Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Re: Paard gaat hangen tijdens het vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:14

hee wij hadden ook een paard die dat steeds deed, als je haar aan twee kanten vastzet heb je de kans dat het ineens over is. die band om haar nek zou ik echt niet durven, sommige zijn zo gek dat ze zichzelf kapot trekken... succes maar!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:14

Een paard kan ook hangen als er iets achter hem is, of in een trailer. Heb één keer meegemaakt dat een paard dood uit de trailer is gehaald, hij had zich letterlijk opgehangen. Zonde van het paardje en het had misschien voorkomen kunnen worden.

Een paard moet alles leren, ook vaststaan. Vaak wordt vergeten dat dit heel moeilijk is voor een paard, het is een vluchtdier, wil hij los? dan zal hij koste wat kost zichzelf los maken. Als hij het als veulen niet heeft geleerd is het moeilijker om hem het te leren, maar niet onmogelijk. Veel geduld, oefenen en belonen.

Ik ben het helemaal met Julien eens dat sommige reacties hier een beetje rigoereus (of hoe schrijf je dat Tong uitsteken) zijn..

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:19

1 van mijn vorige paarden deed dit ook. Die heb ik het afgeleerd door een longeerlijn aan z'n halster te doen. die lijn door de ring in de muur halen en dan het uiteinde in je hand houden.
Je kunt dan tijdens het poetsen de lijn vasthouden en gaat hij hangen laat je de lijn gewoon gaan. Hij kan dan wel naar achter vluchten maar niet weglopen.
Mijn paard keek de eerste paar keer heel vreemd dat hij nog steeds "vast" stond en vooral dat ik niet reageerde en na een paar keer was het zo goed als over en stond hij braaf stil.
Vooral door er niet op te reageren, niet foeteren, niet hard roepen dat hij moet ophouden, werd hij meer ontspannen tijdens het vast staan en kwam het nog maar zelden voor dat hij ging hangen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:33

Ben blij dat er ook nog normale reacties tussen staan, want meppen en dwingen zijn erg onpaardvriendelijk. Scheve mond

Bedenk je altijd dat het voor een paard niet normaal is om vast te staan. Het zijn vluchtdieren. Daarbij moet een paard leren met druk om te gaan, mocht hij willen vluchten. Dat kan je met geweld en dwang doen, maar ik vraag me werkelijk af WAAROM ga je op zo'n manier met paarden om (even voor degenen die dat blijkbaar doen)????? Verward Verward Verward

Mijn god, het is een dier, je kunt je toch wel even verplaatsen in het wezen paard? Wat zo'n dier allemaal op zijn dak krijgt door in ons leven te komen? Is het nou zo moeilijk je heel even in het dier te verplaatsen? Ergens rekening mee te houden??? Is dat nou zo moeilijk? Ja, helaas is het in de praktijk voor velen heel erg moeilijk.... Verdrietig

Voor TS: Ik heb deze issue ook bij mijn paard gehad, toen ik hem net had (hij was toen 2 jaar, heeft een hele nare ervaring in de trailer gehad, vastgebonden en wel, hij had er zelfs een beschadigde halswervel door opgelopen Verdrietig ). Ik heb het eigenlijk net zo opgelost als Manex. Met een leadrope (lang halstertouw) hem gewoon los laten staan en leren wijken voor druk (dus bij lichte druk een stapje naar voren zetten, mee te geven, i.p.v. naar achteren te duiken). Ondertussen heb ik hem gewoon in alle rust geborsteld en verzorgd e.d. Hij leerde mij zo goed kennen en leerde dat het fijn was om bij me te zijn (dan staan ze vanzelf wel stil na een tijdje Knipoog ).

Hij staat tegenwoordig trouwens gewoon los, ik zet hem vrijwel nooit vast. Is gewoon niet nodig over het algemeen en ja, ik hoor regelmatig 'hij staat los, hoor' Haha! (alsof ik vergeten ben hem vast te zetten). Met geduld bereik je veel meer. Ik zou in elk geval niet willen dat mijn paard iets uit angst doet, omdat hij anders geslagen of gedwongen wordt. Ik zie liever een paard wat iets doet, omdat hij dat met geduld en oefening geleerd heeft en omdat hij heeft geleerd op een rustige manier samen te werken. Krijg je veel relaxtere paarden van, dan die opgefokte dieren die bang zijn om maar een pasje verkeerd te zetten, omdat ze anders weer gemept worden.

