Kunnen paarden verliefd zijn?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: Kunnen paarden verliefd zijn?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:47

mijn ruin kan heel goed overweg met een merrie. Zij is niet de leukste tegen andere paarden, maar hem accepteerd ze wel, en hij gaat voor haar in de aanval als er andere paarden in de buurt komen. Maar of ze verliefd zijn?????........

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:48

Pluizebolpum schreef:
Hihihi, als verliefde tieners...Zo ken ik er ook nog eentje. Mijn bijrijdhaf had de hots voor een Arabische schone. In de verte, als hij haar zag, deed hij heel stoer net alsof ie een echte hengst was (niemand heeft hem ooit verteld dat hij geruint is), maar kwam ze dichterbij dan werd hij helemaal verlegen; voetjes zo schuin, koppie wegdraaien en dan weer stiekum kijken en dan 'OMG ZE KIJKT!!!' heel snel weer wegdraaien. Net tieners idd, Wieb dan. De Arabische dame in kwestie vond hem maar een l*lletje rozewater, geloof ik, en ging vreemd met een andere ruin...
Enfin, of het écht verliefdheid is, tja, wie zal het zeggen, maar het leek er vanuit menselijk oogpunt wel heel erg op.
Eén van de merries die ik tegenwoordig verzorg heeft wel een heel duidelijke voorkeur. De heer in kwestie moet wel van goede huize komen (lees Quarter Horse, Engelse of Arabische Volbloed), fijn gebouwd zijn en vooral géén vlekken hebben. Dat ene schattige nieuwsgierige Tinkerhengstje was 't niet helemaal en bij die ene Tuigpaardhengst (overigens wel een plaatje om te zien), schoof ze bijna weer de trailer in. Het is dat ze haar, eh 'date', in het oog kreeg; een reddun Quarter, anders was ze echt de trailer weer in gelopen...Liefde? Nee, niet bij haar denk ik, wel voorkeur en 'needs', wat een heerlijke arrogante slettebak toch... Haha!

Whaaaaa wat heb je dit leuk geschreven zeg! Haha!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:52

Ik weet niet of ze verliefd kunnen zijn, dat is denk ik inderdaad iets menselijks.

Maar ik weet wel dat sommige paarden heel erg aan elkaar gehecht kunnen raken.. Mijn paard is namelijk 1/3 deel van de 3 musketiers, die zijn echt niet te scheiden, doe je dat wel, dan staat de achtergeblevene flink te krijsen in de wei!

En ik denk wel dat ze liefde kunnen voelen hoor. Maar verliefdheid? ik weet het niet.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:53

Jazeker kan een paard verliefd worden. Lovers

Ik moest ooit eens stage lopen en dacht: dan neem ik Lady mee, ze was net zadelmak, dus kon ik haar mooi rustig doortrainen.
Ze stond naast een ruin en vanaf dat moment ging er eigenlijk van alles mis.
Ruin werd uit de stal gehaald, Lady sprong over de deur.
Lady werd uit de stal gehaald, ruin sprong over de deur.
Pfff, dat heeft heel wat voeten in aarde gehad....

Ze heeft er 2 maand gestaan en waren onafscheidelijk, daarom was het afscheid ook hartverscheurend. Verdrietig

Als ik daarna langs een fjord reed werd ze helemaal gestoord, ze dacht dat het die ruin was. Ach gut

Ik had het ook nog nooit meegemaakt, maar nu 11 jaar later is ze nog van de kaart als er een fjord langs de weide komt.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:58

kaatje77 schreef:
Jazeker kan een paard verliefd worden. Lovers

Ik moest ooit eens stage lopen en dacht: dan neem ik Lady mee, ze was net zadelmak, dus kon ik haar mooi rustig doortrainen.
Ze stond naast een ruin en vanaf dat moment ging er eigenlijk van alles mis.
Ruin werd uit de stal gehaald, Lady sprong over de deur.
Lady werd uit de stal gehaald, ruin sprong over de deur.
Pfff, dat heeft heel wat voeten in aarde gehad....

Ze heeft er 2 maand gestaan en waren onafscheidelijk, daarom was het afscheid ook hartverscheurend. Verdrietig

Als ik daarna langs een fjord reed werd ze helemaal gestoord, ze dacht dat het die ruin was. Ach gut

Ik had het ook nog nooit meegemaakt, maar nu 11 jaar later is ze nog van de kaart als er een fjord langs de weide komt.....

