trailer UIT laden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Re: trailer UIT laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:09

Ah ha ha, geen probleem toch Lachen

AriekeVG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:32

Het inladen was bij ons altijd al een ramp.

Vaak oefenen zodat het een soort routine word? Succes!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:21

Grondwerk doen helpt ook altijd wel erg goed.
Gewoon zorgen dat je het paard op elk moment zowel vooruit als
achteruit kunt bewegen, je zult zien dat het paard dan alle vertrouwen
in jou heeft en je ook rustig de trailer op en af zal volgen Lachen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:35

De merrie die ik heb gehad wou ook niet de trailer uit, Probeerden vanalles, en vooral op wedstrijd zijn er altijd mensen die het wel "even voor elkaar zouden krijgen". als ik haar vast had vloog ze er op den duur enorm hard uit, met alle gevolgen van dien. Toen ben ik het anders gaan doen, touwtje over haar hals en dan zelf bij de klep gaan staan, hand op haar billen en rustig praten, en toen kwam ze er na een paar x rustig uit stappen. en zo is ze het altijd blijven doen. tot ze wist dat het goed is wanneer iemand haar vast heeft. nu doet ze het op beide manieren gewoon goed en braaf.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:44

ProudJustify schreef:
Grondwerk doen helpt ook altijd wel erg goed.
Gewoon zorgen dat je het paard op elk moment zowel vooruit als
achteruit kunt bewegen, je zult zien dat het paard dan alle vertrouwen
in jou heeft en je ook rustig de trailer op en af zal volgen Lachen

Grondwerk doe ik al veel he, stond ook in de openingspost Lachen Dus ben t helemaal met je eens Haha!

@ czarina; kan ook helpen misschien idd Lachen

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:52

Wat Grit zegt idd.

Of aan beide kanten van het halster een lange lijn, als je dan haar naar achteren "trekt" of beter gezegd, begeleid, dan komt ze er echt wel uit.

Mijn vorige paard snapte eruit ook niet zo goed, die heb ik een paar maanden zo uitgeladen, na 3 keer hoefde je alleen maar de lijntjes eraan te doen en dan liep hij al achterwaarts Clown

Werkt echt super, en ze hebben het zo door, en je kan ze ook gelijk leren er recht af te lopen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:55

laat haar half de trailer inlopen en dan weer 8eruit eruit.! zo steeds verder.!! dan is het op ene gegevemoment niet meer eng.!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:00

Ik had 2 jonge paarden in de opfok, die ene wou wel al es blijven staan ed, maar elke keer als ik zijn vriendje eraf haalde, was die plots veel gewilliger om van de trailer te komen.

Moet je natuurlijk wel 2 paarden voor hebben...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:56

werkte niet lientje. Ze stonden met zijn 2en. Heb op een gegeven moment zelfs andere paard weer ingeladen en vervolgens tegelijkertijd uitladen. Werkte ook niet...

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:59

Ai!!!!

Dan is het volgens mij wel echt angst...

Veel basiswerk, en altijd voedsel gebruiken, maar verder veel geduld en sterkte.
De aanhouder wint uiteindelijk, maar ik denk dat jullie nog een lange weg te gaan hebben.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:05

ik zou ook gaan voor de optie, klein stukje erop en er weer af , stapje verder en er weer af, half paard in de trailer en er weer af, veel x oefenen en dit verdeeld over een paar dagen dat ze goed vertrouwd raakt.
Moet ze wel natuurlijk bij je blijven en niet lekker vlot de trailer in lopen Haha! wat normaal wel wenselijk is, maar pasje voor pasje op jouw aanwijzing
OK dan! ( succes !)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:32

het is ook angst idd. ze vind die klep gewoon eng. Tenminste. ze vind t eng om ineens schuin die klep af te moeten. En ja, we hebben sowieso nog een lange weg te gaan, maar het gaat steeds beter Lachen

Hey Garny, topic gevonden? Haha!
Probleem is trouwens alleen wel dat ik geen trailer heb, dat maakt t toch wel lastiger om met de trailer te oefenen Knipoog

Misschien dat ik eens kan vragen wiens trailer ik evt zou kunnen lenen, maar ken nog niet onwijs veel mensen op die stal.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:13

ik heb echtscheiding als ik die van mij uitleen, mjl verhuurt ze ook volgens mij, misschien kan je het met een paar stalgenoten doen voor een paar dagen, kan iedereen oefenen en elkaar helpen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:27

Met eruit "trekken" schiet je denk ik niks op, de angst word dan alleen maar groter omdat de stress van het trekken er dan ook nog bij komt. Op den duur komt ze er dan inderdaad wel uit, maar op langere termijn zal ze er in veel gevallen niet van leren vrees ik. Zelfde als boos worden, het werkt maar even, maar de volgende keer zal de stress alleen maar groter zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:28

