Hinniken als je komt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Re: Hinniken als je komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:39

ja opzich wel bij mijn eigen ma meestal weet ze dat ze eten krijgt en bij die van mijn vader die hinnikt de hele buurt bij elkaar want die wil aandacht

Bentofan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:40

mijn pony's doen het ook altijd Lachen
ik loop vaak op klompen naar ze toen en als ze nu alleen al de klompen horen beginnen ze al te hinniken alleen soms hebben ze dan de verkeerde en dan stoppen ze ook met hun enthousiasme:P

Casarell

Hinniken doen ze alleen als ze horen dat ik ga voeren..

Maar die van mij komt wel altijd in volle (!) galop naar me toe als hij in de wei staat en ik roep hem.. dan is hij zo blij dat hij aandacht krijgt!!

Overigens krijgt hij dan niks lekkers, dus het gaat hier niet door de maag Haha!
Laatst bijgewerkt door Casarell op 30-10-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Een paard dat hinnikt heeft in de uren daarvoor zich niet prettig gevoeld. Als mijn paarden hinniken is dat meestal omdat er wat aan de hand is. (waterbak omgegooid oid)

Als onze paarden vrij zijn van ongemakken, eten hebben en drinken hinniken ze niet.

Een klant van mij wilde weten hoe ze haar paard kon afleren om 's ochtends de hele buurt bijelkaar te hinniken. Ik vroeg haar of het paard 's nachts op stal ging en hoeveel voer hij kreeg. 's Ochtends had hij geen voer meer in zijn box en had ook al een hele nacht op stal gestaan.

Toen ze hem buiten liet staan 's nachts met voldoende eten was het in één keer over.

Paarden die op de weide hinniken weten dat je wat lekkers komt brengen. Liefde gaat vóóral door de maag bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:43

Aranel schreef:
Het schijnt dat paarden die hinniken als ze je zien dus geen fijn leven hebben Nagelbijten / Gniffelen Omdat ze zich zo vervelen op stal, en er komt iemand aan; yeahhh eindelijk eens contact met iemand!
Tenminste, dat heb ik een keer gelezen Clown

Ja dit heb ik ook een aantal keer gelezen. Maar dit zegseltje word over het algemeen gebruikt op bokt door een bepaald soort mensen dat aan een bepaalde manier van paardenhouden doet en anderen het liefst voor dierenmishandelaars uitmaakt omdat zij hun paarden op ijzers en niet 24/7 buiten hebben etc Schijnheilig Dus als ik jou was zou ik daar maar niet teveel aandacht aan besteden... Sorry als ik mensen hiermee op hun tenen trap maar helaas zie ik het wel zo.

Ontopic: Mijn paard hinnikt soms als ik kom, toen ze van de zomer in de wei stond deed ze het altijd maar nu ze meer op stal staat juist niet meer. Maar van mij hoeft ze het ook niet te doen, ik kan al blij worden van die ontzettend lieve ogen en die naar voren gespitste oortjes als ik haar roep Lovers

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:44

Citaat:
Ja dit heb ik ook een aantal keer gelezen. Maar dit zegseltje word over het algemeen gebruikt op bokt door een bepaald soort mensen dat aan een bepaalde manier van paardenhouden doet en anderen het liefst voor dierenmishandelaars uitmaakt omdat zij hun paarden op ijzers en niet 24/7 buiten hebben etc Schijnheilig Dus als ik jou was zou ik daar maar niet teveel aandacht aan besteden... Sorry als ik mensen hiermee op hun tenen trap maar helaas zie ik het wel zo.

Die uitspraak was van Dr. Machteld van Dierendonck, wetenschapster op het gebied van paardengedrag. Heeft o,a. in de BIT gestaan.

Ik vind jouw post buitengewoon aanmatigend! Boos!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-10-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:44

Mijn exverzorgpaard deed altijd een zacht hu-hu-hu als ze me zag Lachen Superlief! (ze stond 24-7 in de wei met een hele kudde, dus verveling zal het wel niet zijn Knipoog )

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:46

Als hij me ziet hinnikt die 3x zo hard als die kan, gewoon om aandacht te krijgen Knipoog
Als ik fluit word hij helemaal gek, dan weet hij dat die aandacht krijgt Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:49

Citaat:
Denk jij dat het een goed teken is als je paard enthousiast
hinnikend in zijn stal je op staat te wachten? Volgens dr.
Van Dierendonck is dit waarschijnlijk meer een teken dat
hij zich de afgelopen periode vervelend heeft gevoeld en
nu blij is dat je hem eindelijk wat afl eiding komt bieden.
Een paard dat gezellig samen met een soortgenoot in
de wei staat is doorgaans ook niet zo enthousiast om te komen