Ach gossie, dat gaat wel heel diep.. Ach gut

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:59

polly2 schreef:
Dit zijn pure menselijke gedachten.
Bij paarden gaan dat soort dingen op instinct.
Maar voorkeur hebben ze wel. Het is wetenschappelijk onderzocht in kuddes paarden die in Engeland in de natuurgebieden lopen.
Daaruit blijkt dat een hengst voorkeur heeft voor merries die dezelfde kleur hebben als zijn moeder had.
De verklaring daarvoor is dat de hengst vanaf zijn geboorte daarop georiënteerd is geweest, dat was de veilige haven.
Dus dat is dan ook hetgeen waar hij naar toe trekt als hij gaat dekken.
Ik heb dit eens gelezen in een Engels wetenschappelijk tijdschrift over diergedrag.

En zo had het friese hengstje van een vriendin van mij een voorkeur voor enkel bonte paarden. HEtzij tinker, hetzij schimmel met donkere deken...

En zijn moeder (en vader) waren toch echt 100% fries... Een slechte jeugd gehad zeker, hahaha!

Zo zie je maar weer... Uitzonderingen heb je altijd Haha!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:05

Volgens mij is het hun instinct of zo. Bij ons op de manege vroeger was het ook zo dat sommige ruinen elk jaar een merrie "kozen" en die vonden ze dan leuk voor een periode. Dus of het echt verliefdheid is weet ik niet, zou kunnen, maar het zal ook wel iets van instinct zijn.... denk ik... gebeurd dat in het wild ook niet? Alleen dan met hengsten?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:19

In het "wild" worden alleen de merries hoog in rang hengstig en dus gedekt.

Merries in lagere rangen worden niet hengstig. Wat logisch is, want een kudde staat met sterke nakomelingen... Voorkeur van de hengst zal dan ook uitgaan naar merries die hoger in rang staan...

Tegenwoordig, door het domesticeren van paarden, wordt alles hengstig en bepaalt de mens welke paarden wel of niet gedekt worden...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:19

Paarden verliefd? Wat een schattige gedachte Lachen

Ik denk niet dat paarden verliefd worden - ze reageren op hun hormonen, voortplantingsgedrag dus. Net als mensen trouwens, maar bij ons is dat instinctieve gedrag al zo ver weggezakt dat we er liever hoogstaande gedachten aan meegeven, zoals 'houden van' en 'lotsbestemming'. In feite is het niet meer dan goed matchende hormoonplaatjes en de noodzaak de soort in stand te houden. (Waarmee het niet minder leuk hoeft te zijn hoor!):+

Ik denk wel dat paarden onderling 'vriendjes' kunnen worden - in grote kuddes zie je dan ook altijd sub-groepjes. Dat heeft dan niet zozeer met hormonen te maken maar meer met het ervaren van een gevoel van veiligheid ( in de ruimste zin des woords). Denk ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:22

Bij mijn op-en-top ruin vermoed ik dat hormonen allang geen rol (meer) spelen. Hij weet niet eens wat hij met een hengstige merrie aan moet, staat altijd wat ongelukkig te kijken als er eentje onder zijn neus staat te knipogen: 'Wat moet ik hier nou weer mee?' en erop springen doet hij al helemaal niet.

Ik vermoed dat het bij hem toch een soort zoektocht naar een moederfiguur is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:37

Dat denk ik niet. Het feit dat de balletjes eraf zijn betekent niet dat de hormoonhuishouding totaal verdwijnt. Alleen de 'impuls tot handelen' neemt af of verdwijnt in z'n geheel. Er zijn genoeg ruinen die nog steeds hengstengedrag vertonen - zeker als ze lang hengst gebleven zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:41

Hormonen zullen zeker een rol spelen, maar toch denk ik dat hij dat gedrag dan wel bij meerdere merries zou moeten vertonen, zeker als ze aangeven dat ze wel 'willen'. En dat is niet het geval. Op hengstige merries reageert hij niet en dat 'verliefde' gedrag heeft hij tot nu toe maar bij één merrie vertoond (een dikke maand lang, hengstig of niet) en in iets mindere mate bij zijn vriendinnetje op die vorige stal. Hij is inmiddels 16 en we hebben 'm 11 jaar, ik heb al veel soorten gedrag bij hem gezien maar dat verliefde gedoe is heel zeldzaam. Ik denk toch dat het bij hem meer om een extreme vorm van vertrouwdheid of veiligheid gaat.