En ja, ook ik kreeg destijds van die 'gezellige' adviezen, maar heb ze aan mijn laars gelapt en ik heb nu het meest relaxte paard van stal. Haha!

Dat van 'laten winnen', vind ik ook een dooddoener. Lekker als je steeds zo'n strijd met je paard hebt dan, dat er iemand moet winnen. Clown
Van zo'n omgang ga ik echt Misselijk . Mij niet gezien, hoor. Haha!

Succes TS!! Geef het de tijd, win haar vertrouwen, doe rustig aan en het komt echt goed......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 24-10-08 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:35

Hehe eindelijk iemand die hier reageerd waar ik volledig achter sta Twiggy!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:36

Ben erg blij dat er meer mensen zijn met dezelfde gedachtengang als ik!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:39

Dank jullie wel, maar ik werd destijds echt kwaad van de zogenaamde oplossingen die ik hier nu ook weer lees (heb nog meer 'tips' gehad destijds zelfs). Kan nu uit ervaring zeggen dat het dus ook heel anders kan. Knipoog

Alles wat je in je paard stopt, krijg je dubbel terug, is mijn ervaring. Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:41

Een antwoord naar m'n hart OK dan!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:42

Volgens mij word ik hier verkeerd begrepen. Haha!
Ik probeer even wat duidelijker mijn meningen te zeggen.

1. De oorzaak zoeken.
2.1. Angst: laten eten, geruststellen, kalm aan doen
2.1.1.: succes: hoera, paardje kan vast staan
2.2.2.: nog steeds bang: andere mogelijkheid zoeken om haar bij je te houden
2.2.: Klieren: proberen haar terug op haar plek te krijgen. Longeerlijn, schotje achter haar, noem maar op.
2.2.1.: succes: hoera!
2.2.2.: nog steeds klieren: hardere methodes zoals een bezem op d'r kont.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:44

JulienSVU schreef:
Inderdaad! Weet je wel hoe gevaarlijk hangen kan zijn. Als hij achter op zijn hakken terecht komt e.d.
En Suleilitha je geeft toch advies? Je kan begrijp dat het gegeven advies niet universeel is.
Ik begrijp niet waarom jullie problemen zien in niet of los vast zetten. Je kan een paard prima leren om toch op die plek te blijven staan.
De TS heeft het paard nog maar net niet te vergeten.

Ik kan me ook goed vinden in deze oplossing, maar hoe doe je dat dan als je paard in de trailer gaat, zet je hem dan ook niet vast?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:49

Mijn oude verzorgpaard stond los in de trailer, opgesloten tussen de schotten (2 paards trailer), met een net hooi voor zn bakkes. Ik zou het zo niet gedaan hebben, maar de eigenaar deed het al jaren zo en het ging altijd goed! Op locatie werd het schot opzij geschoven, dat hij een mega stal op wielen had. Dan draaide hij zich om en kon hij lekker naar buiten koekeloeren. We hadden altijd veel bekijks! Zal eens kijken of ik daar een foto van kan vinden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:52

haha, zo kende ik ook een fjord. In z'n 30 jaar had hij nog nooit vast gestaan op de trailer terwijl hij elke week zeker 3 keer geladen werd om ergens met de kar te lopen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:53

Sheran, mensen bij mij op stal vonden ook dat mijn paard 'klierde' Clown . Maar wisten zij zijn achtergrond? Als ik het vertelde 'moest het dier zich niet aanstellen'. Hij had het maar te leren....... Want wie was nou de baas? Nou heb ik een hekel aan het woordje 'baas', ik probeer een 'leider' en daarnaast een 'vriend' te zijn voor mijn paard. En ik zie mijn paard vooral als een paard, als een dier wat onze taal niet spreekt.

Een paard wat ergens net nieuw is, moet nou eenmaal wennen, en je weet maar nooit wat voor geschiedenis hieraan vooraf gegaan is. Een paard wat zo heftig reageert op het vast staan, daar moet je als mens mee aan de slag. En wel op een normale, geduldige manier. Maar goed, je kunt een paard uit angst ook een hoop leren, hoor, dat kan. Het is maar hoe je je band met je paard wilt hebben.

