Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gevaarlijk gedrag nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:26

Ik zou dit ten eerste niet tolereren en ten tweede, voor een kind van acht jaar is dit al helemaal niet geschikt.
Jammer maar helaas, ik zou van de pony afzien. Er zijn heus wel kinderponies die wel door en door betrouwbaar zijn.
Welshjes zijn vaak te fel en te heet, misschien is een Forest het overwegen waard, die zijn vaak veel rustiger.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:44

Een NF is vaak toch iets veel te groot voor een 8-jarig meisje. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:51

Nee hoor, dat valt best mee, ik weet zelfs een klein uitgevallen kind wat met zeven jaar al op een NF reed. Een Ctje wel te verstaan.

Lisa_Caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:52

jaa, nouja Welshjes kunnen best hoor! Ik ken er ook 1 waar iedereen alles mee kan, soms wat eigenwijs, maar bokken of stijgeren zou ze nooit expres doen! Gewoon even laten merken dat je de baas bent!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:26

TS schaft een A welsh aan. zegt genoeg, lijkt me. Knipoog

Als TS zich al als baas moet laten gelden, hoe zal dat straks gaan met haar dochter?
Moet TS zelf steeds corrigeren voor behoud van een veilige situatie ? Leuk, zo'n pony voor je dochter... Nors opkijken

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 08:38

Gisteravond is er nog iemand wezen kijken die al jaren met ponies in de weer is. Toen ze t weiland binnen kwam deed de pony eerst ook erg lelyk . Ze deed m aan het halster en aan touw en liet m wat rondjes lopen , weer naar zich toe komen enz... Ze kon m toen zo om de nek pakken en aaien en de pony vond alles prima. Opeens sloeg t gedrag weer om en begon de pony weer te steigeren. Zij gaf ook aan dat t geen vriendelijke pony is maar er wel wat van te maken is misschien. Maar dan wel voor iemand met ervaring en durf.
Wel jammer hoor tis een heel mooi beestje om te zien , en vmo hinnikte ze toen ik naar dr toe liep. Zal vandaag eens met haar aan de slag kijken hoe dat gaat. Alvast bedankt voor jullie vele reakties...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:41

Wat voor paardenervaring heb je zelf, Longshot?
Ik vind het maar naar dat die pony dit ook bij een vreemde volwassene doet en dat het dier zomaar omslaat, is ook erg raar. Kun je hem niet terugbrengen? Je hebt hem toch pas een paar dagen? Maar dit klinkt allesbehalve als een brave kinderpony.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:01

Wat vervelend, denk je een leuke pony te kopen is ze zo dominand. Ik zou er goed over nadenken, zeker omdat het de bedoeling is dat je dochter erop gaat rijden.
Besluit je dr wel te houden, dan moet je er ook echt werk van maken en dat zal niet altijd gelijk in 2 weken lukken.
Neem geen voer meer mee op het weiland, voer alleen in emmers. Dat is alleen waar zn voer te vinden is, en dat is dan duidelijk.
Dat grondwerk is heel goed, maar doe het met iemand die er verstand van heeft, anders geef je verkeerde signalen af. Ik zou niet gaan slaan, als het zo dominant naar je toe komt, dit is ook geen middel bij grondwerk.
De pony heeft al weinig vertrouwen en veel dominantie, dat zou de gewenning niet ten goede komen. Rustig blijven.
Veel succes ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:04

Ik vroeg me al af wanneer "grondwerk" boven zou komen..........

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:10

Naar mijn mening zoek je voor een kind van 8 jaar een door en door betrouwbare kinderpony, waar ze lekker mee kan opgroeien. (en dan nog blijft het een dier en moet je op blijven passen).
Die ze kan knuffelen, mee kan wandelen, mee kan spelen, etc. etc. Dan is het niet belangrijk of het een mooie pony is.

Ik kan alleen een mening vormen op wat jij schrijft, maar dit lijkt me geen geschikte pony voor een kind. Dat zegt niets over de pony, want het kan een hartstikke mooie en goede pony zijn, alleen is zijn karakter niet geschikt als kinderpony. Niet voor het kind, maar ook niet voor de pony. Daar zal hij zichzelf ook niet prettig bij voelen.