Mijn oude pony was er idd eentje die niet wist dat hij ooit geruind was, die sprong overal bovenop als hij de kans kreeg, als het maar hengstig was, ook als de merrie groter was dan hijzelf. Mijn huidige paard is totaal anders.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:14

Onze hengst heeft ook 1 merrie die zijn hartje sneller laat kloppen. De plaatselijke hengstenhouder in de buurt waar we op de bok gaan indien nodig had maar 1 verklaring voor zijn gedrag: hij is verliefd!
hij was er al eerder op de bok geweest, maar toen "zijn" merrie mee was, hengstig en al (dichtgezet dus vers sperma via rietje erin ipv natuurlijk dekken), weigerde hij ook maar te kijken naar de lokmerrie, toonde totaal geen interesse en stond daar als een sulletje. na een tijdje besloten we de merrie dan maar van de wagen te halen en naast de bok te zetten. Hij kon naar buiten kijken maar de wagen niet zien, zodra zij bij de ingang in zicht kwam kwam het sulletje ineens tot leven en veranderde in een stoere hengst die gelijk uitschachtte, hij ging echter pas op de bok (door omtrekken) toen zij direct naast de bok stond, was er teveel ruimte tussen dan wilde hij alleen op haar... thuis dekt hij alles dat hengstig is, maar niet als "zijn" merrie hengstig is, dan dekt hij alleen haar... Ze is niet de dominante merrie en lijkt niet op zijn moeder.

we hebben overigens ook een andere merrie staan die "erg lekker ruikt". Zelfs de grootste sullen van hengsten veranderen in wilde stoere mannen als zij ernaast staat (zelfs drachtig overigens)... Onze eigen hengst, die gewoon met merrie's en veulens op de wei staat en zonder problemen met een merrie op de wagen kan staan, is 1x met deze drachtige dame op de wagen geweest: doen we nooit weer... hij trok zich los (brak zijn halster) en heeft constant de vrachtwagen aan het stuiteren gehouden onderweg... De merrie zelf? die trekt zich nooit ergens wat van aan, al slopen ze de box ernaast, zij staat gewoon rustig te vreten... Op een show stond er eens aan beide zijde een hengst, deze stonden op hun achterbenen met hun hoofden over de wanden heen te roepen naar haar, zij stond rustig te eten en om zich heen te kijken... Kuray heeft er op een show ook eens naast gestaan echter toen met tralies ertussen (wat normaal makkelijk kan, hij heeft vaker met tralies ertussen naast merrie's gestaan, trekt zich daar normaal nooit wat van aan), hij heeft de hele dag en nacht uitgeschacht gestaan en staan steigeren tegen het tralies op...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:25

Daarnaast is een paard een kuddedier. En om zich prettig in een kudde te kunnen bewegen, zoekt een paard aansluiting bij bepaalde dieren waar hij zich prettig, dan wel veilig bij voelt.
Zoals in dat verhaal van die Fjord....die Fjord had waarschijnlijk een heel vertrouwde veilige uitstraling op dat paard....dus vanaf nu associeert hij iedere Fjord met het gevoel dat die Fjord hem gaf...en dus trekt hij er naar toe.
Dit heeft helemaal niks met verliefde gevoelens te maken...maar alles met overleven, kuddegedrag en voortplantingsinstinct of een combinatie van alle drie.
Verliefde gevoelens zijn voor mensen...niet voor dieren.
Al zijn er dieren, zoals zwanen bijvoorbeeld, die hun hele leven dezelfde partner hebben...dan nog is die keuze voor die partner bepaald door overlevingsdrang en voortplantingsdrang en instinctmatige redenen om die bepaalde partner te kiezen.
Wij mensen zijn daar zo ver vanaf ontwikkeld, dat we hele andere redenen kunnen hebben om verliefd te worden.
Een dier hecht zich dus wel....net als mensen...maar dat is wat anders dan verliefdheid...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:41

Ik weet ook eigenlijk wel zeker dat paarden ''verliefde'' gevoelens kunnen hebben! De 2 paarden van een vriendin zijn tot over hun oren verliefd en dat al 7 jaar! ze kunnen niet zonder elkaar! vrijen elke dag en er is geen plek voor jonge mannen (ze zijn alletwee nu met pensioen) als je die twee ziet weet je het zeker Lovers is in the air! tuurlijk zullen niet alle paarden dit gedrag vertonen, maar als de liefde er vanaf straalt waarom zou je het neit willen geloven?

