tips gevraagd: paard wilt niet over de brug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Re: tips gevraagd: paard wilt niet over de brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:51

Heel veel geduld. Ik had een paard wat ook niet over een brug wilde richting bos. Ik ben er op een rustige zondagochtend heen gereden om half 9 en heb mijn paard voor die brug geparkeerd, zelf afgegaan en met veel geduld mijn paard erover gekregen.
Het duurde bijna een half uur. Een stap achter was not done, voorwaarts werd aangemoedigd. Laat het paard maar "denken".. Om en duur nam hij zelf de stap om erover te gaan. Uitvoerig beloond!

De tweede keer vond mijn paard het weer spannend, maar toen duurde het 5 minuten voordat hij erover ging. Derde keer nog maar 1 minuut bedenktijd en nu loopt hij er zo over.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:21

@Nicole goed paard van jou. Wat deed je dan als je paard achterwaarts wilde?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:24

Hij mocht achterwaarts, touwtje hing gewoon los. Maar ik zette mijn paard gewoon iedere keer weer terug op vorige plek. Clown
Ik vroeg hem voorwaarts en stap voorwaarts uitvoerig beloond, stap achterwaarts werd afgestraft door been terugzetten op oude plaats..

Succes!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:27

Ok, nou nog meer tips waar ik mee aan de slag kan. Bij mij is het echt wel noodzaak dat hij er een keer overheen gaat. het is namelijk de in- en uitgang van het erf.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:12

Je paard heeft groot gelijk dat ie niet over die rijplaat wil. Die dingen zijn vaak glad. Daarnaast maakt het ook een naar geluid als je er overheen loopt.

Ik zou op zoek gaan naar een oude transportband of een stuk tapijt om over die brug te gooien.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 06:53

over tapijt en rubbermatten wil hij ook niet. Hij houdt gewoon niet van andere ondergronden. Dus ja, blijft lastig. Tapijt is ook niet alles gaat schuiven.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:03

Ik vind het idee van het tapijt erg slim!!
Kan je niet proberen om hem achterwaards op het tapijt te krijgen.. en als hij erop staat uitgebreid belonen en even laten snuffelen zodat hij weet dat het niet eng is.
En daarna hetzelfde proberen (als hij er klaar voor is) met het tapijt over de brug heen leggen!
ik weet niet of het werkt hoor!! Knipoog
Heel veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:06

Een pensonhouder die stalen platen over een brug, die de toegang tot zijn erf vormt, heeft liggen?
Ik snap dat niet goed!
Bijna alle paarden hebben een bloedhekel aan rijplaten om over heen te lopen. En al helemaal als ze zijn beslagen!
Waarom mag er geen zand overheen? Dat is altijd nog het meeste veilige ook!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:30

@suleiditha, Mijn paard is de enige die er niet overheen wilt. De rest loopt er probleemloos overheen. De brug is niet goed en daarom heeft hij dat gedaan. Ikzelf ben er ook niet blij mee, maar heb hier helaas niets over te zeggen.
Ik heb al eens geopperd om er tapijt overheen te doen, maar dat vond hij niet nodig. Mijn paard is gelukkig niet beslagen, maar blijft het doodeng vinden.

@Zidanne, ik ga dat nog eens proberen. Bedankt.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 07:37

Had gisteren nog wat bedacht. Ik kreeg hem ondanks alle tips geen stap verder. (vermoeiend hoor) Ik heb een bak met voer voor de brug gezet. En ja hoor toen kwam hij wel. Hij vond het wel eng. Nu wil ik die bak langzamerhand op de brug gaan zetten. Tot dat hij er rustig staat.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 07:40

Nou, dat is toch ook prima als het zo gaat lukken!