Ik zie bij ons regelmatig paarden die op hun plek gemept worden. Die met een bepaalde oogopslag naar het baasje kijken. Met angst. Want zetten ze een stap verkeerd dan komt er een schreeuw of mep van het baasje. Tja.... Niet mijn manier.
En ja, ik kreeg wel eens wat commentaar vroeger, want ik had een wiebelkont eersteklas, die alles los trok, als hij de kans kreeg Clown . 'Wat een puber' en noem maar op, heb het allemaal gehoord. Nou, hij is nu met 4,5 jaar meer in de pubertijd dan ooit Haha! , maar hij kan vast en stil staan, hoor. Alleen laat ik hem lekker los staan, omdat we eigenlijk al heel veel 'in vrijheid' doen en werken.

Ik vind dat de meeste mensen niet goed in staat zijn of een paard kliert of niet, heel eerlijk gezegd. Een paard heeft namelijk altijd een goede reden voor zijn gedrag. Of jou dat als mens nou aanstaat of niet. Maar met geduld en oefening kun je dat gedrag veranderen op een positieve manier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:55

Twiggy2008 schreef:
Sheran, mensen bij mij op stal vonden ook dat mijn paard 'klierde' Clown . Maar wisten zij zijn achtergrond? Als ik het vertelde 'moest het dier zich niet aanstellen'. Hij had het maar te leren....... Want wie was nou de baas? Nou heb ik een hekel aan het woordje 'baas', ik probeer een 'leider' en daarnaast een 'vriend' te zijn voor mijn paard. En ik zie mijn paard vooral als een paard, als een dier wat onze taal niet spreekt.

Een paard wat ergens net nieuw is, moet nou eenmaal wennen, en je weet maar nooit wat voor geschiedenis hieraan vooraf gegaan is. Een paard wat zo heftig reageert op het vast staan, daar moet je als mens mee aan de slag. En wel op een normale, geduldige manier. Maar goed, je kunt een paard uit angst ook een hoop leren, hoor, dat kan. Het is maar hoe je je band met je paard wilt hebben.

Ik zie bij ons regelmatig paarden die op hun plek gemept worden. Die met een bepaalde oogopslag naar het baasje kijken. Met angst. Want zetten ze een stap verkeerd dan komt er een schreeuw of mep van het baasje. Tja.... Niet mijn manier.
En ja, ik kreeg wel eens wat commentaar vroeger, want ik had een wiebelkont eersteklas, die alles los trok, als hij de kans kreeg Clown . 'Wat een puber' en noem maar op, heb het allemaal gehoord. Nou, hij is nu met 4,5 jaar meer in de pubertijd dan ooit Haha! , maar hij kan vast en stil staan, hoor. Alleen laat ik hem lekker los staan, omdat we eigenlijk al heel veel 'in vrijheid' doen en werken.

Ik vind dat de meeste mensen niet goed in staat zijn of een paard kliert of niet, heel eerlijk gezegd. Een paard heeft namelijk altijd een goede reden voor zijn gedrag. Of jou dat als mens nou aanstaat of niet. Maar met geduld en oefening kun je dat gedrag veranderen op een positieve manier.

Misschien verschil ik daarin van mening met jou, maar ik was er toch van overtuigd dat mijn paard aan het klieren was. Soms is het bij haar ook angst, maar dan reageer ik anders. En dat zie ik ook aan haar.

maar als ze rustig vast staat en opeens begint te hangen als de rest gevoerd wordt, en dan rustig naar de voerbak loopt, tot een paar keer toe, dan vind ik dat toch echt klieren.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:56

Elk veulen gaat hangen de eerste keer dat je hem vastzet. Het veulen dat dit niet doet moet volgens mij nog geboren worden (correct me if I'm wrong).

Als ze niet geleerd hebben (als veulen) dat trekken tot niets leidt, (dit kan b.v. doordat ze nog nooit vast hebben gestaan, of wanneer het ze een keer gelukt is om zich los te trekken), dan trekken ze later ook. Probleem is dat vaststaan aan een volwassen paard moeilijk te leren is, bovendien is het gevaarlijk.