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:16

Hoi,

Ik weet niet of we kunnen zeggen dat paarden verliefd worden. Misschien vermenselijken we hun gevoelens dan weer te veel. Maar heb wel een voorbeeld van een paardje van een vriendin. Ze staan daar op stal in hun paddock en die week was er nieuw paardje gearriveerd dat in de paddock naast de zijne stond. Het was blijkbaar liefde op t'eerste gezicht, want ze weken geen minuut van elkaars zijde. Nu de week nadien moesten de paarden een paar dagen binnen staan wegens enorm slecht weer. Nu deze merrie stond aan de andere kant van de stal en hij kon haar niet zien. Hij had nochtans wel andere paardjes naast hem staan waarmee hij neuscontact had. Die week weigerde hij te eten. Ze hebben de DA erbij gehaald en de diagnose was (na een grondig onderzoek) LDVD.

Dus wie weet?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:16

Ik heb het zelf meegemaakt met mijn ruin.Er kwamen twee merries logeren en 1 van de twee heeft hij de hele tijd gevolgd.Ze stonden wel apart want de andere merrie kon niet goed samen met andere paarden behalve met die merrie.Hij heeft 2 weken lang dag in dag uit langs de draad gelopen.Als hij haar even niet zag begon hij meteen te roepen en te rennen (terwijl hij op die andere merie niet reageerde).Als ze bij hem in de buurt kwam ging hij haar aflikken (haar hoofd en rug) en allemaal rare geluiden maken.Hij was ook helemaal van slag toen ze weg ging.

Of het nu echt veliefd zijn is weet ik niet maar hij was wel helemaal gek van haar.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:07

Of ze verliefd kunnen worden weet ik niet, na het lezen van de verhalen kan ik het zeker gaan geloven!

Een gebroken hart kunnen ze imo wel zeker weten hebben! Mijn ruin heeft al een paar keer afscheid moeten nemen van vriendjes (overlijden of verkoop), hier heeft hij nooit echt op gereageerd. Maar in juni is zijn vriendinnetje overleden, hij heeft na een week een nieuwe kameraad gekregen en dat heeft een stuk geholpen, maar je kon toch nog merken dat hij haar echt zocht en miste.. Hij heeft de hele zomer met een triest gezichtje in de wei gestaan, we moesten hem echt opvrolijken met leuke ritjes/ wandelingen etc.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:08

ik denk het wel Tong uitsteken

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:11

Ik denk dat de verliefdheid vooral hormonaal bepaald is. Maar ook binnen een kudde zie je dat paarden vriendschap sluiten. Wij hebben echt een paar koppels op stal die onrustig worden als hun maatje er niet is (soms bijna de stal afbreken)

Ik denk zeker dat er tussen een ruin en een merrie een bepaalde seksuele aantrekkingskracht kan plaatsvinden. Maar het is denk niet zoals bij mensen dat ze een koppel voor het leven vormen en monogaam zijn.

Ik denk dus aan een tijdelijke "verliefdheid" ten behoeve van de voortplanting.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:15

Paarden kunnen verliefd zijn want wij zijn ook dieren en volgens mij zijn we niet het enige dier dat verliefd is.
ik geloof niet dat elk mannelijk dier verliefd is voor dat hij er boven op springt maar ik denk dat het wel kan Lachen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:24

haha, leuk!! Ik denk dat je het kan vergelijken met wat wij verliefdheid noemen. Maar het zal wel anders zijn.......

Ik had vroeger een merrie en mijn vriendin een ruin. Wij deden alles samen en onze pony's konden het ook prima vinden. Ze kroelden niet echt, maar mijn merrie leek wel altijd hengstig als ze hem zag of aan hem rook. Altijd staart omhoog en drup, drup.......

Nu heb ik mijn New Forest D-pony en shet al jaren samen en die zijn echt stapel op elkaar. Je kan ze uit elkaar halen, maar al ben ik 1 min eerder op de poetsplaats dan mijn zoontje hinniken ze al even tegen elkaar. Ook zitten ze altijd aan elkaar. Ik heb ze nog nooit ruzie zien maken, ook niet om eten......

Dezelfde ruin heeft ook weleens een merrie gedekt. Dat doet ie niet bij alle merries, maar hij liep eerst met eentje op de paddock, die op een gegeven moment hengstig was en zich aanbood. Dus pas na een ''vaste'' periode deed ie dat, hahahaha

Vorig jaar drong een shetmarrie zich heel erg op en ik heb eenn vaag vermoeden. Er liep een grote groep op de wei, maar ze wilde hem helemaal voor d'r zelf. Als ze vocht, suste hij wel de boel, want hij wil rustig kunnen eten.........