"Trekken" staat niet voor niks tussen aanhalingstekens. Ik weet niet of je mijn stukje hier hebt gelezen, maar daar leg ik uit hoe ik het bedoel.
Heeft bij ons paard goed gewerkt en het ging met rust en geduld.
Het omdraaien in de trailer met alle gevolgen van dien, gaf wel stress, wondjes en gevaarlijke situaties.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:25

Ik begrijp wat je bedoelt met "trekken" daarom staat het bij mij ook tussen aanhalingstekens. Knipoog (heb het misschien wat aanvallend geschreven, wat absoluut niet zo bedoeld was) Omdraaien is ook zeker niet de bedoeling. Paard moet vertrouwen krijgen. Wanneer je de longeerlijn alleen als ondersteunig gebruikt (net als veulens begeleiden met touw achter de billen) werkt het inderdaad gewoon als ondersteuning. Maar vaak zie je ook mensen echt met man en macht aan dat touw hangen om paard er toch maar in of uit te krijgen. Daarbij zie ik altijd een berg stress, zowel bij paard als bij de mensen. Een paard dat druk voelt zal daarvoor wijken, dat leren wij ze immers, Maar wanneer zowel de druk van het touw als de laadklep eng is krijg je strijd, wat absoluut niet de bedoeling is. Met rust, geduld en consequent zijn bereik je het meest.
Ik vind dat het beste is gewoon kijken hoe het paard reageert op verschillende manieren. Vaak kom je dan wel achter de beste en prettigste manier voor het paard. Het is per paard verschillend. TS heeft verschillende tips gekregen waar ze mee aan de slag kan.
Hopelijk heeft ze er wat aan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:56

heb er zeker wat aan en idd wat jij zegt. Ook ik denk dat het egwoon even uit proberen is wat voor haar goed werkt. Denk dat de tip van het halverwege op de klep oefenen voor haar ook een goede manier is. Moet er alleen wel voro zorgen dat ik er genoeg tijd voor heb natuurlijk en dat zit er nu nog even niet in Clown Longeerlij heeft waarschijnlijk voor haar geen zin. Zodra zij druk voelt gaat ze er tegen in en schiet ze in de stress. Je moet het bij haar echt hebben van t vertrouwen.

@ Garny; das wel een idee om t met meerderen te huren. Stalgenootje heeft nl ook laadproblemen.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:02

Jij kent je paard het beste. Ik zou het bij mijn fjord ook niet hoeven te proberen met druk. die duwd dan alleen maar harder terug en dat was ijn merrie precies het zelfde. Begin er alleen aan als je weet dat je er echt de rust en tijd voor hebt. En niet te vaak herhalen, want dan word het vervelend. Maar dat is logisch.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:05

at heeft zij ook heel sterk inderdaad. Druk werkt bij haar gewoon niet. En inderdaad, niet te vaak herhalen. Wekt ook alleen maar weer stress op.

Maar ik ben enorm geholpen in ieder geval, een hoop tips gehad! Nu de trailer en de tijd nog Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:12

Vaak is de klep het probleem. Ze durven niet schuin naar beneden achteruit te lopen. Je kan al oefenen door achterwaarts te laten gaan over ongelijke grond/weg met kuilen etc. Achteruit van een dijkje, zulke dingen. Als de nood echt aan de man is kan je altijd de trailer nog zo parkeren dat de klep vrijwel horizontaal staat met uitladen door de combinatie haaks op een hoge stoep te parkeren of tegen een heuvel. Draaien in de trailer zou ik nooit doen. Met een beetje pech verniel je je paard en je trailer.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:25

Achteruit de sloot in voor iets engs deed ze wel altijd prima Clown
Nee even serieus, dat kan ook weleens helpen, heb ik nooit zo aan gedacht, maar proleem is vaak dat er geen hoge stoep of heuveltje in de buurt is.
Een paard is uit zichzelf al snel geneigd om te draaien. Waardoor ook al sneller paniek komt op het moment dat ze merken dat dat niet gaat. vaak is de trailer ook te smal om te draaien. Draaien is inderdaad gewoon niet doen.
Die trailers met zowel van voor als van achter een laadklep zijn ideaal. Dat zou iedere trailer moeten hebben.
Maar met oefening zal dat ook weleens kunnen werken idd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:05

jullie hebben helemaal gelijk natuurlijk dat omdraaien not done is. De vorige keer hebben we t alleen dus wel gedaan omdat we niets anders meer konden... Maar hebben er wel voo gezorgd dat het rustig ging en dat ze niet als een gek omdraaide. Deze trailer was toevallig breed genoeg om te draaien, maar idd... niet met alle trailers kan het natuurlijk!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:48

heb een beetje hetzelfde probleem, hij probeerd altijd te draaien.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 22:55

nou tips genoeg hierboven dacht ik zo Haha!

lovespike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:13

whaha nou ik heb dus ook een probleem dat me [pony neit achterwaards wil en de eigenaar die weet ook niet wat die der mee aan moet hij is vandaag in de trailer onderuitgegaan gelukkig wil die der ngo in anders hadden we een nog groter problee gehad