Je hebt in ieder geval geduld, daarmee komt het uiteindelijk vast wel goed.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:20

Hoi Clyde! Lastig zeg, zo'n toegang naar het erf! Ik heb ook een paard die bang is voor gekke ondergronden, hij durfde niet de laadklep op... Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan, misschien dat het je helpt:

Om te beginnen ben ik gaan oefenen met een andere 'enge' ondergrond. Zo neem je een beetje het 'brug=paniek' effect weg, en kun je met een schone lei beginnen. Je zou een zeil kunnen pakken of inderdaad een metalen plaat. Ik heb toen 2 dingen gecombineerd: clickertraining en het 'naderen en terugtrekken' principe.

clickertraining: elke goede poging, al is hij nog zo miniem, beloning met een klik (kan ook met je tong) en een klein brokje. De snelheid van leren neemt met clickertraining enorm toe, omdat je op exact het goede moment aan het paard kan vertellen dat dát wat hij op die seconde deed het goede 'antwoord' op jouw vraag was. Dat is in het begin dus alleen al een millimeter optillen van zijn been, ook al is hij nog 20 meter van de enge ondergrond vandaan. Het beter het gaat, hoe meer je van hem mag vragen voordat hij een klik en zn snoepje krijgt.

naderen en terugtrekken: veel mensen zeggen dat het paard niet achteruit mag, maar persoonlijk heb ik daar geen goede ervaringen mee. Paarden zijn van nature nu eenmaal schrikachtig en wegrennerig (degene die dat het beste kan blijft het langst in leven) en als ze in hun instinct worden belemmert kan dat de angst vergroten. Mijn paard ging helemaal door het lint als ik hem tegenhield... Wat ik met mijn paard deed: ik vraag hem 1 stapje vooruit, ik stuur hem 2 stapjes achteruit. (dat achteruit sturen moet je eerst even oefenen zonder eng object) Op die manier neemt de stress een beetje toe, en wordt ook meteen weer minder. Van een veilige afstand kan het paard dan nadenken over het feit dat ie dichtbij het enge ding is geweest, en dat ie het toch heeft overleefd! Na een paar keer naderen en terugtrekken zie je ook vaak dat ze beginnen te kauwen of een flinke zucht slaken. Zo bouw je hun zelfvertrouwen en moed op, net zolang tot ze over de brug of ander eng ding durven. Mijn paard vind het inmiddels een super grappig spelletje, en als ik hem de trailer invraag, en weer uitstuur, dan is ie de laadklep nog niet af, of hij neemt zelf het initiatief om weer erin te lopen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Heel veel succes! Voer geven is trouwens helemaal geen slecht plan, want bij het kauwen komt een rustgevend stofje vrij in het paardenhoofd!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 07:23

Eline wat een goed uitgelegd plan. Die van mij is dol op voer en clickeren heb ik ook met mijn honden gedaan. Achteruitlopen is geen probleem voor hem, dat doet hij heel netjes als ik het vraag. Ik hou je op de hoogte. bedankt.

Eline25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:41

Hoi clyde, dat klinkt goed! Dan heeft ie het clickeren ook vast snel onder de knie als ie dol is op voer! Knipoog Ik hoop dat het je helpt! O, nog 1 ongevraagd adviesje: als ie er nou een keer braaf over is geweest, wees er dan op bedacht dat het de volgende keer niet vanzelfsprekend is dat ie er meteen weer overheen durft. Als je elke keer ervan uitgaat dat je de hele riedel weer opnieuw moet doen, dan kan je alleen maar positief verrast worden! Ik heb met mijn paard weleens gehad dat ie na 20 keer perfect laden ineens niet meer wou. Dus stond ik op een parkeerterrein een half uur voor-en achteruit te lopen, en hij wou niet verder dan 1 voetje op de laadklep. Er stonden al een boel mensen klaar 'om een handje mee te helpen' , maar ondanks dat ik knap moedeloos begon te worden (en uitgelachen werd) heb ik stug volgehouden. Ineens stond ie erin! Dus houdt moed, en ga niet over de platen als je enorme haast hebt Knipoog

succes!!

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:34

Handig! Haha!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 06:52

Esther_x schreef:
Handig! Haha!

Ja, fijn als ik eindelijk over de brug ben, kom ik nooit meer op het erf Haha!