Veulen met een 'rare' gewoonte...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Veulen met een 'rare' gewoonte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:36

Ehm... Ik vind toch wel, dat als je een veulen koopt en op wil gaan voeden dat dit toch wel wel iets is wat je zou moeten weten..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:37

JoyCiej007 schreef:
.... wil wel even opmerken dat ik 'luchthappen' nu wel een vrij aparte benaming vind; dit geeft eigenlijk een verkeerde indruk en het gebruiken van deze benaming komt dan onbewust dicht in de buurt bij luchtzuigen en dat soort dingen.

Iedereen zal het wel anders noemen, alleen luchthappen, die had ik nog niet gehoord Lachen

Wij noemen het veulenbekken...
Maar ik weet niet of dat typisch Twents is of niet.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:36

Inderdaad heel normaal gedrag. Het veulentje laat zien dat ie onderdanig is aan het andere paard.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 16:48

eilleen333 schreef:
Ehm... Ik vind toch wel, dat als je een veulen koopt en op wil gaan voeden dat dit toch wel wel iets is wat je zou moeten weten..

Ik vind jou antwoord erg kort door de bocht..

Ik heb eerder zelf een veulen gefokt dus heb wel verstand van opvoeden van een veulen.
Dat veulen is uitgegroeid tot een super mak en sociale top springer !!
Alleen dit veulen heeft nooit dit gedrag vertoont.

Niet ieder veulen vertoont dus dit gedrag.
En ik heb ook veel verschillende paarden en pony's gehad en ook daarbij heb ik dit nooit eerder gezien..

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:05

Grappig om dit te lezen. Onze jaarling doet het ook tegen haar moeder nu ze uit de opfok is gekomen. Er was mij ook meteen duidelijk dat het lichaamstaal was en dus iets betekent, maar wist dus ook nog niet wat.
Eilleen33, ook ik vindt je opmerking nergens op slaan, of jij alles weet? Vast wel Haha! .
Is toch juist goed dat als iemand iets niet weet hij/zij erna vraagt.
Dit heeft niks te maken met wat jij zegt, dat je het moet weten voordat je een veulen koopt en gaat opvoeden!!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:21

Prummel schreef:
Grappig om dit te lezen. Onze jaarling doet het ook tegen haar moeder nu ze uit de opfok is gekomen. Er was mij ook meteen duidelijk dat het lichaamstaal was en dus iets betekent, maar wist dus ook nog niet wat.
Eilleen33, ook ik vindt je opmerking nergens op slaan, of jij alles weet? Vast wel Haha! .
Dit heeft niks te maken met wat jij zegt, dat je het moet weten voordat je een veulen koopt en gaat opvoeden!!

Ik sluit me hier helemaal bij aan Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:36

Prummel schreef:

Ik vind het ook wel goed dat ze het vraagt, maar de reden dat ik geen veulen heb is dat ik er niet genoeg van weet om het goed op te voeden Knipoog .
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is als je dergelijke dingen weet voordat je aan een veulen begint. Als je alles wil leren door 'fouten' te maken maak je het jezelf en je paard onnodig moeilijk.
Tenminste, dat is mijn mening.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:54

Citaat:
Ik vind het ook wel goed dat ze het vraagt, maar de reden dat ik geen veulen heb is dat ik er niet genoeg van weet om het goed op te voeden Knipoog .
Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is als je dergelijke dingen weet voordat je aan een veulen begint. Als je alles wil leren door 'fouten' te maken maak je het jezelf en je paard onnodig moeilijk.

Ben ik het ook mee eens. Als ik niet genoeg zou weten over veulens zou ik het ook nooit doen !!
Dat wil ik zo'n beestje niet aandoen..
Maar dit kende ik dus nog niet van paarden dus ik denk vraag het even Knipoog

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:51

Het geeft inderdaad leuke foto's mee Haha!