See it yourself??

http://www.horse-event.nl/bestanden/magazine_2007.pdf

bladzijde 11

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:53

Kan het me goed voorstellen. Als ik de hele dag niks nuttigs heb gedaan ben ik ook blij om een bekend iemand te zien en weer even op te leven Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:05

Arabesk schreef:
Citaat:
Denk jij dat het een goed teken is als je paard enthousiast
hinnikend in zijn stal je op staat te wachten? Volgens dr.
Van Dierendonck is dit waarschijnlijk meer een teken dat
hij zich de afgelopen periode vervelend heeft gevoeld en
nu blij is dat je hem eindelijk wat afl eiding komt bieden.
Een paard dat gezellig samen met een soortgenoot in
de wei staat is doorgaans ook niet zo enthousiast om te komen

See it yourself??

http://www.horse-event.nl/bestanden/magazine_2007.pdf

bladzijde 11

Net als in jouw pb die ik net geantwoord heb aan je: Dr. Machteld van Dierendonk overtuigd mij niet. Zeker niet aangezien mijn paard wél hinnikt en op een holletje naar me toe komt terwijl ze mét andere paarden en genoeg eten tot haar beschikking in de wei staat. Ook voor lekkers doet ze het niet want dat heb ik nooit bij me in de wei. Dus ik geloof er wél in dat een paard het kan doen omdat ze het gewoon leuk vinden je te zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:06

Het ging mij om hoe jij 'sommige' bokkers beschrijft. Zij zijn groot en ik is klein! Dat draagt niet echt bij aan een prettige manier van discussieren.

Maar da's offtopic

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:10

Veronica doet het ook ontzettend veel. En ik vind het leuk. Lovers

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:11

bij mijn pony's is het zelfs zo erg dat als ze in de wei staan (aan het einde van mijn straat) en ze horen mijn fiets (die kraakt nogal) dan gaat der hoofd omhoog en hinnikt ze en gaat der hoofd weer omlaag en gaat ze weer verder eten, ze doet het bij niemand anders alleen als ze mij ziet of op een of andere manier hoort, zelfs als ik niet roep ofso hinnikt ze. en als ze thuis staat en ik kom thuis van school en ze staat buiten, dan zeg ik altijd even hallo tegen ze en dan gaat dat hoofdje weer omhoog en hinnik en weer omlaag. mischien is het bij sommige paarden een teken van tekortkoming? maar mijn pony's staan de hele dag op de wei (in de nacht binnen alleen s'winters) en ze zegt als het ware gedag tege mij, ik vind het ook heel lief als ze dat doen. en ze zien me ook niet als iemand die ze alleen maar eten geeft anders zou ze wel aan komen galloperen ofso maarja ze staan in de wei met genoeg gras dus lijkt het mij niet dat ze iets tekort komen. of heb ik het nu weer fout Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:13

Arabesk schreef:
Het ging mij om hoe jij 'sommige' bokkers beschrijft. Zij zijn groot en ik is klein! Dat draagt niet echt bij aan een prettige manier van discussieren.

Maar da's offtopic

Ik kreeg het artikel in je PB dus daar reageerde ik op Knipoog Jep, helaas beschrijf ik sommige bokkers zo en voorheen had ik ook veel respect voor deze bokkers hoor. En nu nog, het is alleen jammer dat een enkeling van die bokkers het verpest voor andere bokkers door hun manier van paardenhouden letterlijk en figuurlijk op te dringen. En helaas zie ik dat nog vaak voorkomen, zelfs als daar helemaal niet om gevraagd word, waardoor ik het een beetje gehad heb daarmee. Maar zoals je zegt, dat is een andere discussie. Er zullen er vast al heel wat te vinden zijn á 200 pagina's lang Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-08 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:14

Mijn verzorgpony doet dat ook. Dan fiets je zo langs het hek en dan roep je ROOS! en dan gaat d'r hoofdje omhoog en gaat ze half dravend naar het hek Lovers

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:14

Offtopic: iemand voelt zich blijkbaar aangesproken Vork

De harde stelling dat een paard dat hinnikt zich in de voorafgaande uren niet prettig heeft gevoeld, is nogal kort door de bocht.
In geval van eenzame opsluiting en gebrek aan contact zou dat inderdaad een reden kunnen zijn.

Maar zoals altijd, is er niet 1 'waarheid' over paarden.

Paarden kunnen een sociale band opbouwen met elkaar, maar ook (zij het op een wat andere manier) met mensen.

En net zoals bevriende paarden elkaar op afstand begroeten als ze elkaar een tijdje niet gezien hebben (bijv. paard is weg geweest op buitenrit) zo kunnen ze ook begroetend hinniken naar 'hun mens'.

