stampen tegen deur afleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Re: stampen tegen deur afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:19

Bij de mensen waar ik werk was er ook een paard die stampte tegen de deur. Nu een jaar later stampen bijna al hun paarden. dat is ook gewoon irritant om te aanhoren. Van de moment dat ze weten nu krijgen we eten beginnen ze te stampen. tot ze hun eten hebben. Om gek van te worden soms ( ik geef ook wel eerst degene die niet stampt en derest pas als ze stil zijn maarja als de eigenaar dit niet doet dan is het moeilijk ze het afteleren

Rkayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:29

k denk ook niet dat je het kan afleren je bent er natuurlijk niet 24/7 bij.
ik zou rubber op de deur plaatsen hebben wij ook gedaan.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:41

je moet hem geen aandacht geven en zorgen dat hij zich niet verveeld... een jolyball ophangen ofzo iets...xxx

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:51

Mijn ervaring is dat ze dit gedrag snel van elkaar overnemen.
Ik werkte op een stal waar het in 1 schuur rond etenstijd op een gegeven moment feest was, in de andere schuren bleef het altijd stil.
Op die stal werden de paarden afgestraft met de bezem, geen leuke methode en tot op zekere hoogte maar effectief. De paarden waar je dichtbij stond met de bezem bleven stil, totdat je buiten bereik was. Oftewel dweilen met de kraan open. Zelf corrigeer ik dit gedrag zo snel mogelijk, maar niet met de bezem.
Door het te negeren heb je kans dat het er ook insluipt bij de rest.
Ik durf niet te zeggen wat de juiste manier is om dit probleem op te lossen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:18

houfanblack schreef:
je moet hem geen aandacht geven en zorgen dat hij zich niet verveeld... een jolyball ophangen ofzo iets...xxx

Heb al eens iets in zijn stal gehangen dat sloopt hij gewoon.

heartlandamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:50

heeft hij speeltjes?

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:57

Die sloopt hij steeds, zoals de TS zegt. Tong uitsteken

Bij ons op stal staan ook een paar paarden die dat doen, bij een hangt ook rubber op de deur maar die heeft er gewoon maling aan, en begint harder te trappen zodat hij nog steeds evenveel lawaai maakt.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:19

Stalondeugden zijn aangeleerd door hoe wij paardenhuisvesten, en natuurlijk door het systeem belonen en straffen. Das bekend. Afleren is, das ook bekend, moeilijk of dan niet onmogelijk.
Als je het gedrag niet kan veranderen, kan je symptoombestrijdende maatregelen nemen, zoals een stroomdraadje (wat best link is mbt beenverstrengeling), of halsband als het om luchtzuigen gaat.
Je kan ook het belonen-straf systeem gaan aanpassen, waar mijn voorkeur gaat naar het beloningssysteem, of
je verandert de situatie, in dit geval de huisvesting.
Kijk in jullie situatie wat hiervan mogelijk is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:24

ik ga dit topic ook even volgen. Mijn paard doet dit ook en aangezien ze in een containerstal staan, mogen onze buren ook meegenieten........

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:26

Mijn merrie doet het ook, gelukkig neemt de rest het niet over. Om 6 uur 's ochtends blieft ze eten. Ze is daarna even stal maar na een half uur begint ze weer. Ze kan ook bonken op de vrachtwagen zelfs al hangt er hooi. En schrapen als ze op de manege langs de kant staat. Volgens mij gewoon een tutje die alle aandacht wil. We hebben bij haar 's nachts de deur dicht omdat ze dan niet met haar hoofd buiten kan en iets minder gemakkelijk tegen de deur stampt. Ze heeft trouwens om deze reden ook ijzers voor. Als de deur nog open is ga ik zonder haar aan te kijken of iets te zeggen deze dicht doen. Maar ze is ondertussen 10 jaar en ik verwacht dat wij ons maar aan haar moeten aanpassen. Deur open en een balk erin zou ook helpen maar ik ben bang dat ze dan gaat limbo-dansen.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:03

nieky1993 schreef:
houfanblack schreef:

oke balen zeg geef hem een liksteen als hij dat lekker vind tenminste .... je moet m iniedergeval niet iedere keer aandacht geven als hij dat doet want dan vind hij het een leuk spelletje worden. miss heeft hij ook meer beweging of vrijheid nodig gooi hem wat vaker los of longeer wat vaker . ik weet neit wat je allemaal met hem doet maarja succes