Ik zou hem zelf terugbrengen en verder zoeken naar een geschiktere pony. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:13

Melody, ik zie dat je schrijft dat deze pony weinig vertrouwen heeft, maar dit blijkt nergens uit het geschrevene van de TS. Sterker nog, ik denk dat deze pony eerder wat teveel vertrouwen heeft, vooral in zichzelf en weinig respect heeft voor de mens.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:19

suleilitha schreef:
Melody, ik zie dat je schrijft dat deze pony weinig vertrouwen heeft, maar dit blijkt nergens uit het geschrevene van de TS. Sterker nog, ik denk dat deze pony eerder wat teveel vertrouwen heeft, vooral in zichzelf en weinig respect heeft voor de mens.

Ik bedoel hiermee, dat de pony uit haar vertrouwde omgeving is weggenomen. En weer vertrouwen moet krijgen in de mensen die haar nu gekocht heeft. Ze zal waarschijnlijk ook zo dominant reageren om zichzelf te beschermen.

Dat neemt niet weg dat ik denk dat dit niet een heel geschikte pony is voor een kind van 8.
Dan zou ik toch op zoek gaan naar iets betrouwbaarders

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:21

Ik zou hem ook terugbrengen, jij kunt hem misschien nog leren wie hier de baas is door even flink op te treden, maar dat gaat een stuk moeilijker voor je dochter, naar wie hij uiteindelijk zal moeten luisteren.
Daarbij zou ik niet het risico willen lopen dat de pony een kind iets aan zou doen. Het lijkt me nutteloos en bijna onmogelijk om binnen twee weken deze pony wel helemaal betrouwbaar te krijgen. Er zijn genoeg pony's die wel betrouwbaar zijn.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:21

Inderdaad zoals Kiwiko al zegt, dit gedrag mag nog geen tel duren! Adviezen en tips zijn al gegeven hierboven, maar laat vooral ook meewegen wat jouw dochter ervan vindt. Het is voor haar niet leuk als ze niet eens zelf even naar haar pony toe kan lopen. Hoe gaat ze er nu mee om? Is ze er bang voor (wat heel logisch zou zijn met zulk gedrag), dan meteen terugbrengen en niet doormodderen, en een andere superlieve en brave pony zoeken waarmee ze wél vertrouwd is. Natuurlijk is er wel iets aan dergelijk gedrag te doen, maar voor een meiske van 8 is dat wel moeilijk te bereiken en vast te houden...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:22

Nou dat zichzelf beschermen doet ze lekker maar ergens anders buiten de bereik van 8 jarige meisjes die gewoon lekker met een pony willen knuffelen. Dit is geen geschikte kinderpony.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:11

Longshot, je hebt een persoonlijk berichtje van mij

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:21

KiWiKo schreef:
Ik vroeg me al af wanneer "grondwerk" boven zou komen..........

Jij zou het paard zeker liever tegen de grond werken ROFL

Sorry dat heb je eens gezegt in een topic en ik lig nog steeds plat bij die reactie

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:00

Elk gedrag wat een paard vertoond heeft ooit een voor dat paard goed resultaat gehad Knipoog

Ik bedoel hiermee als voorbeeld, als het merkt dat het door te steigeren de reactie daarop terug krijgt wat hij graag zou willen dit vaker zal doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 00:33

Ik sluit me aan bij voorgaande commentaren wat betreft het terugbrengen.
Ook al zegt de persoon waar hij vandaan komt, dat de pony door de Paus, de Dalai Lama, de groot-moefti en het opperrabbinaat van Jeruzalem is ingezegend als kinderpony, of wat hij ook maar voor moois vertelt over deze pony, voor de huidige baasjes is deze pony niet lief genoeg en behoorlijk gevaarlijk.

