoeft bijna nooit echt hard. Persoonlijk ben ik alleen echt hard bij een geval van zelfverdediging, dan is het inderdaad zo hard als het moet.
Cassidy schreef:Als je eenmaal fase 4 of hoger hebt gehad bij een correctie, hoeft het daarna nooit meer zo ver te komen. A horse know what happens, before what happens happens. Om nog een Parelli gezegde te quoten.
Dat jij op grond van de eerste Parelli Quote meteen denkt aan alleen maar harde correcties ligt toch echt aan jezelf.
vind het gewoon grappig dat hij altijd voorbij komt in de zin van: "hard corrigeren is ok", dan in de zin van:"zou het misschien nog zachter kunnen?"
Cassidy schreef:@ Merrieveulen: ik loop ook weleens met mijn paarden aan de hand, en graas met hen aan de hand. Om snacken te voorkomen graas ik alleen op bepaalde plekken met ze, ze halen het op andere stukken nieteens in hun hoofd om de berm in te duiken voor die hap gras. Ook hier een kwestie van heel konsekwent zijn. .

sanne83 schreef:een fase 4 is trouwens niet bedoeld om te corrigeren. Een fase 4 is bedoelt als (hoge) druk om iets te vragen, niet om te corigeren (en dus iets af te leren). Is dus ook niet bedoelt om een paard "onder de indruk te krijgen" of "respect af te dwingen". Het enige doel van een fase 4 is een (minieme) reactie op het gevraagde.
als een paard over je heen dreigt te walsen, handel je uit zelfverdediging en dat heeft verder dus ook niets met fases/fase 4 te maken.