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:46

houfanblack schreef:
nieky1993 schreef:

oke balen zeg geef hem een liksteen als hij dat lekker vind tenminste .... je moet m iniedergeval niet iedere keer aandacht geven als hij dat doet want dan vind hij het een leuk spelletje worden. miss heeft hij ook meer beweging of vrijheid nodig gooi hem wat vaker los of longeer wat vaker . ik weet neit wat je allemaal met hem doet maarja succes

Liksteen leeft wel geteld 2 dagen hahaha

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:12

mijn paard heeft het ook overgenomen van een ander paard.
zij was al 5 jaar dus heeft het niet zo veel te maken met leeftijd.
mijn paard staat min.8 uur per dag buiten en beweegd genoeg alleen als er eten komt...
is het bal...
dus sluit ik me aan bij de lezers Knipoog

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:52

newie schreef:
de rubberen mat dempt het geluid van het tegen de deur trappen, voor een aantal paarden is dan de lol er weer af.

en ik denk dat je met negeren het meest bereikt, van stroomdraadjes in de stal ben ik echt geen fan, straks durft hij zijn stal niet meer in omdat hij die associeerd met pijn

Hier sluit ik mij bij aan. ik heb het al een aantal keren bij honden gezien. zodra die over een bepaald punt heen gingen kregen ze stroom. later wouden die honden nooit meer over dat punt heen, ook niet als stroom eraf was of als draadje weggehaald was. Nu zijn paarden en honden niet helemaal te vergelijken, maar toch moet je hier wel voor oppassen.
Naar mijn idee is negeren het beste. Mijn paard probeert soms ook wel eens met schoppen mijn aandacht te krijgen. vooral als ze me niet kan zien, maar weet dat ik er wel ben. Nu staat ze in een box waar ze me de hele tijd kan zien en schopt ze ook niet. En als ze het doet dan negeer ik haar gewoon of ik loop weg.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:08

Bij ons deden ook 2 paarden het die naast elkaar stonden. De ene had een rubberen mat maar dat werkte niet. De muren gingen zelfs van scheuren.

We werden er ook gek van en veel geprobeerd, tot we elke keer als ze begonnen te stampen een emmer tegen de stal aan gooiden. Daar schrokken ze van en na een week werd het minder en minder tot ze het bijna niet meer deden.

Je moet wel op je hoede zijn en overal emmers hebben staan zodat je direct een emmer kan pakken om te gooien.

Het zal vast niet voor ieder paard op gaan maar bij ons werkte het prima..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:25

Je kunt van die matten voor buiten kopen om je voeten te vegen. Ze zijn van vrij hard plastic met allemaal 'stekeltjes' omhoog.
't Is maar een idee hoor, maar als je die aan de binnenkant van de staldeur hangt dan prikt dat als hij er met zijn voorknie tegen aankomt. Of een kokosmat, dempt het geluid en het stekeld.
Eventueel kun je de bovendeur dichtdoen. Ik neem tenminste aan dat het een gewone traliebox deur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 22:48

Leuk bedacht van die mat, maar die van mij doet het met zijn hoeven. En als hij buiten is en naar binnen wil, gaat hij gewoon tegen de muur aan beuken. Vooral als hij in de schuur mensen hoort praten, dan wil het ouwe wijf er gewoon bij staan.
Muur ziet er niet meer uit, tot op een hoogte van bijna een meter zwaar beschadigde metselstenen.......
Als ik in de buurt ben, geef ik hem een lel of ram zo hard ergens tegen aan dat hij direkt staakt met waar hij mee bezig is, maar ja, ik ben er ook niet hele dagen......

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:10

suleilitha schreef:
Leuk bedacht van die mat, maar die van mij doet het met zijn hoeven. En als hij buiten is en naar binnen wil, gaat hij gewoon tegen de muur aan beuken. Vooral als hij in de schuur mensen hoort praten, dan wil het ouwe wijf er gewoon bij staan.
Muur ziet er niet meer uit, tot op een hoogte van bijna een meter zwaar beschadigde metselstenen.......
Als ik in de buurt ben, geef ik hem een lel of ram zo hard ergens tegen aan dat hij direkt staakt met waar hij mee bezig is, maar ja, ik ben er ook niet hele dagen......

inderdaad, ik heb nu de methode geprobeerd van een lel te geven als hij het doet, hij doet het al minder maarja ik ben niet altijd op stal en er zijn mensen die geven hem dan hooi ofzo, dan haalt het natuurlijk niets uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:13

Ik krijg vaak te horen dat er een paard bij moet en dat zou er inderdaad voor zorgen dat ie minder kleeft bij mensen, maar dat is dus nu net bij die van mij de grote makke. Hij is als jong paard in de kudde aangevallen door de rest en kan daardoor nog steeds niet bij andere paarden staan. Sterker nog, hij valt sommige aan en is als de dood voor paarden die dominant zijn. Omdat hij al een keer goed kapot is getrapt zit er niets anders op dan dat hij alleen staat, wel met andere paarden in het gezichtsveld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:17

