Hoi Clyde! Lastig zeg, zo'n toegang naar het erf! Ik heb ook een paard die bang is voor gekke ondergronden, hij durfde niet de laadklep op... Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan, misschien dat het je helpt:
Om te beginnen ben ik gaan oefenen met een andere 'enge' ondergrond. Zo neem je een beetje het 'brug=paniek' effect weg, en kun je met een schone lei beginnen. Je zou een zeil kunnen pakken of inderdaad een metalen plaat. Ik heb toen 2 dingen gecombineerd: clickertraining en het 'naderen en terugtrekken' principe.
clickertraining: elke goede poging, al is hij nog zo miniem, beloning met een klik (kan ook met je tong) en een klein brokje. De snelheid van leren neemt met clickertraining enorm toe, omdat je op exact het goede moment aan het paard kan vertellen dat dát wat hij op die seconde deed het goede 'antwoord' op jouw vraag was. Dat is in het begin dus alleen al een millimeter optillen van zijn been, ook al is hij nog 20 meter van de enge ondergrond vandaan. Het beter het gaat, hoe meer je van hem mag vragen voordat hij een klik en zn snoepje krijgt.
naderen en terugtrekken: veel mensen zeggen dat het paard niet achteruit mag, maar persoonlijk heb ik daar geen goede ervaringen mee. Paarden zijn van nature nu eenmaal schrikachtig en wegrennerig (degene die dat het beste kan blijft het langst in leven) en als ze in hun instinct worden belemmert kan dat de angst vergroten. Mijn paard ging helemaal door het lint als ik hem tegenhield... Wat ik met mijn paard deed: ik vraag hem 1 stapje vooruit, ik stuur hem 2 stapjes achteruit. (dat achteruit sturen moet je eerst even oefenen zonder eng object) Op die manier neemt de stress een beetje toe, en wordt ook meteen weer minder. Van een veilige afstand kan het paard dan nadenken over het feit dat ie dichtbij het enge ding is geweest, en dat ie het toch heeft overleefd! Na een paar keer naderen en terugtrekken zie je ook vaak dat ze beginnen te kauwen of een flinke zucht slaken. Zo bouw je hun zelfvertrouwen en moed op, net zolang tot ze over de brug of ander eng ding durven. Mijn paard vind het inmiddels een super grappig spelletje, en als ik hem de trailer invraag, en weer uitstuur, dan is ie de laadklep nog niet af, of hij neemt zelf het initiatief om weer erin te lopen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! Heel veel succes! Voer geven is trouwens helemaal geen slecht plan, want bij het kauwen komt een rustgevend stofje vrij in het paardenhoofd!