Jaarling mak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nuldertien

Re: Jaarling mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:21

Als je in google intypt: paard leren vaststaan
is een van de eerste hits al een leerzaam topic hier op bokt.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:51

Ik zou met je jaarling nog niet teveel doen. Ze is nog een peuter, laat haar nog lekker paard zijn.
Wat je bijv wel zou kunnen doen is bij haar wei gaan zitten, gewoon wat lezen ofzo, dan bouw je toch al een band met haar op.
Alle dingen die ze nog moet leren, dat is over 2 jaar tijd genoeg.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:57

@ cruesli: ik wil zoiezo niet dat ze denkt: oh ne he, heb je haar weer, wat zal ik nu weer moeten doen. Het moet voor haar ook leuk blijven.

Ik denk dat ik binnenkort eens begin in het land haar aan een halster naast me te laten lopen (met een lijn er aan). Ze volgt me al in het land (zonder halster of wat anders) dus dat vind ik opzich wel een goed teken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:42

Ik zou zorgen dat je jaarling de volgende dingen beheerst: halster aan en uit laten doen, aan het halster lopen, beheerst in en uit een stal kunnen lopen aan de hand, voetjes geven, rustig laten bekappen, poetsen en vast leren staan.
Dit aanleren mag niet overhaast en niet met druk.

Leren vaststaan (zo zou ik het doen) pas mee beginnen als ze al braaf aan de hand kunnen stilstaan tijdens een poetsbeurt. Dit ook oefenen op de plaats waar je haar later wilt vastbinden. Als dit goed gaat, je touw rond het vastbindding doen, en het uiteinde zelf blijven vasthouden. Als ze beginnen trekken, kan je onmiddelijk ingrijpen en loslaten. Vooral belangrijk is dat je al op voorhand (voor hij gaat trekken) reageert, door hem er op attent te maken dat hij moet stilstaan.

Met ene jaarling nooit te lang achtereen oefenen. Je kan beter stoppen als het goed gaat, dan dat je het iets langer probeert vol te houden en hij gaat trekken.

Na een tijdje ga je zelf wel aanvoelen wanneer hij/zij blijft staan, en je het touw kan vastknopen (met een knoop die je zelf met 1 ruk aan het losse uiteinde kan losmaken).

Als hij schrikt, dan zal hij nog wel eens gaan hangen, maar dat geld voor elk paard, daarom de veiligheidsknoop.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:17

Ik heb ook een jaarling. Die was in het begin ook niks gewend. Ik heb haar nu 2 maand, en ze loopt als een hondje achter me aan, hinnikt als ik eraan kom, geeft voetjes (alleen haar achterbenen nog niet, maar dat is denk ik omdat ze gewoon eigenwijs is, alles op z'n tijd he) en dat allemaal door gewoon geduld te hebben. Als iets niet lukt, gewoon na een uurtje weer proberen, en flink belonen als ze iets goed heeft gedaan. Ze kent zelfs al "stap", "draf" en "ho", puur door met haar te spelen in het land. Ik heb haar niet eens vaststaan als ik haar borstel, ik heb gewoon een plekje gezocht waar ze het lekker vindt dat ik haar borstel, en sindsdien blijft ze gewoon staan. Dus met heel veel geduld, kom je er vanzelf!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:11

kuzznathalie schreef:
Ik heb ook een jaarling. Die was in het begin ook niks gewend. Ik heb haar nu 2 maand, en ze loopt als een hondje achter me aan, hinnikt als ik eraan kom, geeft voetjes (alleen haar achterbenen nog niet, maar dat is denk ik omdat ze gewoon eigenwijs is, alles op z'n tijd he) en dat allemaal door gewoon geduld te hebben. Als iets niet lukt, gewoon na een uurtje weer proberen, en flink belonen als ze iets goed heeft gedaan. Ze kent zelfs al "stap", "draf" en "ho", puur door met haar te spelen in het land. Ik heb haar niet eens vaststaan als ik haar borstel, ik heb gewoon een plekje gezocht waar ze het lekker vindt dat ik haar borstel, en sindsdien blijft ze gewoon staan. Dus met heel veel geduld, kom je er vanzelf!!!

Verstandig om aan een hoefsmid te vragen hoe je dat het beste veilig en het makkelijkst kunt doen.
Tis best makkelijk als je weet hóe.
Als de hoefsmid dan komt voor de jaarling kan deze al voetjes geven.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:25

De hoefsmid is er al bij geweest. Die zei ook, gewoon oefenen, geduld hebben, dan komt het vanzelf. Hij zei: "Ik ga de strijd nu niet aan, omdat ze anders nooit meer wil." Dat wou ik ook niet. Ze wou eerst niet eens haar voorbenen geven, en dat heb ik nu al voor elkaar, dus daar ben ik blij om. Die achterbenen komen dan ook wel....

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:56

Je moet echt niet gaan overhaasten.

Ze zijn nog maar zo jong, eigenlijk zijn ze nog maar net op de wereld.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:01

Precies... met geduld kom je heel ver... Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:17

Scheelt dat ik mn shet al had met 4 maanden. Heb hem rustig leren vaststaan, later rond laten lopen met halstertouw los, zodra hij erop ging staan was er niks aan de hand, hij doet simpelweg een stap naar achter om los te komen. Beentjes optillen was lastig, daar had hij geen fijne ervaring mee bij de fokker. In het begin was het meteen klabam, maar nu helemaal niet meer, alleen tijdens het wandelen wil hij nog wel eens slaan. Ben nu daar dus mee bezig, mocht hij ooit ergens intrappen dan is het wel belangrijk dat hij dan zn voetjes geeft. Beetje stom dat ik daar een tijdje geleden pas aandacht. Maar ja het erf is natuurlijk vertrouwd en bij de hoefsmid is hij nu hartstikke lief.

Heel veel liefde, geduld en blijf ten alle tijde consequent. Mijn shet is nu 2 jaar en 6 maanden en probeert enorm uit. Bij mij niet, maar bij andere schijnt hij uitgehaald te hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:38

bij ons gaan de jonge paarden nadat ze gespeend zijn elke dag aan de hand in en uit de stal naar de paddock / land.
Zodra zij een jaarling zijn nooit een probleem met vastzetten gehad. Dit doordat zij toch altijd al veel in handen zijn geweest.