Sommige paarden hinniken meer dan anderen, zo zijn bij ons de 'baby' en merrie veel vocaler en roepen zij niet alleen naar elkaar, maar begroeten ons ook met een hinnik. Terwijl ze gewoon 24/7 met elkaar in de wei staan met voldoende gras.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:16

Mijn pony hinnikt altijd zachtjes door haar neusgaten. Maar ze richt zich altijd gelijk op mijn zakken, dus of het nou echt om mij gaat.. Huilen van het lachen Maar leuk is het wel Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:18

Alleen als het regent of als alle paarden al binnen staat krijg ik een hinnikje. Maar hij komt wel altijd naar me toe, dat dan weer wel Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:20

die van mij hinnikt ook als ik aan kom,of ze nu smorgens op stal staat of op de wei,er word altijd naar mij gehinnikt,en de drie andere die er staan doen het ook,alsze mijn auto al aan komen zien rijden op de oprijlaan,word er vrolijk mee gegalopeerd langs mijn auto,moet er altijd erg om lachen,zelfs de jaarlingen doe het nu,of het komt omdat ik ze voer of dat ze blij zijn mij te zien,dat maakt mij niks uit,vind het toch een vriendelijk gebaar,en zie het in mijn ogen niet als slecht,integendeel zelfs.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:22

Arabesk schreef:
Een paard dat hinnikt heeft in de uren daarvoor zich niet prettig gevoeld. Als mijn paarden hinniken is dat meestal omdat er wat aan de hand is. (waterbak omgegooid oid)

de mijne hinnikt ook vaak als ik thuiskom van school oid dan roep ik meteen naar hem Daag mijn Tjallingske Lovers en dan hinnikt hij

hoewel hij heel de tijd op de weide staat met Jarne & water heeft dus het lijkt me niet dat hij zich dan niet prettig heeft gevoeld Bloos
hij heeft altijd genoeg te knabbelen als de weides leeg zijn krijgen ze onbeperkt hooi dus lijkt me niet dat hij zich verveeld Nagelbijten / Gniffelen (en hij crosst ook uren rond met het andere paardje Knipoog)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:25

mijn veulen, didee, reageert op haar naam. als ik 10 x didee roep is de kans groot dat ze 10 x hinnikt.. zo schattig. En de andere 2 zijn altijd heel enthousiast met een klein huhuhu maar echt luid hinniken zit er nie in hihi..

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:44

Nou mijn paardje krijgt een enkele x iets als ik hem in de wei ga halen dus hij hinnikt toch echt niet elke x vanuit de wei als ik hem roep omdat hij wat lekkers krijgt hij komt ook altijd naar me toe in de wei. het verhaal dat ze het daarvoor niet naar hun zin hebben gehad kan ik me wel in vinden,

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 03:26

Mijne hinnikt als ik de stal binnenkom (en als ik dan heel even sta te praten met iemand anders is ze beledigd). Als ze op het land staat hetzelfde. Terwijl ze dondersgoed weet dat ze alleen als ik wegga eten krijgt.

Denk wel dat het met verveling te maken heeft (haar buurvrouw op stal is een shet en die is te klein om contact mee te hebben) en op het land is het pas sinds haar vriendje weg is. En de merrie waarmee ze op wei staat kan ze wel mee overweg, maar het is nou niet echt een vriendin waarmee ze kan kroelen (dan krijgt ze een rotschop van die andere merrie).

Neemt niet weg dat ik het leuk vind en dat zij blijkbaar blij is me te zien. En omdat ik niet alleen even langs kom om haar een knuffel te geven, maar haar ook lekker meeneem naar buiten voor een paar uurtjes. (bij buitenritten vergeet ik de tijd nogal eens, die kunnen dus rustig 2 tot 3 uur duren).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 03:41

Arabesk schreef:

Als onze paarden vrij zijn van ongemakken, eten hebben en drinken hinniken ze niet.

Ik heb dan weer gelezen dat paarden verschillende manieren van hinniken hebben. Mijn inmiddels overleden paard kwam áltijd naar me toe, terwijl ze op een volle wei stond met water, vriendjes om zich heen, noem maar op. Als ze me zag, kwam ze even bij het hek staan en deed ze bubububububu. Volgens mij is dat in paardentaal: hoi, leuk dat je er bent.
Een van mijn pony's is ook zo'n kletskous. Die houdt alles in de gaten, doet aan begroetingshinnikjes en gaat vervolgens z'n eigen gang weer. Op het weiland, met z'n vriendinnetjes.
Terwijl ik bij mijn andere pony alleen maar wat zie 'neusvleugelen' - die heeft de volumeknop nog niet gevonden. Clown