Je gaf ergens aan dat ze al teveel voer kregen en dat je daarom geen onbeperkt hooi wil geven, maar wat voeren ze die tweejarige dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:19

Hee Ninx, dat dacht ik dus ook. Het is in dat geval verstandiger, om het voer te beperken en de paarden onbeperkt ruwvoer te geven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:20

suleilitha schreef:
Hee Ninx, dat dacht ik dus ook. Het is in dat geval verstandiger, om het voer te beperken en de paarden onbeperkt ruwvoer te geven.

Ook mijn gedachte. Een tweejarig paard dat nog niet werkt, kan behoorlijk gek in zijn kop worden van al die overtollige eiwitten.... krachtvoer is dan echt niet nodig.
Onbeperkt ruwvoer toch maar eens een kans geven....

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:26

Ninx schreef:
Je gaf ergens aan dat ze al teveel voer kregen en dat je daarom geen onbeperkt hooi wil geven, maar wat voeren ze die tweejarige dan?

ze staan dus vanaf 9 uur kan ook later verschilt natuurlijk per dag tot ong 4-5 uur buiten vandaag was dat tot 6 uur, dan krijgen ze s'morgens hooi en als ze binnenkomen krijgen ze meel ( samenstelling van allerlei graanproducten, dit telen ze zelf en laten ze daarna samenstellen) daarna kom ik meestal rond 7 uur naar stal, rij ik mijn ene paard en word de 2-jarige afentoe geborstelt of eventjes los in de paddock gezet, ik ben ong tot 9-10uur daar dan op het einde krijgen ze van mij nog elk een halve schepper kruidenmix met voor de 2-jarige speciale kruiden voor de luchtwegen. en daarna krijgen ze nog een flinke aantal hooi van mij, waar ze toch voor een tijdje genoeg aan hebben. ( het gene wat ik zelf voer telt natuurlijk alleen voor die van mij)
Vind dit een goed voedingschema voor hun, meer voeren ga ik echt niet doen want ze krijgen toch al best veel.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 23:26

toen ik een paar jaar geleden ging verhuizen met mijn paard kwam ik op een stal te staan waar 9 paarden stonden. het viel mij enorm op hoe rustig alle paarden waren met voeren op stal. mijn paard was al aardig verwend en had ook het meeste lawaai van allemaal met voeren. maar dat werd na een tijdje steeds beter. ik vroeg mij af hoe dat kon. totdat ik er een x bij was wat er gebeurde. een paard begon te stampen en te lawaaien. de manegehouder, een hele aardige man trouwens, die pakte een bezem en rende naar het paard. ik dacht wat krijgen we nou? nou hij hoefde niet te slaan hoor, een waarschuwing was al genoeg. ik zei zo van, ik vroeg mij al af hoe dat kwam dat alle paarden zich zo keurig gedroegen. ja zei hij, denk je dat ik mij gek laat maken door 9 paarden?? opvoeding!! als je dat gedrag niet corrigeert dan is de ellende niet te overzien. nou ik sta hier nu een paar jaar, die paar x dat hij met de bezem moet waarschuwen is nihil. en ts, maak een bordje aan de stal dat niemand je paard mag voeren of aaien of aandacht geeft! zoiets van verboden bij dit paard te komen!! ik hoop voor je dat je dit gedrag nog kunt corrigeren...beestje is nog maar 2 jr, ik heb ook een 2 jarige, en heel duidelijk zijn in bepaalde dingen is heel belangrijk...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:28

Ninx schreef:
suleilitha schreef:

Ook mijn gedachte. Een tweejarig paard dat nog niet werkt, kan behoorlijk gek in zijn kop worden van al die overtollige eiwitten.... krachtvoer is dan echt niet nodig.
Onbeperkt ruwvoer toch maar eens een kans geven....

Krachtvoer zou ik het niet echt noemen, ze kregen 1 jaar geleden nog krachtvoer maar dit is dan ingeruild tegen dat meel.
onbeperkt is voor mij niet een optie want dan moet ik mijn andere paard ook ruwvoer geven en dat gaat niet want dat paard wordt gewoon al dik van naar eten te kijken Clown . Nogmaals dit stampen heeft hij als ik aandacht geef aan een ander paard, als ik hem aandacht heb gegeven en hij daarna nog meer aandacht wilt of als ik in zijn buurt sta, hij heeft het niet tijdens etenstijd want dan wacht hij gewoon tot hij zijn deel krijgt.