De shet is al 8 jaar van mijn zoontje en hij heeft wel degelijk andere gevoelens voor mijn zoontje dan naar andere mensen. Dat is overduidelijk met bijv hem uit het land pakken of uit de bak. Hij komt altijd uit zichzelf naar mijn zoontje en drukt even zijn neus in hem. Voor mij blijft hij staan en voor een ander loopt ie vaker weg.......( niet voor wie voert)

Mijn NF weet bij mij ook prima dat ie veel teveel mag. Als ik een dag niet geweest ben, is ie overduidelijk aanwezig en haalt in met aandacht opeisen van de vorige dag, ook al heft ie op zo een dag lekker staan vreten buiten en zijn voer gehad etc.....

Verliefd kan je het noemen soms, maar ik denk dat paarden instinctief handelen en weten met welk paard ze het ene kunnen en met welke niet. Ze zullen wel voorkeuren hebben ook. Dat mij altijd werd verteld dat paarden dom zijn geloof ik allang niet meer. Je kan wel blijven kijken naar hoe het in een kudde geregeld, maar ze leven niet in het wild in echte kuddes. Die van ons krijgen samen eten in de stal en weten ook wel dat ze het krijgen. Meneer tegenover hun staat in zijn eentje zich drukker te maken, dan zij ooit samen. Nooit geen voernijd of iets, ondanks ze elk sprietje delen......Dat is wel liefde denk ik........

Hoop altijd dat als er eentje gaat, het dan alleen niet zo zwaar telt als bij mensen, want daar zie ik wel tegenop. Ze zijn nu 10 en hopelijk is dat nog ver weg.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:07

Ik denk dat paarden inderdaad verliefd kunnen zijn.
zo ken ik op een manege, en ruin die naast een merrie staat die bijna altijd neus aan neus grazen en afentoe hinniken om elkaar als de ene efe weg is. Of het echte liefde is of goeie vriendshap weet ik niet.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:25

Tja, wat is verliefdheid eigenlijk precies? De 'hots' voor elkaar hebben doen paarden net zo goed als mensen! Knipoog Ik vond het wel grappig wat Polly schreef:
Citaat:
Dit zijn pure menselijke gedachten.
Bij paarden gaan dat soort dingen op instinct.
Maar voorkeur hebben ze wel. Het is wetenschappelijk onderzocht in kuddes paarden die in Engeland in de natuurgebieden lopen.
Daaruit blijkt dat een hengst voorkeur heeft voor merries die dezelfde kleur hebben als zijn moeder had.
De verklaring daarvoor is dat de hengst vanaf zijn geboorte daarop georiënteerd is geweest, dat was de veilige haven.
Dus dat is dan ook hetgeen waar hij naar toe trekt als hij gaat dekken.
Ik heb dit eens gelezen in een Engels wetenschappelijk tijdschrift over diergedrag.

Ik heb namelijk eens een wetenschappelijke studie gelezen over partnerkeuze van de mens, en veel mensen kiezen een partner die lijkt op hun vader/broer of moeder/zus! Dus eigenlijk doen mensen hetzelfde als paarden doen! *LOL* In dat opzicht zou je best kunnen zeggen dat paarden ook verliefd kunnen zijn, als in: alleen maar bij die ander in de buurt willen zijn en het liefst erbovenop springen, haha! Mijn merrie is iig verliefd op mijn ruin, en gaat fel in de verdediging als een andere merrie avances maakt. En mijn ruin laat het zich allemaal lekker aanleunen, en draaft nog eens een extra stoer rondje door de wei, heel grappig...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:09

Mijn paard was dit weekend weer onder de indruk...

...van een donkerbruine dravermerrie die op zijn moeder lijkt. Clown

Oké, niet zo heftig als bij die merrie van wie hij destijds totaal ondersteboven was, maar er was wel een duidelijke aantrekkingskracht, iig van zijn kant. Ze hebben twee dagen samen trailers en paddockjes gedeeld en mijn paard was écht behoorlijk op die merrie gefixeerd, sterker dan andersom.

Ik ga bij mijn paard dus toch voor de 'vertrouwdheidstheorie' en bij die ene merrie was het dus net iets heftiger. Haha!