Met een beetje pech zit de verkoper er niet echt op te wachten dat de pony teruggaat, wees in dat geval voorbereid op tijdrekken, tegengesputter en smoesjes van zijn kant. In dat geval: laat je niet ompraten, jullie veiligheid gaat voor en breng de pony terug binnen de afgesproken termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 02:25

Ik ben het wel eens met degenen die vinden dat een pony die bestemt is voor een kind van 8 dit gedrag niet mag vertonen. Aan de andere kant... Jaren geleden kochten we een Fjordenmerrie en die leek erg lief en volgens de vorige eigenaar was er geen betrouwbaardere pony te vinden dan die. Eenmaal thuis deed ze echter wel zo griezelig (niet alleen dreigen, maar ook een soort gillen en heel erg slaan naar zo'n beetje alles dat bewoog) dat ik me werkelijk kapot ben geschrokken. Ik kon er met geen mogelijkheid bij komen en het voer gaf ik door het vanaf een afstand de paddock in te gooien Clown. Vorige eigenaar gebeld met de vraag of hij haar weer op kon komen halen, want zoiets zocht ik dus echt niet . Hij zei echter dat hij er niets van begreep en vroeg of we het niet nog een paar dagen aan konden kijken. De volgende dag ging het al beter en binnen drie dagen was ze inderdaad de meest betrouwbare pony die ik me kon voorstellen. En zo is ze altijd gebleven. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het soms zo gek nog niet is om een paard even de tijd te geven. Wel zou ik de 'proefperiode' goed in de gaten houden en uiteraard het kind er pas bij laten als het vertrouwd is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 05:21

Ik denk dat jouw shetjes haarfijn hebben opgepikt en aan haar hebben uitgelegd hoe de omgangsregels zijn... nu jij nog. Ach gut Wel l ullig hoor, ik snap dat je in tweestrijd bent. Goed de uitkomst op lange termijn overwegen van je te nemen beslissing.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:40

MarvanTom schreef:
TS schaft een A welsh aan. zegt genoeg, lijkt me. Knipoog

Wat bedoel je HIER nu mee?
Dat dat dom is en Penny?
Of zie ik dat verkeerd?

In mijn jarenlange dagelijkse ervaring met Welshes blijkt juist steeds weer dat het merendeel juist zeer kindvriendelijk is.
Pittig, ja soms wel (en soms ook niet).
Maar over het algemeen heel eerlijk en vriendelijk.
Mijn dochtertje lag meer dan eens, op de leeftijd van TS haar kind, gewoon te slapen op de rug van een van onze Welshjes terwijl die gewoon los in de wei stond.

Maar goed, daar heeft TS in deze situatie niks aan.
DEZE zou ik ook terugsturen.
Wil TS toch een Welsh, daar zijn er zat van die lief, vriendelijk en betrouwbaar zijn, alle vooroordelen ten spijt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:44

@idje, de TS schaft een A Welshje aan omdat ze geen grote pony wil, zoals een Forest. Dat wordt er bedoelt. Het is als reactie op de suggestie van Suleilita om een kleine Forest aan te schaffen. Maar dat is ook al gauw een C pony.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:50

Oke, het was die knipoog die ik kennelijk verkeerd begrepen heb, plus het feit dat ik vele, vele malen tegen dergelijke vooroordelen ben opgebotst Haha!
Beetje overgevoelg geworden misschien in al die jaren Knipoog ?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:17

Van de pony is vast wel iets van te maken en komt misschien best wel goed met wat geduld en grondwerk. Maar aangezien kinderen ondertussen doorgroeien is het meisje tegen die tijd misschien al weer te groot voor de pony of heeft ze er nog maar kort plezier van. Ooit zal ook deze pony te klein zijn en zal er een grotere pony nodig zijn. Het zou zonde van alle tijd en geld zijn dat je dochter er dadelijk nog maar kort plezier van heeft. Voor dat geld kun je eigenlijk ook een pony hebben waar ze wél alles mee kan doen.
Ik kan verder niet oordelen omdat ik de pony niet heb gezien of het veel tijd gaat kosten, ik weet ook niet hoe het verder in de omgang is en onder het zadel. Als je er verder alles mee kan doen kun je een kind nog wel uitleggen dat ze niet in de wei mag komen, als dat het enige probleem is?
Ik weet niet wat er is overlegd met de verkoper, in overleg kun je het misschien nog een poosje aanzien maar als er binnen enige tijd geen verbetering in zit zou ik toch gaan denken aan iets anders.

Mijn vraag is hoe is de pony verder in omgang, wordt er al wel mee gereden? Kan het meisje behalve het uit de wei halen er verder wel vanalles mee doen?