Mijn boodschap is dus:
1: je hoeft geen reden te bedenken/onderzoeken waarom het paard gaat hangen, een paard is een vluchtdier en ze worden geboren met deze eigenschap.
2: Het is voor alle partijen handig als de fokker op jonge leeftijd het vaststaan oefent met een veulen; in een veilige omgeving uiteraard: hoe lichter het veulen, hoe minder kans op letsel tijdens deze "oefening". Jong geleerd is oud gedaan.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:58

Als het paard/veulen het lukt om zich los te trekken, wordt het trekgedrag beloond en het dier zal dit beloonde gedrag steeds vaker vertonen. Operante conditionering heet dat.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:00

Citaat:
Ik ben niet zo fan van die rubberen band, als dat losschiet en tegen je paard terecht komt??
Wij deden het ook wel met de bezem maar zonder band, ja je zal wel wat touwen kwijtspelen, hang er een stukje strokoord aan (aan je haak in de muur) en daar je touw aan zodat je paard je touw niet kapot maakt.

Succes!

Wat ik bedoelde met een rubberen band, is een halstertouw aan een rubberen band Lachen

Excuus Bloos nu snap ik het, ik dach dat je die rubberen rekkers bedoelde waar sommige mensen hun paarden aanhangen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:02

Autoband aan een lus vastmaken aan een ring en je paard aan de autoband vastzetten. Werkt super en de lol is er snel af , want het geeft mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:03

Sheran schreef:
Misschien verschil ik daarin van mening met jou, maar ik was er toch van overtuigd dat mijn paard aan het klieren was. Soms is het bij haar ook angst, maar dan reageer ik anders. En dat zie ik ook aan haar.

maar als ze rustig vast staat en opeens begint te hangen als de rest gevoerd wordt, en dan rustig naar de voerbak loopt, tot een paar keer toe, dan vind ik dat toch echt klieren.

Vind jij dat al klieren??? Tja, dat bedoel ik dus...... Knipoog
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat een paard zo reageert als de anderen gevoerd worden...... Het zijn paarden, geen mensen.

Ik voer mijn paard dus ook altijd apart van de anderen (tenzij er ruwvoer gegeven wordt, want dat eten ze gewoon gezamenlijk bij ons op het land), zodat daar geen gedoe over ontstaat, want dat krijg je nou eenmaal met dieren als er voer in het spel komt. Knipoog

Die van mij staat ook echt niet als een robot stil, hoor, als hij vast staat en je gaat voor zijn neus een ander paard voeren. Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:03

Wat worden hier een oplossingen aangedragen... Een bang paard slaan met een bezem lijkt me toch geen optie? Vastzetten aan een halsband is levensgevaarlijk!
Mijn paard is ook een hanger. Ik zet haar op de spoelplaats achter twee touwtjes en sla het halstertouw hier losjes omheen. Als ik ergens anders ben houdt iemand anders haar vast en als er niemand is dan zadel ik in de trailer op.
Ik heb een Eskadron paniekhalster. daar zit bovenin een sleutelhangerring die langzaam los trekt zodat ze niet zomaar achterover kunnen slaan.
Als ze naar de hoefsmid moet wordt ze vastgehouden. Het is wel eens lastig, maar ze heeft drie keer gigantisch gehangen en de fysio heeft er behoorlijk werk van gehad om alles weer netjes recht te krijgen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:08

manex schreef:
1 van mijn vorige paarden deed dit ook. Die heb ik het afgeleerd door een longeerlijn aan z'n halster te doen. die lijn door de ring in de muur halen en dan het uiteinde in je hand houden.
Je kunt dan tijdens het poetsen de lijn vasthouden en gaat hij hangen laat je de lijn gewoon gaan. Hij kan dan wel naar achter vluchten maar niet weglopen.
Mijn paard keek de eerste paar keer heel vreemd dat hij nog steeds "vast" stond en vooral dat ik niet reageerde en na een paar keer was het zo goed als over en stond hij braaf stil.
Vooral door er niet op te reageren, niet foeteren, niet hard roepen dat hij moet ophouden, werd hij meer ontspannen tijdens het vast staan en kwam het nog maar zelden voor dat hij ging hangen.

Met het vasthouden moet je ook opletten Haha! ik was bijna is mijn vingers kwijt hierdoor!
Merrie trok en ik dacht ze tegen te houden omdat we foto's namen van haar rug met de veearts maar no way, paardje was sterker en snel!! mijn vingers zaten gekneld tussen de ring en de touwen en de merrie bleef maar trekken, had de reflex niet om los te laten! handschoentjes aandoen dan!!