Afbeelding

Mijn doet dat nu al een jaar bij onze grote ruin, mja die is dan ook een reus en hij haat het als oppasser te spelen en jaagt hem altijd weg, daarmee dat mijn zwarte zo onderdanig mogelijk probeert te blijven Lachen Bloos

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:15

eilleen333 schreef:

Onzin, iedereen leert door ervaring. Zo ook TS.
Zolang ze maar goede begeleiding heeft, kan het prima.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:17

Zelfs mijn bijna 2 jarige doet dit nog...

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:57

Tuurlijk moet je erg veel dingen weten voordat je aan een veulen begint, daar ben ik het mee eens!!! Maar een veulen kan veranderen of je kunt altijd op problemen stuiten waar je je niet in hebt verdiept. Onze jaarling heeft dit als veulen ook nooit gedaan, en ik had het zelf ook nooit eerder gezien. Dat mensen daar dan een vraag over stellen wil niet zeggen dat ze niet weten hoe ze een veulen moeten opvoeden.....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:30

Je leert iedere dag weer bij!
Geeft niets hoor.
Mijn veulen heeft het als veulen nooit gedaan maar doet het idd nu als jaarling wel naar haar moeder nu ze weer thuis is.
Net als die van prummel dus! Haha!

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:38

Haha ik heb er hier ook eentje die dat doet, dan loopt de andere erachter, loopt hij daar met z'n mond open Vork.

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:52

mijn 2,5 jarig veulen doet het héél af en toe nog, alleen bij paarden die hij intimiderend vindt overkomen. bij de anderen al niet meer. hij wordt zelf ook eindelijk wat meer mans en in positieve zin brutaal naar andere paarden, kleine mannetjes worden groot, hihi!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:57

Onze jaarling doet dit nog steeds zodra hij met eeN ander paard in aanraking komt. Laats was er een veulentje, en toen ze snuffelde deed de jaarling dit nog meer dan het veulen.

het is normaal gedrag hoor, maar waneer houden ze op?
Overigens toen hij nog hengst was, en met zijn moeder op een 'hengste' manier snuffelde deed hij dit niet.

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:01

Ons veulen heeft het ook heel lang gedaan, totdat hij 2 jaar was daarna hebben we hem nog voor een jaar in de opfok gedaan omdat hij goede maatjes is met een van de andere 2 jarige daar.
Ik vind trouwens alles wat je niet weet moet je vragen anders ga je juist de verkeerde dingen doen doordat je het niet weet en het niet meer durft te vragen.
Door vragen vergroot je alleen maar je kennis.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:15

wij hebben een nu vierjarige op stal die dit gedrag nog liet zien toen ze hier net was en alle paarden nog moest leren kennen. ik geloof dat zij het nu niet meer doet. het is echt kindergedrag, en zegt ook iets over het karakter en mate van ontwikkeling van het paard in kwestie. het ene paard is met vier jaar nog heel jong in de kop terwijl een ander meent al een hele knaap te zijn.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:53

arans schreef:
Onze jaarling doet dit nog steeds zodra hij met eeN ander paard in aanraking komt. Laats was er een veulentje, en toen ze snuffelde deed de jaarling dit nog meer dan het veulen.

het is normaal gedrag hoor, maar waneer houden ze op?

Overigens toen hij nog hengst was, en met zijn moeder op een 'hengste' manier snuffelde deed hij dit niet.
Dat vroeg ik me overlaatst ook af.
Mijn anderhalfjarige doet het ook nog steeds even bij onbekende paarden, alleen al niet meer zo erg toen dat ze een jaar was. Lachen

Salsalaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:01

Dit is typisch het gedrag van een veulen! Idd wat de andere ook al zeggen: onderdanigheid. Hij wil aan de oudere laten merken dat hij maar een onschuldig kleine veulentje is Knipoog hij kan dit nog tot zijn 2 doen! Die van mij deed dat ook.

Gr.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:27

later ook nog wel hoor, er is geen standaard leeftijdslimiet aan. een vierjarige bij ons op stal deed het tot voor kort nog af en toe. bij jaarlingen en zelfs tweejarigen zie je het ook nog vrij regelmatig.