Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JulienSVU schreef:Inderdaad! Weet je wel hoe gevaarlijk hangen kan zijn. Als hij achter op zijn hakken terecht komt e.d.
En Suleilitha je geeft toch advies? Je kan begrijp dat het gegeven advies niet universeel is.
Ik begrijp niet waarom jullie problemen zien in niet of los vast zetten. Je kan een paard prima leren om toch op die plek te blijven staan.
De TS heeft het paard nog maar net niet te vergeten.
Twiggy2008 schreef:Sheran, mensen bij mij op stal vonden ook dat mijn paard 'klierde'. Maar wisten zij zijn achtergrond? Als ik het vertelde 'moest het dier zich niet aanstellen'. Hij had het maar te leren....... Want wie was nou de baas? Nou heb ik een hekel aan het woordje 'baas', ik probeer een 'leider' en daarnaast een 'vriend' te zijn voor mijn paard. En ik zie mijn paard vooral als een paard, als een dier wat onze taal niet spreekt.
Een paard wat ergens net nieuw is, moet nou eenmaal wennen, en je weet maar nooit wat voor geschiedenis hieraan vooraf gegaan is. Een paard wat zo heftig reageert op het vast staan, daar moet je als mens mee aan de slag. En wel op een normale, geduldige manier. Maar goed, je kunt een paard uit angst ook een hoop leren, hoor, dat kan. Het is maar hoe je je band met je paard wilt hebben.
Ik zie bij ons regelmatig paarden die op hun plek gemept worden. Die met een bepaalde oogopslag naar het baasje kijken. Met angst. Want zetten ze een stap verkeerd dan komt er een schreeuw of mep van het baasje. Tja.... Niet mijn manier.
En ja, ik kreeg wel eens wat commentaar vroeger, want ik had een wiebelkont eersteklas, die alles los trok, als hij de kans kreeg. 'Wat een puber' en noem maar op, heb het allemaal gehoord. Nou, hij is nu met 4,5 jaar meer in de pubertijd dan ooit
, maar hij kan vast en stil staan, hoor. Alleen laat ik hem lekker los staan, omdat we eigenlijk al heel veel 'in vrijheid' doen en werken.
Ik vind dat de meeste mensen niet goed in staat zijn of een paard kliert of niet, heel eerlijk gezegd. Een paard heeft namelijk altijd een goede reden voor zijn gedrag. Of jou dat als mens nou aanstaat of niet. Maar met geduld en oefening kun je dat gedrag veranderen op een positieve manier.
Citaat:Ik ben niet zo fan van die rubberen band, als dat losschiet en tegen je paard terecht komt??
Wij deden het ook wel met de bezem maar zonder band, ja je zal wel wat touwen kwijtspelen, hang er een stukje strokoord aan (aan je haak in de muur) en daar je touw aan zodat je paard je touw niet kapot maakt.
Succes!
Wat ik bedoelde met een rubberen band, is een halstertouw aan een rubberen band
Sheran schreef:Misschien verschil ik daarin van mening met jou, maar ik was er toch van overtuigd dat mijn paard aan het klieren was. Soms is het bij haar ook angst, maar dan reageer ik anders. En dat zie ik ook aan haar.
maar als ze rustig vast staat en opeens begint te hangen als de rest gevoerd wordt, en dan rustig naar de voerbak loopt, tot een paar keer toe, dan vind ik dat toch echt klieren.
manex schreef:1 van mijn vorige paarden deed dit ook. Die heb ik het afgeleerd door een longeerlijn aan z'n halster te doen. die lijn door de ring in de muur halen en dan het uiteinde in je hand houden.
Je kunt dan tijdens het poetsen de lijn vasthouden en gaat hij hangen laat je de lijn gewoon gaan. Hij kan dan wel naar achter vluchten maar niet weglopen.
Mijn paard keek de eerste paar keer heel vreemd dat hij nog steeds "vast" stond en vooral dat ik niet reageerde en na een paar keer was het zo goed als over en stond hij braaf stil.
Vooral door er niet op te reageren, niet foeteren, niet hard roepen dat hij moet ophouden, werd hij meer ontspannen tijdens het vast staan en kwam het nog maar zelden voor dat hij ging hangen.
Twiggy2008 schreef:Sheran schreef:Misschien verschil ik daarin van mening met jou, maar ik was er toch van overtuigd dat mijn paard aan het klieren was. Soms is het bij haar ook angst, maar dan reageer ik anders. En dat zie ik ook aan haar.
maar als ze rustig vast staat en opeens begint te hangen als de rest gevoerd wordt, en dan rustig naar de voerbak loopt, tot een paar keer toe, dan vind ik dat toch echt klieren.
Vind jij dat al klieren??? Tja, dat bedoel ik dus......![]()
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat een paard zo reageert als de anderen gevoerd worden...... Het zijn paarden, geen mensen.
Ik voer mijn paard dus ook altijd apart van de anderen (tenzij er ruwvoer gegeven wordt, want dat eten ze gewoon gezamenlijk bij ons op het land), zodat daar geen gedoe over ontstaat, want dat krijg je nou eenmaal met dieren als er voer in het spel komt.![]()
Die van mij staat ook echt niet als een robot stil, hoor, als hij vast staat en je gaat voor zijn neus een ander paard voeren.
aliealie schreef:JulienSVU schreef:Inderdaad! Weet je wel hoe gevaarlijk hangen kan zijn. Als hij achter op zijn hakken terecht komt e.d.
En Suleilitha je geeft toch advies? Je kan begrijp dat het gegeven advies niet universeel is.
Ik begrijp niet waarom jullie problemen zien in niet of los vast zetten. Je kan een paard prima leren om toch op die plek te blijven staan.
De TS heeft het paard nog maar net niet te vergeten.
Ik kan me ook goed vinden in deze oplossing, maar hoe doe je dat dan als je paard in de trailer gaat, zet je hem dan ook niet vast?