Ik had ook een trekker, zowel in de aanhangwagen als aan de muur... in de aanhangwagen trok ze alles stuk en vloog ze omver... akelig! wat hebben we gedaan? een uitstapdeur vooraan laten zetten.
Aan de muur trok ze ook, soms als ik te veel voor haar ging staan, je moet wat gaan zoeken welke de redenen zijn, bij mij was het bvb als je de borstelbak verschoof dan begon ze te panikeren.
eens je zo een moment voelt aankomen zorgen dat je ze geruststelt en misschien is gewoon laten doen en kijken of ze gewoon zo niet stopt? het is ondertussen al enkele jaren geleden dus het is me vaag hoe wij het deden...

@jamika: het is niet slaan met de bezem, gewoon tegen de poep houden en lichtjes duwen zodat hij druk voelt, zeker niet op je paard slaan!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:09

Precies, Jamika, het kan ook nog eens heel gevaarlijk zijn voor de wervels. Ja
Ik hou mijn paard ook altijd zelf vast bij hoefsmid, DA e.d.

Overigens als hij bekapt wordt, kan hij ook gewoon los staan inmiddels. Ik sta er vaak voor 'spek en bonen' bij, al hoewel, ik wil daar ook gewoon zelf bij zijn..... Mijn paard vertrouwt me en het voelt gewoon goed op deze manier. Maar ik ben niet vergeten wat een wiebelkont het ooit was. Maar dit soort dingen zijn er om te overwinnen, hoor, en dan toch het liefst op een paardgerichte, positieve manier. Lijkt mij. Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:12

Twiggy2008 schreef:
Sheran schreef:

Vind jij dat al klieren??? Tja, dat bedoel ik dus...... Knipoog
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat een paard zo reageert als de anderen gevoerd worden...... Het zijn paarden, geen mensen.

Ik voer mijn paard dus ook altijd apart van de anderen (tenzij er ruwvoer gegeven wordt, want dat eten ze gewoon gezamenlijk bij ons op het land), zodat daar geen gedoe over ontstaat, want dat krijg je nou eenmaal met dieren als er voer in het spel komt. Knipoog

Die van mij staat ook echt niet als een robot stil, hoor, als hij vast staat en je gaat voor zijn neus een ander paard voeren. Haha!

Ik vind onder klieren eigenlijk alles vallen dat ze niet doen uit angst, en wat dus echt ongewenst gedrag is. Lostrekken kan gevaarlijke situaties opleveren. Als je paard je als zijn leider ziet, heb je ook te vertellen wanneer hij mag eten en wanneer niet. Daarom wil ik niet dat hij zich losrukt om zoiets 'onbenulligs'.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:15

aliealie schreef:
JulienSVU schreef:
Inderdaad! Weet je wel hoe gevaarlijk hangen kan zijn. Als hij achter op zijn hakken terecht komt e.d.
En Suleilitha je geeft toch advies? Je kan begrijp dat het gegeven advies niet universeel is.
Ik begrijp niet waarom jullie problemen zien in niet of los vast zetten. Je kan een paard prima leren om toch op die plek te blijven staan.
De TS heeft het paard nog maar net niet te vergeten.

Ik kan me ook goed vinden in deze oplossing, maar hoe doe je dat dan als je paard in de trailer gaat, zet je hem dan ook niet vast?

Wij hebben een 2paardstrailer dus aan een niet heel lang touwtje.. Wanneer iemand gelijk de stang er achter doet is er geen probleem.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:15

@Eponastable: die oplossing werd eerder in dit topic wel aangedragen. Als je met wat druk je paard uit het hangen kan krijgen is dat natuurlijk prima. Die van mij doet het zo snel, het halster is al geknapt voor je achter haar bent.
Ik maak er verder geen punt van dat ze niet vast kan staan. Op de spoelplaats staat ze keurig achter de touwtjes en kan ik toch makkelijk even weglopen om iets te pakken.
Op wedstrijden zie ik wel eens mensen paarden aan hun trailer vastzetten...maar dat heb ik ook wel eens heeeel erg mis zien gaan dus zou ik ook met een paard dat niet hangt nooit doen.